Recenze: Black & White – černá a bílá vojska

black-and-white-01

Černá a bílá. Dvě základní barvy. Barvy, bez kterých si nelze představit asi vůbec nic. I když je někde krásná barevná scenerie, kontrast jí dodávají tmavé stíny. Bez nich jsou to jen bláznivé omalovánky, které nemají s realitou nic společného. No a podobně to je třeba i ve válce. I zde jsou černá a bílá základním stavebním kamenem.

Takovou černobílou válečnou podívanou si pro nás připravil Krzysztof Matusik, který vytvořil a vydal hru Black & White. Hra vyšla pod záštitou společnosti Bomba Games s ilustracemi Romana Kucharskiho.

Krabice je stylově také černobílá, čtvercová a obsahuje rozkládací mapu, kterou hráči položí na stůl s jejími šestiúhelníkovými pozicemi. Každý si vybere jednu stranu, a proto dostane bílé nebo černé kameny. Ty hned na začátku hráči pokryjí samolepkami a díky tomu mají kameny z jedné strany typ jednotky a z druhé její úroveň. Na hráče ale čekají také žetony terénu, karty scénářů a příkazů. Hráči si vyberou scénář, vybudují si armádu, podle scénáře rozmístí destičky terénu, jednotky a dostanou karty příkazů.

black-and-white-08

V průběhu partie se hráči střídají v aktivaci jednotek a to vždy tolika, kolik má hráč v držení aktivačních žetonů. Jednotky se tak pohybují po plánu (mohou i pochodovat, ale ztratí tím celý tah) a útočí na sebe, což je jediný moment, kdy voják odhalí svoji identitu protivníkovi.

Při napadení aktivní hráč vezme dvě kostky, hodí s nimi a jejich číselné výsledky od sebe odečte. To je bojový bonus, o který navýší standardní útok svojí jednotky. Napadení je úspěšné, pokud je hodnota vyšší než obrana nepřítele. Taková poražená jednotka si musí snížit svůj ukazatel velikosti o jedna (otočením kamene). Jednotky mohou útočit i zdálky, pokud na svůj cíl vidí. Navíc tu jsou i děla a další prvky, které boj posouvají ještě dál.

Při opouštění pozice sousedící s nepřátelskou jednotkou musí hráč projít takzvaným ověřením příkazu s pomocí kostek. Do hry vstupuje samozřejmě i terén, kterého je řada druhů, ale i zákopy, oheň či kouř. A důležité jsou bonusy z již zmiňovaných karet příkazů. Ale speciální dovednosti mají i obyčejné jednotky. Partie pokračuje a řídí se pokyny ze scénáře. Ten určuje cíl a dělí se na čtyři základní druhy – jednou si jdou všichni po krku, jindy jeden brání svoje pozice, ale v nabídce je i dominance nebo snaha proplížit se za nepřátelské linie. Každá varianta určuje vítěze jinak.

black-and-white-03

Black & White je velmi propracovanou vojenskou hrou pro dva protivníky. V nabídce je celkem dvacítka scénářů, což je výborná zpráva pro všechny. Každá variace totiž nabízí jiný zážitek a díky tomu má hra obrovský potenciál.

Už na začátku je vidět důraz na taktiku. Hráči si svoje armády budují v klidu za zástěnou. Díky tomu se mohou plně soustředit na svoji taktiku a ne na skrývání zvolených jednotek.

Ve hře je důležitá nejen dobrá poziční hra, ale také částečně skryté informace. Jak ov každé správné bitvě, ani tady nemají generálové kompletní informace o svém protivníkovi. Musí tedy čas od času riskovat. A možná trochu překvapivě kromě klasické taktiky zde spolurozhodují také kostky, jejichž rozdíl navyšuje útočnou sílu. Nezáleží ale na tom, jak výrazně jednotka vyhraje, vždy ubere pouze jeden život. A otáčení kamenů funguje moc dobře a intuitivně. Ideální způsob, jak poznamenávat stav svých jednotek.

black-and-white-14

Samotná partie je ale na válečnou hru poměrně plynulá. Celková doba se vejde s většinou scénářů do šedesáti minut. Na tomto prostoru hráči stihnou využít všechny svoje jednotky a jejich schopnosti tak akorát. A to není tak úplně samozřejmé v tomto herním žánru.

Zpracování je odpovídající. Největší ozdobou obsahu jsou ilustrace, zatímco dřevěné kameny jsou dobrým řešením a lepení na začátku vůbec nepotěší. Co je ale největším zklamáním je špatně organizovaná příručka pravidel, ze které se hru budete napoprvé těžko učit.

black-and-white-13

Black & White je počinem, který rozhodně zaujme řadu hráčů. Pokud máte rádi vojenské konflikty a nevadí vám trocha abstrakce v dřevěných kamenech, pak je tahle hra velmi dobrou volbou. Obsahuje vše, co byste od takové bitvy čekali a při tom zvládne pobavit během rozumné doby. Navíc nabízí vysokou znovuhratelnost. Black & White je sice trochu náhodné, ale zábavné.

AutorKrzysztof Matusik
IlustraceRoman Kucharski
VydavatelBomba Games
Počet hráčů2 - 2
(4 voters)
KategorieFantasy, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Grid Movement, Hexagon Grid, Memory, Secret Unit Deployment, Variable Player Powers
RodinaComponents: Block Wargames, Crowdfunding: Spieleschmiede, Players: Two-Player Only Games

Black & White je bojovou hrou s dřevěnými kameny. Vojska proti sobě mohou stát v různých scénářích, které působí vždy trochu jinak. Úspěšný útok znamená otočení kamene. Hra je řešená moc pěkně, ale především nabízí všechny taktické možnosti, včetně terénu, speciálních příkazů a dalších důležitých prvků. Před tím vším si hráči ještě postaví tajně armádu. Jenže aby to mohli provést, musí se prokousat ne úplně dobře uspořádanými pravidly. Black & White jako hra ale funguje a baví fanoušky vojenských konfliktů.

+ výborná znovuhratelnost
+ budování armády
+ napínavé bitvy