Recenze: Farmerama – hospodaření na farmě s otočnými kolečky

Farmerama - balení

Každá biofarma už je dnes má. Otočné plošiny. Kdykoliv si slepice zakdáká, otočí se a její vajíčka vyjedou ven z hnízda, do sběrného koše. Můžete je ale ovládat i ručně. Farmář přijde a najde si kotec se slepicí, kterou hledá, třeba jako s Rózou dneska. Tahle slepička je tu nová a ještě se bojí, proto často zmateně a ustrašeně kdáká a Pepa si ji občas bere jen tak do náručí. Jeho zkušenosti mu říkají, že když se bude o slepice dobře starat, ponesou mu lepší a větší vajíčka, než farmářům v okolí..

A tak je to se všemi zvířaty. Musíme s nimi dobře zacházet a nezáleží na tom, jestli nakonec skončí na pekáči nebo jsou našimi mazlíčky. Všechna živá stvoření by měla dostávat stejně milé zacházení a nějakou trochu osobního přístupu. Budoucí farmáři by si to měli dobře zapamatovat..

Možná až trochu idealizovaný je svět ve hrách, kde jsou všechna zvířátka usměvavá a spokojená. Tak třeba ve hře Farmerama, Jedná se o takovou zjednodušenou verzi simulátoru Agricola (recenze), stvořené stejným autorem – Uwe Rosenbergem. Ilustrace ke hře vydávané pod hlavičkou Ravensburgeru připravila firma Bigpoint. Jenže tou nejlepší zprávou je, že Farmeramu lze pořídit v češtině a to zásluhou společnosti MPK Toys CZ s.r.o.

Farmerama - připravená hra

Říkáte, že je vám název hry povědomý? To je správná připomínka, protože firma Bigpoint zmíněná jako autoři grafiky není jen tak ledajaká. Jsou držiteli licence k této původně digitální hře. Uwe Rosenberga pověřili právě její transformací do stolní podoby a teď se podíváme, jaké ingredience k tomu slavný autor použil.

Krabice Farmeramy vás uvítá záběrem na statek, ale především spoustou reklam a nápisů. Kromě titulu a čtyřjazyčného označení stolní hra tu najdete především všechno přebíjející červený flek s reklamou na bonusové floreny pro on-line hru. Dojem z krabice tedy určitě na začátku pozitivní není a nenapraví ho ani nadějné jméno autora nahoře a v rožku uvedený Ravensburger.

Čím je tahle hra rozhodně zajímavá a zaujme všechny hračičky, je přítomnost hned několika otočných prvků. Ale než tuhle radostnou zprávu zjistíte, musíte nejdřív vycvakat všechny žetony z archů. A těch je pořádná dávka. Navíc designéři u Ravensburgeru opravdu přemýšleli, takže mezi kolečko a povrch plánů ještě umístíte středový díl, jehož zásluhou se bude všechno hýbat ještě mnohem víc hladce.

Farmerama - připravená hra

Na množství ale mají jasnou převahu kosočtvercové žetony čtyř pěstovaných surovin. Na farmě budete okopávat mrkev, seno, oves a také kukuřici. Každá plodina má svoji barvu a také obrázek uprostřed jinak malého žetonu. Farmerama je ale hrou ve znamení kosočtverců, protože ten tvar mají také bonusové žetony. A zahrady o sedmi políčcích jsou také vykrojené v zubatém úsměvu jako od nějakého pacienta Víly Zubničky. Několik kulatých žetonů slouží jen pro úpravy pravidel pro liché počty hráčů (1 a 3).

Zajímavá zůstává modrá kapka představující vodu. S tou budete svoje úrodné záhonky zalévat, jak jen budete moci. Ale teď už se konečně dostáváme oklikou zpět k zmiňovaným otočným dílkům. Jeden je ústřední, společný a tvoří akční kolečko. To je vykrojené zajímavě na dvou místech a překrývá vždy čtyři ze sedmi výsečí na spodní části. Díky tomu jsou vždy viditelné jen tři údaje a každý z nich patří k jedné z dostupných akcí.

