Recenze: Drakon – na dračím jídelníčku

drakon-01

Nejsme nic jiného než jídlo. Byli jsme bláhoví, když jsme si mysleli, že tohle bude snadný výdělek. Pohádkám o drakovi jsme nevěnovali pozornost. Všechno dlouho probíhalo bez problémů a už jsme stáli v pokladnici a všechno nadšení jsme obrátili k hromadě zlata, když jsme za sebou uslyšeli hluboký dech. Už bylo pozdě utíkat.

Ale hráči ještě nejsou usmažení ohnivým dechem draka, který si na ně chce uspořádat hon. Právě o tom je desková hra Drakon, kterou si pro nás připravil autor Tom Jolly (Cave Troll, Wiz-War, Warhammer: Diskwars). Jeho dílo bylo vydáno pod záštitou společnosti Fantasy Flight Games a to v roce 2014. V České republice ji distribuuje v původním znění společnost ADC Blackfire. Ale Drakon samotný není žádná novinka a první verze od stejného autora na sobě má letopočet 2001. Tahle nová verze má na sobě už pořadové číslo čtyři.

Na celou jeskyni i s velkým drakem stačí nízká čtvercová krabice. Na jejím víku na nás vykoukne titulní saň, která si chce hrát. Ale ne jen tak nevinně, spíš jako když si kočka hraje s myší předtím, než ji zakousne. Uvnitř pak na hráče čekají nápovědní kartičky z tvrdého papíru, ale především kartonové desky a v nich celkem 72 čtvercových destiček komnat. Ty mají různý počet dveří a jen do některých z nich ukazují červené šipky.

drakon-06

Některé destičky na sobě mají ikony speciálních efektů. Zadní strana je ale u všech stejná, aby je hráči od sebe nedokázali rozeznat. K tomu všemu patří v balení také šestice karet s hrdiny různých povolání. Každý má na své kartě kromě obrázku uvedenou pouze nějakou tu schopnost, kterou lze použít někdy v průběhu partie. Na závěr zmíníme ještě 28 zlaťáků a také šestici figurek, které odpovídají hrdinům.

Hráči si tedy na začátku musí každý vybrat tu svoji postavu a to jak v podobě karty, tak i figurky. Do středu stolu pak stačí položit destičku vstupní komnaty, kam drak hrdiny vypustil. Právě tam všichni postaví svoje postavičky. Zbývající místnosti vytvoří dobírací hromádku. Někde stranou pak vznikne hromádka dračího zlata. Žetony je třeba otočit hodnotou dolů a řádně zamíchat. Hrdinové nebudou mít čas si svoji kořist prohlížet, a co chňapnou, to budou mít. Každý si pak vezme do ruky čtyři destičky, se kterými se vrhne na průzkum.

Ve svém tahu vždy hráč může provést jednu ze dvou akcí dle svého výběru. Lze tak přiložit novou destičku ke stávající mapě a tím rozšířit nabídku na útěk. Nová komnata musí být umístěna do sousedství jiné místnosti a to tak, aby žádná z červených šipek neukazovala na již vyložené chodby, ale jedině do volného prostoru.

drakon-13

Kromě toho hráč může využít již vytvořených uliček a za akční bod přesunout svoji figurku. A tady znovu přichází řada na červené šipky. Hrdina se totiž může pohybovat ze svojí současné pozice pouze v jejich směru a nikdy nesmí vstoupit do jiných, zavřených dveří. Jednotlivé místnosti se v počtu únikových východů liší.

Tento pohyb může ale aktivovat efekt některé z komnat. Ty se mohou spustit podle typu ve chvíli, kdy hrdina svoji pozici opouští nebo naopak v moment, kdy do některé z nich vstoupí. S nimi tak může dorazit do dračího hnízda destrukce (ničení místností), ale také komnaty mohou ovlivňovat hrdiny – hráč může posouvat figurky soupeřů nebo se jeho svěřenec bude muset pohnout. Místnosti se ale mohou také různě přesouvat a otáčet, čímž znejistí své průzkumníky. Pro hráče jsou ale nejdůležitější ty se symbolem mince. V tu chvíli mohou pro sebe ukořistit jeden žeton zlata z dračího pokladu.

