Recenze: Hvězdokupy – ve světle hvězdného prachu

hvezdokupy-14

Když se dají hvězdy dohromady, vznikne většinou pořádná záře. A nezáleží ani na tom, jaká je zrovna venku tma, protože s pořádnými hvězdami vždy uvidíte pod nohy. Jen se jim musíte svěřit a nechat se jejich září vést dál a dál. A kdo ví, třeba se vám u toho podaří zahlédnout i záblesk vesmírné zábavy, která se prý v jejich světle ukrývá.

Pokus o jejich zachycení je bezpochyby také desková hra Hvězdokupy, kterou si pro nás připravili ve firmě Albi. Tentokrát se jedná o veskrze českou hru, jejímž autorem je Pavel Tatíček. Jedná se o překvapení, které na náš trh dorazilo v roce 2015, a my se mu dnes podíváme na zářivý zoubek.

Ve světle hvězdného prachu se odráží souhvězdí na víku tmavě modré krabice. A v jejím nitru, které bylo ještě před chvílí zahaleno tmou, najdeme pod náhlým přívalem světla pravidla v češtině a slovenštině. Na řadě je ale především rozkládací herní plán s čtverečkovanou herní plochou o rozměrech deset krát deset políček. Pod ním je tu ještě jeden arch s hvězdami a Měsícem, kteří jsou uvězněni na kulatých kartonových žetonech. A zmíníme i jedny přesýpací hodiny a osmistěnnou kostku, kterou je potřeba polepit.

hvezdokupy-05

No a zbytek už patří kartám – hromadě souhvězdí a v druhé řadě také sadě karet přípravy pro různé počty hráčů. Ale zpět k hvězdným formacím, které se odlišují podle zadní strany (barvou a počtem hvězdiček označujícím obtížnost). Důležitější je ale strana přední, na které je natištěná nějaká formace v poli čtverečků. Když kartu držíte, všimnete si, že čáry i hvězdy jsou vystouplé. To proto, že karty umí ve tmě svítit!

Na začátku partie mezi sebe hráči položí plán a každý z účastníků dostane jednu kartu (ze zvolené obtížnosti), která představuje jeho cíl. Právě takové souhvězdí musí sestavit, aby vyhrál. A musí jej navíc ukázat ostatním. Potom s pomocí kostky (dva hody) vyberou náhodnou pozici žetonu Měsíce a každý z hráčů umístí několik svých startovních hvězd na plán.

Od té chvíle už se budou ale hráči v umisťování hvězd střídat. Než ale může kdokoliv umístit nové světýlko na plán, musí nejdříve hodit kostkou a právě její barevná dvojice stran rozhodne o místě, kam lze hvězdu zahrát.

hvezdokupy-01

Protože čísla jsou vždy spojena barvami ve dvojici (6-2, 5-1, 4-8 a 3-7), může si hráč vybrat jedno z dvojice. Tato hodnota pak určí, kolik jeho nově vyložená hvězda musí mít na plánu sousedů, aby se vůbec mohla narodit. A tak se hráči střídají ve vykládání hvězd až do chvíle, kdy se někomu podaří dokončit jeho souhvězdí. Tento hráč se stává vítězem.

Hvězdokupy jsou jednoduchou hrou o vytváření vzorů a jako taková nemá ambice stát se něčím víc, než jen příjemnou rodinnou zábavou. A právě to vlastně i dostaneme. Hra je opravdu jednoduchá a většina jejího průběhu závisí na jednom hodu kostkou. Naštěstí hráči mají pokaždé na výběr hned ze dvou hodnot a navíc mohou kdykoliv využít možnosti jednoho přehození kostky.

Samotné umisťování hvězd tak není úplně náhodné, ale odpovídá také nějaké taktice. Poziční hra a dobrá pozornost je základem. Ke splnění úkolu stačí mít obrazec v libovolném natočení nebo dokonce zrcadlově převrácený. Hráči se tak musí neustále soustředit na celý plán a hledat v něm nejkratší cestu k úspěchu.

hvezdokupy-07

Je dobře, že balíček karet nabízí hned několik úrovní obtížnosti, které se liší počtem i rozložením hvězd. To samo o sobě zaručuje variabilitu stejně jako žeton Měsíce, který nelze přesouvat a narušuje vytváření sestav na plánu.

V sestavování souhvězdí je možné soupeřit až v šesti hráčích. Tady už je hra ale pouze čistě o štěstí, protože než na vás přijde řada, mohou ostatní dávno dokončit svoje snažení. K určité minimalizaci tohoto vlivu slouží počáteční rozložení úkolů podle hráčského pořadí. Pokud se tedy budete řídit kartami přípravy. Ve dvou pak je hodně hvězd rozmístěno jako součást přípravy, takže hráče nečeká několik prvních nudných kol s rozjezdem. Dobrou zprávou pak zůstává, že partie jsou rychlé a vejdou se snadno i do patnácti minut.

Velmi si ceníme toho, že ačkoliv autor a distributor mohli přijít na trh s obyčejnými kartami, snažili se do hry vnést něco nového. A to v tomto případě je fosforeskující látka, kterou jsou pokryty karty, herní plán, žeton i kostka. Stačí je nechat chvilku na denním světle, a pak můžete hrát i potmě. To nabízí naprosto ojedinělý zážitek, který si rozhodně budete chtít vyzkoušet.

hvezdokupy-13

Hvězdokupy tak nakonec jsou fajn zábavou pro méně náročné hráče. Současně s sebou ale přináší variabilitu, porci náhody i taktiku, ale také zajímavé zpracování. A součet těchto úspěšných částí je to, co nakonec z Hvězdokup dělá velmi příjemné překvapení. Není to sice hra, která uchvátí zkušené deskovkáře nebo zábava, ke které se budete neustále vracet, ale jedná se o hvězdu, která čas od času v herním večeru umí zazářit.

Hvězdokupy jsou světélkující deskovou hrou, ve které se hráči snaží být prvním, kdo složí svoje vlastní souhvězdí. Potřebují štěstí v hodu kostkou, ale také přehled a správné pokládání žetonů. Pouze jeden z nich může v této rychlé zábavě pro začátečníky zvítězit. Hra nabízí hned tři obtížnosti, ale především možnost hrát potmě. Díky tomu je hra jasným hitem v rodinách s dětmi, kam také ideálně patří. Hvězdokupy sice jsou náhodné a nedají se hrát pořád, ale své poslání plní do puntíku.

+ tři obtížnosti
+ svítící komponenty
+ náhoda i taktika