Recenze: Dead Men Tell No Tales – The Kraken

dead-men-tell-no-tales-kraken-16

Mysleli jsme, že zlato je naše. Bláhově jsme se radovali a nehlídali moře. Nikdo z nás neviděl, když se hladina začala vařit a těsně pod ní se začala míhat chapadla. Možná bychom měli ještě malinkatou naději na únik. Možná. Ale teď už je pozdě. Naše loď je chycená v pavučině hladových přísavek. Stala se z nás Krakenova svačinka.

Boj o zlato ještě neskončil. I když kooperativní hra Dead Men Tell No Tales už sama o sobě je vynikající, jak jsme popsali v naší recenzi, její autor Kane Klenko se rozhodl nám připravit přídavek v podobě rozšíření jménem The Kraken. To bylo důvodem, proč se na Kickstarteru rozjela druhá kampaň na tuto hru a opět byla úspěšná. To určitě oslavili i ve společnosti Minion Games.

dead-men-tell-no-tales-kraken-07

Krabička je malá a na jejím víku vidíme připomínku našeho hořícího plavidla. Tentokrát je ale nově obklopeno chapadly. A těmi je naplněno také dno krabice. Obsah je ale mnohem bohatší, jsou tu žetony adrenalinu, padacích dveří, explozí i elegantní dřevěné žetony nepřátel a kanónů. A pak jsou tu součástky, které se točí kolem titulní příšery – karty Krakena a figurka, která jej představuje. Nechybí ale ani dvojice nových postav.

Partie probíhá dost povědomě. Hráči každé kolo prozkoumají a přiloží jednu novou destičku. Tím se jim zvětšuje prostor, který musí pokrýt, protože prakticky všechno na lodi hoří. Intenzitu ohně určují kostky a postupně narůstá. Hráči si ale především snaží odnést poklady a nepodlehnout při tom nepřátelským pirátům a plamenům. Nebezpečí se s každým kolem zvyšuje, a pokud kdy dosáhne hodnota na kostce nejvyšší šestky, pak místnost exploduje a plameny se šíří do okolí. Tým vyhraje pouze v případě, že nastřádá předepsané množství zlaťáků.

dead-men-tell-no-tales-kraken-05

Příprava je hodně podobná. Jen všechny nové komponenty hráči položí na dosah (hlavně žetony adrenalinu, ale i Krakenova chapadla či vylepšené dílky padacích dveří)  a měli by si být každý vědomí toho, že mají k dispozici o jeden akční bod v tahu více. Hlavní hrdina rozšíření, tedy příšera s chapadly, má svoji vlastní desku, na které hráči označí pět startovních životů a druhý ukazatel položí na políčko deset označující sílu. Poblíž připraví také zamíchaný balíček Krakena a dřevěné figurky kanónů.

Hráči v partii mají ten stejný úkol, jako v základní hře. Kromě boje s plameny, piráty a snahy vynést poklady ven z hořícího plavidla se budou muset vyrovnat navíc ještě s dotěrnými chapadly mořské příšery. Zde už je naprosto zřejmé, že novinka je skvělou zprávou především pro ty, kdo hledají ještě větší výzvu a základní hra jim tedy začala připadat příliš jednoduchá nebo jednotvárná.

dead-men-tell-no-tales-kraken-09

Právě variabilita a zajímavost partie znovu ještě o řád stoupá. První dvě fáze by mohly na první pohled vypadat stejně, jenže i tady se měnilo. Samozřejmě tyto změny souvisí s novým útočníkem. Ale přichází do hry i nová pravidla pro padací dveře, které lze v průběhu partie zavřít (za akci) a tím zpomalit přísun nových pirátů. Ti navíc dostali nové posily v podobě vůdců, které reprezentují nové červené žetony s lebkou (oproti základním bílým).

Kromě zavírání padacích dveří mají hráči na výběr ve svém tahu ještě další tři akce, mezi které mohou utratit svoje body. Mohou ale také nabít kanón tak, že jej položí dospod sloupce, ve kterém stojí v tuto chvíli jejich hrdina.