Některé destičky ale mají kromě již zmíněných ikonek také zelenou dračí hlavu. Objevení první z nich zajistí, že aktivní hráč může vzít dračí figurku a postavit ji na libovolné políčko na mapě, kde se nenachází žádný hrdina. Od té chvíle, kdykoliv se některá z figurek nachází v komnatě se siluetou draka, její majitel může posunout draka až o tři políčka a to bez ohledu na šipky v místnostech.

drakon-12

Drak tak honí hráče po plánu a ti se snaží mu unikat, protože ve chvíli, kdy se dostanou spolu do stejné komnaty, hrdina je přemístěn zpět do startovní místnosti. Kromě toho ale přijde také o jednu ze svých mincí. Partie pak končí v moment, kdy se někomu podaří nastřádat zlaté mince o celkové hodnotě alespoň deset.

Hra Drakon je akční blázinec a to od začátku až do konce. Celá hra je o objevování dračího doupěte, které je plné pastí a překvapivých komnat. Ale po celou dobu mají hráči na výběr z několika destiček a mohou si libovolně zvolit, kterou a kam přiloží. To má za následek poměrně dobrou volnost, kterou kazí pouze červené šipky.

Ty ale mají svůj zásadní smysl. Každé dveře na plánu jsou totiž jednosměrné, a jakmile někam vlezete, můžete se dostat pryč zase jen jinudy. Hráči tak nemohou běhat sem a tam, ale opravdu bloudí a hledají cestičky. Díky tomu je hra velice zajímavá a hrdinové jsou často nucení se pohybovat jinak, než by chtěli.

drakon-16

Druhým zásadním prvkem jsou efekty místností, které umožní hráčům ovlivňovat nejen svůj úspěch, ale také soupeřovu smůlu. Ty tak mohou pořádně zamíchat situací na plánu, která je jinak jen o honu na mince. Ale jakmile do hry vstoupí figurka draka, což je chvíli po začátku, hráči dostanou pod svoji kontrolu hlavní nástroj útočení na protivníky. Mohou se tak navzájem posílat zpět na start, ale především si vyprazdňovat kapsy s mincemi.

Velkou výhodou této hry je její dynamika. Partie jsou rychlé a napínavé, což sedí k podobně lehkomyslné zábavě úplně ideálně. To ale také limituje její publikum, protože hráči hledající seriózní dungeon-crawling nebo souboje si tady svoje sny nesplní. Tahle hra funguje nejlépe jako takové šílené odreagování po náročné partii nebo jen tak pro pobavení. Žádná taktika, jen honba za pokladem. A to z ní dělá skvělou volbu také pro tatínky se syny.

Souboje je možné absolvovat i ve dvou, kdy je těžší soupeře nachytat. Ale prostor plánu zase nenarůstá tak rychle, takže hráči i tak mají dostatek prostoru k vzájemnému napadání. Přesto je ale Drakon lepší ve vyšších počtech soupeřů, kde sice mají hráči menší kontrolu nad tím, co se stane s jejich hrdinou, ale hra je napínavější a konflitknější.

drakon-19

Drakon se nám svojí jednoduchostí moc zalíbil. A může za to nejen na velikost hry precizní zpracování včetně figurek, ale především zábavná a dynamická hratelnost. Partie jsou rychlé a umí pobavit i rozesmát, protože útěk před drakem je plný nečekaných situací. A právě tak i Drakon je poměrně nečekaným hitem u nás v redakci.

AutorTom Jolly
IlustraceHenning Ludvigsen, Brian Schomburg
VydavatelArclight Games, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Fantasy Flight Games, Galakta, Game Harbor, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag
(6 voters)
KategorieFantasy, Maze, Miniatures
MechanismyGrid Movement, Modular Board, Network and Route Building, Race, Tile Placement, Variable Player Powers
RodinaCreatures: Dragons, Game: Drakon
Alternativní názvyDrakon (4. Edition), Drakon (cuarta edición / quatrième édition), Drakon (czwarta edycja), Drakon (quarta edizione), ドラコン 第4版, 龍的午餐

Recenze: Drakon – na dračím jídelníčku
Draken je pohodová a odpočinková zábava, která si zakládá na bláznivé honičce za zlatem. Ta je částečně dílem náhody a částečně výsledkem správné pozice hrdiny. Po komnatách se totiž pohybuje kromě lidských postaviček také figurka draka, která je ale také pod kontrolou hráčů. Partie je plná nepředvídatelných událostí, které narušují už tak bouřlivý vývoj. Partie jsou rychlé a velmi dobře přístupné začátečníkům. Drakon tak může vadit snad jen těm, kdo nemají rádi hry plné náhody a chaosu.

+ velmi vhodné pro malé hráče
+ rychlá a dynamická hratelnost
+ výběr ze čtyř dílků