Recenze: Fuse –pár jisker znamenajících nebezpečí

fuse-14

Když začne hořet rozbuška, vznikne panika. Lidé v hrůze odhazují vše, co měli zrovna v dlaních a utíkají pryč. Zmateně a neorganizovaně. Jenže pak tu je také druhý typ lidí. Ti, kterým právě v tuto chvíli začíná směna. Hrdinové, kteří se tváří v tvář nebezpečí výbuchu nebojí nastavit svoje vlastní tělo, aby zachránili ostatní. Jmenují se pyrotechnici.

Do víru jisker a nervozity nás hodí autor Kane Klenko, který si pro nás připravil hru Fuse. Jeho dílo vyšlo poprvé pod logem společnosti Renegade Game Studios a to v roce 2015. O dva roky později, v roce 2017, si hru vyhlédla pro českou lokalizaci firma REXhry. O grafiku se postarala dvojice Luis Francisco a Marc Mejia. O překlad se pak postaral Kamil Smola. Hra za ty dva roky dostala pokračování Flatline, které jsme už měli také možnost vyzkoušet a recenze vyšla nedávno.

Neveliká krabička carcassoneovských rozměrů nás láká na přehlídku časované bomby a tištěných obvodů. Ale po stanici bude bomb rozmístěno mnohem víc, jak naznačí obsah krabice. Ta totiž obsahuje celkem jedenáct rozbušek (karet s kostkou a číslicí). Z nich vyberou náhodných šest kusů, které zatím ale ještě nepoužijí.

fuse-05

Místo toho zamíchají zbývající karty náloží (s různými symboly) a dvě z nich dostane každý z účastníků partie. Položí si je před sebe. Ze zbytku náloží použijí pouze určitý počet a tím si určí obtížnost svého společného snažení. Mezi připravený balíček právě zamíchají sadu šesti rozbušek. Horních pět karet náloží rozloží do řady ve středu stolu. Sada pětadvaceti kostek různých barev začíná partii v plátěném pytlíku. Pro své snažení budou hráči potřebovat také nějaké elektronické zařízení (telefon nebo tablet), na které si stáhnou potřebnou aplikaci pro měření času (lokalizovanou do češtiny).

Začínající hráč si vezme sáček s kostkami do ruky a spustí měření deseti minu, které má celý tým na společné a koordinované zničení náloží. Z pytlíku nyní aktuální kapitán vyloví tolik kostek, kolik je účastníků v partii, hodí s nimi a v tu chvíli už musí začít kvalitní komunikace mezi členy týmu. To proto, že si hráči potřebují dobře rozebrat kostky. Každý si vybere jednu a musí ji položit na některou z karet náloží, které leží před ním. Jeho vlastním samostatným úkolem je co nejrychleji zneškodnit tuto nálož.

Na jednotlivých kartách je řada ikon a barev, které popisují pravidla pro každou z nich. Odkazují se na barvu kostek, která se musí či nemusí rovnat. Jindy zase jde o hodnoty, které třeba musí být vzestupné. Pravidel je více. Někdy hráči musí skládat kostky postupně, jindy je mohou pokládat, kam chtějí a postupně volná místa doplňovat. Vždy je ale nejdůležitější, aby se dohodli při rozdělování a využili tak hozené hodnoty na maximum.

fuse-04

Pokud si hráči nedokáží rozdělit všechny kostky, znamená to, že některá kostka zůstane ležet ve středu.  Tuto kostku musí hráči přehodit. To ale neznamená, že ji budou moci použít. Hodem pouze určí svůj trest, protože podle výsledku a barvy kostky musí každý z účastníků odhodit jednu ze svých již využitých kostek zpět do pytlíku. Poté se i nevyužité kostky vrátí do pytlíku, hráči se prostřídají v roli kapitána a snažení pokračuje dál.

Ve chvíli, kdy se někomu podaří naplnit všechny požadavky a obsadit všechny pozice na kartách, podařilo se hráči nálož deaktivovat. Všechny využité kostky vrátí zpět do pytlíku a kartu zneškodněné nálože odloží stranou na vítězný balíček. Z nabídky bomb uprostřed stolu si nyní vybere novou kartu, jejímuž zneškodňování se bude věnovat v následujících kolech. Poté je doplněna i nabídka uprostřed. Ta s sebou může přinést nepříjemnou chvíli pro všechny pyrotechniky.

Pokud totiž nově odhalená karta nepředstavuje nálož, ale rozbušku, dojde k explozi. Podle kostky zobrazené na kartě musí všichni hráči vrátit po jedné kostce, která odpovídá barvou nebo hodnotou.

fuse-08

Ve chvíli, kdy hráčům dojdou kostky, nebo uběhne nastavený čas, jejich snažení bylo neúspěšné. Nálože explodovaly všechny, zničily celou vesmírnou loď a vzaly s sebou do vzduchoprázdna i naše hrdiny. Úspěch naopak mohou pyrotechnici slavit, pokud zlikvidují i poslední nálož z nabídky. Poté už je čeká pouze příjemná povinnost spočívající v bodování. K deseti bodům za úspěch ve hře si přičtou kompletní sumu bodů na zlikvidovaných bombách, ale dostanou také jeden bod za každých zbývajících deset vteřin na časomíře.

