Recenze: Briefcase – s kufříkem mezi byznysmeny

Briefcase - balení

Když jsem poprvé vstupoval na trh, byl jsem plný ideálů a plánů, jak nikdy nebudu ostatním škodit. Jenže svět peněz vás dočista zkazí. U mě na to stačil jeden rok, za který jsem se z obyčejného telefonisty na burze vypracoval až na spekulanta s vlastní kanceláří. Na mě teď záleží, koho podržíme a koho hodíme přes palubu. Nemohu brát ohled na lidské příběhy. Vše co mě zajímá, jsou indexy a hodnota barevných papírků v mém kufříku.

Právě o tomhle zavazadle to je v první řadě. Alespoň to tak vypadá podle názvu deskové hry Briefcase, kterou připravilo řecké vydavatelství Artipia Games, konkrétně pak autoři Sotiris Tsantilas a Nikolas Sakaloglou. Hra vyšla v roce 2012 a nejedná se tedy o úplnou novinku z dílny tohoto vydavatelství, které připravilo pro Essen 2013 nadílku Archon: Glory & Machination a rozšíření Among the Stars. Ale zpět k dnešnímu objektu zájmu a ilustracím, jejíchž autorem je Antonis Papantoniou.

Hra se ukrývá v poměrně nenápadné krabici s podnikatelem vzhlížejícím k výšinám obchodních budov. V ruce drží titulní kufřík a celý box má rozměry odpovídající třeba Carcassonne. Jenže uvnitř se toho ukrývá daleko víc, než byste od nevelké krabice očekávali.

Briefcase - připravená hra

Konkrétně máme na mysli více než čtyři stovky karet! Karty zdrojů (beton, ocel, papír a personál), společně s energií jsou orientované na výšku a mají malé rozměry. Větší rozhodovací listy jsou už klasické karty, které budou používat samotní hráči. Ty obsahují možnosti koupit (B = buy), aktivovat (A = activate) a překážka (O = obstacle).

Zbytek karet má čtvercový formát a skládá se z 97 karet společností. Mezi kartami najdete celkem třicítku různých firem, které čekají na vaši přízeň. K nim patří také 29 karet náhodného výběru, které pomohou spravedlivě vybrat společnosti pro jednu partii (najdete na ní také počet karet použitých ve hře podle počtu hráčů).

Na každé kartě společnosti najdete cenu uvedenou zelenou číslicí v levém horním rohu, schopnost, cenu za aktivaci, produkci a vpravo nahoře je natištěná hodnota ve vítězných bodech důležitá pro konec partie. Vedle názvu společnosti z obou stran najdete také symbol žárovky. Protože je karta oboustranná, právě s pomocí rozsvícené žárovky poznáte aktivovanou stranu od té neaktivní. Důležitý je také barevný rámeček kolem karty, který označuje úroveň dané firmy.

Briefcase - připravená hra

Na začátku partie dostane každý hráč jednu kartu společnosti Elektrárna (Power Plant) a položí ji neaktivní stranou (s šedými žárovkami) nahoru. K tomu si dvanáct karet rozhodnutí (tři nákupy, tři aktivace a šest překážek), které zamíchá a z vytvořené hromádky si dobere první čtyři karty. Zbývá už jen položit před sebe kartu skladiště, kolem níž budou hráči uchovávat svoje zdroje.

Pak ještě připravíme společnou herní plochu, kterou vytvoří především balíčky surovin. Náhodně vybrané dvě z nich budou na začátku partie zamčené pomocí blokovacích karet. K dispozici budou i dobírací hromádky karet akcí a také centrální banka s kartami vítězných bodů, obojí pak v množství podle počtu hráčů v partii.

Nyní zbývá už jen připravit nabídku firem. K tomu použijeme karty náhodného výběru. Výběr se bude skládat vždy z osmi firem první úrovně (oranžový rámeček) a šesti druhé úrovně (červený rámeček). Po náhodném výběru hráči vyloží karty společnosti v počtu odpovídajícím množství soupeřů ve hře. A protože toto byl poslední krok přípravy, může partie začít tahem hráče, který jako poslední byl na nějaké obchodní schůzce.

