Recenze: Starcadia Quest – dobrodružství ve vesmíru

starcadia-quest-31

Vesmír tu byl vždycky. Ale to se nedá říct o obyvatelích. Kdysi dávno se napříč vzduchoprázdnem nepohybovaly žádné lodě a planety byly zcela bez života. Všechno patřilo všem. Jenže jak se objevil inteligentní život a začal koukat ke hvězdám, současně se zjevila i touha opustit vlastní svět. Všechny národy a bytosti mají tuto touhu zakódovanou ve svojí DNA. A zpočátku právě ten průzkum byl to, co stačilo ke štěstí. Jenže s každým dalším krokem a každou další planetou bylo jasné, že dřív nebo později se objeví vůdce, který se otočí vůči svému národu a povede vzpouru s touhou vládnout všem.

A taková situace právě nastala, jak dorazila hra Starcadia Quest na naše stoly. Za vznikem tohoto vesmírného světa, a pokračovatele dobrodružné hry Arcadia Quest, stojí velký tým autorů: Fred Perret, Eric M. Lang, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Hra dostala jedinečný kabátek, který ale stále navazuje na původní řadu a jeho autory jsou Nicolas Fructus, Andrea Cofrancesco a Giovanna Guimaraes. Hra vyšla zásluhou úspěšné kampaně na serveru Kickstarter, za kterou stála vydavatelská společnost CMON. A posledním článkem cesty před samotnými hráči zůstává distributor Esdevium Games.

starcadia-quest-07

Na víku mohutné krabice je opět vidět sestava hrdinů připravených na své vesmírné dobrodružství. Uvnitř se samozřejmě musí nacházet figurky hrdinů i jejich soupeřů. Každý z hráčů dostane pod kontrolu rovnou dva hrdiny, ale nejdříve si vybírá tým. Volba je mezi týmem lišky, orla, pandy nebo lva. Poté z nabídky zvolí jednotliví hráči dvě postavy, jejichž karty i figurky si najde a postaví před sebe. Rovnou si je označí kroužky na podstavcích, aby byly jasně identifikovatelné, jako členové jejich týmu. Současně hráč získá také kartu týmu a jednu výsadkovou loď. Pro tyto svoje postavy dostanou hráči také sadu sedmi destiček vylepšení, které mohou libovolně rozdělit a umístit na kartu týmu.

Příběh hry se odehrává napříč kampaní skládající se ze čtyř dobrodružství. Na začátku každého z nich se ocitnou na palubě jiné vesmírné stanice, ale při tom není cílem týmů jednotlivých účastníků spolupracovat. Každý scénář má svoji vlastní přípravu, která zahrnuje vytvoření prostředí s velkých desek (rozdělených na menší políčka) a volná barevná políčka na nich zaplní žetony (vybavení, dveře, vylepšení, a žetony vítězství).

starcadia-quest-01

K těm všem přidají ještě barevné žetonky úkolů. Zbývá připravit zásobu žetonů i karet událostí, ale především zaplnit velkou kartu monster těmi kartami, které jsou pro daný scénář relevantní. V nabídce bude také sada karet úkolů, a to jak hráčů s prostředím, tak vzájemných soubojů. Jako poslední krok přípravy hráči zadokují své výsadkové lodě k jedné z volných pozic na plánu. Na palubě jsou hrdinové.

Ti se do akce dostanou pravidelně, jak se účastníci střídají na tahu. Může tak nejen odpočívat se svým hrdinou, ale především jej aktivovat. Taková postavička se pak může přesouvat na dílcích plánu (každá deska jich má šestnáct), při tom může ale využívat také portály nebo otevírat a zavírat dveře (a tím ovlivňovat také linii pohledu). Na jednom místě ale vždy mohou stát pouze dvě figurky.

