Recenze: Dojo Kun – ta nejlepší tělocvična

dojo-kun-28

Na žíněnkách je klid. Všichni bojovníci se sešli v přípravné místnosti, protože jen někteří se mohou zúčastnit věhlasného turnaje. Všichni trénovali poctivě a bez odpočinku, ale přesto musím vybrat jen ty nejlepší. Reprezentovat naše dojo je čest, kterou by nikdo neměl brát na lehkou váhu!

Souboj několika tělocvičen je námětem deskové hry Dojo Kun, kterou si pro všechny sportovně a strategicky založené připravil autor Roberto Pestrin. Krabice původně vyšla už v roce 2015 v produkci firmy Yemaia. Jenže pouze rok to trvalo, než hru vydala v druhé (a čistě anglické) edici společnost Cool Mini or Not. Nová edice se dostává na evropský trh zásluhou společnosti Esdevium Games. O grafiku nové verze se postarala dvojice Saeed Jalabi a Giovanna Guimaraes.

Na víku poměrně masivní krabice na hráče čeká bojovnice ve výskoku. Kop, který bychom nechtěli vykrývat, nám pomůže otevřít box a nahlédnout do jeho nitra. Celé dobrodružství hráčů tedy začíná u čtyř velkých desek, které dohromady představují vesnici a ukazují turnaj, boj, ale také aktivity pro trenéry i atlety. Každý z účastníků si poté vybere barvu a položí si před sebe desku jednoho dojo, na němž má místo pro bojovníky, speciální útok i vybavení. K nim si vezmou jednotliví účastníci také dvě rozšiřující desky (zatím položené obrázkem dolů), dostanou ale také výbavu karet a žetonů.

dojo-kun-07

Potom společnými silami vybaví herní plány uprostřed – karty dobrodružství a speciálních úderů položí na desku atletů (roztříděné na sezóny) spolu s žetonem tajné techniky a očíslované dílky rezervací položí na desku boje. Trenéři na svém plánu uvítají tréninkové náčiní a také karty atletů. Hráči pak označí první kolo a partie začíná.

Celá partie se dělí na dvě sezóny. Každá má tři přípravná kola a pak svůj vlastní závěrečný turnaj. V rámci tréninkových kol pokládají hráči žetony na akční políčka a z nich okamžitě získají nějakou výhodu. Snaha se samozřejmě točí kolem vylepšování tělocvičny i schopností atletů samotných. Jednotliví bojovníci mají čtyři číselné hodnoty úrovní zkušenosti (součet všech čtyř se nazývá dan), ale také speciální schopnost a sadu žetonů ki. Atleti mohou vylepšovat svoji libovolnou číselnou dovednost, získat nové žetony ki, trénovat skrytou techniku (a získat tak bonus do turnaje), sbírat prestiž pro svoje dojo a také se vydávat na dobrodružství.

Kromě žetonů bojovníků mají hráči k dispozici také dílky trenérů. S jejich pomocí pak pořizují nové tréninkové vybavení pro efektivnější akce bojovníků, najímat nové atlety či rozšiřovat dojo. Hráči si postupně také všichni vezmou pořadový žeton, který jim zaručí místo na závěrečném turnaji. Jedná se o klasický vyřazovací pavouk, do kterého jsou nasazeni bojovníci jednotlivých tělocvičen. Rezervační dílky zaručují místo na turnaji a ještě k tomu umožňují výběr soupeře pro první kolo vyřazovací fáze.

dojo-kun-01

Podle svých dovedností dostanou hráči kostky červené, modré, zelené a fialové barvy. Hodí s nimi a dostanou určitý počet úspěchů, tedy ikon zásahu, bloku, držení, skoku a také síly ki. Podle dosažené úrovně jednotlivých schopností hráči posunou žetony na vyhodnovací desce boje, využijí případné speciální tahy (zaplatí energií ki). Hráči pak podle návodných šipek vyruší některé své úspěchy, a zjistí počet úspěšných zásahů. Ten, kdo má více zásahů, vítězí v kole a postupuje do další fáze turnaje.

Na konci turnaje dostanou jednotlivá dojo body prestiže podle dosaženého umístění. Poté se hra přehoupne do druhé poloviny a sezóny. I tam si všichni účastníci vylepšují své bojovníky a tělocvičny, aby se znovu utkali v odvetné bitvě na druhé části desky turnaje (zlaté). Ta nabízí vyšší odměny. Tím hráči posbírají závěrečné body prestiže, ke kterým přičtou odměny za úspěšná dobrodružství, atlety, vybavení, speciální chvaty a rozšíření. Hráč s největší sumou prestiže se stává vítězem partie!