Pro jednotlivé hráče má ale mnohem větší význam plán jejich farmy. Ten je čtvercový a zabírá dost prostoru. Najdete na něm spoustu neosetých políček, prázdné ohrady a také svoji farmu se stájí, kde čekají zvířátka, až je vyženete na pastvu. Uprostřed toho všeho si hoví (respektive bude hovět, až jej upevníte za pomoci přiložených průhledných plastových cvočků) herní kolečko s jednou packou určující směr otáčení, ale také blokující postup dál, pokud nebudou vaše pole sklizená.

Farmerama - připravená hra

Bavíme se tu o všelijakém sázení a sklizni, ale k tomu budeme rozhodně potřebovat akční karty. Každý z hráčů dostane právě pět karet s odlišnými akcemi, které může plánovat v každém kole. K farmě ale také nerozlučně patří zvířátka – jedna figurka od každého z nich. Staráte se o ovečku, prasátko, koníka a kravičku, všechny svoji cestu partií začínají svorně ve stáji. V jejich barvách dostanete také kostičky, které položíte na nejnižší patro na svojí bodovací tabulce. Tu dostane také každý z hráčů, stejně jako jednu zahradu.

Do začátku budete potřebovat i nějaká ta semínka. Od všech surovin vám leží nějaký ten žeton v zásobě do prvního kola. Čeká tam na vás uschováno i pár kapek vody. Za pomoci společné zásoby ještě osázíte několik svých políček žetony plodin a kolečko natočíte do výchozí pozice. Všechny ostatní žetony začínají hru v banku až na dva bonusové, které odkryté položíte jako nabídku někde na dosah.

Hra vám na začátku nabídne jen jednu jedinou možnost. Vybrat z ruky kartu, kterou zahrajete (v duelu pak rovnou karty dvě). Každá z nich umožňuje provést jednu z důležitých akcí, jež vás postupně přibližují k cíli, vítězným bodům a vítězství.

Farmerama - rozehraná hra

Všichni protivníci karty odhalí a porovnají. V závislosti na číslech na akčním kolečku se nyní hráči dozví, kolikrát budou moci zvolenou činnost provádět. Pokud jste byli jediní, kdo akci vybrali, čeká vás vyšší ze dvojice čísel. V opačném případě musíte vzít zavděk menším počtem akcí, ale jeden ze soupeřů, kteří se shodli, dostane bonusový žeton. Ten mu obvykle přinese okamžitý zisk. Dostává jej většinou ten, kdo má zaseto nejméně polí.

Základním prvkem hry je setí. Herní kolečko na farmě vám určuje, kterou plodinu můžete sázet na které pole. Vezmete jeden žeton ze svojí zásoby a položíte jej na prázdné pole. K němu přidáte ještě dva nezadané žetony z banku, čímž si připravíte úrodu pro sklizeň.

Protože je ale farma rozdělená do sedmi výsečí, potřebujete k zasetému políčku dostat jinou část herního kolečka. A to takovou, která neukazuje plodiny k sázení, ale místo toho na sobě má modrý symbol sklizně. Se zvolenou kartou sklizně pak můžete z takového místa sebrat dva žetony a naložit s nimi později jen a jen podle vaší vůle.

Farmerama - rozehraná hra

Tak trochu podobně to funguje i se zvířaty. Abyste mohli některé z nich poslat do ohrady, potřebujete určitý počet konkrétního jídla. Třeba prase potřebuje mrkev a kukuřici. Vyslání na pastvu se opět řídí ikonami na kolečku, které vám řeknou, do jaké ohrady můžete třeba koníka poslat. Musí tam být ale současně také volné místo.

Zvířátka se vám vrací zpět spokojená a vyvětraná ve chvíli, kdy k nim dorazí na otočném kolečku symbol dudlíku. V této chvíli konečně získáte vytoužené cílové suroviny, které můžete jít prodat na trh (vlnu, lanýže a další). Vy místo trhu ale navštívíte svoji bodovací tabulku, kde kostičku stejné barvy jako zvíře posunete o jedno patro vzhůru a tím zvýšíte svůj bodový zisk na konci hry.

