Recenze: Harald – pletichy u dvora

harald-01

Království není jen hrad. Je to mnohem víc. Jsou to zvířata a především vesnice, které vždy mají pocit nějaké křivdy. Nikdo se jim nevěnuje a všechno se odehrává v podhradí. Nové království a nový vladař jsou tím správným momentem, kdy by se dalo něco dosáhnout. Je to alespoň můj názor, a tak jsem rychle vyslal zástupce naší malé vesničky, aby se pokusil prosadit naše zájmy. Zájmy lišek!

A tak se klasické pletichy u dvora přesunou do světa zvířat a právě ty budou námětem nové karetní hry, která se jmenuje Harald. Vychází pod hlavičkou francouzské společnosti Runes Editions, která ji vydala v roce 2015. Jejím autorem je Rémi Gruber a o zvířecí ilustrace se postaral Emmanuel Civiello.

Malá krabička s tmavou grafikou nám umožní nahlédnout do zvířecího dvora a vidíme také titulního krále, medvěda Haralda v obklopení jeho nejbližších společníků. A uvnitř není nic jiného než karty. Jedinou výjimkou je papírový bloček připravený pro závěrečné sčítání bodů. V balíčku karet pak je celkem šest postav, každá v jedenácti exemplářích a jedná se o identické kopie. Všechny je třeba zamíchat a z balíčku rozdat každému z účastníků pět karet. Hráči pak zvolí jednu kartu z ruky a položí ji před sebe. Tím založili svoji vesnici. Ve středu stolu vedle dobírací hromádky zbývá vytvořit nabídku čtyř karet.

harald-06

Ve svém tahu pak zahraje hráč vždy dvě karty. Jednoho zástupce pošle ke královskému dvoru a kartu položí do středu, čímž zvýší vliv právě této postavy. Druhou kartu si přiloží před sebe a rozšíří svoji vesnici o dalšího obyvatele. Zahráním sem dostane šanci využít akci, která se váže k této postavě. Na obou místech pak hráči seskupují karty, aby bylo možné snadno určit jejich počet na všech místech.

Po odehrání obou karet si hráči doplní ruku tak, aby měli znovu čtyři karty. Mohou si vybrat, jestli je seberou z otevřené nabídky nebo risknou líznutí karty naslepo z hromádky. Po odehrání několika kol (šest až deset podle počtu hráčů) nastává konec partie. Nastává tedy čas sečíst získané body za vyložené karty. Karta ve vesnici má takovou hodnotu, kolik stejných kopií karet je ve společném místě – tedy na královském dvoře. Hráči si tedy posčítají hodnoty svých karet ve vesnici, přičtou bonusy podle podmínek vesničanů a ten, kdo má bodů nejvíc, se stává vítězem.

Harald je tedy klasickým sbíráním karetních sad s jedním zvratem. Karty mají variabilní hodnoty, které závisí čistě na počtu zvířat daného druhu u dvora. Tak silné zastoupení má vesnice u dvora. Hráči sami si ovlivňují svoje vyhlídky.

harald-07

Všichni účastníci musí hlídat nejen stav svých karet a vesnic, ale také situaci před ostatními hráči. Někdy totiž vysláním karty ke dvoru můžete pomoci protivníkovi více než sami sobě. A to pak může výrazně ovlivnit rozhodnutí, jaké karty zahrát kam. Právě schopnost správně volit místo rozhoduje o úspěchu. Ale kromě toho potřebují hráči také nezbytnou dávku štěstí, aby jim do ruky chodily vhodné karty.

Kromě samotných bodových zisků za zastoupení u dvora jsou ve hře také bonusové body. A tady už jsou zohledněny pouze obyvatelé vesnice. Pokud převládá jedno povolání (zvířecí druh) nad jiný, může to hráči přinést body navíc. Například čtyři body, pokud je ve vesnici stejně koz a vlků nebo jeden bod za každou lišku.

Hra je velmi jednoduchá a na pravidlech není vůbec nic náročného. A přesto je na krabici doporučení od deseti let, které lze klidně o dva roky porušit. Na samotných kartách jsou ikony, které naznačují jak zmiňované bonusy, tak především speciální schopnosti. Ty mohou hráči využít při přiložení nového obyvatele do vesnice, ale také nemusí. Cílem těchto schopností jsou útoky na soupeře, ať už vám umožní otočit jejich karty obrázkem dolů (nebudou se počítat) nebo měnit karty mezi různými oblastmi.

harald-10

Partie je plná napínavého soupeření. Hráči mají po celou dobu přehled o celkové situaci a jedná se o pořádnou přetahovanou. Každá karta na královském dvoře totiž může udělat opravdu pořádný rozdíl v celkových součtech a všechno se neustále míchá. Výsledek je téměř neodhadnutelný a to dělá hru právě hodně zábavnou.

Pokud se partie účastní více než dva hráči, pak se zcela vytrácí pocit jakékoliv kontroly. Mezi jednotlivými tahy se vám toho prostě změní příliš, což je patrné obzvlášť ve čtyřech. Hra nás tedy nejvíc bavila ve dvou, kdy je dokonce příjemně taktická. Může za to také společná otevřená nabídka, které mohou hráči podřizovat svoje rozhodování.

Jednotlivé hry jsou příjemně rychlé, protože odehrání stanoveného počtu kol netrvá ani celou půlhodinu. Mezi koncem partie a určením vítěze je ale příliš dlouhá pauza. A tak se často přes napínavý konec ani tolik neradujete, protože vyhodnocení trvá příliš dlouho, ačkoliv vám s tím pomůže speciální bodovací bloček.

harald-11

Harald rozhodně zaujme grafikou. Nádherné ilustrace na kartách jsou důvodem, proč si hru budete rádi prohlížet a vracet se k ní. Může za to také rychlost kol a napínavý duel. Bohužel ani přes tyto všechny pozitivní věci hra nenabízí nic extrémně zajímavého a nového, čím by se odlišila od konkurence. Ano, umí pobavit a určitě je to dobrá karetní odpočinkovka, ale její nákup si asi rozmyslíte. Harald je fillerem vhodným jen pro dva hráče.

AutorRémi Gruber
IlustraceEmmanuel Civiello
VydavatelEagle-Gryphon Games, RUNES Editions
KategorieAnimals, Card Game, Medieval
MechanismyHand Management, Open Drafting, Set Collection, Take That
RozšířeníHarald: The Badger
RodinaSeries: The E•G•G, Theme: Anthropomorphic Animals

Recenze: Harald – pletichy u dvora
Harald je hra, ve které si hráči sestavují svoje vlastní bodovací podmínky. Mohou zahrát karty na dvě místa – jedno hodnotu každé karty určí, ale teprve její použití na druhém místě jim tyto body opravdu přinese. To s sebou přináší zajímavé volby, ale při tom si hra zachovává příjemně krátkou dobu k dohrání. Tu ale pokazí dlouhé vyhodnocení a také fakt, že ve více hráčích prakticky nelze ovlivňovat své body. Harald tak je sice solidní zábavou, ale nepřináší nic nového nebo výjimečného, čím by si vás měla přesvědčivě získat.

+ kvalitní ve dvou
+ pěkné ilustrace
+ možnost útočit na soupeře