Recenze: Heat – opravdu žhavé závody

4.9

Když jsem sedával na tribuně, ani ve snu by mě nenapadlo, že přímo na trati je takové horko. Jenže když je člověk v kokpitu, tak je vydán napospas teplotám, při kterých by se překvapivě rychle uvařilo i vejce natvrdo. I přes veškerou snahu jsem při svém prvním startu nedokázal myslet na nic jiného toužebně upínat mysl k zaváděcímu kolu. Jakmile se ale vůz dal do pohybu, pohyb mne zcela pohltil a vedro ustoupilo závodnickým instinktům.

Žhavé motory, žhavé výfuky a téměř hořící pneumatiky. Závodění se vždy odehrává na úplném okraji možností. A právě na tuto hranu nás zavádí desková hra Heat, kterou připravila designérská dvojice Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen. Hru vydává společnost Days of Wonder a zavádí nás všechny do zlaté doby závodění, kdy všechno neřídila technika, ale šance na vítězství byly pouze na schopnostech závodníků. A to všechno si můžeme užívat i v češtině zásluhou ADC Blackfire.

Celé závodění se připravuje v rámci vysoké a těžké krabice, na jejímž víku nadšeně zvedá svůj palec vítěz závodu. Hráči chtějí být přesně jako on, ale nejdříve si musí zvolit jednu ze čtyř závodních drah, na které se ve svých zvolených monopostech utkají.

Většina přípravy se pak týká hráčů samotných. Ti si každý vezmou jednu hrací desku a tím si současně určí barvu, kterou budou reprezentovat. Na stupnici rychlostí postaví ukazatel na rychlost jedna a dostanou sadu karet rychlosti (tucet), ke kterým přimíchají startovní vylepšení a karty napětí. Výsledný balíček položí na místo k tomu určené na herním plánu. Hned vedle do druhé hromádky položí svoji soukromou zásobu karet Heat.  Figurky závodních vozů pak společně zamíchají a rozloží na startovní rošt. Každý z účastníků si dobere sedm karet ze svého balíčku a závod je připraven ke startu.

Na začátku tahu vždy hráč zvolí svoji rychlost, ale musí při tom mít na mysli, jakou rychlost má již zařazenou z minulého tahu. To proto, že o jeden stupeň nahoru nebo dolů je vždy bezpečný. Ale pokud se hráč rozhodne posunout páku nahoru nebo dolů o dva stupně, znamená to, že musel dramaticky šlápnout na plyn nebo na brzdu, a to ho stálo čas, ale také opotřebovalo jeho techniku. Na znamení tohoto rizika si do svého balíčku přimíchá jednu kartu heat.

Čím vyšší rychlost, tím více karet může hráč vyložit z ruky a tím více kupředu se bude moci posunout se svým vozem. Nejdříve tedy všichni společně naplánují pohyb svého vozu a teprve poté všichni tyto své představy odhalí ostatním.

Postupně pak od vozu, který je v danou chvíli na čele, až po ten úplně vzadu dostanou šanci posunout monopost vpřed. Lze se při tom pohybovat skrz vozy protivníků a není se jim třeba vyhýbat, pouze nesmí na takovém políčku zastavit.

Závodníci jsou po celou dobu, co jsou v kokpitu, pod velkým tlakem. Ten simulují karty napětí. Jakmile hráč nějakou takovou odhalí, tak musí ke svému již hotovému výsledku pohybu přičíst další hodnotu, a to číslici na náhodné horní kartě z dobíracího balíčku.  V případě, že je závodník na posledním místě, může navíc využít efekt adrenalinu a posunout svůj vůz o jedno další políčko. Navíc dostane šanci ochladit svůj monopost.

O vítězství většinou nerozhoduje rychlost na rovince, ale schopnosti řidiče v zatáčkách. Při projetí každou zatáčkou si musí hráči ověřit, jestli nepřekročili limit pohybu dané zákruty. V případě, že omezení překročí, musí si na svoji odhazovací hromádku přidat kartu heat. Ty se hráči dostanou do ruky v následujících kolech. A do jeho zásoby karet se mohou dostat karty zvyšující zatížení závodního stroje mnoha způsoby, například výrazné navýšení nebo zpomalení rychlosti. Ve výjimečných případech dostane hráč také šanci svůj vůz ochladit a tím se některých karet zbavit.

Na konci svého tahu předá hráč akci dalšímu závodníkovi podle pořadí na trati. Současně ale ještě hráč odhodí své všechny (použité i nepoužité) karty na odhazovací balíček a vezme si sadu nových sedmi karet pro příští kolo. Už v tuto chvíli tedy může začít plánovat své další kroky, ačkoliv ještě nezná polohu všech vozů na trati.

Závod se nejeden a jedno kolo, takže protnutí cílové pásky ještě nic neznamená. Vítězem se stane ten, kdo jako první dokáže dorazit do cíle po předepsaném počtu kol. Postupně se tak vozy přesouvají z cílové rovinky na stupně vítězů, kde budou moci otevřít láhev šampaňského a převzít vavříny. To už ale bude bez účasti hráčů.

