Recenze: Costa Rica – fotografové jsou muži zrození pro nebezpečí

costa-rica-01

Při představě těch možností se mi točí hlava. Ještě před dvěma roky bych nevěřil, že je možné vyrazit jen tak do společnosti jaguárů a bazilišků a nebát se o svůj život. Lhal bych, kdybych řekl, že jsem o takové návštěvě nesnil, ale bylo to jen v říši představ. A tak, když na prahu mých dveří přistála nabídka s možností letět do Kostariky a fotit tamější faunu, neváhal jsem ani na vteřinu.

A do deštného pralesa nás zve také desková hra Costa Rica s podtitulem Výprava deštným pralesem. Jejími autory jsou Matthew Dunstan (Relic Runners, Elysium) a Brett J. Gilbert (Elysium, Fantastic Park). Jejich dílo vyšlo pod hlavičkou společnosti Lookout Games s ilustracemi Klemense Franze. Hra vyšla v roce 2016 a o rok později se dostává na český trh díky firmě Albi.

Malá čtvercová krabička má zelenou barvu a ukazuje tým fotografů, jak se prodírají pralesem v touze po dobrém snímku. My se místo stromů ponoříme pod víko, kde na nás čeká sada 72 šestistranných kartonových dílků představujících terén pralesa. Právě z nich na začátku partie vždy vznikne mapa, ve které ale nesmí být vidět čelní strany se zvířaty. I samotný prales dostane šestiúhelníkový tvar a díky tomu nebude v každé partii použito pět z celkové nabídky destiček. Jednotlivé dílky patří do některého z možných terénů (prales, vrchovina, mokřady) a tím jsou také domovem konkrétních stvoření.

costa-rica-07

Jednotliví soupeři si zvolí barvu a dostanou všech šest figurek, které rozestaví do všech rohů plánu. Tím vzniknou expedice, které vždy obsahují členy z řad všech účastníků partie. Jeden z hráčů se stane velitelem a vezme si černou figurku. Před sebe si pak každý položí pomocnou kartu, která současně pozadím poukazuje na zvolenou barvu hráče.

Ve svém tahu si vedoucí expedice vybere jednu skupinu fotografů, kde se ještě nachází figurka jeho barvy a zvolí si jednu z destiček, která s touto skupinkou sousedí. Na znamení toho položí na destičku velkou černou figurku vedoucího. To je místo, kam se výprava vydá, ačkoliv se zatím figurky ve skutečnosti nebudou posouvat.

Místo toho daný dílek vezme do ruky. Jakmile se na něj podívá, může se rozhodnout, jestli si jej chce nechat nebo jej nabídne ostatním. Všichni ostatní členové této expedice postupně dostanou šanci se vyjádřit, jestli si chtějí fotografie zvířátka zařadit do sbírky nebo budou vyčkávat.

costa-rica-08

V případě, že si snímek nevezme žádný z hráčů, pokračuje na tahu aktivní hráč. Odhalí novou destičku, kterou postupuje cesta expedice napříč pralesem. Účastník, který už napětí nevydrží a rozhodne se pro zařazení fotografie do sbírky, si vezme všechny dílky odhalené v tomto kole. Obecně je to tedy hra nervů. Průzkum ovšem může být přerušen předčasně, pokud hráč odhalí druhý dílek s moskytem. V takovém případě sadu získá aktivní hráč, ale pouze fotografie bez moskyta.

Jakmile skončí kolo, stane se velitelem expedice jiný hráč. Ten si opět zvolí libovolnou skupinu průzkumníků a lov na zvířátka v pralese s prstem na spoušti pokračuje. Hráči se snaží z ulovených fotografií vytvářet sady stejných zvířat i kombinace všech šesti různých. Za to hráči dostanou různé narůstající bodové odměny. Hráč, který už šestkrát využil získání dílku a nemá tedy žádného průzkumníka na mapě, už nemůže dále pokračovat ve hře. Místo toho si může začít sumovat nasbírané body. Jakmile se totiž vrátí z pralesa všechny figurky nebo v okamžiku, kdy se zbylé skupiny nemohou pohybovat, partie končí. Vítězem se stává ten, kdo má bodů nejvíce.