Jenže pořád není jasná odpověď na jednu otázku. Jak otáčíme herním kolečkem? Jeho jediný výstupek přechází přes pole a znamená zalévání. Za každé otočení zaplatíte jeden žeton vody. Výhodou však je, že kolečkem můžete otáčet libovolně a nikdo vás neomezuje kdy ani o kolik výsečí se posunete. Nikdy ale nesmíte s výstupkem překročit pole, které není zcela sklizené!

Farmerama - detail herního plánu

Na konci kola si hráči vezmou svoje akční karty zpět do ruky a znovu z nich vyberou jednu, kterou chtějí provést. Kromě už zmiňovaných setí, sklízení a vysílání zvířat je zde doplnění zásoby vody a také žebrání o suroviny, které vůbec nemáte ve svojí stodole a nemůžete je tak sázet. Tím vás hra chrání před nerozvážlivými rozhodnutími.

Partie končí ve chvíli, kdy si hráči rozeberou poslední bonusový žeton. To znamená, že není pevně daný počet kol, ale všechno závisí na tom, jak moc budou hráči vybírat stejné akční karty. Čím víc stejných akcí, tím rychlejší konec partie. V tu chvíli si všichni sečtou svoje body získané na bodové stupnici zvířat, ale i za nastřádané plodiny. Nejlepším farmářem se stává hráč s nejvíce body.

Farmerama se ze všech sil snaží tvářit jako rodinná hra. Zpracování i téma tomu dokonale napovídají, stejně jako všechna ta hejblátka. Pravidla samotná vypadají také velice jednoduše, jenže podobně to už není s množstvím herních možností, které se na vás v každém kole sesypou.

Farmerama - žetony

Bez správného plánu a taktiky nebudete mít za chvilku čím krmit zvířátka nebo naopak nebudete mít šanci posouvat se vpřed. Hra je doporučena od deseti let, ale mnohé děti v tomto věku ještě mají problémy uhlídat tolik prvků a především se správně rozhodovat. Možná je bude hra bavit, ale pokud budete hrát poctivě, pak na vítězství příliš šancí nemají.

Pravidla obsahují několik drobných nepříjemností a žáškubů, které vám znepříjemní první partie. Předně zde není jasně řečeno, že z pole můžete sklízet nejen dvojice plodin, ale také jednu, která vám tam jako lichá zbude. Jinak byste si zablokovali celý herní plán a to možná už napořád.

Druhá a mnohem zásadnější nejasnost se týká konce partie. Ten je sice stanovený na chvíli, kdy dojdou bonusové žetony, ale není jasně řečeno, jestli se odhazují žetony po každém kole nebo se pouze doplňují. Může se tak stát, že někdo bude mít partii nepříjemně krátkou a za pět kol nestihne nic vypěstovat ani odchovat. Správně je pochopitelně varianta s doplňováním dvojice odhalených žetonů vždy ve chvíli, kdy si některý z hráčů jeden vezme k sobě.

Farmerama - rozehraná hra

Ale tím ještě naše výtky nekončí. Farmerama má na rodinnou hrou poměrně dost dlouhou přípravu, než rozdělíte žetony, osázíte políčka a uvedete stůl do herní podoby, chvilku to potrvá.

Tak ale teď už je na čase odklonit se od zpracování a věkového zařazení. Jinak je Farmerama poměrně povedenou a strategicky zajímavou deskovou hrou. Nabízí spoustu složitých rozhodnutí, které všechny začínají u společného kolečka akce.

Možná by se zdálo, že fakt, že hráči mohou vybírat karty volně každé kolo a vrací se jim okamžitě do ruky, je na závadu. Jenže zásluhou pravidla o sníženém počtu akčních bodů v případě shody a také přibližujícímu se konci partie se protivníci snaží hrát karty nejen podle toho, co potřebují. Musí současně myslet i na to, co bude asi tak hrát jejich soupeř.

Farmerama - rozehraná hra

Ale důležité je i pořadí, v jakém akce provedete. Zalévání můžete vykonávat kdykoliv v průběhu tahu. Právě díky tomu si můžete velmi šikovně rozvrhnout akce napříč časem a nejdříve sklidit, pak zalít a hned zase osázet nebo za využití sklizených plodin vyslat do ohrady zvířátka.

