Recenze: Equinox – zvířátka slaví rovnodennost

Les je úplně zticha. Ani větvička, ani jediná jehlička se nehne. Není to ale proto, že by se chystal ke spánku. Právě naopak, v tomto tichu je cítit napětí. Lesní zvířátka zatajují dech, jak se na planině objevuje jedno magické stvoření za druhým. Ale nechystá se žádný boj, nikdo nepřijde o život. Na paloučku se bude odehrávat sada soutěží, kterými kouzelní tvorové jednou v roce v tento magický den měří své síly.

V lese tohle dění vykoukal designér Reiner Knizia, který své hře dal jméno podle doby, ve které se odehrává, Equinox. O ilustrace se postaral Chris Quilliams a to vše pod hlavičkou společnosti Plan B Games, jejichž výtvor si pro lokalizaci do češtiny vyhlédla firma Piatnik.

Na víku vidíme usměvavé stvoření zarostlé mechem a kořeny. A podobně hebkým pocitem nás vítá celá středně velká krabice, kterou z velké části zaplnily karty. Těch jsou téměř dvě stovky a hráči mezi nimi najdou šest karet řad, které vyskládají pod sebe do pevně daného pořadí. Z nabídky čtrnácti šampionů vyberou hráči náhodně nebo dohodou sadu osmi stvoření a jejich karty vyloží v libovolném pořadí do horní řady vedle první karty řady. Tím vznikne osm sloupců a každý má pět řádků. Poblíž položí sadu karet zapomnění.

Poté si každý z hráčů vybere barvu, získá pytlík a sadu pěti oblázků. Podle vybraných osmi šampionů musí hráči vytřídit nyní i balíček bojových karet, kde ke každé postavě patří jedenáct listů. Dohromady tak vznikne sada více než stovky karet, protože sem přidají hráči také karty chameleonů a stromové karty. Jednotliví účastníci dostanou ze zamíchaného balíčku osm exemplářů do ruky.

Každá partie má pět kol, v nichž se hráči střídají, dokud není zaplněna řada. Než ale nějaké přikládání vůbec bude zahájeno, může každý uzavřít sázku na některou z bytostí. Lze ale také vyčkávat, protože například sázka v první kole je velké riziko a spíš o štěstí. Hráč vezme jeden ze svých barevných žetonů a položí jej do řady aktuálního kola pod stvoření, kterému věří. Provedl tak otevřenou sázku. Místo toho může provést sázku tajnou s pomocí karty z ruky, kterou vyloží obrázkem dolů před sebe společně se žetonem. V každém kole může hráč vsadit jednou a tím si připravit až pět tipů.

Potom už hráči budou vykládat z ruky karty, ale pouze ti, kteří chtějí a neuzavřeli tajnou sázku. Každý si vybere kartu šampiona z ruky, a položí ji do sloupce, který této bytosti náleží. Lze tak ale přikládat pouze do řady, která odpovídá aktuálnímu kolu. Pokud už tam nějaká karta leží, lze ji překrýt novou a tím změnit šampionovu sílu. Jakákoliv bytost může být nahrazena chameleonem.

Hráči se střídají i vícekrát, takže mohou použít více karet, včetně stromových pro jejich efekty. Poté už se chýlí jedno z pěti kol ke konci. Jestliže lze v řadě aktuálního kola identifikovat nejslabšího šampiona s nejnižší hodnotou, pak je tato bytost vyřazena.

Pak už je čas na další kolo. Padlí hrdinové jsou označeni kartami zapomnění ve všech kolech, kterých se nezúčastní.  Pak mohou jednotliví účastníci vylepšit svoje šance pro nadcházející kola, když mají možnost odhodit až tři karty a dobrat si pak zpět do limitu osmi šampionů.

