Recenze: Gump – pes, který naučil lidi žít

Všichni psi mají kouzelnou schopnost v lidech probouzet jejich lepší já. Jen svým klidným chováním a srdečným pohledem umí rozpustit řadu srdcí. Je těžké jejich přátelství zcela nepropadnout. Jedno zastříhání ušima a oblíznutí dlouhým jazykem a je rozhodnuto. Tenhle pes se stane vaším nejlepším kamarádem!

Ne každý Gump je Forest. Tenhle konkrétní Gump je totiž pes a přichází nás pobavit v deskové hře Gump od společnosti Dino. Hru vytvořil Štěpán Peterka, ilustracemi ji doplnila Irena Hynková. Společná práce celého vývojového týmu pak znamená, že si ji nyní můžeme zahrát.

Z víka na všechny právě tento pejsek Gump kouká. Všechna honba za psím srdcem se pak ukrývá uvnitř malé krabičky, ve které hráči najdou herní plán s šestatřiceti políčky. Některé mají už obrázky předurčené, jiné zaplní s pomocí destiček. Nejdříve mezi dílky musí hráči objevit všechny s barevnými kometami a náhodně je vyložit do řady, která rozděluje plán na dvě poloviny. Potom zbytek prázdných polí doloží náhodně, ale zatím tajně obrázky dolů. A na správné místo postaví figurky Bédi i Gumpa. Poté vyloví ze dna také karty a jejich balíček poctivě zamíchají. Každý z účastníků dostane do ruky tři a další tři pak rozloží do společné nabídky vedle plánu.

V partii hráči spolupracují a jejich cílem je znovu sjednotit Béďu a Gumpa a při tom zažít spoustu dobrodružství. Je dobré si ještě před prvním tahem všimnout, že jednotlivá políčka jsou propojená cestičkami z hvězd. Po nich budou hráči chodit s oběma postavičkami, aby mohli putovat z jedné lokace na druhou.

Na začátku každého tahu totiž aktivní hráč hodí dvojicí kostek a jejich výsledek sečte. Protože z každého políčka na mapě vedou cestičky s rozsahy od minimální dvojky (součet dvou jedniček na kostkách) až po dvanáctku. Každá ze společných figurek tak v důsledku kostek dostane možnost se pohnout na jedno ze sousedních polí tak, aby podmínka hvězdné cestičky byla splněna.

Nově navštívené pole možná není odhalené. V takovém případě hráč jeho destičku otočí a ukáže všem. Řada lokací má ve spojení s některou kartou v ruce speciální možnosti. Hráč ale především musí mít na paměti, že se nesmí procházet přes rozdělovací čáru – komety rozpůlily plán tak, že tuto průrvu není snadné přeskočit.

K tomu může zahrát libovolný počet karet z ruky pro jejich efekt. Nebo, pokud není s těmi svými spokojený, může jednu z karet v ruce vyměnit za jednu ležící ve společné nabídce. Každá taková karta má nějaký efekt, který lze využít a získat tak další krok na snahu zlých lidí, jak hrdinný pár navždy rozdělit.

Navíc hráč nikdy nemůže mít na začátku tahu méně než tři karty, protože pokud by měl po odehrání méně než tři, může si dobrat zase do tohoto počtu. A jejich zahrání přinese nejen šanci dobírat další karty z balíčku nebo upravovat výsledek hozený na kostce, ale také se třeba svézt vlakem, podhrabat se nebo se zbavit jedné ze dvou záporných postav – Dáši a Tlustýho. Ty blokují pohyb hrdinů.

Kromě toho se mezi kartami nacházejí také další lidé a psi, kteří mají u sebe symbol komety. A právě stejná barva je spojuje a je pro hráče hodně důležitá, protože pouze dobrými skutky si mohou otevřít cestu na druhou stranu plánu. Stačí, aby jeden z hráčů vyložil z ruky naráz dvě karty se stejnou barvou komety a může právě tento dílek komety odhodit. Místo toho lze tyto karty zahodit také samostatně a využít jejich obyčejné schopnosti.

A pak jsou tu lokace, které lze využívat jednoduše, když zde figurka stojí. Nebo za jiné je třeba zaplatit kartou, třeba v obchodě kartou peněz, která přinese dvě nové karty do ruky z balíčku.

Obecně pak platí, že hráči se snaží společnými silami dostat obě figurky na stejnou lokaci a tím vyhrát. Jenže jim tiká čas, a to s každou další kartou, kterou si doberou z hromádky. Pokud se Béďa s Gumpem nenachází na stejném políčku, ale už není odkud si dobrat další potřebnou kartu, pak bitva končí prohrou.

Na světě je překvapivě hodně párů pejsků a páníčků, kteří byli nepřízní osudu rozdělení. A hráči v partii Gumpa budou pomáhat nejen ústřednímu duu, ale po cestě sjednotí ještě řadu dalších a pejskům najdou jejich ztracené rodiny.

Celá hra je kooperativní, takže všichni spolupracují ke společnému cíli. Nejdříve musí mezi hlavními hrdiny odstranit tu hlavní překážku – linii komet, která znemožňuje, aby se obě figurky dostaly k sobě blíž.

Při tom musí navštěvovat řadu lokací, které se ve světě hry nachází, využívat jejich výhod a především je kombinovat s kartami. Právě tahle snaha o dosažení šikovných komb je na hře nejzajímavější a to přesto, že si hráči nesmějí předávat přímo karty. Ale šikovnou výměnou se společnou nabídkou trojice karet ležících vedle plánu jde předání karet realizovat.

Úspěch je samozřejmě závislý na kostkách a jejich výsledku. Při tom ale naštěstí hráči mají příležitosti, jak výsledky měnit nebo ladit pro svůj prospěch. Díky tomu si hráči nepřipadají až tak docela daní napospas štěstí, ale mohou s tím bojovat. A díky těm možnostem se partie ani zbytečně neprotahuje, protože vždy lze využít nějakou cestičku a posunout se dál. Partie tak je dohratelná za třicet minut, což je dobře vzhledem ke stanovenému věkovému minimu.

Čím více hráčů je v partii zapojeno, tím je partie vždy o špetku lehčí. To proto, že po celou dobu mají pak jednotliví účastníci na výběr z většího počtu akčních karet. A právě ty jsou hlavní cestou k úspěchu. Jen si dejte pozor, že i v příštích partiích budete uvažovat dost podobně. Hráči tak brzy narazí na limit zábavy, protože náplň se pokaždé opakuje.

Gump je hra, která vznikla na motivy českého filmu z roku 2021, jehož režisérem je F. A. Brabec. Přesto nezvolila tu lehkou cestu a celý box dostal místo fotografií z filmu podařené ilustrace. I z nich poznáte některé herce, třeba Bolka Polívku, Evu Holubovou nebo Karla Rodena. Ale přesto hra dokáže fungovat i ve chvíli, kdy jste film neviděli. Sice nebudete mít výhodu pochopení příběhu, ale jinak je hra docela zábavná. Pro fanoušky filmu je pak situace ještě o kousek lepší a Gump je bude bavit ještě víc.

Gump je kooperativní desková hra na motivy filmu. Naštěstí se autor nerozhodl splácat něco nepříliš originálního, ale pokusil se přijít s něčím svým. A díky tomu vznikla hra, ve které hráči musí sbírat karty, používat je a pomáhat ostatním. Společnými silami si mohou získávat karty a taktizovat, protože ovládají společně dvě postavy. Gump je sice náhodný a bude na štíru se znovuhratelností, ale jinak je to fajn hra.
+ ilustrované podle filmu
+ využívání karet
+ cestičky mezi políčky řídí kostky