Dojo Kun je strašně zajímavou a nečekanou kombinací dvou her. Na začátku jde o aktivování akcí s pomocí dělníků, tentokrát žetonů dvou typů. Každý může využívat svoje specifické volby, ale hráč volí ze společných možností. A některé jsou početně omezená, takže je třeba být co nejrychlejší v jejich výběru.

dojo-kun-09

Všechno to budování je docela komplexní. Především trénink bojovníků je naprosto zásadní, protože rozvržení sil postav se projeví v druhé fázi partie. Ale ani ten se neobejde bez pořádně vybaveného dojo. Tou úplně odlišnou částí hry totiž je kostkový souboj složený z několika bitev. I po vyřazení jednoho bojovníka ale dojo ještě není ze hry, protože jednotliví účastníci mají v pavouku každý zástupce dva a všichni zainteresovaní soupeři jsou tak do bitev stále alespoň trochu zapojeni.

Celkovým dojmem se jedná o velmi originální hru. Atmosféra funguje skvěle, protože na konci tří přípravných kol na všechny čeká turnaj. Hráči si tak propracovávají svoji cestu k jasnému cíli, který současně také omezuje čas na přípravu žáků. Tahů je opravdu málo a hráči rozhodně nestihnou udělat všechno, co by chtěli. Musí tedy volit ty nejdůležitější akce a smířit se s tím.

Samotný bojový systém je vyřešený velmi chytře. Každá schopnost zde má svoje místo. Hráči sice potřebují při souboji trochu štěstí, aby hodili výhodnou kombinaci ikon. To je také jediný moment, kdy náhoda hraje opravdu důležitou roli. Právě proto ale může i v jinak jednoznačně rozhodnutých soubojích docházet k nečekaným překvapením.

dojo-kun-22

Jediným opravdovým problémem tak je chybějící variabilita. V partii s maximálními čtyřmi soupeři využijete všechny karty bojovníků a díky tomu se vše začne rychle opakovat. Navíc karet dobrodružství je pouze šest. Jenže naopak ve dvou účastnících musí hráči při turnajích používat virtuální bojovníky, aby byl vždy zaplněn celý bojový pavouk. To znamená větší množství manipulace s komponentami, které kazí jinak výtečný dojem z bojového závěru každé sezóny.

V popisu jsme vůbec nezabíhali do detailů a jednotlivé akce jsme hodně zjednodušili. Pravidla Dojo Kun jsou poměrně dlouhá a komplexní. Především boji a jeho vyhodnocení je věnovaná velká část textu a obrázků. A boj je také tím nejlákavějším na celé hře. Právě proto je partie nejlepší ve čtyřech a všechny ostatní počty pouze zdárně (a zábavně) sekundují.

Grafika veškerých komponent je na špičkové úrovni. Díky velkému množství komponent působí rozložená hra opravdu masivně a budí úctu. Navíc celkový dojem doplňují pěkné plastové žetony (drobná nevýhoda v čitelnosti čísla) a krásné barevné kostky. Takže vám ani nebude líto, že tentokrát nedostanete do ruky žádné figurky. Ačkoliv je tedy nakonec cílem sbírání vítězných bodů (resp. prestiže), tak cesta k nim je dlážděná zajímavými zážitky strategického eura i kostek.

dojo-kun-21

Dojo Kun je fantastickou kombinací worker-placementu, kostek, boje a chytrých voleb. Celé se to snoubí v opravdu vyladěném a zábavném mixu, který si vás získá. Hra totiž není zbytečně pomalá a na to, co se v ní stane, ji dohrajete během devadesáti minut. Dojo Kun je chytrá kombinace, ve které i za pomoci kostek vyhrává vždy ten lepší.

Pokud máte rádi video, pak se můžete podívat také na recenzi první edice, kterou připravili naši kolegové z Deskofobie:

AutorRoberto Pestrin
IlustraceAntonio De Luca, Simone Delladio
VydavatelCMON Global Limited, Edge Entertainment, Yemaia
(11 voters)
KategorieDice, Fighting
MechanismyBetting and Bluffing, Dice Rolling, Worker Placement
RodinaCountry: Japan, Sports: Combat Sports / Martial Arts

Dojo Kun je turnajovou hrou. Všichni soupeři nejdříve projdou přípravnou fází, ve které si vylepší svoje bojovníky a vyladí jejich schopnosti na rozhodující bitvu. Teprve poté se vrhnou do víru kostek, které rozhodnou a vítězi v turnaji o několika fázích. Hra odmění taktickou hru a pořádnou přípravu s využitím vysílání dělníků. Dojo Kun je nakonec velmi originální a zábavnou hrou, kterou si užijí všichni milovníci soubojů.

+ skvělé téma a zpracování
+ chytré boje
+ strategické i s kostkami