Recenze: Bitte nicht Füttern – prosím nekrmit!

bitte-nicht-futtern-01

Vždycky jsem se těch dveří bál. Když jsem měl jít na půdu, raději jsem rodiče neposlechl a dostal domácí vězení. To se ale všechno změnilo ve chvíli, kdy jsem nechtěně přes škvíru pootevřených půdních dveří uviděl pár zvědavých modrých očí. V porovnání s krvežíznivými monstry, která jsem pod střechou očekával, vypadaly přátelsky. Strach začala nahrazovat zvědavost.

Na šerem zaplněnou půdu nakonec zavítají všichni hráči, kteří projeví zájem o deskovou hru Bitte nicht füttern (Hungry Attic Monsters). Za jejím vznikem stojí Heinz Meister, ilustrace doplnil Maximilian Meinzold a komplet vyšel pod žlutou záštitou vydavatelské společnosti HABA. Jedná se o novinku roku 2018.

V krabici hráči za pomoci světla objeví půdu, jejíž obsah už naznačí ilustrované víko. Při jeho zvedání by si hráči měli dát dobrý pozor na prsty, protože uvnitř jsou opravdu hladová stvoření. Po otevření boxu se rozprchnou do stínů pod stolem a budou čekat, dokud jim hráči nevytvoří dobré prostředí ve dně krabice.

bitte-nicht-futtern-06

K tomu hráči budou potřebovat sadu čtvercových desek. Ty navrství jednu na druhou od podlahy půdy, přes bloček bílých nepopsaných papírů až nahoru k děravé desce monster. Na ni pak ještě hráči rozmístí náhodně čtyřiadvacet destiček představujících harampádí válející se na půdě. Díky tomu jedna pozice zůstane volná. Celý komplet o pěti vrstvách pak položí do dna krabice na kartonový kříž. Jednotliví hráči si vezmou každý jednu dřevěnou figurku, umístí ji na bodovací hranu krabice a získají podle toho také obyčejnou tužku a navíc každý dostane jednu kost.

Hráči se na tahu střídají ve snaze nakrmit ty nejhladovější monstra. Na úvod tahu dostane účastník šanci posunout jednu, dvě nebo tři destičky v řadě nebo ve sloupci a tím vyplní předtím volné místo. Co je ale mnohem důležitější, odsunutím haraburdí odhalí také jednu novou příšeru s otevřenou pusou.

Na začátku partie v ní bude prázdno a hráči budou mít důležité poslání – nakrmit je. Monstra baští libovolné značky – kolečka, křížky nebo jiné symboly, záleží to jen na fantazii aktivního hráče. Pokud je totiž nově odhalená příšera hladová a nemá ještě v puse nic ke žvýkání, musí jí něco nabídnout. Nakreslí nějakou dobrotu tužkou své barvy a předá slovo dalšímu protihráči v pořadí.

bitte-nicht-futtern-03

S postupujícím časem ale bude přibývat momentů, kdy hráč po posunutí nějakého haraburdí odhalí příšeru, která už v tlamě spokojeně přežvykuje jednu nebo více lahůdek. I v takovém případě ji musí hráč nakrmit, protože jinak by obluda začala hlasitě křičet a probudila hlídacího psa u dveří. Jeho štěkot by pak přivolal rodiče a děti by měly průšvih, že jsou na půdě samy.

Jenže na hráče současně čeká trest za to, že našel monstrum, které už hlad nemá. Za to musí posunout svoji figurku po hraně krabice a to o tolik políček, kolik dobrot se nachází v tlamě odkryté příšery. Jeho postavička se posouvá strachy pryč od žvýkajícího monstra a dříve nebo později oběhne kolem krabice celé jedno kolo. Nyní musí zaplatit hráč svoji kostičku hlídacímu psovi, aby mohl pokračovat. Po druhém kolečku takové štěstí už nemá a je vyřazen ze hry. Ostatní pokračují tak dlouho, dokud nezbývá v partii pouze jeden poslední hráč. Ten se stává vítězem.

bitte-nicht-futtern-16

Bitte nicht füttern je pamatovací hra, která opět dokazuje otevřenost společnosti HABA k jedinečným a zajímavým nápadům. A s tím se pojí i nezbytně originální zpracování. Samotný nápad krmení příšer tím, že jim do otevřené tlamy kreslíte dobroty, je velmi lákavý. Děti opět budou mít v očích zaujetí a na tváři úsměv, kdykoliv budou tuto hru hrát.

Paměť zde hraje opravdu zásadní roli, ale s ní také schopnost zachovat přehled. Hráči vždy musí mít na vědomí pozice, kde jsou ještě nenakrmená nebo nejvíce hladová monstra. Jinak se jejich figurka bude pohybovat dokola příliš rychle a prostě a jednoduše prohrají.

Posouvání je chytrý prvek, který dává hráčům dostatek volnosti, ale při tom neumožňuje odkrývat všechny políčka v každém tahu. Tady hra trochu připomíná skvělý Labyrint.

bitte-nicht-futtern-21

Čím více hráčů se v partii nachází, tím méně se v důsledku dostanete do hry. Pochoutek v tlamách příšer přibývá rychle a blíží se vyřazení některého z nich. Nemusíte mít ale strach z nějakého dlouhého čekání, protože partie celá je rychlá a trvá maximálně nějakých dvacet minut.

Zpracování je naprosto luxusní a zafunguje přesně v tom, co je hlavní: naláká pozornost dětí a dokáže ji udržet! Už samotné kreslení jako součást partie je opravdu super, ale k tomu je třeba přičíst také velmi dobrou grafickou stránku. Je dobře, že auto myslel i na to, že dříve nebo později dojde zásoba čtvercových papírů. V pravidlech tak najdete návod, jak si vyrobit vlastní.

bitte-nicht-futtern-22

Bitte nicht füttern je paměťovou hrou, která funguje trochu jinak a hráčům dává zajímavé momenty k představení té nejlepší možné paměti. Je to těžké bez vizuálního vodítka, protože políčka se neustále mění, stejně jako jejich obsah. Ve hře není nic komplikovaného, takže ji zvládnou i předškolní děti. Bitte nicht füttern je skvělou dětskou hrou s pamětí a kreslením, což se nakonec ukázalo jako skvělá volba.

AutorHeinz Meister
IlustraceMaximilian Meinzold
VydavatelHABA
Rok vydání2018
Herní doba15
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game, Memory
MechanismyMemory, Paper-and-Pencil, Player Elimination
RodinaSeries: Mitbringspiele M (HABA)
Alternativní názvy¡Atención! Monstruos glotones, Attention ! Monstres gloutons !, Hungry Attic Monsters, Niet voeren!, Non gli date da mangiare!, 贪吃的怪兽

Bitte nicht füttern je hra, ve které hráči posouvají po pětadvaceti čtverečcích sady destiček a snaží se tím odhalit ty nejvíce hladové příšery. S těmi je opravdu legrace, stejně jako s celou krabičkou, která děti skvěle pobaví. Bitte nicht füttern je krásnou rychlou hrou, ve které si navíc můžete kreslit po plánu. Kde jinde se taková šance dočkáte?

+ už pro děti od pěti let
+ kreslení
+ prověří paměť