Recenze: Goths Save the Queen

goths-save-the-queen-17

Odjakživa nejlepším způsobem, jak si zajistit dobré vztahy se sousedními zeměmi, byl sňatek. A tak se vlastně ani nikdo nedivili Ostrogothům, že přesně tuto taktiku zvolili i naposled. Jejich dcera se stala královnou na druhé straně hranice, kterou lemují především špatné vzpomínky. Napětí je ve vzduchu cítit až z něj jiskří konečky prstů. A stačí drobná záminka a najednou je všechno to mírové snažení pryč.

Válka je vikingům vlastní a jednu takovou rozpoutáme společně v deskové hře Goths Save the Queen, kterou vytvořil Vincent Bonnard a ilustroval ji Gyom. Hru vydává menší společnost Sit Down!, autoři jedinečného Ekö a představili ji v roce 2016 na veletrhu Spiel 2016 v Essenu.

Malá bílá krabička nás postaví tváří v tvář jednomu rozzlobenému vikingovi. Na každou stranu bitvy se posadí dva bojovníci, kteří vytvoří tým. Každý hráč dostane osm karet podle svojí strany a také role, kterou si mezi sebe spoluhráči rozdělí. Jeden se stane králem a druhý bojovým náčelníkem. Každý má svůj vlastní balíček. Z ostatních karet vytvoří plán vedoucí z jedné strany na druhou. Všechno vždy začíná v lese, kde tým ukryje svoje kartonové figurky armády a pak ze dvou karet plání a jednoho katapultu v pozadí. Uprostřed jako předěl slouží tři karty cílů.

goths-save-the-queen-02

Hráči v obou týmech pak začnou bojovat tak, že každý vybere po jedné kartě a položí ji obrázkem dolů. První na řadě jsou králové, kteří mají hlavní slovo a na výběr ze čtyř různých postav (sup, katapult, barbar a verbíř). Zadní strana naznačuje, o jakou kartu by se mohlo jednat, ale její majitel může také blafovat. Teprve poté se dostanou k akci také vojenští velitelé, kterým ale chybí jakákoliv informace o volbě jejich vladaře. Členové stejného týmu totiž mají přísně zakázáno spolu komunikovat.

Pokud se odhad generálovi podařil a jeho zvolená akce patří mezi ty, které použitá karta postavy povoluje, pak bude mít jejich tým možnost tuto činnost opravdu převést do reality. V případě, že „komunikace“ v týmu nebyla úspěšná, pak zůstává karta postavy obrázkem nahoru na stole, zatímco válečník si svoji kartu vezme zpět do ruky.

Samotné akce pak závisí na kombinaci volby obou členů armády a je jich dohromady devět a jsou vázané především na postavu. Díky tomu sup může provádět průzkum (prohlédnout karty cílů uprostřed) nebo zničit katapult soupeřů, zatímco verbíř přidá třetí figurku do armády a katapult se může natáhnout nebo vystřelit.

goths-save-the-queen-01

Nejzajímavější postavou je barbar, tedy figurka armády, který může stavět barikády na plánu, posouvat se kupředu nebo házet sekeru na nepřítele. Obě armády postupují kupředu a snaží se získat výhodu a vítězství pro sebe. Vyhrát ale může pouze ten tým, který jako první úspěšně osvobodí svoji královnu (vstoupením na její kartu cíle) nebo vyřazením celého nepřátelského vojska.

Goths Save the Queen je krásně bláznivou týmovou karetkou, která se hraje pouze v rámci několika málo minut. Není to tedy žádná důmyslná taktická bitva, ale pouze z velké části náhodná zábava. O to důležitější je ale to poslední slovo minulé věty: „zábava“. Ta při hraní rozhodně nechybí. Pokud ke hře budete mít nějaké výhrady, určitě jí nebudete moci mít za zlé nedostatek humoru.

Na týmovou hru je tato novinka překvapivě tichá. To proto, že hráči spolupracují, ale nesmí si nijak napovídat. Mohou pouze dedukovat, co jejich spoluhráč kutí a ideálně tomu přizpůsobit svoji kartu. Armáda, která toto zvládne lépe, bude vítězem bitvy o královnu – dceru pro jednu a ženu pro druhou stranu.

goths-save-the-queen-05

Různých akcí pro oba týmy je dostatek, ačkoliv ne pokaždé se zadaří něco vůbec provést. Je k tomu potřeba souhra obou hráčů. Aktivity jsou určitě zajímavé a záleží pouze na taktice týmu, jak k souboji přistoupí. Ovšem není povoleno si domlouvat taktiku ani dopředu před partií! Hráči prostě musí dokázat svoje schopnosti dedukce.

Samotná krabice má v doporučení jen a pouze čtyři hráče. To je také hlavní způsob, jak o královnu bojovat. Jenže online lze najít také pravidla pro menší počty, tedy pro dva nebo tři uchazeče o vikingskou krasavici. Bohužel hra ztrácí kouzlo plánování naslepo, protože hráči vědí, jakou postavu vybrali. Nejlepší (ale také velmi limitující) tak zůstává právě souboj ve čtyřech.

Základem pozitivního dojmu je ale také herní doba, kterou už jsme trochu naznačili. Partie obvykle nepřesáhne patnáct minut, takže si oba týmy obvykle najdou čas i na odvetu. Právě tento krátký čas potřebný k dohrání skvěle ladí s lehkomyslností celé zábavy, která není tak o schopnostech, jako o štěstí.

goths-save-the-queen-10

Obě strany jsou v právu. Není tedy jednoduché je rozsoudit. Nic jiného než boj nepřipadá v úvahu. Téma i zpracování hry si zaslouží určitě pochvalu, stejně jako humorná nadsázka. Celkový dojem tak je velmi dobrý.

Goths Save the Queen se trefili do kategorie, kde nebudou mít konkurenci. Týmová hra bez komunikace do patnácti minut je určitě počinem, který stojí za pozornost, pokud rádi bojujete v týmech. Takovýchto fillerů určitě moc není a jediným opravdu zásadním problémem tak je omezení na přesně čtyři hráče. Právě proto nakonec Goths Save the Queen nedostanou vyšší známku, kterou si ale můžete vylepšit, pokud je čtyřka právě vaše zlaté číslo.

AutorVincent Bonnard
IlustraceGyom
VydavatelDude Games, Sit Down!
KategorieCard Game, Deduction, Party Game
MechanismySecret Unit Deployment, Simultaneous Action Selection, Team-Based Game
RozšířeníGoths Save the Queen: Oh My Goth!

Recenze: Goths Save the Queen
Goths Save the Queen potěší hlavně týmově založené hráče, kteří zde ale nemohou probírat žádnou taktiku nebo se domlouvat. Vše musí probíhat na úrovni dedukce a oba spoluhráči spolu musí velmi dobře ladit. Hra je rychlá a současně vtipná. Humorné ilustrace k tomu rozhodně ladí. Potěší také herní doba, jenže celá zábava je omezena pouze na jeden počet hráčů. Ostatní varianty nejsou tak dobré. Goths Save the Queen nezklamou, pokud víte, co čekat.

+ humorná a krásně ilustrovaná hra
+ dedukování partnera v týmu
+ tajnosti a boj