Recenze: Damage Report – boj o holý život

Damage Report - balení

Je to, jako bych se najednou ocitl ve zlém snu. Letěli jsme na rutinní průzkumnou misi do roje asteroidů. Byl jsem zrovna na cestě na můstek, když mnou neznámý náraz hodil o stranu chodby a bolest projela celým mým tělem. S vypětím všech sil jsem se vyškrábal na všechny čtyři a centimetr za centimetrem se doplazil do řídícího centra. Když se dveře otevřely, nevěřil jsem vlastním očím. Hlavní ovládací panel byl v jednom ohni. Mezi lidmi vládl zmatek. Teprve teď se ve mně opět probudil velitel. Jedním výkřikem jsem si sjednal pozornost a začal jednat..

Je na hráčích, aby se spolu s kapitánem pustili do řešení nenadálé situace. Nejdřív musí zjistit, co se vlastně stalo. A právě to dokonale vystihuje název deskové hra Damage Report od firmy Break From Reality Games. Hru vytvořil Alex Barbieri a ilustrace k ní připravili Sylvia Armitstead, Satrayana Eldin de Pecoulas a Taylor Luke. Vznikla s podporou fanoušků na serveru Kickstarter, když téměř pětinásobně přesáhla svůj cíl deseti tisíc dolarů.

Členové posádky na víku nevypadají, jako by se zrovna vypořádávali s krizí. Spíš to bude fotografie před startem. A právě jedním z nich se budete moci stát, když otevřete krabici. Nahoře na vás vybafnou pravidla, která přikrývají archy s ostatními komponentami. Velký herní plán byste hledali marně, nahrazuje jej totiž dvanáct velkých desek představujících moduly lodě. Jsou zde například laboratoř, hyperpohon, zdravotní centrum nebo štíty. Každý modul má pozice pro karty.

Damage Report - připravená hra

Ale jen z velkých místností byste loď nepostavili, proto tu je i devítka menších modulů, většinou chodby a navíc čtyři moduly podpůrné. Nezanedbatelné jsou také desky s hlavními postavami celého dobrodružství, na nichž najdete místa na položení přesýpacích hodin a také inventář. Každá má také svůj žeton s podstavcem, aby se mohla pohybovat po vytvořeném herním plánu.

Hromada žetonů energie, drátů, kovu a krystalů je doplněna ještě osmi pracovními nástroji, mezi nimiž nesmí chybět ani lepicí páska. A pak je tu stovka karet rozdělená do pěti balíčků podle barvy. Představují nutné opravy, které je třeba provést. K tomu hráči dostanou ještě další prostředky zábavy: přesýpací hodiny, malé figurky lodí a několik dalších žetonů (náklad, zranění, oheň a další).

Na začátku partie si hráči vyberou scénář, podle něj rozloží jednotlivé moduly a propojí je s pomocí chodeb. Každý si vybere jednu postavu a získá její desku, figurku a jedny přesýpací hodiny. Poté si každý vylosuje svoje startovní místo na stanici s pomocí karet. Každý modul musí dostat také svůj balíček oprav opět podle pokynů ve scénáři, některé lokace stanice mají navíc svoje specifická pravidla, například umístění nákladu (nákladový prostor) nebo žetony zranění (ošetřovna). Navíc počáteční stav jednotlivých místnosti označíte žetonem poškození.

Damage Report - připravená hra

Jednotlivé zdroje (nejen krystaly, kov a energie, ale i nástroje a elektrické obvody) mají svoje místo na podpůrných modulech. Pak už stačí pouze připravit balíček zpráv poškození tak, že se karta Konec hry po zamíchání položí dospod této hromádky.

Na začátku se spustí hlavní elektronický časovač pro snažení hráčů. V partii se všechno točí kolem přesýpacích hodin a zdraví jednotlivých postav. Každý hrdina, jehož životní funkce jsou alespoň na 90 % (na kartě jsou čtyři úrovně zdraví), může jednoduše po každém otočení přesýpacích hodin provést jednu akci. Ovšem v případě, že už je zraněný, musí hodiny přesunout na pozici odpovídající jeho stavu a poté postupně vždy o jedno místo doprava, dokud nedosáhne zeleného místa. Teprve pak může znovu hrát.