Briefcase - rozehraná hra

Z těchto čtyř karet může hráč, který je na tahu, zahrát libovolný počet a použít jejich schopnosti. Ty, jak už jsme si vysvětlili, jsou tři: nákup, aktivace a překážka. Už samotný nákup ale před hráče staví hned dvojici možností, z nichž lze vybírat. V obou případech ale bude platit rovnou kartami nákupu, jejichž počet určí, jak dobré zdroje a budovy si může hráč dovolit.

Za jeden nákup lze pořídit základní zdroje, zatímco za importované suroviny (které mohou zastoupit později libovolnou surovinu jako žolík) musí zaplatit dvěma kartami nákupu. Její kartu si vezme a uloží do svého skladiště, kam se vejde ale maximálně pět hmotných zdrojů (energie můžete skladovat, kolik chcete). Toto omezení se kontroluje až na konci tahu, takže chvilkově jej je možné přesáhnout.

Lze ale také získat společnost z nabídky zaplacením odpovídajícího počtu karet nákupu z ruky. Každá z firem má svoji hodnotu uvedenou v levém horním rohu. Hráč si položí její kartičku před sebe neaktivní stranou nahoru. Žádný z hráčů nesmí mít ve svém držení dvě stejné společnost nebo jich nakoupit více za tah.

Briefcase - rozehraná hra

Při první aktivaci budovy, kterou provedete třetí rozhodovací kartou, se stavba otočí na zapnutou stranu (s rozsvícenou žárovkou). Ale k takovému rozjetí výroby potřebujete dostatek surovin, které musíte dodat ze svých zásob. Především při každém zahrání modré (aktivační) karty s ilustrací tlačítka využijete schopnost (jednorázovou nebo trvalou) firmy. To je hlavní důvod pro zapínání karet.

Ale ne jediný, protože výroba produkuje také karty rozhodnutí – podle nakreslených symbolů v pravém dolním rohu si je můžete položit na svoji odhazovací hromádku. Navíc je zde i banka, kterou můžete navštívit a zbavit se tak karet nákupu. Odměnou vám bude nejen více akční balíček do příštích kol, ale také vítězný bod za každou takto prodanou kartu s písmenkem B (buy = nákup) z ruky.

Rozhodnutí překážka slouží k tomu, aby hráči změnili blokování karet surovin, ale také společností v nabídce. K napadání navzájem není možné využít tuto kartu, ale místo toho je tu čtvrtá možnost, která přibude v průběhu partie. Jedná se o pronájem (Hire), kterým můžete získat produkci soupeřovy firmy tím, že mu zaplatíte vstupní náklady.

Briefcase - rozehraná hra

Na konci kola hráči odhodí případné nezahrané karty, doberou si čtveřici nových a předají slovo dalšímu protivníkovi na tahu. Tak se střídají v aktivaci a nakupování tak dlouho, dokud nejsou rozebrané všechny suroviny, firmy nebo dojde hromádka karet nákupu. Hráči si k vítězným bodům získaným v průběhu hry přičtou ještě body za všechny aktivované firmy, zbývající suroviny, ale také za případné schopnosti firem. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.

Jak vidíte snadno z hraní, dobírání a přemíchávání karet, Briefcase v sobě skrývá malý deckbuilding mechanismus, který ale není základním hnacím prvkem hry. Je pouze doplňkem, tím akčním mostem mezi vámi a ekonomikou firem, které se snažíte na trhu ovlivnit.

Tentokrát totiž není nejdůležitější si co nejlépe vylepšit balíček a tím vyhrát, ale především správně využívat akce a nakupovat. Samotná optimalizace dobírací hromádky tu hraje samozřejmě také roli, ale vzhledem k pouhým čtyřem typům karet jsou vaše možnosti dost omezené. Ale právě to je v tomto případě dobře, protože se můžete soustředit pouze na posílení svých šancí. Víc rozhodovacích karet tak neznamená lepší pozici, ale spíše specializaci.

