Recenze: Cortex+ Challenge – velká chytrá hra

cortex-plus-01

Mozek je jedna velká závodní dráha. Po jeho liniích jezdí hromada závodních speciálů, každý má na svých zádech naložený nějaký nervový impuls. Může jít o vizuální dojem, ale stejně tak i třeba i o výsledek hmatu. Koneckonců spousta dojmů z okolního světa má taktilní povahu. Jenže všechny tyhle závody jsou pouze kvalifikací pro chvíli, kdy se mezi sebou má utkat mozků více.

Cortexy je řada her, která už si za poslední měsíce dokázala vydobýt dobrou pověst. A tak na základě přetrvávajícího úspěchu připravili tvůrci ve společnosti Captain Macaque. Za designem stojí Sébastien Lopez, ale na boxu najdeme jako spoluautory také Johana Benvenuta a Nicolase Bourgoina. Jejich společné dílo dostalo jméno Cortex+ Challenge. A do linie Cortex her je zařadili také ve firmě Albi, kde připravili českou verzi.

Název hry se opakuje i na víku větší krabice a má za úkol naznačit, že dostaneme něco navíc. Nějaké to plus. Oproti očekáváním ale an hráče nečeká žádný plán, ale místo něj jednoduše mnohem víc karet – konkrétně 170 kusů a z nich je znovu desítka prostorových. Nové a zajímavé jsou ale plastové dílky mozku, které jsou potřeba vždy čtyři, aby dohromady daly celý mozek.

cortex-plus-07

Hráči si na úvod partie mohou prohlédnout a ohmatat celou desítku karet, které budou připravené k dotykové výzvě. Zbytek karet stačí zamíchat a partie může začít. Ještě před jednotlivými koly mají hráči podle ikony na zadní straně horní karty jasné, jakého typu bude následující výzva. Obsahem je celkem devět různých druhů.

Ať už je ale na pořadu dne jakýkoliv z úkolů, hráči jednoduše kartu otočí a snaží se být prvním, kdo splní její zadání. Ten, kdo překryje rukou kartu se zadáním a poté správně odpoví na otázku, dostane odměnu – právě tu zodpovězenou kartu. Může tak vlastnit současně až čtyři karty, ale při tom se především snaží získat druhý exemplář od stejné výzvy. Pouze dvě stejné karty může hráč směnit za jeden kousek mozku. A teprve ten z účastníků, který poskládá celý čtyřbarevný mozek, se stává vítězem.

cortex-plus-05

Cortex+ Challenge je tedy z hlediska herní náplně stejný, jako jeho starší (a menší) bráškové. Všechno tedy zdánlivě záleží pouze na kvalitě samotných úkolů. A částečně to samozřejmě je pravda. Stejný je jednom ta klasická dotyková část, která nabízí zase nové obrázky. A pokud máte i ostatní krabičky, už se pomalu nabízí prostor k vytvoření vlastní varianty pouze s těmito kartami.

Ale zpět k osmi ostatním úkolům. Opět tu nechybí počítání výskytů obrázků nebo samotné matematické operace. Mnohem zajímavější jsou ale úkoly, kde musíte odhalovat zajímavé tvary, jako je to tady s ozubenými koly. Ty do sebe zapadnou, jen pokud opravdu přesně sedí.

Pak je tu úkol kámen, nůžky, papír, který jsme tu už jednou v mírné obměně měli. A opět je to výzva, ze které se vám zamotá hlava. Jedna z nejobtížnějších v krabici. Totéž platí i pro barvy napsané názvy jiných barev, které testuje soustředění. Bohužel přesně tahle úloha se opakuje, protože v jedné minulé verzi už opravdu byla.

cortex-plus-10

Obecně ale platí, že jsou opět všechny úkoly zajímavé, zábavné a s trochou zamyšlení vždy řešitelné. Hráči tedy hlavně musí být první. Vyřešit úkol rychleji než soupeři. A to je vždy pořádná výzva, kterou není potřeba nikomu nutit. Být lepší než ostatní, to je přece, proč hry hrajeme.

Devět výzev ale znamená větší výběr karet a tedy i menší šanci, že vám přijde vytoužený typ výzvy. Je tedy ještě mnohem důležitější správně nakládat se svými kartami. Hráč nesmí mít víc než čtyři karty v jednu chvíli, takže se musí snažit zaměřovat na karty, ve kterých má šanci uspět víckrát. Samozřejmě může překazit zisk i protivníkům, ale obvykle tuto získanou kartu vymění za tu, kterou stejně nepotřebuje.

cortex-plus-12

Mechanismus výměny dvojice stejných karet za dílek mozku je skvělý. To ale není žádná novinka, protože o něm mluvíme v každé recenzi Cortexu. Hráči prostě nestačí náhodou vyhrát tematickou výzvu jednou. Musí to být schopný zopakovat.

Naštěstí více karet rozhodně neznamená, že by hra měla trvat déle. Všechno zůstává opět rychlé. Zábava obvykle dosahuje nějakých dvaceti minut, což je super hodnota. A protože se jedná o postřehovou hru, pak je více hráčů pouze zvýšením obtížnosti a konkurence, ale na samotný zážitek nemá vliv. Cortex si tedy užijete i s méně hráči. Při tom děti by měly umět počítat a být rychlé, protože jinak v těchto těžších kartách proti dospělým nebudou mít šanci.

cortex-plus-16

Cortex+ Challenge je boxem plným hromady karet, které nabízí více variability a s tím i náročnější plánování. Z hlediska mechanismů zůstává všechno stejné. Pokud už tedy máte Cortex, pak budete ten nový s pluskem chtít jen v případě, že toužíte po nových kartách a výzvách. Nebo po plastových žetonech mozku. To jsou ty hlavní a jediné markantní rozdíly mezi velkým Cortexem+ a malým Cortexem.

Cortex+ Challenge je výborná a zábavná hra. Ale to je i malý box Cortex. Větší krabice sice nabízí více variability či lepší znovuhratelnost, ale kromě toho oproti malým krabičkám nemá nic navíc. Je tu drobné plus ve zpracování, ale bez žetonů mozku z plastu se určitě většina z nás obejde. Vnímat Cortex+ můžete tedy hlavně jako rozšíření nebo novou edici, ale rozhodně ne jako něco jiného a nového.

+ hromada karet s úkoly
+ stále stejná hra
+ více druhů úkolů mírně mění zážitek