Recenze: Pete’s Pike – dobytí hory logikou

Dobytí hory - balení

Už chybí jen několik posledních kroků k cíli. Vrchol hory je na dosah, ale Pete má pocit, že nikdy nebyl dál. Mezi ním a jeho vytouženou pozicí stojí několik špičatých skalisek. Je čas na to, aby naposledy povolal do služby svoje vycvičené kamzíky. Ti dokážou vyšplhat až na vrcholek těch jehlanů a za pomoci lan mu pomoci na druhou stranu.

Něco podobného vás čeká také v logické hře Pete’s Pike, která v češtině nese název Dobytí hory. Titul dokonale vystihuje váš úkol, který se bude odehrávat na prostoru velkém pět krát pět políček. Hru nám přináší společnost ThinkFun a jejím autorem je Hiroshi Yamamoto, jehož kamarád Nob Yoshigahara hru převedl do hratelné podoby. Poprvé vyšla pod názvem Lunar Lockout už v roce 1999 a teď se vrací znovu, aby potrápila vaše mozkové buňky v novém kabátku.

Zajímavý příběh se pojí také s tvorbou jednotlivých úkolů. Ty nebyly ani zkalkulované počítačem ani žádným člověkem. Tedy alespoň ne přímo. Naopak je společným úsilím vybrala skupinka nadšenců (Harry Nelson, Bill Ritchie a Sergiy Grabarchuk Jr.) z databáze řešení původního Lunar Lockoutu. Ta patří panu Johnu Rauschovi. Je pouze na hráčích, aby rozhodli, jak se jim výběr povedl. My za recenzní kus chceme poděkovat firmě HRAS, v jejímž obchodě můžete hlavolam pořídit.

Dobytí hory - připravený hlavolam

Ukrývá se v klasickém ThinkFunovském obalu. Papírová krabice otevíraná ze strany si na vás schovává průhlednou plastovou vložku. Někdo ji nemá rád a vyhazuje, jiní do ní pečlivě vrací její obsah po každé hře. Uprostřed je pevně zasazený kulatý herní plán představující horu. Celý její povrch je posetý pětadvaceti puntíky – políčky, po kterých bude Pete šplhat do cíle. Nechybí ale ani držák na kartu se zadáním, který je velice příjemným bonusem.

Vás jako hráče ale mnohem víc zaujmou figurky, které se v krabici nachází. Je zde usměvavý Pete oblečený celý do červeného, s brýlemi, batohem a lanem hozeným přes rameno. Spolu s ním krabici obývá také pětice horských kozlů, každý v jiné barvě od tmavě modré až po oranžovou.

Všechny tyhle komponenty doplňuje už jen balíček čtyřicet karet. Jejich počet odpovídá množství zadání, které na vás v tomhle hlavolamu čekají. Jsou jich tedy také čtyři desítky a jsou rozdělené do čtyř obtížností od začátečníka až po experta. Pochopitelně jak jinak, než po deseti. Další hromádku si můžete stáhnout ze stránek firmy HRAS, které hru prodává: http://hras.cz/spolecenske-hry/detske-hry/dobyti-hory-pete-s-pike

Dobytí hory - připravený hlavolam

Kulatá herní deska jde otevřít a to je právě chvíle, kdy si uvědomíte, že celou hru lze bez problémů uskladnit bez krabice. Jen tak zavřením uvnitř kulatého herního plánu. Pro všechno je zde místo – pro figurky, karty a s trochou snahy se sem vejde dokonce i návod. Po zaklapnutí máte jednoduše malé a elegantně přenosné balení.

Ale my se teď nikam nechystáme, místo toho chceme hrát a luštit zadání, které si na nás pánové připravili. Stačí si jen vybrat úroveň, na které se chcete s hlavolamem utkat. Podle zadání rozložíte barevné kozlíky na jejich místa na plánu. Někde začíná také figurka Petea. Vaším úkolem je dostat jej do středu, který představuje vrcholek hory.

K tomu, abyste svůj úkol splnili, budete muset pohybovat nejen s horolezcem, ale také s kozly. Ti mu vždy hodí záchranné lano a přitáhnou jej k sobě. Mohou to ale udělat pouze v případě, že jsou ve stejné řadě nebo sloupci, jako je Pete.

Dobytí hory - vyřešený hlavolam

V praxi to vypadá tak, že se prostě figurka dá do pohybu a zastaví se o nejbližší překážku. Vlastně to vypadá a funguje trochu jako hra Tilt (recenze), jenže bez toho všeho naklápění. Prostě s postavičkou putujete tak dlouho, dokud do něčeho nenarazí. Nikdy se ale nesmíte posouvat směrem, kde nikdo nestojí, protože by to vedlo k opuštění plánu. Stejně tak nelze zastavit pohyb dřív, než opravdu narazíte do nejbližšího kamzíka.

