Recenze: Battalia The Creation – dobyvatelské karty

battalia-31

Objevili novou zemi a neřekli nám to. Ta zpráva se donesla ke králi až o několik týdnů později. Zdálo se, že jsme přišli o veškerou šanci na zisk alespoň části území. Vyslali jsme tedy do nově objeveného světadílu své vlastní zvědy. Ti jsou naštěstí lepší v orientaci v temných uličkách jeskyní než na slunci žijící Emberiani. A tak se stalo, že jeden z tunelů vyústil do další země. Tu si určitě budeme nárokovat jen pro sebe zase my!

Bitva o nová území nikdy neustane a novou epizodou v touze po moci je desková hra Battalia: The Creation, kterou si pro nás připravila společnost Fantasmagoria Games z Bulharska. Svůj sen o jejím vydání si splnili prostřednictvím portálu Kickstarter, kde ji podpořilo téměř 1400 hráčů a dohromady složili více než dvojnásobek požadovaných 50.000 dolarů. Distributorem pro Evropu pak je firma Esdevium Games.

Pohled do země zaslíbené se nám naskýtá i na víku opravdu úctyhodné krabice s touto novou hrou. Uvnitř na nás po stylu jiných velkých her se zombíky čeká kartonová krabička s plastovými figurkami hrdinů čtyř armád. Každý z národů má svoje domovské prostředí, ať už se jedná o jezera, lesy, pouště nebo hory. To nám jasně naznačí první část balíčku karet – města, která se právě na tyto terény dělí a kromě toho jsou prošpikované cestami. To platí i pro další karty mapy, které obsahují cesty nebo ruiny.

battalia-07

Pro to, abyste měli tyto karty, kam dát potřebujeme velký herní plán. Ten nabízí prostor sedm krát sedm polí, kde se bude postupně objevovat mapa světa. Ale jsou tu i další kartonové dílky – sluneční kotouč se sedmi paprsky, na němž se jeho vnitřní kratší paprsky budou otáčet (po smontování). Hráči dostanou také každý svůj vlastní herní plán s grafikou svého rodu na zadní straně a pozicemi na karty na té přední.

Ale tou nejdůležitější součástí jsou karty, od kterých jsme skočili pryč v polovině. Těmi hlavními jsou totiž jednotky, které mají čtyři úrovně. Vpravo nahoře každé karty je pak číselně uvedena bojová síla, zatímco dole v řádku zase najdou zájemci o kartu cenu, kterou musí obětovat pro její naverbování. Nechybí ale ani další podpůrné karty, bez kterých by se žádná armáda neobešla – zásoby a také artefakty, které je možné v boji využívat. Navíc tu jsou ještě kroužky sloužící pro označování bonusů a času, ale také žetony úrovní měst.

Na začátku partie si hráči mezi sebe položí herní plán, a jakmile si každý vybere svoji rasu, rovnou postaví do jednoho z rohů plánu své startovní město. Další pevné body na mapě jsou neutrální města a také ruiny ve středu. K plánu je třeba také přiložit náhodnou nabídku pěti artefaktů.

battalia-08

Jednotliví hráči pak dostanou svoje plány, figurky své rasy a také žetony s odpovídající barvou. Na kartách se nerozlišuje strana, za kterou bojují, ale pouze typ. Podle nich se rozdělí do čtyř balíčků, ze kterých hráči dostanou svoje náhodné startovní jednotky – tři frimeny, jednoho náčelníka a také kněze. K nim pak ještě dostanou dalších pět karet podpory. Hráči tuto sadu zamíchají a vezmou si šest horních karet do ruky do začátku.

Samostatnou část herní plochy pak vytvoří kotouč věštby. Kolem něj budou rozmístěny karty artefaktů rozdělené dle symbolů na sedm typů. Právě tolik paprsků má kotouč a každý z nich dostane tak svoji hromádku. Všechny ostatní sady karet je obklopí, ať už se jedná o jednotky či balíčky silnic.

