Recenze: Grand Cru – ráj vinařů

Grand Cru - balení

Vinice. Místo, kde roste pochoutka, kterou všichni tak dobře známe. Víno je labužnickým pitím, které si získává stále větší a větší oblibu. Představte si, že jste po dědečkovi z Jižní Moravy zdědili jednu takovou obrovskou vinici a nyní je na vás, abyste se o ni postarali. Ale především si musíte dobře rozmyslet, co bude s jejími produkty. Když je prodáte dobře, můžete na tom slušně vydělat.

Právě marketing kolem výroby vína si vzala jako svoje téma hra Grand Cru od eggertspiele. Jejím autorem je Ulrich Blum a ilustrace vytvořil Alexander Jung. Hra vyšla už v roce 2010 a je tedy již nějakou dobu na trhu. Čas ji prověřil a teď jsme ji ozkoušeli i my zásluhou společnosti HRAS, která ji na českém trhu prodává včetně přeložených českých pravidel.

V krabici s obrázkem zkušeného vinaře, vyobrazeného v prostředí vinného sklípku, najdete originální pravidla v angličtině. Kromě nich se uvnitř nachází především herní plán z tvrdého kartonu, který na sobě má pěkné ilustrace plné vína, sklípků a révy. Krabice svým zpracováním připomíná hru Kuba (recenze) od stejného vydavatelství, je tedy rozdělena na čtyři oddělení, do kterých po vycvakání a roztřídění rozdělíte spoustu součástek.

Grand Cru - připravená hra

Z kartonu vycvakáte 94 čtverečků obsahujících pět druhů vína, kterým odpovídá barevně také pět druhů dřevěných kostiček. Ve hře se setkáte s víny Gamay (zelená), Syrah (žlutá), Merlot (červená), Cabernet (fialová) a Pinot Noir (modrá). Barvy jsou od sebe bez problémů odlišitelné. Mezi čtverečky se nachází také 24 žetonů vylepšení. Pokud budete mít zájem o víno nebo vylepšení, budete muset absolvovat aukci.

Další obsah krabice je dřevěný – třicet válečků v barvách hráčů, kterými budou označovat své nabídky v aukci a také svoje umístění na festivalu vína. Šedé kulaté žetony budou označovat cenu druhů vína na trhu. Ze dřeva je také džbánek označující začínajícího hráče a láhev vína, která ukazuje období jednoho herního kola.

Na závěr jsme si nechali ještě další dvě komponenty – balíček papírových peněz (franků) ve čtyřech odlišných hodnotách. A také pět desek vinic, které dostanou hráči na začátku partie a budou je využívat k pěstování a zrání vína. Tím se dostáváme k samotnému začátku partie.

Grand Cru - připravená hra

Hráči ke zmiňované desce dostanou také kameny odpovídající barvy. Ten větší z nich položí k označení pozice na festivalu vín – to je oranžové políčko na stupnici uprostřed plánu. Hráči nedostanou peníze do začátku jen tak zadarmo, ale aby se mohli pustit do vinného podnikání, musí si vzít půjčku. Je pouze na nich, jak velká bude. Každý bod půjčky znamená 7 franků. Výši půjčky oznámí všichni současně počtem válečků, které si tajně vezmou do dlaně.

Šedá kolečka položíte na nejnižší cenu u každého vína. Toto je počáteční hodnota, která se bude pohybovat směrem vzhůru. A nyní zbývá to nejdůležitější, ale současně také nejdelší – žetony vína a vylepšení. Nejdříve z hromádky náhodně vylosujte tolik žetonů vylepšení kolik je hráčů a dvakrát tolik žetonů vína. Ty položte nahoru nad aukční políčka. Jedná se o nabídku vína na trhu. Všechny ostatní čtvercové dílky zamíchejte dohromady a vytvořte z nich dobírací hromádku. Startovní pozice zelené lahve od vína je na prvním lístku označujícím sezónu.

Hra se odehrává v rámci jednotlivých vinných sezón, tedy let. Postupně hráči rozvíjí svoji vinici, sklízí révu a lisují víno. Všichni hráči musí absolvovat minimálně čtyři akce – poté, co se vystřídají všichni, posunou hráči lahev vína o jeden list doprava. Dříve než dojde na čtvrtou pozici, hráči nesmí zvolit akci sklizení hroznů. Jakmile je na konci, mohou hráči dále pokračovat v provádění akcí, pokud ještě mohou. Jakmile všichni pasují, je konec roku a čas na festival.

Grand Cru - rozehraná hra

K dispozici je celkem úctyhodných devět rozličných akcí, které mohou hráči podnikat a využívat. Neexistuje žádné omezení v tom, že by nemohli jednu udělat víckrát nebo některou vynechat.

