Recenze: Decipher – každý znak je šifra

decipher-15

Pamatuju si jako dnes, když jsem poprvé napsala svoje slůvko do sešitu. Paní učitelka krasopisu mě pochválila a já byla hrdá na svoje písmo. O dvacet let později už nikdo perem nepíše. Všichni jen klepou do klávesnice, a když vám někdo nechá někde vzkaz psaný rukou, je jeho rozluštění úkol hodný Sherlocka Holmese.

A právě takovým detektivy písmenek se stanou hráči ve hře Decipher. Na základě starší hry Runes od Jacka Kittredge vytvořili novinku Bill Eberle, Greg Olotka a Peter Olotka, z nichž první i poslední jmenovaný se podíleli i na původní klasice z roku 1981. O vydání se postarala společnost HeidelBÄR Games a svěřila ilustrace ověřenému autorovi jménem Kwanchai Moriya. Celý výsledek pak distribuuje po Evropě firma Esdevium Games

Na barevném víku vidíme dvojici tváří a spoustu objektů poletujících kolem nich. Pod víkem se ukrývá herní plán ve tvaru malého hříbku, který má dvě strany. Obě jsou rozděleny do řady výsečí, ale desku zatím položí stranou. Do přihrádek v plastovém dně boxu zaplní žetony písmenek, průhlednými částmi znaků, ale také sadu žetonů NE (NO). Vedle toho všeho musí zůstat ještě místo pro záznamník skóre, tužku a pořadač na slova. Účastníci se pak musí dohodnout na tom, jak dlouhá slova budou chtít hádat. Každý pak dostane sadu tří hádacích žetonů zvolené barvy. Stranou umístí žetony s číslicemi, dešifrovací i bonusové.

decipher-03

Jeden z hráčů na sebe vezme roli tvůrce hádanky (puzzle maker). Tento hráč si otočí krabici k sobě a zahradí výhled s pomocí zmiňované dešifrovací desky. Do dna krabice pak umístí pořadač na slovo a s pomocí čtvercových dílků vytvoří slovo. Každé písmenko už se dopředu skládá z barevných částí přesně tak, jak jej bude potřeba uhodnout. Právě podle tohoto návodu připraví zásobu částí písmen, které umístí do misky sloužící jako zásobník.

Nyní všechny přihrádky i komponenty překryje tvůrce hádanky s pomocí dešifrovací desky. Zůstane odhalený pouze zásobník se všemi částmi písmen potřebnými pro poskládání správného slova. Podle délky slova ale musí také vybrat správnou stranu desky. Na něj ještě rozmístí bonusové a dešifrovací žetony.

Pak už je řada na hádajících, kteří se v hledání střídají. Ten, kdo slovo vytvořil, vybere libovolnou z dostupných částí písmene a předá ji aktivnímu hráči. Ten si může vybrat (na začátku hádání spíš tipnout) pozici. Podle délky slova to může být jedno políčko ze tří ale také ze šesti míst. Pokud sem dílek patří, zůstane rovnou ležet ve výseči. V opačném případě toto místo označí hráč s pomocí žetonu NE s odpovídající barvou a tvarem.

decipher-01

Každý takový žeton NE přináší bod tvůrci slova. Hádající hráči se tedy musí snažit přijít na celou sestavu co nejrychleji. Rozmisťování dílků pokračuje až do momentu, kdy v zásobě jsou poslední tři kousky. V tu chvíli začíná bonusová fáze, kde každý ze zbývajících dílků má hodnotu dvou bodů pro tvůrce slova.

Hráči ale nemají povinnost brát jakékoliv části písmen, ale místo toho se mohou kdykoliv v průběhu kola pokusit uhodnout tajemné slovo. Ještě předtím hráč, který chce hádat, musí odevzdat soupeři jeden ze svých žetonů hádání. Poté si může tipnout. Pokud neuspěje, partie pokračuje dál. Jestliže některých z hráčů vypotřebuje i svůj třetí žeton, je z kola vyřazen.

