Recenze: Galactic Strike Force – strážci vesmíru na hlídce

Galactic Strike Force - balení

Když se na orbitě naší planety poprvé objevily cizinecké lodě, doufali jsme, že naváží přátelský kontakt. Místo toho začaly sestřelovat naše stanice z oběžné dráhy. S nasazením všech našich obranných prostředků jsme je odrazili. Od té doby uběhlo hodně času, Země se vymanila z nadvlády a byla vytvořena speciální letka. Kdykoliv se rozezní houkačka, vyráží jejich stroje do boje proti nepříteli, který si náhodně vybírá jednu planetu za druhou. Jejich nadřízení nemají žádná přání nebo touhy. Chtějí pouze ničit a my jsme všechno, co stojí mezi nimi a zkázou. Jsme Galaktická zásahová jednotka.

Nejznámějšími třemi členy této obranné skupiny jsou Christopher Badell, Adam Rebottaro a Paul Bender, kteří nás společně už jednou nechali bojovat proti různým padouchům ve hře Sentinels of the Multiverse (recenze). Tentokrát vytvořili deskovou hru Galactic Strike Force a i ona klade důraz především na spolupráci hráčů. Vydávají ji tedy pod svojí firmou Greater Than Games, LLC. To se stalo na začátku letošního roku a my s drobným zpožděním přinášíme recenzi na jejich hru.

Hra přichází ve vyšší, protáhlé sci-fi krabici a v jejím nitru najdeme především hromadu kartonových komponent. Ty představují jednotlivé jednotky hráčů i nepřítele, ale také sektory, o které se bude bojovat. Každá taková deska na sobě nese spoustu informací. V případě lodě to není jen její obrázek, ale také identifikace pilota, útok, obrana a jeden bonus. To plavidlům nepřátel dominují pokyny pro přípravu, odhalení a úpravu pro elitní boj. Teprve zezadu najdeme její sílu, obranu a další textové informace. Sektory mají pozice pro hráčské stanice, ale nahoře také pro lodě nepřátel.

Galactic Strike Force - připravená hra

Ke každému z těchto druhů desek patří také balíček karet. Ty mají (v případě karet pro hráče) svoji hodnotu v levém horním rohu, klíčová slova, ale především text popisující schopnosti. Úplně dole u karet lodí jsou také další podpora útoku či obrany, u stanic je zase navíc cena v pravém horním rohu. Karty nepřátel ukazují podporu pro lodě a také jejich mise. Ke hře je také možné si přikoupit miniatury lodí.

Jednotliví hráči si na začátku vyberou svoji loď i s pilotem a dostanou k ní také figurku a karty, ze kterých si čtyři vezmou do ruky. Loď nyní vybaví žetony útoku a obrany, které dohromady vytvoří její zásobu energie.

Ale před začátkem je třeba připravit především střed stolu, kde vzniknou nejdříve tři sektory. V jednom z nich se na začátku usídlí nepřátelská strana dle výběru hráčů (nebo náhody). K ní náleží také balíček misí a především karty vetřelecké lodě, jejichž počet bude odpovídat dvojnásobku množství hráčů v partii. Rozmístí je mezi všechny tři sektory co nejrovnoměrněji. Každá lokace pak ještě dostane své tři balíčky stanic po pěti kartách.

Galactic Strike Force - připravená hra

Hráči v partii budou společně procházet jednotlivými fázemi ve snaze porazit nepřátelský útok. První na řadě je cestování mezi sektory. Stíhačky obránců se tak mohou přesouvat do libovolného sektoru z tří dostupných a připravit si tak půdu pro další fázi.

Právě ve svém aktuálním sektoru pak mohou utratit hráči svoje kredity. Ty jsou součtem hodnoty karet, které drží v ruce. Nakoupit lze pouze horní karty ze všech tří dostupných balíčků stanic. Položí ji ale naspod svého útočného balíčku.

Pokud nakoupená karta je technologie (může se jednat také o například jednorázové akční karty), může s její pomocí vylepšit svoji loď. Může tak vylepšit svůj útok či obranu (takové karty jsou zasouvány pod desku lodě ze strany) nebo loď jinou, obecnou technologií. V případě prvních dvou získá také nové žetony, které položí přímo na danou kartu. Hráč ji ztratí ve chvíli, kdy je odebrán poslední z těchto žetonů.