První čtyři akce se týkají rovnou aukce a nákupu dílků. Hráč může vybrat jeden z dílků v nabídce a umístit jej do aukčního sloupce. Nyní je na něm, aby učinil nabídku položením svého žetonu na některé políčko pod ním. Pokud jej nikdo v průběhu jednoho kola nepřehodí, pak dílek za nabídnutou cenu získává a musí zaplatit franky do banku. Nebo se může vinař rozhodnout a koupit některý dílek rovnou za cenu sedm franků (tedy maximální cenu).

A co další akce? Můžete zvýšit poptávku po některém z druhů vína. Tím zvýšíte jeho cenu pro prodej. Právě prodávání je další akcí, kterou si hráči mohou v rámci průběhu roku zvolit. Mohou prodat libovolný jeden druh uzrálého vína (kostiček) z jednoho konkrétního sudu za cenu uvedenou na sloupečku poptávky po tomto víně. Víno se považuje za uzrálé, pokud se nachází na sudu, na kterém je barva jeho kostičky. Prodané kostičky položí na svůj sud na herním plánu, kde se na konci roku vyhodnotí jejich úspěšnost v prodeji v jednotlivých druzích vína.

Grand Cru - rozehraná hra

Poslední akcí kromě pasování, které hráče připraví o možnost dále se účastnit akcí v tomto roce, je využití vylepšení. V každém roce lze každé vylepšení využít pouze jednou, pak jej pro snadnější přehled otočí obrázkem dolů. Na konci roku pak všechny otočí zpět vzhůru.

Ale teď se dostáváme konečně k nejdůležitější fázi celé hry – ke sklizni. Když hráč koupí víno, umístí si jeho dílek na volné políčko svojí vinice. Na něj okamžitě položí (pokud se jedná o hrozen) jednu kostičku stejné barvy. To znamená, že se na místě urodilo víno, které lze sklidit. V dalších kolech může hráč tuto nebo další kostičky ve vinici sklidit. Za každou sklizenou kostku zaplatí jeden frank a přemístí ji na první sud zleva. Na začátku je tedy okamžitě uzrálé víno typu Garnay, na ostatní si hráči musí počkat nějaký ten rok.

Jakmile všichni hráči pasují, nastává konec roku a festival. V rámci konce roku udělají hráči nejdříve přípravu nabídky nových výhonku a vylepšení k nákupu. Všechny nekoupené odhodí a vytvoří novou nabídku znovu v počtu odpovídajícím množství hráčů.

Grand Cru - rozehraná hra

Nyní je třeba zjistit, kdo z hráčů byl nejúspěšnější v prodeji kterého z pěti druhů vína. Hráči si sečtou svoje prodané kostičky a za každé první místo získá hráč tři body prestiže, hráč na druhém místě jeden bod. Zisk zaznamenejte na festivalovém počítadle prestiže uprostřed herního plánu. Nyní si hráči mohou tyto body proměnit za festivalové akce, které zahrnují převzetí role prvního hráče, pozdní sběr, provedení dodatečného prodeje nebo prodání vína na džus po jednom franku.

Na konci roku také hráčům uzraje víno – všechny kostičky na hráčských plánech posunete o jeden sud vpravo. Pokud došlo k přezrání některého vína – barva už se dále nenachází, víno už je neprodejné a kostička se vrací do banku. Půjčování zahrnuje také splácení úroků, které jsou napsané v oranžovém trojúhelníku na ukazateli půjček. V situaci, kdy nemá hráč na zaplacení, si může vzít naléhavou půjčku, ale dostane pouze pět místo sedmi franků – zbytek byl použit na uhrazení úroků. Hráči si mohou v této fázi také půjčit normálně další peníze nebo naopak uhradit část dluhu.

Dluh je důležitý, protože ve chvíli, kdy se někomu podaří jej uhradit, hra končí. Tento hráč ale není automaticky vítězem. Hraje se na bohatství, takže hráči spočítají hodnotu vinic, vína a odečtou svoje dluhy. Ten, kdo má v tuto chvíli nejvyšší hodnotu, se stává vítězem. Vinaři mohou ale také v průběhu partie vypadnout, pokud si musí vzít jedenáctou půjčku. V takové situaci celá hra také okamžitě končí, ale hráč, který ji ukončil, už nemá šanci na výhru.

Grand Cru - detail herního plánu

Grand Cru je desková hra, která se točí kolem vína a peněz. Jedná se o typickou evropskou deskovou hru, ve které nerozhodují pevné nervy a štěstí, ale dokonale promyšlená taktika a správa surovin. Hráči totiž musí umět v Grand Cru hospodařit s pěnezi.

Zajímavý je nápad, že si hráči na začátku berou půjčky. Díky tomu jsou pod neustálým tlakem, protože na konci kola vždy musí splácet nějaké peníze. Musí tedy v průběhu roku vydělávat sklízením hroznů z vinic, které postupně dorůstají. Jak se jim rozrůstá vinohrad, nezvyšují se náklady. Ale cena za jednotlivé hrozny je vysoká díky aukcím. Právě v nich si musí dát všichni pozor, aby neutráceli zbytečně moc peněz.

