Recenze: Batman Fluxx – Gotham plný chaosu

batman-fluxx-15

Ulice Gothamu jsou znovu v jednom ohni. Není to pro nás žádná novinka, a přesto se tentokrát bojíme o trochu víc. Všichni padouchové vyrazili do tmy a je tu jen jeden muž, který je může zastavit. Obloha se rozsvítila znakem netopýra. Volání o pomoc bylo vyslané a nám nebývá, než čekat a doufat v záchranu.

Ale na všechny stačit nebude. Jenže v karetní hře Batman Fluxx budeme mít možnost postavit se nejen na stranu maskovaného miliardáře, ale také po bok chaos vyhledávajících padouchů. Autorem hry stále zůstává Andrew Looney, ale ilustrátorem je tentokrát Derek Ring. Celé to je novinka pro rok 2015 a kromě firmy Looney Labs tentokrát najdeme také loga  a Cryptozoic Entertainment, aby byly splněny všechny licenční požadavky.

Krabička se nijak nemění a má opět rozměry tak akorát pro dva balíčky karet. Ty jsou rozdělené dole pod víkem, na kterém se směrem k nám řítí Batman. Zadní strany nesou opět klasický černobílý nápis Fluxx a mezi kartami budeme marně hledat nějaké překvapení. Jsou tu pašáci i strašáci (keepers, creepers), ale také karty pozměňující pravidla hry, akce a překvapení.

batman-fluxx-02

Všechny úhledně narovnané karty hráči vyndají z balíčků, rozdají jich několik mezi sebe a z ostatních vytvoří dobírací hromádku. Ještě předtím ale musí objevit kartu se základními pravidly. Poté už se hráči drží toho, co je dané karty pravidel na stole. Zpočátku to je možnost dobrat i zahrát jednu kartu, ale to se s dalšími zahranými kartami může snadno změnit.

Akční karty jsou jednorázové a míří jako jediné (spolu s překvapeními hranými mimo vlastní tah) na odhazovací hromádku hned. Pravidla doplňují herní systém a kromě základních úkolů mohou přidat i další v podobě omezení počtu karet na ruce nebo možnosti mít na stole dva cíle. Právě cíle jsou tím, o co celou dobu jde. Jedná se o kombinaci dvou obrázků, například Alfreda a Batmana, které hráč musí mít v držení, aby vyhrál. Právě pašáky i strašáky hráči vykládají přímo před sebe do svojí sbírky. Černé karty creeperů pak hráčům zamezují ve vítězství. Výjimkou jsou speciální cíle, které chtějí špatný konec  Gothamu. Vítězem se ale v každém případě stává ten, kdo jako první dokáže splnit neustále se měnící kartu cíle.

A to je vlastně všechno, co byste o Fluxxu potřebovali vědět. Jenže Batman přichází a v jeho patách se řítí hromada padouchů. Možná se jedná o Fluxx, ve kterém je úplně nejvíc strašáků, o čemž svědčí i úkol, kde je musíte mít rovnou tři. A tomu je také přizpůsobena samotná hratelnost. S padouchy před sebou lze tentokrát vyhrát mnohem snáze, protože s nimi počítá řada karet cílů. A to je super, protože nemají za cíl pouze blokovat.

batman-fluxx-05

Samozřejmě nechybí ani tradiční humor, který najdeme na různých kartách. Především se jedná o jejich názvy, které využívají z kombinací sad obrázků, takže se dočkáme například „Riddle me this, Batman“ (chcete tipovat, které dvě postavy jsou na této kartě?) nebo The Joker got away při kombinaci úhlavního nepřítele spolu s batmobilem.

Kromě klasických funkcí tu jsou ale také speciality. S těmi začínají pašáci, kde uvidíte rádi kterékoliv Batmanovy hračky. Želízka umožňují zavřít a schovat jednoho padoucha, zatímco batpočítač zase přidává +1 ke všem aktivním pravidlům. Batmobil přinese zase tah navíc. Ale svoje schopnosti mají i postavy, které se umí zbavit strašáků.

batman-fluxx-11

Tematicky změněné ve hře jsou také akce. Akcí hráči mohou osvobodit z vězení jednoho z padouchů a položit jej před soupeře. KPOW! zase umožňuje posbírat všechny padouchy na stole a poschovávat je do Arkham Asylum, pokud je ve hře. Novinky se tak nevyhnuly ani pravidlům – jedním z nich je právě věznice. Ale je tu i karta, která ze zlých udělá dobré nebo umožní krást pašáky jiným.

Samotné vlastnosti hry zůstávají stejné. Víme tedy, že čím více hráčů, tím lépe. Na druhou stranu i ve dvou je hra stále velmi zábavná. Ale nezapomínejme na náhodu, která tu hraje naprosto stěžejní roli. A právě proto je tato hra taková legrace.

Drobnou změnu doznala také grafika. Možná si toho nevšimnete na první pohled, protože to všechno vypadá hodně podobně s barevnou lištou a popisem nalevo, ale ten široký pruh je teď trojitý, stínovaný a má na sobě batlogo. Ostatní ilustrace v celé této hře jsou parádní a celkově zpracování je rozhodně profesionální.

batman-fluxx-10

Nové nápady a skvělé téma způsobují, že Batman Fluxx je super. Všichni milovníci Fluxxu si jej snadno oblíbí, obzvlášť pokud plní i druhou podmínku – jsou fanoušky tohoto hrdiny s kápí. Batman vlastně ani nepotřeboval svoje technické pomůcky, aby nás k téhle karetní hře připoutal. Batman Fluxx je další evolucí Fluxxu se zaručenou zábavou.

AutorAndrew Looney
VydavatelLooney Labs
Jazyková závislostUnplayable in another language
(4 voters)
KategorieCard Game, Movies / TV / Radio theme
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníFluxx Dice, Fluxx Promo Cards, Solo Fluxx
RodinaComic Books: Batman, Comic Books: DC Universe, Game: Fluxx, Versions & Editions: Versions with IP after the original release

Batman Fluxx je další v řadě Fluxxů, která není jen zbytečným novým tématem s obrázky a ničím navíc. Naopak karty výborně využívají možností, které jim poskytuje superhrdinské téma. Hra zůstává zábavná přesně jako předloha, ale přitom dostatečně odlišná i pro fanoušky. Všechno stále ovládá chaos, ale tentokrát nad vším drží pevnou hůl především padouši, kterých se v nové krabičce sešlo opravdu požehnaně. A starají se o zábavu více než dobře! Batman Fluxx i díky nim je příjemným počinem.

+ skvěle zvolené téma
+ úpravy ve všech druzích karet
+ hromada strašáků