Všichni hráči mají vždy na výběr ze čtyř aktivit. První z nich je možnost se posunout a posbírat ze země užitečné předměty. Druhou činností, která na hráče, je kontrola funkce modulu. Pokud nejede na 100%, vždy zjistí nějaký problém tak, že za akci odhalí jednu kartu z jeho opravárenského balíčku.

Damage Report - připravená hra

Teď už hrdinové ví, co musí udělat, aby stav modulu zlepšili. K tomu se váže třetí akce, kterou je oprava. Ta zahrnuje položení všech potřebných předmětů a zdrojů na kartu. Teprve, když jsou zaplněny všechny vyžadované pozice, je práce dokončena. Status modulu se zlepší o hodnotu udávanou na kartě a všechny použité předměty zůstanou ležet na podlaze. Navíc v průběhu tahu jako čtvrtou mají hráči možnost využít nějakou speciální akci, která se váže k modulu či hráčově postavě.

Jakmile zazní signál z elektronického zařízení (to se děje každé tři minuty), je třeba vždy odhalit novou událost z balíčku zpráv poškození. Její pokyny je třeba ihned provést, ale současně hráčům stále běží jejich čas. Všichni se tedy musí snažit ji provést co nejrychleji. Obvykle snižuje stav štítů a ostatních modulů, jak se loď víc a víc hroutí pod náporem nečekaných událostí. Některé chodby mohou být narušeny a cestování přes ně zabere příště mnohem více času. Ale lze je opravit, což ale zase stojí čas.

Následkem vážnějších nebo opakovaných poškození dojde k poškození trupu lodi. A to není obvykle dobrá zpráva vzhledem k podmínkám vítězství. Ty se ale liší scénář od scénáře, stejně jako ty, při jejichž splnění vyhrajete. Většinou se jedná o dodržení časového limitu, většinou s nějakými dalšími podmínkami (ať už pro prohru nebo vítězství).

Damage Report - rozehraná hra

Damage Report je v první řadě hektickou hrou, ve které vám stále chybí čas. Je těžké u toho všeho přesypávání písku ukočírovat ještě komunikaci, provádění akcí a při tom nepřijít o drahocenný čas. Je velmi důležité provádět efektivně také karetní pokyny z nečekaných událostí balíčku zpráv poškození.

Ve hře není čas si něco zdlouhavě promýšlet a díky tomu nejlépe simuluje realitu. Však už klasický Space Alert (recenze) Vládi Chvátila nám ukázal, jaké to může ve vesmíru být, když nám tikají hodiny. I tentokrát se neděje všechno uvnitř stanice a na hráče budou útočit i zvenčí. K tomu je naštěstí jejich plavidlo vybaveno lasery, které je ale před každým výstřelem třeba dát do pořádku.

Samotné otáčení hodin sice není unikátním konceptem (stačí vzpomenout na Time ‚n‘ Space – recenze), ale jeho posouvání po pozicích na plánu podle úrovně zdraví a tedy zpožďování dalších akcí, je zajímavé. Současně nám ale připadá jeho vyvážení dost náročné, protože jakmile hráč spadne do červených čísel, prakticky už může jen sporadicky pomoci kolegům. Ale to by tak asi bylo i ve skutečnosti.

Damage Report - hráčské plány

Velmi důležitým prvkem je pohybová akce Relay, díky níž hráči mohou přesouvat předměty po stanici. Protože má každý z nich omezený inventář, nelze se bez této akce obejít. Sice není napoprvé úplně intuitivní, zahrnuje totiž hned čtyři aktivity – zvedání + pokládání/pohyb/zvedání+pokládání /pohyb.

Díky všemu tomu reálnému času, ve kterém hra probíhá, má vynikající atmosféru. Hráči se cítí velmi pod tlakem a díky tomu Damage Report není hra pro žádné padavky. Nesmíte se zhroutit pod tlakem možností, ale naopak v nich najít tu správnou a provést. Hráči často musí rozhodovat sami za sebe, protože prostě není čas neustále probírat, co a jak je třeba udělat. Tím hra eliminuje problém tahových kooperativních her, kde vám ostatní říkají, co máte dělat.

