Recenze: Junior Labyrinth – menší bludiště pro prcky

junior-labyrinth-16

Nemusíte být dospělí, abyste mohli zabloudit v pořádném bludišti. Právě naopak, většina ztracených v labyrintech jsou děti, které nerozvážně vběhly dovnitř a už nenašly cestu zpět. Naštěstí v uličkách na ně čeká spousta kamarádů a zvířátek, které je ven dovedou. Ale do té doby se o ně budou muset rodiče alespoň chvilku strachovat.

My také zabloudíme, a pak se zase najdeme v deskové hře Junior Labyrinth. Tu pro nás připravil Max J. Kobbert, autor klasického Labyrintu. Novou krabičku ilustroval Joachim Krause a celé dílo vyšlo v krabici pod hlavičkou společnosti Ravensburger a to už v roce 1995.

Na víku nás uvítají už zmiňovaní obyvatelé labyrintu, mezi nimiž nemůže chybět sova nebo duch. A všechny leží také uvnitř, ale přikryté dvouvrstvou kartonovou deskou. Ta je rozkládací a vytváří prostor o devíti pevně daných blocích a tedy čtyřech uličkách (dvě horizontálně a dvě vertikálně) pro dílky. Na těch pevně přilepených dílcích najdeme části uliček labyrintu, který budou hráči doplňovat.

junior-labyrinth-04

K tomu určitě budou muset využít hromadu sedmnácti dílků chodeb, které vycvakají z archu. K nim přidají také tucet žetonů s tajemstvím (obrázkem) a poté i figurky, které představují strašidla. Před první hrou je třeba je složit, protože mají dvě části – průhledný stojánek a na něm barevné tělo samotného ducha.

Na začátku partie hráči mezi sebe rozloží herní plán. Ten hráči hned společně obsadí všemi šestnácti destičkami chodeb. To všechno je třeba dělat náhodně, takže rozložení bude pokaždé jiné. Jeden dílek navíc hráčům zbude a položí jej vedle plánu. K němu rozloží hráči také zamíchané žetony tajemství, které musí ležet obrázkem dolů. Každý z hráčů si vybere jedno ze strašidel a postaví jej do jednoho z rohů herního plánu – to, které odpovídá barvou strašidlovu prostěradlu.

Začínající hráč si vezme zbývající sedmnáctý dílek. Než jej ale použije, musí nejdříve odhalit náhodně jeden z žetonů tajemství. Tak současně představí všem hráčům první úkol. K tomuto předmětu musí všichni s pomocí svých strašidel doběhnout. Poté může z libovolné z osmí stran zasunout kartičku ze strany. Tím posune celou řadu dílků a na konci chodby je vytlačen jeden dílek ven. Ten použije další hráč na řadě.

junior-labyrinth-07

Jenže aktivní hráč má ještě stále možnost pohnout svojí figurkou strašidla a to kamkoliv se může hnout ze své aktuální pozice. Na vzdálenosti nezáleží, jen tam musí vést nepřerušovaná chodba. Duchové samozřejmě mohou také chodit pouze po chodbách a žádné procházení zdmi se nekoná.

Další hráč vezme nově vytlačený dílek a znovu si pro něj může vybrat libovolnou pozici. Všichni se střídají, dokud někdo nedokáže doběhnout k zadanému předmětu. Další hráč v pořadí na začátku svého tahu odhalí nový úkol. Tak strašidla běhají po bludišti a úkoly pokračují až do chvíle, než je zásoba žetonů vyčerpaná. V tu chvíli všichni soupeři sečtou svoje úlovky a zjistí, kdo se stal vítězem.

Junior Labyrinth je další hrou, která se odehrává v chodbách neustále se měnícího bludiště. Až z toho jde strach, jak se dílky neustále posouvají a celý labyrint se mění. Hráči potřebují velmi dobře plánovat pohyb se svým strašidlem, protože obvykle není možné dorazit na místo určení v jednom tahu. Pak je dobře vybrat si nějakou výhodnou pozici, kde zůstat stát.

junior-labyrinth-08

Pravidla myslí i na situaci, kdy je strašidlo vystrčeno s dílkem z plánu. Taková figurka se magicky přenese právě do nově přiložené chodby, tedy na úplně opačnou stranu. Toho lze také úmyslně využívat a nemusí se tedy jednat nutně pouze o způsob, jak škodit svým protivníkům.

