Recenze: Ice Cult – klouzání po ledě

ice-cult-16

Už je to tak. Ztratili jsme směr. Moji společníci tomu stále nevěří a slepě následují ručičku kompasu, která zamrzla v jedné pozici. Já ale vím, že tato šipka nebude naší záchranou. Tentokrát budeme muset spoléhat pouze na svůj orientační smysl.

A podobná situace nás čeká v deskové hře Ice Cult, kterou vytvořil Joe Wetherell. Ilustrace pak dostal na starost Victor Boden. Celý jejich společný výtvor vydala společnost Zoch Verlag a my hru ještě horkou od ledu dostali. Vyšla totiž na jaře roku 2016.

Všechno potřebné k hraní najdeme uvnitř velké čtvercové krabice, které jasně vévodí obrázek čtyř spojených kostek s barevnými šipkami. Už z krabice tak jde zima a nic nepomůže ani žlutá záře od sluníčka na obzoru. V nitru krabice jsou kartonové díly. Z nich hráči vytvoří jednu čtvercovou základnu (krabičku bez víka) a pro ni také čtyři paprsky – ledové trasy s pěti políčky.

ice-cult-03

Na hráče pak čekají v krabici také čtyři velké čtvercové kostky. Ty jsou průhledné, takže ze všech stran je neustále vidět rozložení jejich symbolů. Každá je trochu jiná jejich výběrem, ale dohromady nabídnou šipky čtyř barev, pak jedno fialové kolečko a také jednu čtvrtinu kružnice. Pro hráče je pak připravena dvacítka figurek velkých plastových figurek vypadajících jako dopravní kužely. Jen jejich barvy jsou čtyři a to vždy po pěti kusech.

Příprava začíná položením základny do středu a její prostor vyplní čtyři kostky. Ty je třeba poskládat tak, aby se na jejich horních stranách vytvořil kruh. K rohům základny pak hráči připojí čtyři paprsky, jejichž barva naznačuje zvyšující se teplotu barvou od modré k oranžové, jak se políčka vzdalují od středu. Hráči si pak rozeberou svoje figurky a rozmístí je kolem plánu. Zatím jejich pozice není důležitá.

Partie pak má jasný průběh. Hráči se střídají a aktivní je vždy pouze jeden, který vezme libovolnou sousední dvojici kostek po stranách a pootočí je jako skupinku o devadesát stupňů. Kompletní sestava symbolů na horních stranách kostek pak určí akce a na hráči je pouze volba jejich pořadí a případně i výběr konkrétních figurek.

ice-cult-05

Každá šipka ukazuje k jedné ze čtyř cest. Právě na ní se bude muset odehrát nějaký pohyb. Hráč si může zvolit, jestli nasadí na první políčko novou figurku nebo posune jednu z již aktivních postaviček, vše v barvě šipky. Figurky při tom využívají svůj kuželový tvar, nepřeskakují se, ale místo toho se staví pěkně na sebe. A stejně tak si může hráč k pohybu vybrat figurku, která je někde uprostřed pyramidy, ale odnese tak na zádech i všechny postavičky, které spočívají na ní.

A zatímco každá barevná šipka značí nějaký pohyb na plánu, fialový puntík funguje jako žolík. Sám hráč na tahu si může určit, kterou šipku chce zkopírovat a provést ji dvakrát. Poslední stěna kostky s částí kružnice umožní hráči otočit libovolnou kostku v horizontálním směru. Nezmění tak sice její aktivní symbol, ale při následujících rotacích ukáže i strany, které dosud byly nedostupné.

Otáčením kostek a hopsáním figurek se tak hráči snaží bez jakéhokoliv zakrývání úmyslu posouvat postavičky svojí barvy ven ze středu až směrem k okraji. Tam už nehrozí nebezpečí podchlazení. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, se stává vítězem partie. Výjimkou je situace, kdy se některému z účastníků podaří vytvořit pyramidu ze všech svých pěti figurek. To znamená okamžitou výhru.

ice-cult-12

Ice Cult nabízí taktiku se čtveřicí ledových kostek. S těmi se nehází, ale hráči mají možnost s nimi pouze otáčet a to ve dvojicích. Tím je také jasně určena osa dané rotace, jejíž maximum je pokaždé devadesát stupňů.