Na konci tahu každého z hráčů se bude Kraken posouvat po sloupcích lodi­ (figurkou na zádi) a jeho chapadla se objeví v různých místnostech lodi. Hráči je mohou ve svém tahu useknout nebo dokonce na příšeru zaútočit. K tomu ale jejich hrdina musí být také na nejzadnějším dílku a tedy opravdu tváří v tvář mořskému netvorovi. Souboj se odehrává porovnáním síly Krakena proti výsledku hodu kostkou navýšenou o případné modifikátory. Na pomoc si ale hráči mohou vzít především připravené kanóny. Úspěšným útokem se nejen sníží síla a životy monstra, ale navíc hráč získá jeden náhodný žeton adrenalinu.

dead-men-tell-no-tales-kraken-02

Kraken na konci každého tahu nebude jen mírumilovně plavat kolem lodě. Jedna odhalená karta z balíčku (který je po každém útoku zase zamíchán) prozradí, jestli také zaútočí a to chapadly po celé výšce lodi v aktuálním sloupci. Naštěstí kromě zranění pro hráče (dva body únavy) a zvýšení síly Krakena jeho útok alespoň sníží intenzitu ohně v zasažených místnostech.

Na tohle boxu toho je zajímavého mnohem víc, než se na první pohled zdá. On totiž už samotný Kraken je tak krásně komplexní a zajímavá postava, že by jiným vystačil na samostatné rozšíření (ano, Dark Souls, dívám se na Tebe!).

Obtížnost je velmi vysoká, stejně jako byla u základní krabice. Kde mořská příšera šance na výhru ubírá, tam zase hráčům přídává trochu naděje zavíráním padacích dveří a hašením některých plamenů. Ale přesto nám s rozšířením připadala hra ještě o kapku těžší. Navíc je velmi dobře možné náročnost ovlivňovat startovní silou Krakena. Ten vstoupí do partie až po třetím tahu, takže hráči mají na jeho objevení se připravit.

dead-men-tell-no-tales-kraken-11

S náročností vítězství se určitě pojí také nové možnosti, jak mohou hrdinové prohrát. Jsou hned dvě. Pokud hráčům kdykoliv dojde zásoba chapadel, potřebovali by nějaké umístit, ale v zásobě už není, pak je Kraken stáhnul pod vodu. Naopak jestliže někdy síla podmořského živočicha dosáhne na stupnici nejvyšší hodnoty, pak jedním ze svých chapadel rozsekal loď na kousky.

Do hry vstupují nové mechanismy a pro hráče tedy i nějaké povinnosti. Ale nic není na úkor plynulosti a zábavnosti. Hlavní devízou tu je ale opět atmosféra, která získává na tempu. Obecně by se dalo říct, že přidává krabice spoustu prvků, aniž by cokoliv pokazila. Z hlediska průběhu ale hra zůstává podobná, ať už jde o počet hráčů nebo délku partie. Tady se nic na základu nemění.

Určitě vás ale potěší nové dvě postavy, které mají speciální schopnosti vázané právě na Krakena. Pouze a jen s útokem na něj vstoupí do hry také žetony adrenalinu, které po úspěšném útoku na chapadlovou příšeru na chvíli propůjčí téměř nadlidskou sílu. Reprezentují drobné jednorázové výhody, které ale když se dobře využijí, mohou znamenat velký rozdíl v celé bitvě.

dead-men-tell-no-tales-kraken-14

K dispozici je také malé rozšíření s průhledným okénkem, které přináší miniatury. V tomto případě se jedná o kosmetický box, který přidává hře vizuální kvality. Na hráče zde čeká sedm miniatur pirátů, které si mohou vybrat jako svoji herní inkarnaci. Figurky jsou pěkné a s nimi zase hra (obzvlášť s ohledem na dnes popisovaného Krakena) vypadá ještě lépe.

Ale zpět k rozšíření The Kraken. To je prostě fantastické a dělá výbornou hru opravdu skvělou. Vlastně nás vůbec nenapadá, co bychom měli novému přídavku vytknout, protože dělá všechno správně. Dead Men Tell No Tales: The Kraken je lahůdkou pro všechny spolupracující piráty!

AutorKane Klenko
IlustraceFernando Armentano, Jason D. Kingsley, Chris Ostrowski
VydavatelMinion Games, Renegade Game Studios
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 5
KategorieExpansion for Base-game, Exploration, Fantasy, Fighting, Nautical, Pirates
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board
RozšířeníDead Men Tell No Tales
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Dead Men Tell No Tales: The Kraken je rozšíření, které nesmí minout nikdo, koho baví základní krabice této pirátské zábavy. Nový protivník se totiž prohání kolem lodě a hráči se musí s jeho chapadly vypořádávat společně se všemi hrozbami, které už znají. Nechybí ale ani další drobná vylepšení. Na hře nás ale baví především její hutná atmosféra. Dead Men Tell No Tales: The Kraken je skvělé rozšíření.

+ luxusní nová příšera
+ drobné změny v hratelnosti
+ ještě lepší atmosféra