Kola jsou rychlá, protože některé strašidlo je vždy někde poblíž. Šance hráčů samozřejmě nejsou rovnocenné, protože obrázky leží po celém bludišti. Proto zde hraje významnou roli náhoda, kdy potřebujete, aby byl odhalen žeton poblíž vaší figurky. To ovšem nijak nesnižuje úroveň zábavy, kterou si s hrou můžete užít.

Tedy především menší děti, pro které je hra primárně určena. Ty budou z možnosti posouvat labyrint a procházet jej s figurkou absolutně nadšené. Průběh partie je samozřejmě stejný, jako u původního, velkého Labyrintu. Jen je plán menší a tedy i kola a celková partie je rychlejší. Navíc není tak těžké se dostat k cíli, jako u velkého plánu, který je o dvě řady širší i vyšší.

junior-labyrinth-12

Jenže to mluvíme o pokročilých pravidlech. My jsme popisovali v pravidlech ty jednoduché a tady mají děti vždy společný úkol. Jedno místo, kam se musí všichni dostat. To ve velkém Labyrintu (a případně pokročilých pravidlech Junior verze) má každý z účastníků svůj tajný cíl a předmět, ke kterému se snaží dorazit pouze on.

Menší plocha zaručuje, že pro děti to není tak velká výzva. Stále platí, že děti potřebují mít dobrou představivost a přehled, aby věděly, kam se jednotlivé dílky posunou, když někam zastrčí dílek. Naštěstí i tak je možné si tuto novou variantu zahrát i s předškoláky, kteří možnost zabloudit v labyrintu velice ocení.

junior-labyrinth-14

Junior Labyrinth se určitě povedl, jako odnož dnes již klasické hry. Pro menší děti je tato nová verze mnohem lépe uzpůsobená a její hraní je připraví lépe na velký prostor a více dílků. Hra je rychlejší, dynamičtější a není tolik závislá na náhodě, protože všude to mají hráči blíž. Přesto je třeba mít trochu štěstí, ale to snad v každém bludišti. Junior Labyrinth se nám prostě líbí a dětem bude taky.

AutorMax J. Kobbert
IlustraceMax J. Kobbert, Joachim Krause, Paul Windle
VydavatelKorea Boardgames, Ravensburger
Rok vydání1995
Herní doba15
Minimální věk5 and up
(4 voters)
KategorieChildren's Game, Fantasy, Maze, Racing
MechanismyMap Deformation, Modular Board, Network and Route Building, Pattern Building, Pattern Recognition
RodinaGame: Labyrinth, Movies: Cars, Movies: Frozen, Versions & Editions: Junior Versions of Grown-Up Games
Alternativní názvyCars 2 Junior Labyrinth, Disney Frozen II Junior Labyrinth, Disney Frozen Junior Labyrinth, Disney/Le monde de Dory Labyrinthe Junior, Disney/Pixar Cars 2 Junior Labyrinth, Doolhof Junior, Fireman Sam Junior Labyrinth, Junior Doolhof, Junior Labyrinthe, Mijn eerste doolhof, Mon premier Labyrinthe, Le monde de Dory Labyrinthe Junior, Paw Patrol Junior Labyrinth, Spidey and His Amazing Friends Labyrinth Junior, Thomas & Friends: Junior Labyrinth, 라비린스 주니어

Junior Labyrinth je možností zahrát si na honěnou v bludišti pro ještě menší děti. Veškerá hratelnost, kterou na této hře máme tak rádi, zůstává stejná. Jen plán je menší a všichni mají vždy pouze jeden společný úkol, ke kterému se snaží dostat. Vystrkování destiček posouváním dílků z druhé strany tu zůstává a je stále zábavné. Junior Labyrinth je výtečnou dětskou hrou, ale starší hráči určitě ocení zase ten velký, plnohodnotný Labyrinth.

+ rychlejší hra
+ menší plán
+ výtečné pro předškoláky