Jakmile je odehrané i páté a poslední kolo partie, je čas na závěrečné vyhodnocení. K tomu může dojít i dříve, pokud by došla zásoba karet v balíčku. Hráči odhalí tajné sázky a poté si sečtou body za své správné tipy na šampiony, kteří se dočkali konce partie. Vyřazené bytosti žádnou odměnu nikomu nepřinesou. Čím dříve hráč na hrdinu vsadil, tím více bodů (až pět) může získat. Ten, kdo má v součtu nejvíce prestiže, se stává vítězem.

Equinox je karetní hrou, ve které spolu bojují ne šampioni nebo mystická stvoření, ale čísla. Hráči je musí vykládat chytře do řad ve správnou chvíli, aby tomu svému favoritovi pomohli přežít jedno další kolo. Ale jen ti, kteří se dočkají konce celého klání, mohou svými podporovatelům přinést opravdové body.

Kombinace vykládání karet a tipování na vítěze tu na sebe bere zase novou podobu. Velkým lákadlem a bonusem hry je její grafické zpracování, které zdárně na začátku odtahuje od tématu a prostého matematického základu celé náplně. Jakmile ale obrázky odstraníte, dostanete suchou počítací a taktickou hru s pozičním bojem.

Tím ale nechceme říct, že by Equinox nebyl zábavný. Pokud máte rádi přetahovanou a tipování na vítěze, pak si v téhle novince určitě najdete zálibu. Vše je velmi příjemně ozvláštněno speciálními schopnostmi jednotlivých stvoření, které lze využívat a pořádně tím motat soupeřům hlavu.

Ona totiž není sázka jako sázka. Zatímco veřejná hráče nijak nelimituje, tajná mu ubírá řadu možností a je třeba ji velmi dobře načasovat, aby se vyplatila. V pozdějších kolech se hráč může rozhodnout takovou tajnou sázku odhalit a získat okamžitě pět bodů. K tomu navíc ale hráči přinese takový tip výhodu v podobě možné kontroly šampiona. O tu se bojuje s pomocí hodnot karet a pouze ten hráč, který má nejvyšší součet, a tedy i sílu u každého šampiona, je jeho vládcem.

Hra není nijak odlehčenou zábavou, ale vyžaduje plánování a přemýšlení. Přesto se její herní doba vejde do třičtvrtě hodiny a zaujme hlavně větší skupinky hráčů, ačkoliv na krabici najdete doporučení už od dvou.

Bez ohledu na počet hráčů ale čekejte, že si hráči nebudou dávat přednost a pomáhat. Tahle hra je tu proto, abyste se pustili nekompromisně za svými cíli a nechali všechny ostatní válet se v prachu daleko vzadu. Pokud něco takového čekáte od hry, pak je Equinox právě pro vás.

Ještě jednou je třeba pochválit grafiku. Na tak nepřátelskou hru ale působí až překvapivě pohádkově a trochu do celkového dojmu vnáší rozkol. Pokud byste se orientovali pouze podle ilustrací, čekali byste veselou zábavu, ale místo toho dostanete plné doušky soupeření bez místa na uhýbání před útoky soupeřů.

Celou dobu jsme přemýšleli nad tím, co nám Equinox připomíná. Museli jsme sáhnout hluboko do paměti, když jsme si vzpomněli na klasickou hru Colossal Arena, která vznikla už dávno v roce 1997. Právě její sázkový systém hra využívá a dělá to překvapivě dobře. Equinox si nakonec prosázel cestu do našich srdcí.

Equinox je zábavná a krutá sázkařská hra. Není krutá vůči zvířátkům, ale dává hráčům do ruky spoustu nástrojů, jak své soupeře porazit překvapivými prostředky. Partie je rozumně dlouhá a děje se v ní toho dostatek. Hráči mají více tahů a dokonce akcí, mohou se rozhodovat a přesto musí mluvit o štěstí. Equinox je zajímavou hrou, ve které si vsadíte na vítěze, ale nemusíte jen tiše přihlížet. Tady se na jeho výhře musíte aktivně podílet!
+ velmi konfliktní
+ sázení je zábava
+ krásná grafika