Galactic Strike Force - rozehraná hra

Teď už je všechno připraveno k boji, kterého se hráči musí účastnit, pokud jsou v sektoru s nějakou nepřátelskou lodí. Boje se mohou hrdinové účastnit vždy jako hlavní stíhač nebo případně jako podpora, která sama neútočí ani nebude případně zraněna. Hráči vyberou loď, na kterou zaútočí a porovnají svůj útok s její obranou a opačně. Obě strany si navzájem uštědří zranění. Pokud je nepřátelská loď zničena, dostanou za ni patřičnou odměnu.

Zničené lodě hráčů jsou neschopné letu. Jejich figurka je přesunuta mimo plán a jejich majitel otočí desku na opačnou stranu. Ta nabízí několik akcí, které může využít v závěrečné fázi tahu. Tam ale ještě nejsme, protože útočníky čeká odveta nepřítele za lodě, které nebyly napadeny. Ty měly čas se v sektoru pořádně porozhlédnout a zabydlet.

Za každou takovou loď hráči doberou jednu kartu z balíčku stanice, otočí ji na druhou stranu, která patří nepříteli, a přidají do aktivního sektoru. Tak se mohou ve hře objevit nové lodě nebo výhody. Lokalita může být zahlcena nepříteli v případě, že jsou otočeny karty ze všech tří balíčků. Desku takového místa je třeba okamžitě otočit na druhou stranu.

Galactic Strike Force - karty

Na konci každého tahu mají možnost zasáhnout od hry i odkazy již sestřelených pilotů. Hráči pak mohou odhodit libovolný počet karet z ruky a dobrat si ze svého lodního balíčku nové. Tím se snaží propracovat k aktuálně nakoupeným kartám. Vždy ale na začátku dalšího kola budou mít v ruce čtyři karty.

Hráči mohou zvítězit v partii ve chvíli, kdy zničí nepřátelskou vlajkovou loď nebo tím, že v žádném sektoru nezbyla nepřátelská loď. Porážka pro lidstvo nastává v momentu, kdy byly lodě všech hráčů sestřeleny, nebo se podařilo nepřátelům zahltit všechny tři sektory.

Galactic Strike Force je takovým malým krůčkem stranou po Sentinels of the Multiverse. Zachovává si veškerý nádech spolupráce i základní balíčky všech frakcí. Ale k tomu přidává novinku v podobě deckbuildingu, protože hráči si nakupují karty stanice, které pak mohou používat ve svůj prospěch.

Galactic Strike Force - karty

Nejzajímavější ale je fakt, že tyto karty jsou oboustranné. Některé tak budou použity pro podporu boje hrdinské letky, jiné jim ale uškodí a objeví se v sektorech, kde se přetransformují v nepřátelské vojsko. Právě z toho čiší výborná variabilita jednotlivých partií, protože hra je pokaždé jiná. A to také díky různým nepřátelům, ale přitom váš vesmír napadne vždy pouze jeden z nich.

Hráči musí společně bojovat s hrozbou a spolupracovat při její likvidaci. Dobře rozvrhnout síly napříč všemi sektory je zásadní cestou k úspěchu. Samotný boj je jednoduchým porovnáním hodnot bez kostek. Ovšem už před ním si mohou piloti vylepšovat svoje lodě novými součástkami, a tak se stát odolnějšími proti útokům nebo naopak více smrtící.

Souboj proti každému nepříteli je jiný, čímž opět navazuje hra na odkaz Sentinelů, kteří nás tímto nepřestávají udivovat. Celý zážitek je komplexnější než první výtvor Greater Than Games, možná za to může trochu i přídavný plán sestavený ze stanic. Neustále se v ní něco děje a není jednoduché hru porazit.

Galactic Strike Force - karty

Pocit, kdy si vylepšujete lodě, a poté je využíváte k boji, je výborný. Při tom je vše velice jednoduché a funguje naprosto intuitivně. Karty jsou různé, ale většinou přidávají jen útočné nebo obranné dovednosti. Pak jsou tu ale přídavné schopnosti, které se připevní přímo na trup a ty se této klasifikaci vymykají.

