Recenze: Ego – má pravda je ta nejpravdivější

ego-01

Všichni si někdy myslí, že mají pravdu. A nezáleží ani na tom, co je jen dojem a co skutečnost, protože v našich očích to je všechno naprosto jasné. Máme svůj vlastní náhled na věc a o tenhle názor nás nikdo nemůže připravit. Ten je jediný správný!

O tom se budeme moci přesvědčit v deskové hře Ego, kterou si pro nás připravili v kuchyni vydavatelství Trefl. Úplně původně ale sahá historie této hry až do roku 2009, kdy ji vytvořili Game InVentorS v Dánsku.

Jedná se o čtvercovou černou krabici kombinovanou s červenými prvky, která se snaží napodobit jednoduchost oblíbené vědomostní hry iKnow. Malá kulatá deska bude sloužit jako herní plán a hráči ji položí do středu stolu. Každý z účastníků dostane ze zásoby tři plastové žetony, každý s jiným počtem puntíků – jedním, dvěma a třemi. K tomu také dostanou účastníci dvacítku malých červených žetonů, z nichž polovinu vyloží na jednu společnou hromádku, zatímco druhých deset si nechají pro sebe.

ego-06

Jeden z hráčů na sebe vezme hlavní roli (a poté se budou v této pozici střídat) a vytáhne si z balíčku jednu kartu. Všem ostatním protivníkům přečte nejen otázku, ale i tři odpovědi, které jsou v nabídce. Poté si tajně zvolí jednu ze tří možných odpovědí, která se nejvíce blíží tomu, co by v realitě udělal. Podle toho před sebe položí hlasovací žeton s odpovídajícím počtem puntíků.

Na ostatních pak je, aby předvedli hodně dobrý odhad. I oni vyberou jeden ze svých žetonů a pokusí se tak zvolit odpověď, kterou by od aktivního hráče čekali nejvíce. Kromě toho ale všichni hadači také vsadí jeden nebo dva žetony podle toho, jak moc si věří.

Teprve když jsou všechny sázky uzavřeny, může hráč odhalit svoji opravdovou volbu a dostane tolik bodů, kolik hráčů si správně tipnulo jeho odpověď. Výplata pro ostatní účastníky je závislá na tom, kolik žetonů vsadili. Dostanou dvojnásobek. V případě neúspěchu jednoduše sázka propadá. V hlavní roli se hráči střídají, získávají body a to až do chvíle, kdy je celá zásoba žetonů pryč. Ten, kdo těchto bodů nastřádal nejvíce, se stává vítězem.

ego-03

Ego jde už v prošlapaných stopách. Vzhledem k faktu, že hra je už trochu staršího data, neodvážíme se odhadovat, kdo s nápadem přišel první. Hra svým průběhem totiž připomene populární hru Znáš mě? od Albi.

Kromě samotného odpovídání je tvůrcem zábavy především tipování na vlastní odpovědi. Pořádné bodové úniky jsou ale možné v obou rolích. Jenže zatímco ke kartě se hráč dostane jednou za čas, tak tipovat musí téměř pokaždé. Je současně jasné, že čím více protivníků se bude bitvy účastnit, tím větší důraz bude právě na toto tipování. Navíc ve dvou partie není zábavná.

ego-07

A Ego nabízí také zajímavé a zábavné otázky. Prověří vztah hráčů k pavoukům, vtipům, ale také vliv počasí na jejich náladu a filmové znalosti. To všechno a mnohem víc čeká na hráče v 440 otázkách, které jsou opravdu zajímavým průřezem. Často prověří i vkus hráče, protože se ptá třeba na osobní názor na vzhled hereček, znalost knih a podobné prvky, které hru ještě dále obohacují. Díky tomu si otázky zasluhují rozhodně pochvalu. Jen stále hrozí, že se časem ohrají, pokud budete soupeřit se stejnými hráči. Postupně se totiž jejich názory dozvíte. Pokud ale střídáte herní skupiny nebo nehrajete tak často, pak je Ego velmi dobrou volbou.

Aktivní hráč, který čte kartu, nemá příležitost k nějaké invenci nebo ovlivnění svých šancí na zisk bodů. Zajímavý prvek v pravidlech je, že hráči mohou odmítnout odpovídat na některou z otázek. Ale takové rozhodnutí jej stojí dva body, které musí odevzdat zpět do banku. To neplatí v případě, že se jej otázka prokazatelně netýká.

ego-11

Ego je hra, která rozhodně zaujme. Zpracování vám sice dech nevezme, ale mix otázek na kartách je více než povedený. I když částečně zabrousí do znalostí z nejrůznějších kulturních oblastí, současně zvládá zůstat v tipovací oblasti, kde se máte s kamarády navzájem znát. Ego zvládá zábavu na jedničku, tedy alespoň ve svém žánru, který mnoha hráčům nesedí.

AutorIan Copple
VydavatelGame InVentorS, Gém Klub Kft., HUCH!, Trefl
Rok vydání2007
KategorieParty Game
MechanismyBetting and Bluffing, Voting
RodinaGame: ego, Theme: Psychology
Alternativní názvyEGO Grøn, EGO Rød, EGO: Hvem er jeg?, EGO: Hver er du?

Ego je hrou, která vám udělá radost, pokud si ji pořídíte. Musíte mít ale správně nastavená očekávání. Tahle karetní hra nabízí nápady, které jsou už obsaženy i v jiných hrách. Ovšem zvládá jim být vyrovnaným soupeřem. Bohužel ve dvou je zážitek velmi nevyvážený ve prospěch tipování. Ego si přesto zdárně vybojuje pozici někde na špičce party her.

+ dostatek otázek
+ otázky i na vkus hráče
+ možnost tipovat