Recenze: Rory’s Story Cubes – pokračování s trochou fantazie!

story-cubes-rozsireni-08

Trpaslík vkouknul z hory a sotva se dostal z jeskyně ven, skočil mu na záda tygr. Byl to ale duchapřítomný hrdina, takže se mu podařilo jej setřást a dát se do běhu. Nedaleko se totiž tyčil polorozbořený most, který tvořilo už jen několik pilířů. Navzdory svým veškerým předpokladům a malé postavě přeskákal na druhou stranu. Jenže jeho dobrodružství nebyl konec. Pouze několik okamžiků si mohl vychutnat bezpečí druhé strany, když mu do cesty skočil trol. Výběrčí peněz tu musel sedět už hodně dlouho, protože přes tento most těžko mohl pravidelně někdo chodit. Kdo ví, co bude dál?

Každý den a každý okamžik je jedinečný, pokud v ruce držíte sadu vyprávěcích kostek. Máme na mysli samozřejmě Rory’s Story Cubes, neboli Příběhy z kostek. Ty vytvořil Rory O‘ Connor a s jeho jednoduchým nápadem vznikl naprostý fenomén. Základní box byl pouze začátkem, který následují nové rozšiřující krabičky. My dostali k otestování trojici Mystérium, Fantazie a Divočina.

story-cubes-rozsireni-11

Jedná se o tři samostatné barevné boxy, které se navíc skládají vždy ze tří tematicky podobných sad kostek. Dohromady jich je ale vždy přesně devět a jejich balení je naprosto elegantní a excelentně přenosné. Každá kostka má šest jedinečných ikon, ale hráč na tahu si jich vezme do ruky kompletní devítku a hodí.

Výslednou sadu obrázků si pak hráč prohlédne a následuje svoji fantazii. Pokusí se totiž jednoduše sestavit na jejich motivy libovolný příběh a to tak, aby obsahoval právě všech devět témat, ať už přímo nebo jako volnou inspiraci. Ostatní hráči pouze poslouchají. Nemohou bodovat, jako třeba ve hře Before There Were Stars.

Ale to nevadí. V Příbězích z kostek totiž nejde o vítězství, ale o společnou zábavu. Hráči totiž mohou na své příběhy i navazovat nebo si kostky rozdělit na stejné části a podílet se na jeho tvorbě daleko intenzivněji.

story-cubes-rozsireni-03

První změnou pro nás ale je fakt, že k dispozici máme daleko více než devět kostek. Můžeme si jich totiž vzít rovnou všech sedmadvacet nebo libovolnou část z nich. Čím víc kostek si vezmete, tím delší příběh se od vás bude očekávat. V tuto chvíli už je ale nejlepší, když se hráči střídají třeba po jedné kostce a postupně tak mohou přizpůsobovat svoje volby tomu, kam se příběh ubírá. S větším počtem ikon je výběr lepší a výsledek často opravdu epický.

Právě taková epická verze nás baví nejvíc. Je ale jasné, že tohle je varianta pro dospělé. Pokud totiž budete hrát s dětmi, pak je lepší hrát pouze s jednou sadou. Nejen proto, že by ikony mohly být příliš daleko tematicky od sebe, ale především kvůli narůstající herní době. S devíti kostkami se většinou s povídáním udržíte kolem deseti minut i při střídání hráčů, ale s trojnásobkem se stejně násobí i potřebný čas.

story-cubes-rozsireni-14

Ikonky v nových krabičkách jsou opravdu zajímavé a umožňují hráčům více různých výkladů. A to je podle nás naprosto nezbytné u hry, která klade důraz na fantazii. Manévrovací prostor na vymýšlení příběhů vám tak zůstane i při řadě dalších her, protože kombinace budou pokaždé jiné a navíc můžete začít zcela jinou kostkou. Díky tomu se z toho může vyvrbit pokaždé něco jiného.

Co ale je velké překvapení je skutečnost, že každý box přichází také s novým nápadem, jak Story Cubes hrát. Nejjednodušeji na to jde sada Fantazie, která doporučí hráčům využít kostky k vytváření postav a dobrodružství ve vaší oblíbené RPG hře. Takové kostky jako nástroj v rukou pána jeskyně si určitě dokážeme představit. Nabízí k tomu sady třech kostek s tématy Kouzla, Báje a Středověk.

story-cubes-rozsireni-07

Zelená krabička s námětem Divočiny nabízí témata Pravěk, Zvířata a Expedice, každou o osmnácti obrázcích rozvrstvených na třech kostkách. Především ale nabízí opravdu skvělou variantu jménem Velké dobrodružství. Hráč sice hodí sadou sám, ale ve výběru kostek se střídá s ostatními účastníky partie, kteří mu připravují nástrahy. Hráč se s nimi musí vypořádat s pomocí ostatních kostek. Tak všechno pokračuje až do využití celé zásoby. Tohle funguje ještě mnohem lépe, pokud má každý tým svoji vlastní sadu devíti kostek.

A tím se dostáváme k poslední krabičce. Na závěr jsme si nechali fialový box jménem Mystérium, jehož celkovému tématu odpovídají i jednotlivé sady Zločin, Horror a Tajemno. Nechybí tu tedy třeba trezor nebo duch. Tentokrát jeden z hráčů vybere téma (vymyslí jej s pomocí hozených kostek) a ostatní hráči se pokusí na daném základu vystavět celý příběh. Tady poprvé jde opravdu o vítězství, protože nejlepšího vypravěče jmenuje právě ten, kdo téma vymyslel.

story-cubes-rozsireni-01

Kostky jsou ve hře vaším jediným nástrojem a měla by jim tedy být věnovaná dostatečná pozornost. O to lepší zprávou je, že v ruce vesele klapají a drží se opravdu dobře. Navíc jsou jednotlivé ikony opravdu skvěle vymyšlené a třešničkou na dortu je samozřejmě už zmiňovaná krabička se přiklápěcím víkem na magnet.

Co jsme tedy při zkoumání nových sad Příběhů z kostek zjistili? Především to, že pořídit rozšiřující sady se vyplatí! Více kostek znamená především více možností, ale hlavně nové krabičky přináší také další způsoby, jak hrát. Malé krabičky, pár kostek a o to více radosti! Příběhy z kostek stále zůstávají super!

AutorRory O'Connor
IlustraceRory O'Connor
VydavatelThe Creativity Hub, Asmodee, Gamewright, Gém Klub Kft., HUCH!, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů1 - 12
Minimální věk6 and up
KategorieDice
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Storytelling
RodinaComponents: Dice with Icons, Game: Rory's Story Cubes, Mechanism: Storytelling dice game
Alternativní názvyRory's Story Cubes: Fantazje, Sztorikocka: Fantázia, 故事小Q:奇幻篇

Rozšíření Příběhů z kostek je nákupem, kterého rozhodně nebudete litovat. Od prvního rozkutálení kostek totiž všechny nové ikony v kombinaci s ostatními krabičkami nabízí netušené možnosti vyprávění příběhů. Nová pravidla ale neopakují jen staré známé Bylo nebylo, ale přidávají vždy alespoň nějaký nový nápad, jak kostky používat. Příběhy z kostek jsou jako dělané ke sbírání a hraní i ve větším počtu.

+ nové varianty hry
+ možnost epické hry
+ spousta variability