Otáčení kostek nabízí dostatečnou taktickou kontrolu. Hráči musí velmi citlivě volit mezi svým prospěchem a pomocí ostatním. Většinou se totiž na horní straně objeví šipky více barev a to znamená, že se budou posouvat i figurky nepřátel.

Ale to je stále ještě pouze první část voleb, protože i šipka cizí barvy může mít jinou hodnotu. Správným zahráním tak mohou hráči posunout nejen soupeřovu, ale i svoje figurky. Právě štosování je důležitým taktickým prvkem. Další velkou možností, jak ovlivnit hru, je určovat si pořadí všech čtyř akcí v tahu. To dává hráčům opravdu velkou kontrolu.

ice-cult-06

K taktičnosti se naštěstí přidává i rychlost tahů, protože akce jsou jasné a na hráči závisí pouze jejich pořadí a rozdělení mezi figurky. Hra tedy poměrně rychle plyne kupředu a cíl je jednoduchý. Ke konci je situace ještě napínavěšjí, ale i tak je Ice Cult soubojem zhruba na nějakých třicet minut, což pro takovouto abstraktku je ideální číslo.

Hra obsahuje vždy všechny figurky. Ty mají buď svého reálného majitele, nebo mohou fungovat jako neutrální postavičky, kterých ale ostatní mohou velmi dobře využívat. Díky tomu, že se nemění zaplnění plánu, jde nakonec výhoda ve prospěch duelu, který je ještě dynamičtější. Hře ale sluší všechny počty soupeřů, ačkoliv ve větším počtu trochu ztratíte kontrolu nad vývojem.

K těm všem pozitivním dojmům se přidá také výborné zpracování. Tady je zásadním prvkem při rozhodování v každém kole průhlednost kostek. Hráči tak vždy vidí všechny dostupné ikony a mohou dobře plánovat. Jsou velké a dobře se s nimi manipuluje, i když je třeba vždy natáčet dvojici. Figurky i kartonové díly jsou pevné a vše drží dobře pohromadě.

ice-cult-14

Ice Cult je abstraktní taktická hra, která se nám velmi líbí. Její myšlenka i možnosti, které nabízí hráčům, jsou velmi zajímavé a nápadité. Hru si rozhodně nespletete s jinou a rychlé partie si rádi užijete. Ice Cult je prostě opravdu kvalitní a poctivá zábava.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJoe Wetherell
IlustraceVictor Boden
VydavatelZoch Verlag
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk10 and up
KategorieAbstract Strategy, Puzzle, Racing

Více o hře.

Recenze: Ice Cult – klouzání po ledě
Ice Cult je hra, kterou si zapamatujete díky kostkám. Nejsou to takový ty malé, házecí šestihrany, ale pořádně velké průhledné krychle, které tu slouží pouze k volbě akcí. Hráči je tak budou jenom otáčet vždy v sousedních dvojicích, a tak ovlivní pohyb figurek. Ty utíkají kupředu a nejen osamotě, ale mohou se vézt i na ramenou jiných. To dále ztěžuje roli hráčů při volbě pořadí akcí. Hra je to rychlá a zajímavá od začátku do konce. Ice Cult prostě rádi doporučíme všem milovníkům přemýšlení a taktického závodění bez okruhu.
Klady:

+ volba akcí otáčením kostek
+ hráči hýbou všemi figurkami
+ kvalitní zpracování
+ volné pořadí aktivace
+ herní doba
+ dynamická hra
Zápory:

- téma se ztratí
- ve více hráčích menší pocit kontroly
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Desková hra Hádej kdo? prověří váš mozek