Recenze: Han je hon na sjednocení Číny

han-14

Han, to je krásná svižná a jednoduchá hra, ve které se octnete zpět v čase o 2000 let a budete se snažit sjednotit a získat moc nad čínskými provinciemi, abyste stanul na trůně jako jediný mocný panovník. Můžete také zvolit variantu, ve které budete svádět boj o jednotlivé čtvrtě v hlavním městě. Kdo lépe rozloží svůj vliv a zariskuje, tomu padne Čína u nohou.

Hra Han je převahovou abstraktní hrou, která je dílem Michaela Schachta (dále např. Mondo, Africana, Coloretto), byla vydána v roce 2014 ve známém vydavatelství Abacus Spiele. Han je následovníkem hry China, která vznikla v roce 2005 a Han se oproti svému předchůdci liší jen v detailech, víceméně jde pouze o nový facelift (plán i pravidla zůstávají vesměs skoro identické).

Hra je určena pro 2-5 hráčů a určitě potěší oboustranný plán s možností boje o město či rovnou celou Čínu. Kromě 150 různých domečků nás čeká také na 60 karet, vše v přehledném a jasném provedení. Pravidla jsou skutečně jednoduchá, ale míra znovuhratelnosti neskutečně velká o čemž svědčí i úspěch reedice této hry. Na stránkách autora (http://www.michaelschacht.net) naleznete kromě možnosti online hraní, také množství dalších variantních map (Mars, Řecko, Ameriku, Skandinávii a další), což je také velmi sympatické.

han-08

Ale již ke hře. Princip je jednoduchý a vaše tahy krátké a rychlé tak, že skoro nebudete stíhat přemýšlet a vnímat, co udělali hráči před vámi. Na ruce máte vždy 3 karty, které odpovídají barvám provincií a určují, do které provincii budete ve svém tahu umisťovat domečky. Poté co umístíte jeden (v případě, že jste v provincii první) či dva domečky si opět doberete z výběru karet do tří. Uvažovat a rozmýšlet musíte nejen, kam umístíte domy ve svém tahu, ale kam budete umisťovat příště. Další otázkou je, co budete umisťovat, buďto běžné domečky, které většinou znamenají přímé body. Nebo domy politického vlivu, které se vyhodnocují až na závěr, avšak pokud síť politických vlivů rozmístíte šikovně, bude vás čekat větší zisk. Navíc také budete mít body za spojitou linii (nepřerušovanou cestu) vašich domů.

Tah střídá tah, karty rychle obměňujete (často vyhodíte všechny tři, protože 2 karty stejné barvy slouží jako žolík, tj. karta jakékoliv jiné barvy). Každou chvíli se pak stane, že provincie je naplněna a tak se vyhodnotí. Kdo má nejvíce domečků, získá tolik bodů, kolik je všech domů v provincii. Hráč, který má druhý největší počet domů, získat tolik bodů, kolik domů do provincie umístil hráč s největším počtem atd. Vznikají tak pěkné třenice, kdy každý domeček je důležitý a každý tah může přinést různý počet bodů. Ideální je, držet se remíz, protože pak získají za dané místo body oba, kteří mají shodu.

han-12

Jakmile dolížete podruhé balíček s kartami, je konec hry a závěrečné vyhodnocení. Zde se navíc hodnotí každé dvě sousední provincie s „politickými“ domečky. Pokud zde máte většinu, berete další body. Jelikož se vyhodnocují všechny sousedící páry, tak se vám převaha v jedné provincii může zúročit hned naněkolikrát.

Krásné je skutečně obrovské množství možností a vy nevíte kam dříve skočit, všude vidíte body a potřebu mít svojí moc, ale můžete ve svém tahu umístit pouze dva baráčky. Chcete hrát znovu a znovu a doufáte, že vás někdo posledním tahem neřízne, protože jste drželi pěknou shodu a partnerství, ale soupeř si danou oblast začal usurpovat a získal většinu, řádně vám tím může narušit plány a vy litujete, že jste si převahu nejistili pro sebe. Jistit všude se však nemůžete, jinak s výhrou nepočítejte.

han-13

Hra je pěkně hratelná ve dvou hráčích (původní China až od 3), avšak s větším množstvím samozřejmě přichází větší přetahování a ještě větší shon, který mi trochu připomněl veveráka z Doby ledové – „chci všechny žaludy, a ještě víc a co nejrychleji, chci být všude a když už někde jsem, tak potřebuji zas být i jinde“. Hra má skutečně velice příjemný spád, domeček, domeček, karty a další je na tahu. Hra se jen tak neomrzí a určitě může patřit do celoživotní sbírky. Pravidla jsou snadná a přístupná a hra je odehraná maximálně do 45 minut.

AutorMichael Schacht
IlustraceMichael Schacht
VydavatelABACUSSPIELE
(4 voters)
KategorieAncient, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Network and Route Building, Open Drafting
RozšířeníHan: The Forbidden City
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Country: China, Series: Web of Power / China

Recenze: Han je hon na sjednocení Číny
Hra Han je svižná převahovka, kde vám vše uteče tak rychle, že už je konec a vy chcete pokládat další a další domečky. Možností je spoustu a tak je i každá hra jiná. Není snadné přijít na vítěznou strategii a včas začít dávat přednost politickému vlivu před body „na tvrdo“. Myslím, že jde o hru, která si může najít místo u rekreačních i náročnějších hráčů a která může ve vaší sbírce vydržet až do konce světa.

+ snadná pravidla a jednoduchý koncept
+ krátká herní doba a rychlá kola
+ variabilita her, znovuhratelnost