Recenze: Fireteam Zero – peklo za nepřátelskými liniemi

fireteam-zero-32

Druhá světová válka byla jen první potyčka, která to všechno začala. Ten opravdový boj o přežití lidstva a planety se neodehrával na frontě, ale v temnotách daleko od padajících bomb. Jen několik nejodvážnějších se plíží opuštěnými městy, která dávno všichni opustili, a hledá záchranu. Nemyslitelné hrůzy vystoupily na povrch a zavětřily utrpení a krev. Je na čase zachránit lidstvo!

Horror a druhá světová válka jsou pevně spojeny a z toho těží nová desková hra Fireteam Zero, která klade důraz právě na ty hrůzy. Novinka se urodila v hlavách trojice autorů: Mike Langlois, Christian Leonhard a Loic Muzy. Celá hra pak vznikla v produkci společnosti Emergent Games, ale velmi důležité prsty v jejím vzniku měla také komunita fanoušků. Na serveru Kickstarter vznik hry podpořilo 1158 hráčů a složili celkem více než 200.000 dolarů.

Už od prvního pohledu je jasné, že před sebou máme velkolepou hru. Tahle dechberoucí obrovská krabice zaujme už svojí úvodní ilustrací, která nabízí nádech druhé světové války, ale kromě klasických obleků tu vidíme i obludy s klepety vyrůstajícími z jejich těl. Svíčky osvětlují jen smrt a cestu do podsvětí, kam se vydáme my. Pod víko.

fireteam-zero-09

Nahoře v obrovské krabici jsou pravidla, která ale překvapí pouhými dvanácti stranami, z nichž pouze sedm je opravdu věnováno popisu hraní. Hned pod nimi leží velká kartonová krabice a v té je živo. Ukrývá totiž celkem šestačtyřicet miniatur – pět hrdinů, dva specialisty a zbytek příšer (po třinácti od každého druhu). V dalším patře leží osm oboustranných desek s mapou prostředí a jedna deska hrozeb (s místy pro zvraty a trasu hrozeb). Zmínit zbývá ještě hromada žetonů znázorňujících především špionské informace, sadu kostek, ale především karty – akční, úkolů, průzkumu, jednotlivých hrdinů, ale i menší karty zvratů a soustředění. Poslední balíček obsahuje devět kusů a patří jednotlivým příšerám.

Nezmínili jsme ovšem druhou malou brožurku misí. Ta je prvním, co bude hráče zajímat, když začnou připravovat partii. Mohou si tak vybrat buď přímo konkrétní misi, nebo sadu tří úkolů spojených do kampaně. Podle zadání sestaví herní plán z vyjmenovaných desek, vybaví je místy zrodu příšer (spawn pointy) a jedním východem. Hned vedle vyloží desku hrozby, vybaví ji žetony a zamíchaným balíčkem karet. Hráči připraví také další balíčky karet, rozloží karty příšer a s pomocí kostky rozmístí monstra na mapu (na body zrodu).

Hráči si vyberou pak každý svého hrdinu, mezi nimiž ale musí být případné povinné role pro misi a k nim dostane sadu karet vylepšení, akcí a soustředění. Vylepšení smíchá s akcemi do jednoho balíčku, zatímco ze soustředění vybere pouze jednu a vyloží je na stůl. Hráči pak umístí své figurky do vstupu podle pokynů mise.

fireteam-zero-01

Na začátku každého kola může jeden z hráčů využít možnost zahrání karty taktiky. Ta poskytne silný efekt, který lze okamžitě využít. Teprve poté se budou jednotliví hráči střídat v aktivaci svých hrdinů, na které čekají dvě fáze – pohyb a akce. Samotný přesun je opravdu jednoduchý a odpovídá rychlosti hrdiny. Ten musí současně respektovat případné omezení terénu.

Kdykoliv předtím, v průběhu nebo i po pohybu může hráč využít jeden svůj akční bod. Ten mu přináší možnost jednorázově prohledat lokaci (pouze takovou, která obsahuje žeton zrození příšer) nebo zaútočit. V nabídce je střelba z dálky, boj na blízko nebo použití granátů. K provedení útoku je možné využít i více karet stejného typu, jejichž síla se zkombinuje a vytvoří tak silnější útok. Současně ale hráč obětuje tyto karty.

Samotná síla útoku ale určuje pouze počet kostek, kterými hráč hází. Výsledkem pak musí být nějaké konkrétní ikony a jejich počet musí přesáhnout obranu a počet životů napadené příšery. Útoky samozřejmě mohou být různě posílené, některá místa poskytují napadeným lepší úkryt a granáty si nevybírají a zraní všechny v oblasti.

fireteam-zero-10

Potom nastává čas pro monstra, aby nájezd lidským protivníkům oplatily. Na úvod je třeba posunout žeton hrozby a na některých milnících také odhalit jednu novou kartu zvratu. Ta s sebou přináší pro hráče nějakou nepříjemnost. Potom už jsou aktivované příšery jedna za druhou. Kromě základního pohybu a útoku mohou získat také bonusový tah (podle výsledku kostky). I obludy útočí kostkami a hráči se mohou navzájem ochraňovat. Jako zranění slouží nyní odhazování karet. Pokud jich ale nemají dost, jsou sraženi a jejich akce jsou omezeny.

Na úplném konci každého kola se narodí nové příšery na všech nezabezpečených bodech mapy, hráči si doberou karty a partie pokračuje. Hráči plní úkoly zadané na začátku přidáváním žetonů průzkumu. Pokud splní všechny, jejich snaha končí úspěchem a vítězstvím v této misi. Hrdinové ale prohrají jako tým, když je druhý hrdina sražen na kolena.