Všechny postavičky na plánu můžete v rámci těchto pravidel libovolně přestavovat, posouvat a připravovat si tak půdu pro závěrečný a triumfální výstup na vrcholek hory. Nezapomeňte ale také, že na špičce musíte zastavit a ne ji pouze přeběhnout. Proto je třeba mít někde vedle ní dalšího asistenta, který vás zarazí v dalším pohybu.

Dobytí hory je v podstatě hodně základní hádanková hra. Klouzací princip je hodně starý a klasický a všichni jsme se s ním už v nějaké podobě potkali. Přesto jeho zpracování do takovéto podoby logické hry potěší a to i přesto, že se nejedná o první takový pokus.

Dobytí hory - zadání

Zadání začínají na opravdu tom nejjednodušším, ale křivka obtížnosti stoupá velice strmě. Už v druhé barvě jsou některé velice vypečené úkoly a později už dostane vaše uvažování pořádně zabrat. K luštění tentokrát potřebujete počáteční analýzu rozestavení, protože si musíte velice dobře rozmyslet, kterým z kamzíků chcete pohnout. Možností je vždy několik a jen jedna je správná.

Čtyřicítka úkolů je zbrusu nová a pečlivě vybraná, takže i kdybyste náhodou měli doma Lunar Lockout, funguje nová hra vlastně spíš jako rozšíření. Ale zatímco Lunar Lockout se odehrává na povrchu Měsíce a jako zarážky používáte roboty, tady je všechno jinak. Vzduchu je nahoře na vrcholcích hor málo a přemýšlení tam nejde úplně samo..

Na zadní straně každé kartičky najdete také řešení, které je provedené krok za krokem tak, abyste nemohli švindlovat nechtěně. Dokonce ji můžete použít jako drobnou nápovědu, která vám prozradí, jakou figurkou máte pohybovat jako první. Přesto stále trváme na prohlášení, že řešení by měla v takovýchto hrách být zakázaná nebo alespoň zamčená pod dobře střeženým zámkem.

Dobytí hory - připravený hlavolam

Hra je pro pokročilejší luštitele a pustit se do jejích tajů mohou děti kolem osmého roku věku. Ale určitě neodmítnou takovouto horskou výzvu ani dospělí. Vtipným bonusem by bylo, kdyby každá karta byla opravdovou horou někde na světě, ale autoři se tímto směrem nevydali. Místo toho mají karty jednotnou a jednoduchou grafiku.

Pete’s Pike kromě nových úkolů přináší především velice originální zpracování. Figurky jsou opravdu povedené a jsou dobrou volbou, stejně jako téma. Ačkoliv vysvětlení s kluzkým povrchem uvedené v pravidlech není příliš uvěřitelné, ale přesto téma zůstává zajímavým.

Splňte Peteovi sen v hlavolamu Dobytí hory. Jednoduchým posouváním a zarážením se o pomocníky můžete zdolat jakoukoliv horu na světě a vstoupit na její vrchol uprostřed. Možná se dostaví pocit vítězství a na chvíli ucítíte na tváři mrazivý vítr, který v těch končinách vane. Ale pozor, ať vám nezamrznou mozkové závity, budete je potřebovat, abyste se dostali dolů!

Hru k recenzi věnovala společnost HRAS, děkujeme

Recenze: Pete’s Pike – dobytí hory logikou
Dobytí hory, v originále Pete’s Pike, nás vyklopí na svahu hory a jedinou možnou cestou je ta vzhůru. Naštěstí kolem sebe máte svoje věrné kamzíky, kteří vám pomohou, můžete se o ně vždy zarazit, kdykoliv se někam posunete. Tento logický hlavolam je založený na principu posunu a zastavení až ve chvíli, kdy se o něco figurka zarazí. Protože ale budete pohybovat nejen svým hrdinou, ale i horskými kozami, nebude dosažení vrcholu hory vůbec jednoduché. Obzvlášť, když leží přímo uprostřed herního plánu. Škoda jen, že krabička obsahuje jen 40 úkolů ve čtyřech obtížnostech. Pravdou však zůstává, že u těch obtížnějších strávíte opravdu hodně času. Naštěstí si můžete hru vzít snadno s sebou i na cesty, abyste mohli luštit i tam, plastová krabička je navržena velice šikovně a po původním papírovému obalu ani nevzdychnete. Hrou vás budou provázet figurky nejen samotného Petea, ale také kamzíků a jsou opravdu pěkně provedené. Dobytí hory je logickou hrou pro náročnější přemýšlivé hráče, kterým připraví opravdu těžké chvilky.
Klady:

+ figurky
+ balení vhodné k přenášení (vše se vejde do plastové krabičky)
+ klasický klouzací princip
+ těžké úkoly
+ bonusové úkoly ke stažení na stránkách HRAS
Zápory:

- jen 40 úkolů (na stránkách HRAS můžete stáhnout další bonusové)
- zbytečně jednoduchá grafika karet i mapky
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Sentinels of the Multiverse Vengeance