Fuse je kostkovou kooperativní hrou plnou napětí. To proto, že po celou dobu snažení hráčům odtikává neúprosný čas. A s tím se pojí hlavní zábava, kterou si ve hře Fuse všichni užijete. A upřímně si ji budete opravdu užívat, ale musíte mít především rádi zábavu, ve které jde o spolupráci.

Karty s náložemi poskytují jednotlivým hráčům kýženou variabilitu. Samotné bomby mají různou obtížnost a s tou se pojí také bodové hodnocení na konci partie. V průběhu hry ale mají všechny karty stejnou hodnotu, protože jde o jejich absolutní počet. Právě jejich množstvím si hráči na začátku partie určí náročnost celého zneškodňovacího úkolu.

fuse-10

Fuse se daří díky časovému presu naprosto eliminovat vliv alfa hráče. Tady vám určitě nebude nikdo říkat, co máte s kostkou dělat a kterou si máte vybrat. Hráči se musí být schopní v rychlosti domluvit a tady není čas na to, aby si koukali do karet. Každý se musí pevně soustředit pouze na svoje možnosti.

Nejvíce ale hráče zdržuje, pokud nedokáží rozdělit kostky mezi nálože v nabídce. S každým takovým momentem nastává chvíle, kdy týmu utíká čas, ale při tom jim vůbec neubývá práce. Právě naopak, protože současně přijdou ještě o nějaké kostky, které už předtím zdárně umístili. Ale i když nedělají chyby, karty náloží postupně také naruší plány všech a způsobí, že se některé kostky vrátí zpět do pytlíku. Ale nestojí tolik času, protože není nutné přehazovat kostky.

Pro ještě vyšší obtížnosti si hráči sami mohou kombinovat náročnosti náloží z balíčků. Konkrétní kartu jim určí náhoda, ale sami si rozhodnou, jakou bodovou sumu mohou v případě úspěchu získat právě za tyto karty. A tím si mohou navýšit svoje bodové skóre na konci. Někdy se to ale může stát na úkor zbývajícího času, který s sebou také přináší nějaké body.

fuse-13

Herní doba je jasně daná. Deset minut je maximum, které nelze překročit. A tato doba uteče strašně rychle. Počet účastníků nemá na zážitek až takový vliv. Podle množství účastníků se mění počet karet a tedy i náročnost, která je vždy rozumně vyvážená. Lze ji hrát dokonce i solitérně a i tak je to zábava. Tady se samozřejmě trochu mění (stejně jako ve hře dvou) práce s kostkami.

Myšlenka Fuse neklade žádné náročky na zpracování. Karty mají ale přehledné ikony, kostky jsou pěkně barevné s bílými číslicemi. To všechno přispívá k výbornému zážitku, který čeká na všechny kooperace chtivé. Hra je to velmi variabilní a hektická, což je právě její hlavní kouzlo. Fuse je krásně rychlá a výborně vymyšlená hra.

AutorKane Klenko
IlustraceHokunin, Chris Ostrowski, Sean Thurlow
VydavatelRenegade Game Studios, 2 Pionki, Banana Games, Portal Games, REXhry
Počet hráčů1 - 5
Herní doba10
(17 voters)
KategorieAction / Dexterity, Dice, Real-time, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Die Icon Resolution, Elapsed Real Time Ending, Open Drafting, Pattern Building, Real-Time, Solo / Solitaire Game
RozšířeníFUSE: Flatline Promo Cards, FUSE: Game Boy Geek Promo Card, FUSE: International Tabletop Day 2017 Promo Card, FUSE: Tool Box Promo Pack, FUSE: Wild Die, Level Up Loot: One, Santa's Renegades
RodinaPlayers: Games with Solitaire Rules, Series: Madison Game Design Cabal, Setting: FUSE
Alternativní názvyMission Pas Possible, 导火线

Každých deset minut s Fuse je skvělý zážitek plný nejistoty a zvratů. A že o zneškodnění rozhoduje náhoda? To vůbec nevadí, protože celá partie trvá pouhých deset minut a ty jsou nabité akcí. Hráči musí být dobře schopní spolupracovat, ale nemají čas si do svého snažení příliš mluvit navzájem. Tým si může nastavit obtížnost, ale všechno zůstává jednoduché a čistě zaměřené na zábavu. Fuse je vynikající kooperativní hra pro každého.

+ skvělá zábava
+ hráči spolupracují, ale není čas na vymýšlení
+ pevná herní doba