Galactic Strike Force trpí hodně na to, že není příliš známá a to přesto, že vyšla od známého a populárního vydavatele. Hra proběhla přes server Kickstarter, kde ji podpořilo dostatek zájemců, ale od té doby se pohybuje spíš pod radarem hráčů. A to je dost velká škoda, protože uvnitř krabice se ukrývá opravdu velmi dobrá zábava.

Hráči spolupracují klasickým způsobem, musí se domlouvat a je na nich, kolik informací sdělí o svých kartách ostatním. Herní doba pak odpovídá náročnosti hry a často přesáhne jednu hodinu potřebnou k dokončení a poražení mateřské lodě. Co se týká obtížnosti, tak rozhodně nepatří k těm nenáročným. Odevšad se neustále objevují nové lodě, se kterými si stíhači musí poradit.

Galactic Strike Force - připravená hra

Ovšem není to hra úplně pro každého, protože neustále je třeba kontrolovat spoustu karet. Každá karta, která přijde do hry (například nahoře na balíčku stanice) a která už ve hře je může mít nějaký vliv a hráči to musí vše zvládnout ukočírovat. Líbí se nám nápad Berna Harkinse, který každé fázi přiřadí kámen (kostičku?) jedné barvy a ty pak rozmisťuje na karty. Poté má jasný přehled, které karty jsou aktivované v dané fázi hry.

Prvních několik partií je složitějších, na začátku není jednoduché spustit všechny události (často na nějaké zapomenete), ale stojí za to se jimi propracovat, protože poté vás čeká opravdu vynikající zážitek.

Zpracování samotné je vynikající a přehledné. Ke hře je dokonce možné získat i miniatury, které ještě dále obohatí vizuální stránku. Jedinou výtku tak máme k pravidlům, které nejsou zrovna dobře napsané a nezískáte z ní ucelený obrázek o hře. Je lepší proto vyhledat i soubory s často kladeným dotazy, které vám vše ujasní.

Galactic Strike Force - karty

Galactic Strike Force je veskrze dobrou hrou, která ale není příliš známá. Nabízí konečně sci-fi tématiku do kooperativního hraní (samozřejmě jsme nezapomněli na Space Alert – recenze, který je ale úplně jiný). A to všechno ještě ve vesmíru mezi stíhačkami, které se budou navzájem sestřelovat. Hra je plná informací a velmi variabilní. Galactic Strike Force je určitě velmi dobrou volbou, pokud hledáte nějakou sci-fi hru o spolupráci.

AutorChristopher Badell
IlustraceAdam Rebottaro
VydavatelGreater Than Games, LLC
(7 voters)
KategorieCard Game, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building
RozšířeníGalactic Strike Force: Guardians of Volneth, Galactic Strike Force: Promo Cards
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Galactic Strike Force je hra o spolupráci vesmírných stíhačů. Tři sektory byly napadeny a vás je jen omezený počet. Zvládnete odrazit nepřátelský útok a ochránit lidi na stanicích? Nepřátelské lodě se objevují nenadále, ale hráči mají možnost si voje stíhačky vylepšovat s pomocí karet, které zakoupí za vesmírné kredity. Ve hře je hned několik nepřátelských ras, proti kterým můžete bojovat, a protože i nabídka ke koupi se s každou hrou mění (míchá) a je odlišná pro různé sektory, hra je velice variabilní. Všichni se neustále účastní hry, která trvá něco málo přes hodinu, a užívají si jednoduché souboje, které je ale bez problémů přenesou do vesmíru. Nejvíce pak na celé hře drhne nutnost neustále procházet karty na stole a hledat ty, které se v dané fázi spouští (karty sice mají ikony, ale stále musíte nejdříve každou kartu prohlédnout, abyste ji našli). Přes tento nedostatek ale Galactic Strike Force je velmi zábavná hra plná atmosféry.

+ kooperativní hra
+ možnost dokoupit figurky lodí
+ variabilní hra