Jednotlivé moduly mají svoje vlastní funkce a schopnosti, což k základním jednoduchým pravidlům přidává další úroveň rozhodování a možností. Některé role postav jsou užitečnější než jiné, které často příliš nepoužijete. Samotné scénáře jsou velmi odlišné, ačkoliv je spojují mechanismy, jakými se k nim dostanete. Pocitově ale řešíte vždy trochu jiný problém, ale to nestačí. Není dostatek postav ani scénářů a hry stejných scénářů jsou si často podobné. Se základními scénáři vám hra nevydrží příliš dlouho. Na Internetu jsou situace vytvořené fanoušky a autoři připravují rozšíření.

Damage Report - karty

Velké omezení je ale počet scénářů. Pět sice nevypadá tak hrozně, ale některé jsou omezeny pouze na určité počty hráčů a tím se vlastně o hodně variability připravíte. A protože každý má rozsah, liší se i jejich obtížnost podle počtu hráčů, kteří se partie zúčastní. To je trochu škoda, protože pak nelze porovnávat úspěch mise ve čtyřech a šesti hráčích.

Ve hře je vše závislé na času. Někdy je ale těžké určit souslednost nebo se v ní zorientovat. Máme na mysli chvíli, kdy se ozve signál z elektronického měřiče. I když hráči o chvíli později už mají možnost provádět nějakou činnost, akce karty poškození ji budou předcházet. Někdy dochází k nejasným situacím, kdy doběhne písek současně. V takové chvíli ale má podle pravidel přednost zpráva o poškození.

Hra má podařené zpracování, ať už se jedná o zajímavou kreslenou grafiku nebo tvrdé kartony. V rámci kampaně si fanoušci hry vysoutěžili také speciální plastové dílky nástrojů. Ty vypadají pěkně, ale z hlediska efektivity budete především na opalovací lampu pěkně naštvaní, protože se vám bude neustále kutálet pryč z plánu.

Damage Report - dílky mapy

Damage Report je hra, ve které vám čas bude dýchat za krk od začátku do konce. Je plná těžkých a kritických rozhodnutí. Zábava zde nechybí, ale několik zásadních vlastností ji sráží dolů a neumožňuje si ji užít naplno. Pokud vám nevadí stahování scénářů z Internetu, můžete hodnocení navýšit o jeden stupeň. I obtížnost souvisí právě se scénáři, přesto Damage Report má ještě co dohánět, pokud se chce stát častým návštěvníkem na našem stole.

AutorAlex Barbieri
IlustraceSylvia Armitstead, Satrayana Eldin de Pecoulas, Taylor Luke
VydavatelBreak From Reality Games
(6 voters)
KategorieReal-time, Science Fiction
MechanismyAction Timer, Cooperative Game, Modular Board, Pick-up and Deliver, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníDamage Report: Backer Crew, Damage Report: On Fire, Damage Report: Problems with Puffballs Promo
RodinaComponents: Sand Timers, Crowdfunding: Kickstarter

Damage Report je hra, ve které se stane vesmírným cestovatelům něco nečekaného. Je pak pouze na scénáři, co přesně to je. Ale už je na samotných hráčích, aby se s tím vyrovnali co nejlépe. Mají na to omezený čas, všude se jim hroutí systémy a oni musí zvládnout přesouvat předměty sem a zpět, aby vše dali do pořádku. V základu hra o ničem jiném není. Ovšem pak jsou tu akce s přesýpacími hodinami, které fungují podle zdraví postavy. A to vytváří na hráče tlak, který jen tak nepovolí a především zaručuje kvalitní atmosféru celé partie. Bohužel scénářů v základu je málo, pro různé počty hráčů jsou jinak obtížné a u některých postav si jejich speciální dovednost příliš neužijete. Damage Report má svoje chyby, ale stále je to zábavná hra, zvlášť pokud jste ochotni hledat další scénáře na internetu.

+ napínavá hra
+ neustálý tlak
+ zajímavé použití hodin