Recenze: Castro – domečky v pokeru

castro-01

Tak se pohodlně posaďte děti, povím vám příběh o tom, jak vznikla naše vesnička. Na začátku byla jen louka, na kterou zabloudilo několik majetných karbaníků. A protože je tady zastihla bouřka, začali hrát kostky. Jenže takový boj v kostky není legrace, pokud o něco nehrajete. Nikde poblíž ale nebylo nic zajímavého a jak tak koukali z okna, domluvili se, že vsadí každý kus pozemku. A na něm pak jako výsledek hry budou muset postavit dům.

Tak vznikla naše vesnička Castro. Stejnojmenná hra, která vypráví její příběh pěkně od začátku, ale bude mít asi trochu jiný příběh vzniku. Na začátku stojí Jürgen P. K. Grunau, který ji vytvořil v roce 2013 ještě pod názvem Cuatro. Podruhé vychází v roce 2015 a opět pod záštitou společnosti Noris Spiele.

Hra se schovává v poměrně nenápadné menší krabičce, jejíž víko je zdobené obrázkem kostek a dřevěných domečků. A to se přesně shoduje s realitou, kterou dostanete po zvednutí víka. Přesto náš výčet začne trochu jinak – pravidly a pod nimi čtvercovou deskou. Ta je rozdělena na pětadvacet menších čtverečků. Každý z nich na sobě má natištěné symboly a je odlišný také barvou.

castro-05

Až pod ním se ve společném pytlíku mačkají velké dřevěné domečky různých barev (čtyř) a také pětice černých kostek. Spolu s nimi na dně leží už jen malá přehledová kartička, kterou hráči určitě v prvních partiích ocení. A to přesto, že ve skutečnosti Castro je opravdu jednoduchou hrou.
Na začátku partie mezi sebe hráči položí plán a každý si vyberou jednu barvu. Od ní dostanou patnáct domečků, které si rozloží před sebe. Začínající hráč dostane pětici kostek a tím jste připraveni k zahájení partie.

Ve svém tahu má hráč pět pokusů k tomu, aby hodil některou z kombinací, kterou známe z pokru. Jsou tu všichni staří známí od dvojiček, přes postupku až k fullhousu. A samozřejmě i čtyři a pět kousků od jednoho druhu. Každému z nich patří nějaká barva, symbol a nějaká ta místa na herním plánu.

Hráč může po každém hodu odložit stranou libovolný počet kostek a pokračovat ve svém snažení pouze s částí. Kdykoliv se může rozhodnout skončit, pokud má některou z platných kombinací. Jde i o rychlost, protože využité pokusy se počítají a budou mít vliv na druhou fázi tahu, kterou je umisťování domečků na plán.

castro-06

Kombinace kostek omezuje místa, kam může hráč domeček své barvy položit. Nejlepší zprávou je, pokud tam ještě žádná další střecha nestojí. V takovém případě nemusí nic řešit a jednoduše ji položí. V případě, že už zde nějaká budova roste, přichází na řadu již zmiňované pokusy, které hráči dodávají dosah v patrech. Čím méně pokusů využil, tím výš může stavět až do pátého patra pro toho, kdo hodil úspěch na první pokus.

V honu za co nejlepším výsledkem může hráč dojít do situace, že nehodí žádnou platnou kombinaci nebo jsou všechna místa tak vysoká, že tam svoji střechu prostě nemůže položit. Jako trest za svoji chamtivost (nebo smůlu) musí zaplatit jedním domečkem, který je sešrotován a už se v rámci partie ke svému majiteli nevrátí.