Je důležité vytvořit si dobrou vinici v tom druhu vína, kde máte největší šanci na úspěch. Ovšem některá vína přináší zisk rychleji než druhá. Zatímco Garnay zraje téměř okamžitě, na zisk z Cabernet Sauvignon si nějaký ten rok počkáte. I s tím musíte při přemýšlení počítat.

Grand Cru - rozehraná hra

Velkou výhodou jsou vylepšení vinic, která vám umožňují obcházet některá pevně daná pravidla Grand Cru. S nimi se vám bude hrát lépe, ale zase zabírají místo ve vinici, které byste mohli jinak obsadit nějakým tím vínem.

Protože každý rok má proměnlivý počet tahů, je důležité dělat akce promyšleně. Ve chvíli, kdy totiž někdo sklidí všechny kostičky ze své vinice, rok okamžitě končí. Tedy téměř okamžitě – hráči mají šanci provést jednu poslední akci. To udržuje v partii neustálé napětí.

Důležitý je samozřejmě prodej, díky kterému se dostanete k finančním prostředkům. Musíte tedy udržet poptávku po vámi prodávaném víně vysoko – posunovat žeton ukazatele nahoru. A také musíte pěstovat víno, které nevyrábí nikdo jiný, abyste mohli za prestiž na festivalu udělat nějaké ty akce navíc.

Grand Cru - žetony

Grand Cru je pokročilá strategická hra, která nabízí široké množství akcí. Právě proto jsou první partie trochu obtížně a krkolomné. Hromada akcí totiž není nikde sepsaná v nápovědě, která by se rozhodně v této hře hodila. A to ještě musíte přičíst speciální festivalové akce, kterých je spousta a každá stojí jiný počet bodů prestiže.

Díky tomu tato hra není rodinná a s dětmi si ji zahrajete až tak od dvanáctého roku. Sice svojí složitostí nedosahuje Agricoly (recenze), ale šířka nabízených akcí je i zde poměrně velká. Navíc všechno závisí čistě na vašich rozhodnutích, což je u takovýchto strategických her důležité.

Grand Cru má pěkné zpracování a především grafiku herního plánu, která se na stole vyjímá opravdu pěkně. Papírové peníze jsou sice dnes už trochu z módy, ale manipulace s nimi je pohodlná, ačkoliv jsou vyrobené z hodně tenkého papíru. Potěší dvě figurky lahví vína i dřevěné dílky. Ovšem čas a energii vás bude stát manipulace s žetony – hlavně jejich počáteční třídění a pak zamíchání. Trochu to zdržuje přípravu partie.

Grand Cru - detail herního plánu

Grand Cru je pěknou strategickou hrou vhodnou pro zkušenější hráče. Nabízí širokou škálu možností na výběr v každém tahu. A má téma, které zaujme mnoho lidí – víno. Takže nejen pro všechny vinaře, ale i pro ty, kdo se rádi vinicemi prochází a občas uzobnou nějaký ten hrozen. A také pro přemýšlivé hráče. Právě pro takové uvažování a poklidnou hru třeba nad sklenkou vína je Grand Cru ideální.

Děkujeme společnosti HRAS za poskytnutí recenzní kopie hry.

AutorUlrich Blum
IlustraceAlexander Jung
Vydavateleggertspiele
Rok vydání2010
(18 voters)
KategorieEconomic, Farming
MechanismyAuction/Bidding, Loans
RozšířeníGrand Cru: Heuriger und gemischter Satz, Grand Cru: Innovation Tiles
RodinaFood & Drink: Wine

Recenze: Grand Cru – ráj vinařů
Grand Cru je pokročilou deskovou hrou, která zaujme všechny stratégy a milovníky vína v jedné osobě. Hráči se totiž na těch několik desítek minut stanou majiteli vinice na území Francie a budou soupeřit s ostatními vinaři o post nejlepšího na každoročním festivalu vín. Tentokrát však nejde o kvalitu, ale vydělat co nejvíce peněz. Na začátku vlastně hráči začínají zcela bez financí a postupně tak ve hře splácí půjčku. Komu se to podaří, ten vyhraje. Mezitím sklízí víno a nechávají ho zrát ve svých sudech. Pak ho mohou draze prodat, pokud dobře načasují chvíli, kdy je velká poptávka. Jen škoda, že v krabici s hrou nejsou nějaké pomocné kartičky, které by hráčům usnadnily přehled ve spoustě možných akcí. A papírové bankovky mohly být z trochu tlustšího papíru nebo být zcela nahrazeny žetony. Ovšem tak či tak je Grand Cru pěknou strategickou hrou a pokud máte rádi víno, pak si ji určitě nenecháte ujít..

+ vinařské téma
+ figurky sklenic
+ zrání vína