Recenze: Grimassimix – škola pro klauny

grimassimix-01

Dnes den ráno prostojím u zrcadla desítky minut. Zoubky si ale budu čistit jen chvíli. Zbytek času se na sebe budu dívat do zrcadla a zkoušet si různé výrazy. Pokusím se najít ty nejzábavnější. Dnes je čas na můj první praktický a vyřazovací test v hodině bavení. Je tedy jasné, že nesmím v hodnocení být poslední ze třídy.

Do školy klaunů na exkurzi zavítáme i my jako hráči novinky Grimassimix. Tu si pro nás připravila skupina autorů Elisabeth Draxler, Katharina Poteranski, Herta Strehl a Sonja Trausmuth. Skupinka autorek se zařadila do stáje firmy Piatnik, kde celá hra v roce 2008 poprvé vyšla. Na český trh se ale dostává až v roce 2017.

Ve velké krabici s obrázkem žáků i učitele najdou hráči na třetiny přeložený plán. Ten nabízí tři domečky s pěti okny a třídami. Pro hráče jsou připraveny ale také sady destiček a karet s grimasami, jedno malé zrcátko a také čtyři barevné dřevěné žetony. Právě mezi nimi si každý z hráčů vybere svůj kámen a položí jej před sebe. Náhodných patnáct destiček s grimasami rozloží účastníci do patnácti oken domů a vedle vytvoří balíček karet ze stejných portrétů.

grimassimix-07

Jeden hráč se stane učitelem a dostane zrcátko. Vezme si horní kartu z balíčku, sám se na ni podívá (a neukazuje ji ostatním) a pokusí se co nejlépe s pomocí zrcátka napodobit obličej na této kartě. Ostatní hráči se mohou v tu chvíli už snažit odhadnout, o jakou z patnácti grimas se jedná. Pokud si některou vytipují, pokusí se na ni jako první položit svůj barevný kámen. Ten, kdo jako první odpoví správně, si kartu se zadáním od učitele může vzít.

Role učitele se střídá, hráči postupně hádají jeden výraz za druhým a sbírají karty. Pokud se někdy netrefí žádný z účastníků, pak je destička odložena stranou a nikdo ji nezíská. Jakmile je odehráno všech patnáct tváří, je na čase najít vítěze. To je ten z hráčů, který má v držení největší počet destiček. Druhou variantou je souboj do té doby, než některý ze soupeřů nasbírá pět karet.

Grimassimix je jednoduchou dětskou hrou, která kromě pobavení má ještě jeden velmi důležitý úkol. Jedná se totiž o výbornou logopedickou pomůcku, která pomáhá dětem zlepšovat motoriku úst a jazyka. Spousta grimas totiž zahrnuje nejen výrazy očí a úst, ale také pohyb jazyka.

grimassimix-03

To ale neznamená, že by hra nebyla pro ostatní! Dělání výrazů na ostatní je lákadlem pro všechny děti. Hra je to opravdu jednoduchá a nenabízí žádná záludná pravidla. Vše je otázkou několika obrázků a jejich napodobování.

Variabilita je solidní, protože zamíchané destičky výrazů použijí hráči vždy pouze z poloviny. A jak se to všechno míchá, nikdy nevíte jistě, které obrázky budou v nabídce. Navíc balíčky karet jsou pro každou partii obsáhlejší, protože každá grimasa zde je vícekrát. A to znamená, že nabídka se pro hráče nemění ani v průběhu partie, kdy je neustále možnost vybírat z patnácti obrázků.

Partie jsou zcela pochopitelně velmi rychlé. Zisk pěti karet, jak praví základní pravidla v krabici, je pro jednoho z hráčů otázkou nějakých dvaceti minut. Dětem se bude líbit už od nízkého věku a protože zde jde opravdu jen o koukání do zrcátka a grimasy, zvládnou ji bez problémů už od školkového věku čtyř let. Bohužel ve dvou soupeřích je hra o dost slabší, protože nemá s kým bojovat o nejrychlejší odhad výrazu.

grimassimix-09

Grimassimix je velmi dobrou hádací zábavou pro nejmenší. Děti si užijí dělání grimas a ještě si u toho procvičí své jazýčky a tvářové svaly. Pro všechny malé hráče to znamená zábavu a právě v jejím doručení Grimassimix nezklame.

AutorElisabeth Draxler, Katharina Poteranski, Herta Strehl, Sonja Trausmuth
IlustraceRobert Bayer
VydavatelPiatnik, Tactic
Rok vydání2009
Minimální věk4 and up
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Educational, Humor, Party Game
MechanismyActing
RodinaTheme: Clowns
Alternativní názvyGrimasspelet, Kuminaamat, Гримассимус

Recenze: Grimassimix – škola pro klauny
Grimassimix by se mohl zdát jen jako logopedická pomůcka, díky které si děti procvičí svoji motoriku tváře. Ale naštěstí kromě toho jsou i zábavou, která ale opět pramení právě z těch titulních grimas. Díky tomu se děti skvěle pobaví, ale je dobré, aby byly alespoň tři. Ve dvou totiž soupeření trochu chybí. Grimassimix je ale legrační hrou, ve které jde nejen o dělání obličejů, ale také o jejich správné poznání a rychlost.

+ variabilita
+ logopedický přínos
+ rychlost partie