A o co vlastně všem těm stavitelům jde? O vítězství, samozřejmě. Ale vás určitě zajímá, jak jej dosáhnou. Těch cest je hned několik. První a nejpřímější je vytvoření řady čtyř střech v hráčově barvě. Pro účely přímky (i šikmo) se počítají ale pouze ty momentálně nejvyšší budovy. Druhou možnou cestou k vítězství je obsazení všech yahtzee políček, které vyžadují hození pěti stejných číslic. Tady už ale hráč nemusí být nahoře, stačí pouze přítomnost na staveništi. V případě, že se nikomu nepodaří splnit ani jednu z těchto podmínek a zásoba domečků je vyčerpaná, nastává hodnocení, kde je každá střecha obodovaná podle svojí výšky. Hráč s nejvyšším bodovým součtem vítězí.

castro-10

Castro je vynikajícím mixem několika herních mechanismů. Základem jsou hody kostkou, které jsou už ve svojí podstatě náhodné, ale při tom vůbec nemáte pocit, že byste byli jejich otroky. Těch možností jejich využití je vždy víc a nikdy se nestane, že by hráči nepadla alespoň dvojička.

Jenže tady nastává problém s výškou. Jakmile některá budova dosáhne pátého patra, je dokončena a už nikdo na ni nemůže položit další střechu. Díky tomu s postupující partií ubývá i možností, protože všichni raději sáhnou po jednodušší cestě. A právě pak nastává těžký, tvrdý a nekompromisní boj, který skvěle funguje především ve čtyřech hráčích. Tam je konfliktu zdaleka nejvíc a hráči musí tvrdě bojovat o každou pozici.

Kombinací počtu hodů a výšky pro umístění autor dosáhnul opravdu těžkých voleb. Hráči musí každý další hod pečlivě vážit, protože trest za neumístění žádné budovy v tahu je jasně daný a nepotěší. Tlak na hráči je velký a cíl jasný. Tedy.. ne až tak docela, protože cest k vítězství je hned několik a záleží na samotném účastníkovi, kterou z nich si zvolí za svůj cíl. Kdo bude první, ten nakonec vyhraje.

castro618

Jednoduchá pravidla zaručují, že tato hra je přístupná pro všechny. Děti si u ní užijí legraci díky kostkám a dobrým začátkem je opravdu osmý rok, protože ve hře je jistý předpoklad taktiky. Partie jsou pak opravdu rychlé, protože účastníci se neustále střídají na tahu a dynamika této hře rozhodně nechybí.

Zpracování je parádní. Velké domečky na sobě sedí pevně, kostky jsou dřevěné a vydrží leccos. Všechno to je krásně barevné a nápovědní kartička pomůže i těm několika zapomnětlivcům. Celkově se tak jedná o velmi dobrou volbu pro rodiny nebo pro ty, kdo hledají příjemnou oddychovou hru s kostkami v hlavní roli.

castro-16

Castro je vynikající hrou, na které se těžko hledají nějaké nedostatky. Tím jediným a jasným je náhoda. Pokud je vytrvalá a sedí někomu na zádech, může zkazit celou partii. Ale ztracených dvacet minut nikdo hledat nebude. Možná i mírně horší zábava ve dvou hráčích, kdy na sebe protivníci tolik nenarazí a nemusí se špičkovat. Ale i tak zůstává hra zábavnou. Castro je parádním počinem, který si zaslouží rozhodně mnohem víc pozornosti, než se mu dostává.

AutorJürgen P. Grunau
IlustraceJohann Rüttinger
VydavatelNoris Spiele
KategorieDice
MechanismyDice Rolling, Pattern Building, Push Your Luck
RodinaCategory: n in a row, Components: 6 x 6 Grids
Alternativní názvyCuatro

Recenze: Castro – domečky v pokeru
Castro se opravdu povedlo. Nenápadná kostková hra, která si bere svůj základní princip z Yahtzee (kostkový poker) a mixuje to s barvičkami hýřícím plánem. Snahu obsazovat ta nejlepší políčka ale hráčům maří nejen kostky, ale také pravidla. Počet pater, které mají dosah, sami karbaníci ovlivní množstvím přehození, které musí v tahu absolvovat. Díky tomu není o napětí nouze, stejně jako o konflikty přímo na herním plánu. Pouze horní střecha se počítá. Ve dvou sice hra není tak excelentní, ale stále zůstává velmi dobrá. Castro je jistotou pro všechny, komu kostky přirostly k srdci. Tohle je ten správný způsob, jak vyzkoušet své štěstí i taktiku!

+ kombinace herního plánu a kostek
+ kvalitní zpracování
+ více cest k vítězství