Fireteam Zero je opravdovou kooperativní hrou. Nepřipadá v úvahu, aby si každý dělal, co jej napadne, a pak to tak nějak dávali dohromady. Tohle musí být opravdu týmové snažení, protože jinak tu příliš šancí na vítězství není. Největší cenu tu mají životy hrdinů. Po prvním knockoutu hráči otočí žeton na znamení, že nad nimi visí prohra. Potom už stačí další ztráta všech karet a hra končí.

fireteam-zero-19

Pokud v něčem Fireteam Zero opravdu vyniká, pak je to obtížnost jednotlivých misí. Už u těch prvních se pořádně zapotíte, ale ty další nastavenou laťku ještě zvyšují. Navíc jednotlivé scénáře nabízí hned po třech misích, které jsou spolu propojeny příběhem, a jejich náročnost se zvyšuje. A když se ve hře objeví bossové, přináší s sebou noční můry.

Označení horror tu není tentokrát jen tak pro legraci. Jedná se o opravdovou hru plnou strašlivých bytostí a celé téma a atmosféra tomu odpovídá. Zpracování si zaslouží absolutní hodnocení a není si v něm na co stěžovat. Tedy vlastně, ona by tam jedna věc byla. Když jsme psali v popisu balení o pravidlech, chválili jsme je za stručnost. Ta je nakonec ale spíš na škodu, protože v některých částech jsou velmi strohá a zvláštně uspořádaná. Navíc neobsahují odpovědi na všechny otázky, které vám mohou v průběhu hraní vyvstat.

Karty v ruce mají vždy hned dvě využití. Každá je použitelná pro útok, ale kromě toho ji lze použít také jako taktiku na začátku kola nebo jako reakci v textem specifikovaném okamžiku. Velmi zajímavý prvek pak je fakt, že hráč, který zahraje taktiku je pro dané kolo oslaben. Nemůže si dobrat žádné nové karty z balíčku (karty se dobírají na začátku kola, ale po zahrání taktik) a je tak lepším terčem pro příšery.

fireteam-zero-20

Každý útok hráče pro dané kolo oslabuje, což je asi ten úplně nejlepší herní prvek. To nejlepší na něm je jeho ohromná samozřejmost a jednoduchost, která vás prostě překvapí. Začátek jednotlivých kol je zastihne většinou s pěticí karet v ruce a ty musí ideálně rozdělit a využít.

Hratelnost samotná se zdá být podobná všem ostatním dobrodružným hrám. Všechny tyto crawlingy mají stejnou náplň – posunout figurkou, provést akce, pohnout příšerami. A tento průběh se nevyhne ani Fireteam Zero. Co ale přináší čerstvý prvek je možnost kombinovat útočné karty do skupin a pouze podle jejich součtu pak házet kostkami. To dává hráčům větší taktické možnosti, kdy se musí rozhodovat, jestli si kartu ponechají nebo raději pojistí výsledek a využijí ji.

V krabici na hráče čeká celkem devět hotových dobrodružství. Už tento počet (vzhledem k množství proher) hrdinům vydrží opravdu dlouho. Naštěstí ale jsou jednotlivé mise snadno hratelné znovu a pokaždé vypadají trochu jinak. Většina z nich trvá tak nějakých devadesát až sto osmdesát minut, po které se budete cítit pohlceni příběhem. Spolupráce pak funguje dobře v různých počtech hráčů.

fireteam-zero-31

Fireteam Zero si nás získal po všech směrech. Má originální námět a potenciál dalšího růstu s rozšířeními. Ovšem už tato velká a vysoká krabice je po okraj nabitá zážitky a kvalitou, která vás chytne a jen tak nepustí. Fireteam Zero nabízí parádní atmosféru a současně také opravdovou výzvu pro všechny milovníky taktiky.

AutorMike Langlois, Christian Leonhard
IlustraceLoïc Muzy, Gary Simpson
VydavatelEmergent Games (II), DV Games, Edge Entertainment, Heidelberger Spieleverlag, MeepleBR, Play & Win, Ulisses Spiele
(5 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Horror, Miniatures, World War II
MechanismyCooperative Game, Deck Construction, Dice Rolling, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníFireteam Zero: Africa Cycle, Fireteam Zero: Escalation Pack, Fireteam Zero: Europe Cycle, Fireteam Zero: Fireteam Delta Female Hero Pack, Fireteam Zero: Fireteam Echo Male Hero Pack, Fireteam Zero: Hero Deck Pack, Fireteam Zero: Mission Generator Pack, Fireteam Zero: Mission Pack – Team Challenge, Fireteam Zero: Mission Pack – Team Competition, Fireteam Zero: Monster Pack A, Fireteam Zero: Monster Pack B, Fireteam Zero: Monster Pack C, Fireteam Zero: Monster Pack D, Fireteam Zero: Operation Harbinger, Fireteam Zero: Recon Event Pack, Fireteam Zero: Red Sands, Fireteam Zero: Stalag V
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Fireteam Zero

Fireteam Zero je luxusní horrorovou zábavou se vším všudy. Nebaví vás už všechny ty Descenty a Zombicidy? Zkuste si pustit žilou opravdový horror. Nabízí příběh, propojené scénáře a příšery, ze kterých jde strach. Hra je opravdu taktická a hráči mají úspěch a plnění úkolů ve svých rukou. Jako ve všech podobných hrách, i ve Fireteam Zero o výsledcích bojů rozhodují kostky. Ale ta náhoda přináší jen další napětí. Hráči ale sami rozhodnou o jejich počtu. Karty však není dobré jen tak vyhazovat, protože mají více využití a mohou se hodit později v dalších bojích. Fireteam Zero je parádní a opravdu velmi obtížná hra pro všechny ostřílené borce.

+ určování síly útoku pomocí karet
+ karty jako životy
+ ohromná atmosféra