Základem celého herního zážitku je deckbuilding. Hráči mají do začátku pouze malou sadu karet, kterou ale budou moci v průběhu partie rozšiřovat. V každém kole pak mají možnost zahrát až šest karet z ruky a využít je k různým aktivitám. Všechny tyto použité karty se pak přesunou na odkládací balíček, kde budou čekat na svoji novou příležitost. Ta nastane, až v dobírací hromádce nezbude ani jedna karta. V tu chvíli hráč zamíchá odkládací balíček a hra pokračuje.

battalia-13

V první řadě je samozřejmě nákup karet. V něm jsou rovnou dvě odlišné možnosti, jak posílit svoji armádu: jednotky zahráním karet podpory (čím silnější jednotka, tím více karet je třeba) nebo artefakty (zahráním jednotek). Karty využité k nákupu jdou na odhazovací balíček a vstoupí do hry později.

Platidlem jsou vždy karty přímo na počet bez jakékoliv natištěné hodnoty. To platí i při využití stavební akce. S pomocí silnic se mohou hráči propracovat od svého města dál po mapě, ale musí k tomu obětovat nějaké ty jednotky. Křižovatky jsou dražší. Je možné ale také stavět a vylepšovat města, která pak přináší svému majiteli vítězné body. Vše podléhá stavebním pravidlům – je třeba dodržovat spojení silnic a města spolu nesmí přímo sousedit.

Mezi akce patří také pohyb hrdiny, kteří na začátku partie vstoupí do světa přes vlastní město. Figurku je možné posunout s pomocí zásobování nebo zahráním koně. Když takový hrdina dorazí na cizí město nebo narazí na nepřátelskou postavu, může hráč zahájit souboj. Oba protivníci pak vykládají svoje jednotky z ruky a využívají jejich sílu. Souboje používají další pravidla, jako léčku nebo útěk. Obsazená města (i ty neutrální) si hráči označují svými žetony síly.

battalia-11

Kromě toho mohou ale generálové využít karty také k najmutí dalšího hrdiny nebo použít speciální dovednost artefaktů. Každý typ nabízí svoji specifickou akci, takže je možné s amuletem vyčarovat vylepšení svých karet pro daný tah. S tituly se zase zvýší síla jednotek. A pak jsou tu stany, na nichž je možné nechat ležet kartu a využít ji pro její vlastnost kdykoliv v následujících kolech.

Jak se hráčům točí karty v ruce a oni nakupují nové, snaží se současně klást důraz na svoji rasu. Důvodem jsou takzvané kohorty. Pokud se hráči podaří v jednom tahu v ruce poskládat četu alespoň tři jednotky stejné rasy, pak si může jako odměnu dobrat další karty do ruky a tím zvýšit svoji údernou sílu pro daný tah.

Hráč může partii ukončit, pokud se mu podaří dostat v jednu chvíli pod svoji kontrolu pět měst čtvrté úrovně. Ten ale nemůže slavit. Místo toho si všichni účastníci sečtou vítězné body za úrovně měst a teprve ten s nejvyšší hodnotou vítězí. A to i v případě, že konec hry nastal z druhého důvodu: protože byla kompletně zaplněna mapa.

battalia-22

Battalia: The Creation je už na první pohled hrou, která nesedne každému. Kombinace deckbuildingu s mapou a civilizačním rozvojem je tak lákavá, že si ji asi většina z nás vyzkouší velmi ráda. Hráči všechno řídí s pomocí karet v ruce, takže sestavení správného balíčku je naprosto zásadní. Hráči se pak musí soustředit na jednu rasu, která poskytuje důležité bonusy.

Velmi dobře je vyřešeno placení. Karty nemají žádnou hodnotu, ale počítají se prostě na kusy. To ještě zvyšuje hodnotu jednotlivých karet a ztěžuje rozhodnutí. Ve hře je dostatek možných strategií a pravidla nabízí i možnost, jak si odložit karty do dalšího kola. Pokud se vám na začátku kola nelíbí karty, je možné je s obětováním jedné karty vyměnit za nově dobrané (a hrát s pěti). K čemu ale tedy jsou sluneční paprsky a kotouč? Ten se otáčí v každém kole o jednu výseč a dává vždy jednomu z artefaktů nadpřirozené síly.