Před přesunem nebo po něm může hráč také se svým zvoleným hrdinou zaútočit a to nejen na nepřátele z říše monster, ale také na bojovníky v řadách svých protivníků. Boj samozřejmě může mít podobu duelu na blízko nebo může jít o útok na dálku. Podle použité zbraně pak agresor hodí sadou kostek a doufá, že získá dostatečný počet správných ikon. Obránce totiž má k dispozici určitou hodnotu obrany.

starcadia-quest-09

Všem bez rozdílu po úspěšném zásahu ubývá postavě počet životů, a ten, kdo přijde i o poslední, je poražen. Monstrum přinese svému přemožiteli žeton vítězství, stejně jako hrdina z nepřátelských řad. Pokud by ale naopak příšera zabila hrdinu, získají body všechny ostatní rody.

Druhou možností tahu je již zmiňovaný odpočinek. Ten umožní přinést ze záhrobí zabitého hrdinu, ale také dobít zpět využité schopnosti (destičky vylepšení na kartě).

Jakmile ale všichni hráči odehrají svůj tah, nastává čas událostí, protože je odhalená horní karta tohoto balíčku. Ta určí (souřadnicemi), které monstrum z karty dostane šanci na odvetu. Postavičky příšer se ale nepohybují, pouze vyčkávají chyb hrdinů. Příšery mohou ale zareagovat také na akci hrdiny, pokud stráží nějaké místo na plánu. Po vyhodnocení horní části události (a možném útoku) ještě zbývá efekt samotné karty, který je třeba také provést.

starcadia-quest-04

Hrdinové pro svůj rod střádají body vítězství nejen za poražené příšery, ale také za splněné úkoly, které leží veřejně na stole. Každá má uvedenou svoji bodovou hodnotu. Cílová hodnota ale není předem určená, protože partie končí po splnění dostatečného počtu úkolů. V tu chvíli si všichni účastníci porovnají svoje nastřádané hodnoty a ten, kdo má bodů nejvíce, slaví vítězství a postup do další fáze kampaně s výrazným úspěchem.

Starcadia Quest je vesmírných dobrodružstvím na pokračování. Při tom ale hráči vůbec nespolupracují, ale místo toho se jejich týmy potkávají ve snaze tomu druhému znepříjemnit cestu za dalšími body. Mohou tak nejen plnit úkoly, které by chtěli jiní, ale hlavně se mohou navzájem napadat, a tak si oslabovat své hrdiny.

Každý z účastníků má k dispozici tým dvou postav, který postupně sílí, jak postupuje děj kupředu. Nejenže jsou na plánu rozmístěné nějaké destičky s vylepšeními, ale mezi jednotlivými bitvami je možné také získat nějaké upgrady. Bohužel tahle motivace je v kampani docela malá a hráči tak za svůj průchod příběhem nedostávají adekvátní odměny.

starcadia-quest-17

Navíc chybí nějaký příběh, který by vše spojil do jednoho pocitového celku. Proto působí, jako by kampaň v boxu byla jen proto, že má stromovou podobu a autoři se tím mohou chlubit. Dobré jsou ale také náhodně generované prostředí ze všech dostupných dílků. Potom je příprava hry opravdu krásně rychlá, a to je velkou výhodou oproti kampani, kde rozmisťujete všechno podle předem daných instrukcí na kartě.

Bohužel na celkový zážitek má výrazný vliv počet účastníků, protože ve dvou se stávají rozdíly mezi hráči stále patrnější. Bohatší se stává bohatším a druhý v pořadí nemá příliš možností, jak mu v tom zabránit. Proto je pro dobrý zážitek jako absolutní minimum třeba zmínit tři hráče a ideálně pro opravdu zamýšlenou partii pak plné čtyři účastníky a tedy osm hrdinů na mapě. Jediným způsobem, jak se hra snaží limitovat tento vliv, je umisťování lodí na začátku partie, které jde proti pořadí stanovenému silou (výsledkem předchozí partie).

starcadia-quest-19

Hra je samozřejmě divoká a plná náhody. Boj neřídí nic jiného, než štěstí kostek a správné pozicování postaviček. Něco jiného nastává ve chvíli, kdy se dostanou k akci monstra. Tady už hráči leccos ovlivnit mohou, i když nikdy nemají jistotu, která příšera bude v daném kole zrovna aktivovaná. Ale přesto se musí pokaždé pohybovat s vědomím, že jejich kroky určují, jak jsou náchylní k zranění od nepřátel.

