Recenze: Valdora – město skryté v kopcích

valdora-01

Údolí. Schované mezi kopci tak, aby jej našel jen ten nejodvážnější a nejvytrvalejší hrdina. Nestačí jen bloudit, hledat a doufat. Bojovník musí být hodný toho, aby ukryté místo plné neskutečných pokladů našel. Když už tam ale dorazí, pak jej zahrnou místní obyvatelé vřelým uvítáním. To proto, že si zde příliš návštěv neužijí.

Do hor zamíří i hráči v deskové hře Valdora, kterou vytvořil Michael Schacht. Vytvořil ji ve stínu loga společnosti Abacus Spiele a hra vznikla už v roce 2009. Protože je ale i v nabídce na českém trhu díky společnosti REXhry, přinášíme její recenzi i my. To vše s ilustracemi Franze Vohwinkela.

To vše je zabaleno do klasického čtvercového balení, které nabízí pochopitelně v první řadě velký herní plán. Mapka města nabízí řadu lokací propojených cestičkami, které hráči do startu vybaví čtyřmi hromádkami karet – dvě obsahující vybavení a další dvě karty zakázek. Položí je na dřevěné vazby představující knihy. Na každý kousek cesty položí náhodných šest kamenů vytažených z pytlíku. Vedle plánu pak hráči položí destičky dílen a bonusů. Podle barvy pak seřadí malé čtvercové destičky dělníků a přiloží je k speciální sedmistěnné desce.

valdora-09

Do hry se ale musí připravit také samotní hrdinové. Každý z hráčů dostane jednu figurku, kterou položí do města ve středu plánu. Podle svojí zvolené karty pak dostane každý z hráčů jednu kartu své postavy (stranou bez zásob nahoru) a k ní také jednu kartu startovního vybavení – pánev pro nabírání zlata. Do začátku také všichni soupeři dostanou nějaké mince.

Hráči se na tahu střídají a vždy jej musí provést celý. Nejdříve je třeba pohnout s figurkou hrdiny a to libovolným směrem po cestě a to libovolně daleko, ale maximálně do nejbližšího města po cestě. Výjimku tvoří cestování s provizemi, které umožňují městem projít. Pokud ale hráč na svojí cestě skončí na místě, kde stojí figurka soupeře, musí jejímu majiteli okamžitě zaplatit jednu minci.

Poté může hráč na tahu provést jednu z nabídky akcí. V některém z měst může za jednu minci nakoupit horní kartu vybavení. Pokud se mu nelíbí, může zdarma otočit jednu stránku knihy vybavení. Jednoduše vezme kartu ležící na jedné straně, podél delší strany ji otočí a položí na druhou stranu knihy. Lze tak listovat kupředu i zpět a ani poté není hráč povinen si něco nakoupit. Tu si položí před sebe, stejně jako případný nakoupený úkol. I ten stojí jednu minci, ale hráč nikdy nesmí vlastnit současně více než tři nedokončené zakázky.

valdora-03

Na svých cestách hráč může sbírat drahé kameny, které se jen tak válí na cestě, protože pro místní obyvatele nemají žádnou hodnotu. Do každého batohu z karty vybavení se vejde ale pouze jeden takový kámen. Diamanty lze nalézt i v přístavu ve městě.

Když hráč dorazí do dílny, pro kterou má zadaný nějaký úkol, může jej ihned splnit. Potřebuje k tomu ale mít požadovaný počet diamantů a mincí. Takovou kartu si otočí a položí pod svoji kartu pro pozdější použití. V tu samou chvíli si může v dílně také najmout dělníka. Pokud jich nastřádá dostatek, pak si bude moci otevřít svoji vlastní dílnu, vzít si její destičku z nabídky a nechat si ji pro sebe. Za takovou dílnu pak hráč dostane jeden bonusový dílek, pokaždé když splní zakázku stejného typu.