Do bojů, které jsou hlavním prvkem konfrontace mezi hráči, se vkrádá nejistota zásluhou možnosti léček. Boje samotné jsou ale jinak pouze o síle jednotek aktuálně v ruce. Je to tedy i trochu o štěstí. Vše je docela rychle vyřešené. To se ale nedá říct o přípravě a především o délce partie, která přesahuje dvě hodiny. Trochu lépe pak plyne ve dvou, ale výzvou a zábavou je i v maximálních čtyřech.

battalia-16

Hra působí v některých fázích dost překombinovaně. Mluvíme o možnostech, které skýtají karty, ale především o nákladech na jednotlivé akce. Ty vlastně není možné ani udržet tyto hodnoty v hlavě a místo toho potřebují hráči pořádně obsáhlou nápovědní kartu. Je toho opravdu hodně a hráči z toho přebytku mohou být rozladění, pokud nebudou hrát častěji.

Trochu máme obavu také o variabilitu. Kromě startovního náhodného rozložení karet v ruce se vše rychle srovná a partie si jsou docela podobné. Postupem času si hráči vytvoří podobné armády a na mapě se také nic nemění. Naštěstí v tu chvíli nastoupí scénáře, které hru změní. I s nimi ale při častém hraní můžete narazit na limit.

Pochválit musíme zpracování, kterému kralují krásné ilustrace. Samotné karty jsou ale často až příliš barevné a chaotické, takže na nich zanikají důležité prvky. Přesto se na hru moc pěkně kouká a je vidět, že na zpracování se tady nešetřilo. To je určitě také důsledek velmi úspěšné kampaně na Kickstarteru.

battalia-25

Battalia: The Creation je hra, která má k dokonalosti daleko. Jsou tu výtky k plynulosti, složité náklady za každou akci, a pak především nepřiměřená délka jednotlivých partií. Zmínili jsme i variabilitu. Jedná se ale přesto o zajímavý mix kontroly měst, bojů a deckbuildingu, který pěkně vypadá a rozhodně nabízí pořádnou dávku taktického hraní. Pokud tedy máte rádi složitější hry a neprotiví se vám deckbuilding, pak vás hrdinové v Battalii rádi uvítají.

AutorAlexandar Guerov, Ledha Guerova
IlustraceAtanas Lozanski, Borislav Barzev, Vasil Hristov, Albena Noveva, George Pike Tanev
VydavatelFantasmagoria, G3
(14 voters)
KategorieCard Game, Civilization, Fantasy, Miniatures, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Deck, Bag, and Pool Building, Modular Board, Tile Placement
RozšířeníBATTALIA NCBC: Armamentum, BATTALIA NCBC: Krampling vs Oracle Knight, BATTALIA NCBC: Mistress of the Mist, BATTALIA NCBC: Moodies, BATTALIA NCBC: Rammoth Deleo-Arx, BATTALIA NCBC: Souleater, BATTALIA NCBC: Star-Smuggler Morgenstern, BATTALIA NCBC: The Keeper, BATTALIA NCBC: The Order of the Half Oracle, BATTALIA NCBC: The Ruin Guards, BATTALIA NCBC: Unbound Buff, BATTALIA NCBC: Velik-an, BATTALIA: Hero Sheets, BATTALIA: The Stormgates
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia
Alternativní názvyBATTALIA: Die Schöpfung, BATTALIA: Początek, БАТАЛИЯ: Сътворяване

Battalia: The Creation je křížencem, který nejenže zdědil mapu, budování balíčku a boje, ale přináší do genetického materiálu i trochu svých novinek. Díky tomu nabízí velmi zajímavou hratelnost s fajn nápady, jako je placení typy karet či kohorty. Celé by to bavilo ještě lépe, pokud by samotná partie netrvala tak dlouho a nebyla si hodně podobná napříč hrami. Strategií je ale i tak dost a pokud se chcete stát hrdiny v karetní hře, pak Battalia: The Creation je dobrou možností.

+ zajímavý mix prvků
+ města je třeba dobývat a udržet
+ pěkné ilustrace