Recenze: Fantastic Park – fantastická zvířata bez Mloka Scamandera

fantastic-park-01

Být vzácným zvířetem není vůbec jednoduché. Najde se spousta obdivovatelů, kteří klidně stojí opodál a jen se kochají. Ale pak je na světě také mnoho lidí úplně s jiným záměrem. Jde jim pouze o trofej. A tak se překrásná a jedinečná stvoření ukrývají na místě, kde je ochrání bájné kouzlo. Ale nechtějí tu jen tak bezcílně pobíhat. Stále touží po obdivu, takže si tu staví park!

A společnost jim v jejich úkrytu budou dělat i hráči, kteří si získali důvěru těchto krásných barevných zvířátek. V deskové hře Fantastic Park se s nimi budete mít možnost kamarádit zásluhou Bretta J. Gilberta, který ji vytvořil pod hlavičkou společnosti Blue Orange. O práci se podělil s ilustrátorem Bénédictem Ammarem. Celou hru pak v roce 2017 vydává v češtině ADC Blackfire.

A tohle není žádná malá krabička ani hra. Na víku na všechny zájemce čeká zástup barevných zvířecích kamarádů. A totéž platí i uvnitř, protože hráči tam najdou 66 podélných dílků. Ty jsou rozděleny na poloviny a každá z nich nabízí jinou barvu, ale také odlišné zvířátko. Jsou to vlastně takové velké dominové kostky, jako jsme nedávno měli v ruce ve hře Kingdomino. Z jejich zásoby dostane každý z účastníků čtyři exempláře, které si drží tajně v ruce.

fantastic-park-06

Ve středu stolu pak bude ležet bodovací tabulka, na kterou si každý z účastníků položí svoji zvolenou postavičku. Ta současně určí také barvu, která hráči patří. Zbytek dílků vytvoří nabídku, pro kterou je ideální pozice v přihrádce.

Ve svém tahu hráč vybere jeden z dílků, které si schovává v ruce před ostatními a položí jej na stůl. Tím hráči destičky přikládají jednu k druhé tak, že se postupně dotýkají a to bez jakýchkoliv omezení. Mnohem zajímavější je ale vrstvení destiček na sebe, protože právě tak je možné některé obrázky zase skrýt. Pokud ale hráč pokládá dílek do vyšší úrovně, pak jej musí vždy umístit tak, aby překrýval dvě destičky pod sebou. Nesmí tedy nikdy ležet přímo na jiném dílku.

Na konci kola hráči pak dostanou body za obrázky, které jsou viditelné. A jak hráči vědí, jaká zvířátka se mají snažit udržet nahoře? To si určí hráči sami, protože poslední z rozdaných dílků nebudou pokládat na plán. Místo toho si jej podrží v ruce a právě obrázky na něm určí, která zvířátka hráč v tomto kole preferuje.

fantastic-park-08

Právě v okamžiku, kdy všichni soupeři mají už jen poslední destičku, nastává konec kola. Každý z hráčů si najde největší skupinku zvířátek, která jej zajímají. Právě jejich počet odpovídá množství bodů, které si poznačí na stupnici. Pokud si ale hráč ponechal dílek s dvakrát stejným zvířátkem, pak se jeho body za největší skupinu zdvojnásobí. Další násobek pak lze získat tím, že hráč je jediným, kdo si toto stvoření zvolí. Společně hráči projdou řadou kol, při kterých se přikládají dílky k již vytvořené skupině na plánu. A teprve ten, kdo jich má nejvíc úplně na konci, se stává vítězem.

Fantastic Park je hrou o destičkách. Ty se přikládají k sobě i na sebe a vždy jsou důležité pouze ty obrázky, které jsou vidět při pohledu shora. Navíc boduje se jenom jedna největší skupinka od každého zvířátka, takže důležité je umisťovat destičky chytře tak, aby na sebe navazovaly.

fantastic-park-11

Ale hráč musí vždy pracovat s tím, co má v ruce. Každé kolo si totiž vybere s největší pravděpodobností jiné zvířátko a to současně znamená, že v jednom tahu sice získáváte body sami, ale můžete současně připravovat výhodu pro někoho jiného. Je samozřejmě možné barvy sabotovat, pokud už o ni nestojíte, ale na druhou stranu lze skupinky zpět i spojit. Těch možností je díky překrývání opravdu spousta a vždy závisí pouze na hráči, aby vyhodnotil, kterou destičku se vyplatí podržet až do konce kola.

Celá partie je velmi jednoduchá. Hráči prostě jen přikládají a všechno by se zdálo být takové nenápadné. Jenže na hráče pokládání dílků klade docela solidní nároky, protože potřebují dobře taktizovat a mít správně naplánované aktuální kolo. Není ale možné předpokládat body pro další kola, protože hráči vždy dostanou nové destičky. A s nimi také musí nově určit, které zvířátko jim přinese body.

fantastic-park-16

Není ale zřejmé, co je výhodnější – nechat si destičku s jedním nebo dvěma zvířátky. Zásadní pro vítězství ale je poslední bodovací podmínka – vybrat si stvoření, které nikdo jiný nezvolí. Jenže bohužel tady nemá hráč žádnou šanci, jak svoji šanci ovlivnit nebo odhadnout. Potřebujete prostě mít štěstí. A z takového vítězství se nedokáže radovat každý.

Zpracování lze jen a jen chválit. Krásné dílky a fantastické ilustrace. To všechno se povedlo na výbornou a ani nebudete mít vydavatelům za zlé, že krabici zvolili trochu větší, než by bylo v reálu třeba.

Ve větším počtu účastníků ubývá vliv a hráči jsou trochu napospas tomu, co vyloží ostatní. I tak je partie zajímavá a naplněná zábavou. Ve dvou je hra tedy taktičtější a nic jí nechybí. Vždy je celý průběh rychlý, jednotlivá kola netrvají ani pět minut a celková partie se vejde do půlhodiny.

fantastic-park-20

Fantastic Park nás příjemně potěšila. Hra je to jednoduchá a zvládnou ji trochu starší děti, kterým navíc udělá radost krásně barevná grafika. Fantastic Park udělá radost každému, kdo ji vyzkouší a nemá přehnaná taktická očekávání.

AutorBrett J. Gilbert
IlustraceBénédicte Ammar
VydavatelADC Blackfire Entertainment, Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Ediciones MasQueOca, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, One Moment Games
Minimální věk7 and up
KategorieAnimals
MechanismySet Collection, Tile Placement
Alternativní názvy판타스틱 파크

Fantastic Park je krásnou hrou s destičkami. Jde vlastně jen o sestavování barevných ploch s pomocí destiček. Jenže hráčům se jejich přání mění s každým kolem a tím se vše stává mnohem složitější na ukočírování. Vítězství je pak souhrou pozorovacích schopností, dobrého odhadu a štěstí. Hra je díky tomu velmi dobrá do rodinného prostředí, kde se Fantastic Park určitě bez problémů uchytí.

+ krásná grafika
+ jednoduchost
+ rychlá partie