Briefcase - karty

A díky tomu přináší tato hra opravdu jedinečný pocit. Tím nejdůležitějším ve hře je schopnost správně spravovat svoje zásoby surovin. Skladovací kapacity jsou velice omezené a vy s nimi musíte umět pracovat. V průběhu hry se samozřejmě úložný prostor mírně zvýší, ale stále zůstává v podobném poměru proti cenám firem v nabídce.

Aktivování budov a využívání jejich schopností je dalším významným prvkem, který musíte velice dobře sledovat. Někdy není snadné provést to, co potřebujete, protože zrovna nemáte v ruce správné karty. A to je právě gen zděděný z deckbuildingu a dělá hru zajímavou.

Velkou výhodou jsou samozřejmě jednoduchá pravidla, která snadno přejdou do krve i méně zkušeným hráčům. Ti, kdo mají s deckbuildingem nějakou zkušenost, mají samozřejmě výhodu. Délka partie odpovídá typu hry a trvá kolem jedné hodiny času.

Briefcase - karty

Jedinou nevýhodou tak zůstává, že v partii Briefcase často máte pocit, že hrajete sami. Není zde příliš šancí, jak útočit na ostatní nebo jim kazit jejich počínání. Hra je hodně zaměřená na optimalizaci vlastních činností a zbývající soupeři jsou zde pouze jako kulisa a o vítězi se rozhodne až na konci prostým součtem. Takže pokud hledáte interakci, budete si muset počkat na rozšíření.. Díky tomu ale je jasné, že je vlastně jedno, v jakém počtu protivníků tuto hru hrajete. Vliv to má pouze na herní dobu.

Zpracování je na naprosto vynikající úrovni. Budovy jsou jako neaktivní šedé a na stole vás neruší, zatímco jejich bohatě barevná přední strana vás okamžitě zaujme. Díky tomu opravdu snadno od sebe rozlišíte aktivní a neaktivní firmy. Celkově jsou karty kvalitní a velmi dobře ilustrované. Pravidla fungují a hru vás naučí rychle. Z technického pohledu hře není co vytknout.

Briefcase - karty

Briefcase je moc pěknou karetní hrou, která přináší do her s budováním balíčku novinku v podobě práce se surovinami. Je zábavná a při hraní budete mít pocit, že máte nad vývojem opravdu kontrolu. Se čtyřmi typy karet si vystačíte při budování balíčku, kde ovlivňujete jejich vzájemný poměr. Tato hra si rozhodně zaslouží dostatek pozornosti, protože je opravdu výjimečná.

AutorNikolas Sakaloglou, Sotirios Tsantilas
IlustraceAntonis Papantoniou
VydavatelArtipia Games
(7 voters)
KategorieEconomic
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management
RozšířeníBriefcase: Board Game Factory, Briefcase: Bonus Companies, Briefcase: City Hall, Briefcase: Double Buy, Briefcase: Government Bonus
RodinaCrowdfunding: Indiegogo, Mechanism: Tableau Building

Briefcase je zajímavou hrou, ve které budujete svůj vlastní dobírací balíček pouze z karet akcí. Ty jsou čtyř druhů a vy musíte zajistit, abyste je měli ve správném poměru. Teprve tak budete schopní dobře pracovat se surovinami na trhu, nakupovat firmy a dodávat jim vstupy, aby vám mohly produkovat svoje akce. A tím se dostanete zase o krok blíž k vítězství. Hra nabízí zajímavý náhled na deckbuilding, který překvapí i ty zkušenější hráče tohoto typu her. Je to mnohem přemýšlivější typ hry, kdy stále musíte zvažovat svoje možnosti. Ve hře sice chybí výraznější interakce mezi soupeři, ale všechno vynahrazuje variabilitou a pocitem kontroly. Protože firmy zůstávají ležet před vámi, máte je neustále dostupné a tím se Briefcase odlišuje. Vlastně je úplně jiný, takže byste ho určitě měli alespoň vyzkoušet.

+ velmi zajímavý posun deckbuildingu
+ výborné zpracování
+ obrovské množství karet