Heat je hra, ve které se závodní vozy posouvají kupředu zásluhou deckbuildingu. Hráči na začátku mají svoji sadu karet, se kterou se dá splnit vše, jen je to pomalejší. A právě proto budou chtít pořizovat nové karty z nabídky garáže a s nimi pak získá nové možnosti. Ale to trochu předbíháme, protože naším tématem je teď základní varianta pravidel.

Už v nich je řada zajímavých prvků, které je třeba respektovat a které si snadno oblíbíte. Rychlost vozu je určena zařazeným stupněm na převodovce, ale ta nesouvisí zase tak úzce s výsledným počtem políček. To proto, že hráči pouze předepíše, kolik karet pro svůj pohyb může zahrát. Na výběr má ale ze sedmi možností, takže vždy má spoustu taktických variant, kterými dokáže rychlost pohybu svého monopostu ovlivnit.

To je důležité hlavně kvůli zatáčkám, které mají omezené nájezdové rychlosti. Ani její překročení nemá tak zásadní vliv, ale pouze opět upře pozornost hráčů k jejich titulním kartám heat. Těch má totiž každý hráč omezený počet a pouze neúčelně zaplňují jeho ruku a snižují tak jeho možnosti v každém tahu. Pokud by jich měl nedostatek a projížděl ostře začátku, tak to může pro závodní vůz způsobit dokonce i vylétnutí z trati.

Závodění je překvapivě taktické a zábavné. Hráčům nabízí možnosti riskovat, ale třeba jet i trochu opatrněji a vsázet na to, že ostatní na své riziko doplatí. Těch rozhodnutí je prostě dost a jsou všechny pěkně v duchu soupeření. Celá hra si tak drží atmosféru a napětí od prvního kola až do posledního, neustále nabízí vzrušující momenty.

Už v té základní sadě pravidel znamená, že hra je naprosto plnohodnotná. Autoři šli ale ještě dál a chtěli nám nabídnout vše, včetně vylepšování závoďáků a plnohodnotného šampionátu. Partie zná i takové vychytávky, jako je odlišné počasí, větrný pytel nebo karty událostí.

Čím se ale pro nás všechny odlišuje snad úplně nejvíc je to, jak dokáže při souboji menších počtu hráčů doplňovat startovní rošt do plného počtu s pomocí extrémně jednoduchého odhalení karty. Jedná se o modul, který nese název Legendy. Jejich pohyb řídí v každém kole karty a to podle pozice vozu na trati, respektive podle vzdálenosti k následující zatáčce. Díky tomu umí i tito závodníci řídit velmi solidně. Jedná se také o důvod, proč je u této hry skvělá i sólová hra.

Obsah boxu nabízí ohromnou porci variability, která začíná už u nabídky čtyř tratí. Do téhle rovnice má ale co říct také například již nakousnutá garáž. Tenhle modul umožní jednotlivým hráčům upravit si svůj vůz tak, aby byl odlišný od ostatních. Každý stroj pak bude mít trochu jiné možnosti a podmínky, takže například jsou tu karty brzdy nebo spoilerů, které umožňují vybírat nebo manipulovat s hodnotami pohybu. Hráči tak pro každý závod mohou zvolit jinou taktiku.

Ačkoliv jsou ve hře nakombinované různé mechaniky a řada možností, během jednoho nebo dvou prvních tahů jsou všichni plně zapojení do hry a bez problémů se rvou o vítězství. A při tom i plnohodnotný závod je příjemně rychlý, protože se můžete vejít docela solidně do jedné hodiny času.

A Heat v podstatě všechno dělá více než dobře, a to už svojí základní variantou, která ještě zdaleka nerozehrává všechno, co je v krabici k dispozici. Po více než deseti partiích máme pocit, že se může jednat o jednu z nejlepších závodních her na trhu, kterou teď prověří snad už jen čas. Už teď ale můžeme svědomitě říct, že pokud chcete parádní dárek pro každého milovníka závodění, Heat je naprostá sázka na jistotu!

Recenze: Heat – opravdu žhavé závody
Heat je (a oprávněně) jedním z hitů letošních Vánoc. Může za to nejspíš i velký hlad po závodních hrách, kterých v češtině je opravdu málo. A takových, ve kterých házíte kostkou a řítíte se do šikany zběsilou rychlostí, je ještě méně. Od dob, kdy jsme si pokryli stoly asfaltem pro Formuli D už uplynula spousta času, takže bylo určitě důležité tuto prázdnotu zaplnit. Heat je parádní závodní hrou, které se daří držet dobové téma a k tomu nabízí fantastickou zábavu.
+ variabilita
+ skvělé závodění s protivníky řízenými hrou
+ závodění bez zásadního vlivu náhody