Jakmile skončí kolo správným tipem, hráči si zapíšou získané body. Tvůrce slova je získá za žetony NE, za bonusové žetony i chyby v tipování. Bonus pěti bodů obdrží navíc, pokud nikdo slovo neuhodnul. To hráči dostanou odměnu za nevyužité žetony hádání a autor správného tipu ještě další odměnu. Partie pak pokračuje dalšími koly tak, aby si hráči všichni vystřídali roli tvůrce slov. Poté zbývá ještě posčítat všechny kola a ten z účastníků, kdo má bodů celkem nejvíce, se stává vítězem.

decipher-10

Decipher je hra, která si svůj základ umisťování písmen do konkrétního místa bere z klasické hry Šibenice (Hangman). Původní hra je téměř 30 let stará klasika, která je obohacená o nádherné zpracování a doladěná k dokonalosti.

Párty hra s písmeny často slibuje velkou zábavu, ale nakonec se tak nestane. To ale není případ této novinky, jejíž průběh se chytře dělí na několik fází, které se prolínají. Hráči nejdříve musí správně nasbírat stavební dílky pro písmena (tady můžete rozeznat stopy další klasiky Logik, v zahraničí známý jako Mastermind) a poté mezi nimi ještě objevit co nejrychleji slovo, i když písmenka jsou nekompletní. Ten mechanismus je opravdu neuvěřitelně zábavný a návykový.

Hráčům s jejich úkolem pomáhají barevné dílky, které mají v jednotlivých písmenech jasně dané pozice. Díky tomu je možné už po prvních několika tazích a úspěších úspěšně dedukovat některá písmenka a hledat spojitosti.

decipher-12

Je jasné, že čím delší slovo si necháte zadat, tím obtížnější celkové snažení bude. Má to vliv nejen na náročnost hádání, ale také na délku kola a celé partie. A tak zatímco s menšími třípísmennými slovy se doberete i ve čtyřech konce za slibovaných třicet minut, u slov se šesti znaky je situace výrazně náročnější a partie trvají nějakých 45 minut.

Každý dostane šanci být tvůrcem slov. A protože má naprostou volnost, je pouze na jeho dovednosti, jak dlouho dokáže soupeře zdržovat, než písmenka správně poskládají. Tři a čtyři znaky jsou spíš na naučení nebo na hru s menšími dětmi, opravdová bitva začíná u slov s pěti a šesti písmeny. Tam je Decipher opravdová výzva. Ačkoliv na první pohled působí složitě, hra je krásně jednoduchá a její pravidla jsou popsaná v podstatě na třech listech.

decipher-14

Velkým pomocníkem v celkovém zážitku je herní box a design jednotlivých prvků. Žetony písmenek jsou asi tím nejslabším článkem, ale i tak písmenka lze dobře přečíst. Samotné části i jejich postupný životní cyklus v každém kole jsou opravdu skvěle promyšlené a všechno vypadá opravdu efektně.

Slovní hry mají vždy velký pontenciál a Decipher jej umí využít na maximum. Jedná se o jednu z nejunikátnějších a nejzábavnějších písmenkových her poslední doby. Na hře se nedá rozumně najít (pokud odmyslíme náhodu na začátku každého kola) žádný opravdový zápor a díky tomu můžeme Decipher jednoduše a s klidným svědomím označit jako písmenkovou pecku. Napomáhá tomu samozřejmě i fakt, že hra je určena rodinám a na party, kde se každá kvalitní hra hodí.

AutorBill Eberle, Peter Olotka, Greg Olotka
IlustraceKwanchai Moriya
VydavatelHeidelBÄR Games, Atalia, FoxGames, MEBO Games, Outland
Rok vydání2020
KategorieDeduction, Word Game
RodinaDigital Implementations: Tabletopia, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyDecifra, Enigma

Recenze: Decipher – každý znak je šifra
Decipher je překvapivou hrou o hádání slov. Dostatek indicií si ale hráči musí nejdříve vybojovat, protože tajné slovo a jeho písmenka se skládají z různobarevných částí. U těch hráči postupně odhalují pozice a teprve v průběhu kola mohou postupně odhalovat, o jaká písmena a slovo se jedná. Hra nabízí velmi zajímavý průběh, je skvěle veselá a volba slov je čistě na hráčích. Dokonce jsou tu i úrovně obtížnosti podle jejich délky. Decipher je výtečná slovní hra, která je mixem Šibenice a Logika, ale jedinečným a extrémně zábavným.

+ skvělá kombinace zábavných činností
+ vynikající zpracování
+ dostatek bodů k získání