Recenze: Čekáme miminko – devět měsíců ve dvou hodinách

Je to čas, na který se všichni těšíme. Doba, o které všechny maminky básní. Je to jakási společenská povinnost mít spokojené a bezproblémové těhotenství, skoro byste si až řekli, že na vás nemohou čekat žádné starosti. Jenže to není tak docela pravda. Nikdo už nezmíní spoustu stresu a věcí, které je třeba za tu dobu zařídit, vymyslet a rozhodnout.

A zatímco pohlaví dítěte za vás vybere příroda, všechno ostatní už je na vás. A tak i ve hře Čekáme miminko si všechno rozhodnete a vyzkoušíte sami na vlastní kůži. Hru vytvořil Dušan Vít a na trh přichází zásluhou nového malého vydavatelství Dřevěné deskovky.

Podle toho jakou verzi si zvolíte, dorazí vaše hra v kartonové nebo plechové krabičce. Na ní je štítek s obrázkem a na straně je název hry, abyste mohli krabičku umístit na výšku do poličky. Bohužel víko na kartonové krabici nedrží pevně, takže se při neopatrné manipulaci může krabice otevřít. Uvnitř na hráče čeká spousta papíru, což tak trochu neladí se jménem vydavatele. Když jsme se na tuto skutečnost zeptali přímo autora, v případě zájmu je v plánu personalizace obsahu na přání. Kromě papírového obsahu je uvnitř také sada kostek a barevných kostiček, které slouží jako figurky pro hráče.

Čekáme miminko je hra typu hoď kostkou a zapiš (roll-and-write). Hráči do středu stolu položí tabulku příjmů a do jejího středo postaví zelenou a modrou kostičku. Oba účastníci partie (partneři, kteří hrají) si každý vyberou barvu jedné kostičky. Potom si vezmou záznamový list a položí jej před sebe. Poblíž si položí také list souřadnic a knihu úkolů.

Hratelnost je slabší. Hráči musí v každém týdnu na základě hodu kostkou najít v tabulce souřadnice a podle toho se teprve dostanou na úkol. Ten si zapíšou do tabulky včetně jeho nákladů a teprve poté se mohou začít rozhodovat, které zdroje a za co utratí. Toto neustále zapisování a hledání průběh dost zdržuje.

Naopak co nás bavilo bylo objevování samotných úkolů. V knize jich je úctyhodných 120. Navíc vše ozvláštňuje systém s klíčovými slovy, kterému se daří zlehčovat jinak suchou náplň jednotlivých zadání. Ty mají především informativní hodnotu a nechtějí bavit na úkor reálnosti. Klíčová slova lze získat v partii, ale také si je vysoutěžit pohybem kostičkami po tabulce zisků

Splnění úkolů s testem je závislé na náhodě, takže vaše úroveň stresu může nečekaně vyrůst. Ale zase to odpovídá realitě, kdy pokud se vám nepodaří smontovat postýlku nebo vaši rodiče na zprávu o těhotenství nezareagují podle představ, asi vás to také energií nenabije.

Z textu se dozvíte i spoustu nových věcí, o kterých jste možná dosud netušili. Slyšeli jste třeba o prenatálním odposlechu, koši na jednorázové pleny nebo o elektrickém kočárku. V rozšiřování obzorů hra plní svůj úkol dobře, i když je někdy u úkolů sporné, jestli jsou odpovědi aktuální a moderní. Řada řešení může být vnímaná jako přežitá, ale je to vždy pouze otázkou pohledu. Každý rodič to vnímá jinak.

Přemýšlíte, k čemu by vám mohl být paravan nebo jemné noční světlo do ložnice? Je vidět, že autor se radil s více maminkami a sbíral jejich zkušenosti a informace z více zdrojů. Řada otázek je velmi subjektivních a specifických. Je jasné, že se nelze zavděčit všem, ať už jde o otázku ekologie, moderního přístupu k těhotenství nebo třeba odlišností jednotlivých přístupů k samotnému porodu. Přesto se hra snaží nic nevynechat a i když se vším nemusíte souhlasit, celkové vyznění úkolů je veskrze pozitivní.

Hlavní je, že autor se rozhodl pojmout hru celkově pozitivně. S výjimkou stresu ve hře vlastně nejsou žádné negativní události ani efekty, které by mohly nastávající rodiče zbytečně stresovat a prezentovat jim věci, které třeba nemusí jít tak docela podle plánu.

Právě nástin možností, které se před vámi otevírají na cestě těhotenstvím, považujeme za největší klad tohoto boxu. I na úkor toho, že ve skutečnosti to není vlastně až tak úplně zábava, kterou byste si chtěli zopakovat.

Dojem kazí zpracování, především nevyvážená grafika. Zatímco herní plán se ziskem zdrojů je prostá tabulka, zápisník pro hráče je zase trochu menší, než by měl být. Na hře je vidět, že se jedná o prvotinu autora i vydavatelství, která je vyráběna kusově s omezeným rozpočtem a kompletována ručně oproti klasickým hrám s tisícovými náklady.

Přesto pokud se přenesete přes problémy se zpracováním a znovuhratelností, dostanete zajímavý projekt. Ačkoliv Čekáme miminko není tak docela hra, snaží se svéráznou formou podat informace, které byste jinak složitě hledali na řadě míst. Pokud tedy hledáte dárek pro nastávající rodiče nebo třeba novomanžele, pak tahle krabička může být vítaným pomocníkem.

Recenze: Urban Sprawl – vesnice, města a velkoměsta