Z hlediska taktiky je vidět, že autor na hráče myslel. Na akčním kolečku dokonce vidí poměry akčních bodů, které budou k dispozici v následujícím kole. A pak jsou tu bonusové žetony, jejichž získávání má zajímavý mechanismus, který vás přibližuje ke konci hry. Někdy ne tak úplně chtěně, protože to vše závisí na rozhodnutích hráčů a volbách akčních karet.

Cesta za vítěznými body je trnitá. Autor se snažil o maximální přehlednost, takže na políčkách zvířátek vidíte, kolik získáte, když nebudou ve stáji na konci hry. Veškerá ikonografie a přehlednost je na solidní úrovni, ačkoliv netradiční tvary políček v kosočtvercovém designu nám stále úplně nesedí. Všechny ty plodiny jsou tu nakonec jen cestou, jak se dopracovat k vlně, lanýžům nebo k mléku.

Farmerama - karty

V krabici a na pravidlech se ukrývá i možnost utkat se s vlastními schopnostmi a snahou získat co nejvíc bodů. Jedná se o dobrou cestu, jak si mohou menší hráči procvičovat strategii a naučit se Farmeramu hrát. Ale určitě se nejedná o žádný velký zážitek, protože s vámi na stole nikdo jiný není.

V partii se soupeři vlastně nepotkají, s výjimkou bonusových žetonů a porovnávání plánovacích karet. V první a druhé hře si toho ani moc nevšimnete, protože se soustředíte na vlastní hru, ale později zjistíte, že si jsou díky tomu partie docela dost podobné a vlastně nemusíte nijak měnit strategii potřebnou k dosažení vysokého zisku. Nic (a nikdo) vás k tomu nenutí.

Grafika je hodně počítačová, což se ale u deskového zpracování slavné digitální hry dalo očekávat. Jen ta zvířátka působí možná až příliš vykuleným dojmem. A grafika na akčních kartách by si zasloužila víc pozornosti. Samotný plán farmy i ostatní prvky jsou provedené pěkně.

Farmerama - žetony

Farmerama při svém snažení zůstala tak napůl cesty. Přenesla digitální farmaření přímo k vám na stůl a zábavné určitě je. Jen není tou rodinnou hrou, jakou by chtěla být. Záludnější pravidla a drobné chybky jí nepomohou. Přesto obsahuje dostatek taktických rozhodnutí, prakticky žádnou náhodu a pěkné otáčecí komponenty. Pokud tedy hledáte hru o farmaření a Agricola je pro vás příliš, pak je Farmerama pěkným adeptem.

AutorUwe Rosenberg
VydavatelRavensburger
Herní doba70
(7 voters)
KategorieAnimals, Farming, Video Game Theme
MechanismyHand Management, Simulation, Simultaneous Action Selection
RodinaOccupation: Farmer

Farmerama je pokus o další zemědělskou hru o plodinách a zvířátkách. Právě o ty jde nakonec nejvíc, protože svými vypěstovanými dobrotami je budete krmit a teprve tak získáte nějaké ty cenné vítězné body. Navzdory veškeré snaze zůstala ale hra poměrně dost složitá v přípravě i v taktické náročnosti (samotná pravidla nejsou tak těžká k naučení), takže desetileté děti s možnostmi často marně bojují. Přitom zajímavé mechanismy postavené na otočných kolech děti lákají, stejně jako starání se o zvířátka. Svoje schopnosti si mohou procvičit ve hře pro jednoho, ale neusnadní jim to ani pravidla, která obsahují hned několik nejasností. Grafika Farmeramy je převzatá ze svojí předlohy, tedy internetové počítačové hry, což je pro někoho výhoda, druhému se ale nemusí líbit. V průběhu partie můžete velice dobře plánovat a vidíte, co vás čeká v příštích kolech za počty akcí, přitom se ale snažíte provádět akce, které nebudou dělat ostatní. V takové situaci dostanete víc šancí k provedení nějakých činností. Farmerama nabízí zajímavou hru o farmaření, která není špatná, jen si bude hůř hledat cílové publikum. Ale pokud se ji děti naučí, pak si u ní určitě s rodiči užijí spoustu náročných a přemýšlivých chvilek..

+ principy kolem otočných komponent
+ hráči mají každé kolo spoustu zajímavých možností
+ na pořadí akcí záleží