Kampaň samotná od nás před chvilkou schytala kritiku, přesto její natažená ruka táhnoucí se napříč několika partiemi je pro řadu hráčů lákavá. Především jde o možnost vylepšovat své bojovníky a objevování těchto destiček, co vás bude lákat i tady. Jenže současně je to také závazek, že se účastníci znovu sejdou. A při herní době, která u jedné hry dosahuje jedné hodiny, jsou čtyři partie už docela dost (rozhodně na jeden večer). Přesto v porovnání z původní fantasy verzí je hra celkově rychlejší.

starcadia-quest-21

Hra proti své předloze získala optimalizaci v několika ohledech. Změnou jsou samozřejmě karty, které hráče provází napříč kampaněmi. Navíc i samotné příběhy v několika dílech mají každý náhodně rozložené desky, což sice má pozitivní vliv na znovuhratelnost, ale zase nedává autorům tolik možností, jak pevně definovat nějaké příběhové prvky.

Zpracování je luxusní především z hlediska miniatur. Je jasné, že kupující základního boxu nedostanou stejnou dávku, jako ti, kdo hru podpořili na Kickstarteru. Ale i taky je Starcadia Quest krásně vypadající hrou, kterou ale trochu stahují dolu papírové plány pro hráče i monstra. Vzhledem k počtu miniatur by určitě potěšilo, kdyby místo jedné z nich došlo k upgradu materiálu pro tyto prvky.

starcadia-quest-27

Starcadia Quest bere naši oblíbenou fantasy hru, včetně všech jejích úkolů, hrdinů a bojů mezi hráči a převádí ji do sci-fi světa. Naštěstí dělá změny jen k lepšímu (výjimkou jsou zmiňované příběhové karty a celková absence většího propojení), ať už jde o pouze dva hrdiny na hráče nebo náhodnou přípravu plánu. Starcadia Quest nás baví, a pokud máte rádi sci-fi a soupeření (a nemáte nic proti spoustě házení kostkami), pak je to hra i pro vás.

AutorLeo Almeida, Thiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
IlustraceJose David Lanza Cebrian, Andrea Cofrancesco, Nicolas Fructus, Giovanna BC Guimarães
VydavatelCMON Global Limited, Spaghetti Western Games
Rok vydání2020
KategorieAdventure, Fighting, Miniatures, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Scenario / Mission / Campaign Game, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RozšířeníStarcadia Quest: ARRRmada, Starcadia Quest: Brandalyn & Jakob, Starcadia Quest: Build-a-Robot, Starcadia Quest: Build-a-Robot – Companion Pack, Starcadia Quest: Build-a-Robot – Extras, Starcadia Quest: CMON Comics – Vol. 1 Promos, Starcadia Quest: Needles, Starcadia Quest: Patty & Sherry, Starcadia Quest: Showdown, Starcadia Quest: Space Marauders, Starcadia Quest: Tanaka & Nayomi, Starcadia Quest: Thornetroopers, Starcadia Quest: Yuri & Cury, Starcadia Quest: Zenith Invasion
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Mechanism: Campaign Games, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis

Starcadia Quest není perfektní. Má k tomu daleko. Ale stále je to velmi solidní sci-fi hra, která sice potřebuje více účastníků a nedává takový důraz na kampaň, ale nabízí rychlou zábavu. Ta je samozřejmě náhodná, ale nabízí vylepšování a solidní rychlost celého průběhu. Prostředí je pokaždé náhodné a po něm se rozsypou různé úkoly pro všechny účastníky. Starcadia Quest je pořádným sci-fi dobrodružstvím.

+ rychlé souboje
+ kampaň s vylepšováním
+ sci-fi žánr