Kdykoliv hráči dorazí na stříbrný důl, mohou si doplnit kapsy na maximálních šest stříbrných mincí. Jenže stejně jako doplnění zásob je to další z možných akcí, kterými hráč svůj tah po pohybu uzavře. Když dojde zásoba destiček dělníků a zbývá pouze jedna barva, dohraje se aktuální kolo a následuje bodování. Tady jsou hráči ocenění za splněné zakázky (dle natištěných bodů), dělníky, bonusové destičky i zbylé diamanty. Ten, kdo celkem získá nejvíce bodů, se stane vítězem.

valdora-12

Valdora je zajímavou strategickou hrou, která udělá radost především milovníkům středně těžkých her. Jedná se o doručovací zábavu, ve které na plánu hráči svými hrdiny sbírají kameny a snaží se je donést zadavatelům. Za to dostanou pořádnou dávku bodů.

Ve hře je spousta možností, jak si svoje schopnosti vylepšovat. Především jde o šanci nést více cenných kamenů, protože to je velmi důležité pro úspěch. Hráči musí dobře zvládat pohyb svých figurek, aby co nejlépe maximalizovali efekt pohybu a akcí. Ve hře je náhoda zastoupena pouze nabídkou v knihách, kterými ale mohou hráči zčásti listovat zdarma.

Drobným problémem je nízká úroveň konfliktu v nižších počtech hráčů. Všechno to začíná na třech soupeřích, kteří ale mají dost volnosti pro řešení svých hrdinských úkolů a moc na sebe nenarazí, aby se mohli okrádat o mince. Nejvíce patrný je ten problém v pěti, kdy začne konečně fungovat a začne vám být líto, že to tak efektní není i v nižších počtech.

valdora-15

Možná i důsledkem toho všeho je fakt, že z hlediska hratelnosti se pohybuje Valdora pouze mírně nad průměrem. Hra pokračuje v zajetém receptu, který v podstatě kromě náznaku konfliktu nenabídne nic výrazně nového či zajímavého.

Je škoda, že karty jsou stejné na svých obou stranách. Tím je efekt jejich otáčení pouze poloviční a je to velká škoda. Dojem z jinak krásného a efektního mechanismu (který jsme viděli už ve hře Afrika) tak je trochu poškozen. I tak je ale otáčení parádní, ačkoliv nabídka karet není vždy tak variabilní pro hráče.

Plusem jsou určitě rychlé tahy a celková herní doba, která není přehnaně náročná. Partii dokončíte i v průběhu pětačtyřiceti minut, někdy vám to může trvat o několik minut déle. Hra plyne solidně a šance jsou pro soupeře pěkně vyrovnané, protože v nabídce je několik možností pro sběr bodů.

valdora-20

Pochvalu si určitě zaslouží zpracování, které hru posouvá z nějaké bezejmenné hry na dobrodružnou vlnu v tajemném údolí. Určitě tomu pomáhají především dřevěné knihy, které působí opravdu dobře a také pěkně kreslený plán.

Valdora je taková klasická, ale poměrně zábavná hra, která vyniká hlavně vzhledem a listováním knihami při nákupu. Nenabídne nic extra nového, ale umí nabídnout dostatečně zajímavou podívanou, aby si našla svoje fanoušky. Valdora je fajn šancí, jak si prověřit své doručovací schopnosti.

AutorMichael Schacht
IlustraceFranz Vohwinkel
VydavatelABACUSSPIELE, Rio Grande Games
Rok vydání2009
Počet hráčů3 - 5
(9 voters)
KategorieFantasy, Medieval, Transportation
MechanismyOpen Drafting, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Set Collection
RozšířeníValdora Extra, Valdora: Additional Commission, Valdora: Drei Neue Werkstätten, Valdora: Sechs Sonderaufträge, Valdora: Special board 19, Valdora: Special board 20
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Gems/Crystals, Series: The Gold Trilogy (Michael Schacht)

Valdora je fajn strategickou hrou, ve které jde o prosté doručování kamenů. Jen nenabízí nic nového nebo zajímavého. Přesto si získá vaši pozornost především díky parádnímu zpracování a otáčení karet, které vytvoří vždy knihu. Partie nabízí zajímavé a různé cesty k bodům, všechno v rychlém průběhu partie. Valdora si tak určitě najde příznivce v řadách těch mírně složitějších her.

+ listování kartami vybavení
+ vyváženost
+ více cest k bodům