Costa Rica je velmi jednoduchou hrou o sbírání sad. Kombinuje zajímavým způsobem pokoušení štěstí v podobě neustálého prozkoumávání, ve kterém hráči pronikají hlouběji a hlouběji do pralesa a kompletování sbírek různých obrázků.

costa-rica-13

Kromě toho je ale důležitým prvkem také blokování. Správnou volbou cesty může velitel expedice odříznout cestu skupině, ve které už se jeho dobrodruh nenachází. Tím ostatním hráčům způsobí nemalé škody, protože figurky nepřinesou žádné body, pokud už nemají kam pokračovat v průzkumu neznámého prostředí.

Hra má opravdu jednoduchý průběh, až nás to v popisu pravidel překvapilo. Ovšem když začnete hrát, začne to všechno dávat smysl. Přesto nenabízí hra nějaký přebytek taktických možností nebo složitých voleb. Hráči si vždy vybírají pouze mezi několika jasnými variantami a jejich výsledek závisí obvykle čistě na náhodě. Někdy se dílky hodí lépe soupeři. Ale v rámci taktiky je dobré si udržovat přehled o stavu sbírek ostatních, protože se může vyplatit ukrást nepříteli sbírku, která se vám až tolik nehodí.

Bohužel hra díky této jednoduchosti tak trochu postrádá náboj. Bloudění po pralese a odkrývání destiček prostě není nic, z čeho by vám vstávaly vlasy na hlavě. Napětí tu prostě nebude a to ani při očekávání, co se na novém dílku ukrývá za zvířátko.

costa-rica-15

Pokud jste ale čekali, že partie bude trvat jen třeba dvacet minut, tak se pletete. Průzkum pralesa se může snadno protáhnout i na pětačtyřicet minut, obzvlášť pokud se partie účastní více hráčů (až pět). Zážitky se pak výrazně odlišují, protože ve dvou se hráči dočkají taktičtější bitvy. Destiček bude odhaleno v každém kole více a vyřazení z kola není tak snadné. Pro duely obsahují pravidla ještě variantu s více cestovateli (tucet pro každého), což dělá hru zajímavější pro tento nižší počet.  Ve větších počtech má pak každý dílek mnohem větší cenu, stejně jako bonus za kompletní sadu.

Costa Rica je hra solidní, jednoduchá, ale rozhodně nijak nevyniká nad svoji konkurenci. Zařazuje se do takového toho mírného nadprůměru, který neurazí, pobaví, ale druhý den si ji už nebudete pamatovat. A vlastně nebudete ani cítit potřebu ji hrát znovu. Costa Rica je tedy vhodným dárkem hlavně pro ty, kteří deskové hry příliš nehrají. Pro nehráče může tato hra být zajímavým setkáním.

AutorMatthew Dunstan, Brett J. Gilbert
IlustraceKlemens Franz
VydavatelLookout Games, Albi, GoKids 玩樂小子, Lacerta, Mayfair Games, SD Games
(6 voters)
KategorieExploration
MechanismyMap Reduction, Push Your Luck, Set Collection
RodinaCountry: Costa Rica, Theme: Tropical Islands
Alternativní názvyKostaryka, 叢林探險

Costa Rica má zajímavou myšlenku, kterou zpracovává v opravdu lehkém stylu. Bohužel to nestačí k tomu, aby vznikla výjimečná hra. Výsledkem je nakonec trochu rozpačitý zážitek, který má sice všechny ingredience zábavy, ale není tak skvělý, jak byste čekali. Hra je solidní a zabaví hlavně nezkušené. Ovšem všichni náročnější hráči budou z deštného pralesa Costa Ricy utíkat.

+ lehký mix dvou mechanik
+ možnost blokovat soupeře je zajímavá
+ vhodné pro začátečníky