Recenze: Bystroočko – neustále v hledáčku

bystroocko-01

K šestým narozeninám jsem dostal dalekohled. Od té chvíle jej mám pořád přiložený k jednomu oku a naučil jsem se neustále mít přehled nejen o tom, co se děje kolem mě, ale i v dálce. Někdy ale není jednoduché tyto dva vjemy spojit dohromady a poskládat z nich jednoduchý život. Nejtěžší to je ve škole.

A něco podobného čeká také na hráče postřehových her, protože si na ně brousí zuby desková hra Bystroočko. Jedná se o hru z roku 2017, ve kterém svůj nápad v realitu proměnila čtveřice designérů Andrew Berton, Adam Wolff, Jerry Robson a Greg Kopec. Komplet vyšel pod dohledem firmy Blue Orange a pro českou lokalizaci si hru vyhlédnula společnost MindOK.

Malá krabička na všechny zájemce kulí jedno oko, které narostlo přesně do středu víka. A když s boxem pohnete, bude vás černá čočka sledovat. Nezabrání vám ale určitě nakouknout pod víko se spoustou obrázků. Právě šest otočných plánků – kapsa z tvrdého papíru a v jejím nitru je ukryté kolečko se spoustou menších i větších obrázků. Ty vykukují na světlo světa přes trojici elipsových otvorů.          Každý z hráčů si vezme jednu tuto tabulku a pod ní pak objeví dva balíčky karet. Volbou jednoho z nich (zeleného nebo červeného) zvolí obtížnost partie.

bystroocko-06

Od té chvíle je třeba na zahájení každého kola odhalit jednu kartu s obrázkem. Pokud je jen jeden, znamená to, že hrajeme jednodušší zelenou variantu. Hráči pak mají za úkol najít v jednom ze tří malých okének obrázek, který odpovídá předloze na kartě. Komu se to podaří jako prvnímu, to výkřikem ohlásí ostatním a získá danou kartu pro sebe. Poté hráči otočí další kartu a sbírají úspěchy až do okamžiku, kdy je zásoba karet vyčerpaná. V tu chvíli vítězí hráč s největším počtem vyhraných kol (= získaných karet).

To ale není zdaleka všechno, protože druhá obtížnost hráčům do cesty postaví hned dva obrázky. Okénka jsou sice větší, ale hráči musí najít hned dvě ilustrace, které se mohou objevit v jednom, ale také v dvou různých otvorech.

Ať už hledáte jeden nebo dva obrázky, není to nic jednoduchého. Hráč potřebuje neustále sledovat všechny tři průzory, jako by koukal na tři kužely světla osvěcující temnou komoru. Tempo a směr otáčení si ale každý řídí sám a je zřejmé, že při hledání se jednotliví hráči dostanou každý do jiného stavu. Díky tomu mají i odlišné výchozí podmínky pro další kolo, takže s trochou štěstí může hráč najít potřebný obrázek i bez toho, že by musel kolem otočit. K tomu je určitě potřeba alespoň fous štěstí, protože takové body jsou důležitou částí úspěchu.

bystroocko-10

Samotné varianty obtížnosti nejsou jedinou změnou, která na hráče čeká. Pravidla totiž kromě základní partie s hledáním originálů nabízí ještě dalších šest her. Všechny mají samozřejmě stejný průběh – hráči se snaží nalézt obrázky v okénkách. Ale může to být klidně podle počátečního písmene (které řekl jeden z nich). V takovém případě dokonce není určený konkrétní obrázek.

Jednotlivé varianty tak trénují u hráčů nejen postřeh, ale třeba i slovní zásobu, pojmenování obrázků, nebo schopnost tvorby rýmů. A když už jde o rychlost, pak nemusí slavit jen vítěz. Hned druhá varianta totiž otočí způsob bodování, protože kartu dostane pouze ten nejpomalejší hráč. Karta tedy nově slouží jako trestný bod a vítězem se stane ten, kdo jich má na konci pro změnu nejméně.

Je skvělé, že si autoři dali práci s vymyšlením těchto variant. Ty totiž parádně ozvláštňují průběh hry, která by se mohla jinak brzy opakovat. Zapamatování pozice obrázků není reálné, takže hráči neustále hledají ilustrace znovu a musí zběsile otáčet kolečkem klidně i při desáté partii.

bystroocko-13

Čím více soupeřů u stolu sedí, tím hektičtější partie je, a tím je spravedlivější druhá varianta. Ale pokud chcete na hráče vyvinout pořádný tlak, pořád zůstává velmi zábavná a napínavá i ta první, ve které boduje jen ten nejrychlejší. A zatímco těm základním variantám stačí dva účastníci, ty se slovním zadáním už potřebují alespoň tři hráče. Ten, kdo zadání vymýšlí, se totiž honu na obrázky v daném kole nemůže zúčastnit.

Velkým plusem Bystroočka je také věková přístupnost. Protože v hlavní roli jsou pouze obrázky, zvládnou soupeření už děti na začátku školní docházky. Od šesti let mohou začít s hledáním v jednodušších variantách a postupně se propracovat k těžším úkolům. Rodiče dětí tady ocení už zmiňované výukové prvky některých variant.

bystroocko-15

Zpracování je perfektní. Papír koleček je dostatečně tvrdý, ale při tom se s ním dobře manipuluje. Točení jde zlehka a velmi přirozeně. Některé destičky jsou špatně vystředěné, takže na jedné ze čtyř stran není možné kolečkem otočit. Ale protože hráči drží plánek v obou rukách, není to zase takový problém. Trochu hektičtější to může být, pokud hráči hraje s kompletní sadou karet obou obtížností a musí tedy plánek otáčet.

Bystroočko je vynikající hrou zaměřenou na rychlé hledání. Po dlouhé době jsme si mohli zavzpomínat na naše oblíbené Pictionary. A hledání obrázků v záplavě jiných nepřestala být zábava, i když jsme o řadu let starší. Bystroočko to dělá dobře a nabízí kvalitní hratelnost a zaručenou zábavu pro děti i rodiče.

AutorAndrew S. Berton, Greg Kopec, Jerry Robson, Adam Wolff
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, MINDOK, Swan Panasia Co., Ltd.
Herní doba0
Minimální věk6 and up
KategorieAction / Dexterity, Card Game
MechanismyPattern Recognition
Alternativní názvyBystroočko, Eye 'n Speed, 洞洞打寶

Bystroočko je kvalitní dětskou hrou, která nabízí chytré hledání obrázků pod časovým tlakem. Hra je skvěle připravená i pro ty nejmenší, ale z hlediska variability nabízí dostatek různorodých variant a dokonce i obtížností. A ačkoliv není vždy všechno odvislé pouze od schopností hráčů, je průběh partie opravdu zábavný a právě proto rádi Bystroočko doporučujeme rodičům jako skvělý vánoční dárek!

+ spousta variant
+ hra umí trénovat i slovní zásobu
+ přístupná už od šesti let