Recenze: Iron Dragon – draci na kolejích

iron-dragon-26

Vlakům se někdy říká, že jsou to takoví dýmající draci na kolech. Ale představte si, kdyby se zpod plechové kapoty opravdu zjevila dračí hlava a poté by obrovské stvoření několika krátkými škubnutími vysvobodilo i křídla. Jen pár mávnutí by stačilo, aby se celá zapřažená souprava dala do pohybu. Hrubá síla je mnohem lepší. Jen musíte drakovi vysvětlit, kam přesně chcete jet.

Kombinace strojů a draků je přesně prostředím pro deskovou hru Iron Dragon. Nejedná se o nějakou žhavou novinku, ačkoliv se tak tváří. A tak zatímco verze z roku 2017 se na poličkách obchodů sotva ohřála, původní verze se datuje už do roku 1994! Designéři zůstávají stejní – Darwin Bromley a Tom Wham, pouze ilustrátor novinky jsou Aaron Riley a Javier González Cava. Po více než dvaceti letech si hru vyhlédli pro reedici (pojmenovanou Great Rebuilding Edition) ve firmě Mayfair Games.

Krabice patří k těm větším, ačkoliv je orientovaná na výšku. Na jejím víku najdeme pohled na technikou prošpikované město a dvě železnice, které z něj po mostech vedou. Obě jsou obsazené zajímavými vlaky, ze kterých do stran trčí dračí křídla. Tento výjev určitě mnoho hráčů zaujme. Uvnitř na ně v první řadě bude čekat velký herní plán rozdělený na osm dílů a dohromady představuje mapu světa pospojovanou různými puntíky a plný různých měst. Levá část pak obsahuje menší mapku podzemí, do kterého se lze dostat pouze několika vstupy. Jedná se o oblast, kterou vykopali trpaslíci, ale určitě i tady je místo pro koleje. Tuto mapu si položí hráči do středu stolu.

iron-dragon-05

Každý z hráčů dostane jednu startovní lokomotivu typu čajová konvička (Teapot), na níž jsou natištěné její statistiky – rychlost, kapacitu nákladu (místa pro žetony nákladu jsou v dolní části karty) a také úroveň stroje. K tomu každý dostane jednu figurku, několik bankovek, které dohromady vytvoří startovní jmění šedesáti zlaťáků, a především barevnou pastelku. Každý z hráčů ze zamíchané hromádky karet (bez lokomotiv) obdrží tři karty poptávky, každou se třemi městy a surovinami, po kterých místní obyvatelé touží a celkovou cenou objednávky. Každý si vybere kartu jednoho předáka.

První dvě kola samotné partie mají všichni účastníci možnost utratit finance za lepší lokomotivu nebo položení kolejí (namalování na plán). V dalším průběhu hry to sice bude až druhá fáze kola, ale my si ji nyní popíšeme jako první. Celkem lze vždy utratit až dvacet zlaťáků za kolo. Cestu jednoduše kreslí na mapu a propojují tak puntíky a jiné symboly na mapě. Ty jsou všechny od sebe v pevně dané vzdálenosti a obecně se jmenují milníky (milestones). Finanční náročnost propojení závisí na terénu, na který koleje vedou. Jedno políčko tak může stát jeden, ale také pět zlaťáků. Tratě různých majitelů se mohou křížit, ale nikdy nemohou vést souběžně mezi stejnými milníky.

iron-dragon-01

Jakmile je už trať postavená, může se po ní vlak pohybovat za svoje body rychlosti bez ohledu na terén. Každý krok tak stojí jeden bod. To už je ale náplň první fáze každého tahu, která nese název operační. K pohybu pak hráči používají svoji figurku. Otáčet se lze pouze na křižovatkách nebo ve městech. Hráči mohou své vlaky provozovat zdarma pouze na kolejích vlastní barvy. To jim ale nebrání využít i tratě soupeře. Za to ale musí zaplatit čtyři mince každé kolo, kdy je využijí.

Jednotlivá města vždy kromě poptávky také nabízí jednu vlastní surovinu na prodej. Jakmile sem hráč dorazí, může na svůj vlak naložit a to jeden žeton na každou volnou pozici na kartě lokomotivy. Pokud pak dorazí hráč se svým zbožím do města, které za něj nabízí částku a on má odpovídající kartu v ruce, může ji odložit a získat tak výplatu v podobě velké sumy zlaťáků (desítky). Současně si vezme novou náhodnou kartu poptávky z balíčku. Dobíráním může odhalit také událost, která je ihned vyhodnocena.

Možná ještě překvapivější je fakt, že hráči se svými dračími lokomotivami mohou využívat lodě. V přístavech je možné se za poplatek nalodit a v následujících kolech se posouvat po moři rychlostí osm políček za kolo.

iron-dragon-09

Hráči tak postupně prochází kolo za kolem, pohybují se, nakupují a prodávají a na závěr každého tahu mohou ještě rozšířit svoji síť kolejí. Lze také vyměnit kartu předáka nebo koupit lepší stroj – rychlejší nebo s větší kapacitou. Partie pokračuje doručováním zboží po kolejích až do chvíle, kdy jeden z účastníků nenasbírá cílových 250 zlaťáků nebo sedm připojených hlavních měst.

Iron Dragon je velmi zajímavou seber a doruč hrou. Jedinečná je především kreslením kolejí. Hráči tak mají obrovskou volnost při tvorbě vlastní železniční sítě, což dává všem účastníkům pocit kontroly. Navíc to všechno vypadá opravdu neotřele právě díky těm barevným čarám na mapě.

Nakonec je ale všechno řízené náhodou. Pokud dostanete správné karty poptávky, pak můžete rychle a výhodně přejet lokomotivou a získat nezanedbatelný obnos. Pro vítězství je tedy stavebním kamenem rozhodně nutnost mít štěstí. Toto dobírání je ale možné minimalizovat úpravou, kdy by hráči vybírali z veřejné nabídky čtyř karet poptávky. Nebo každému hráči dát jeho dobírací balíček, jehož horní karta bude odkrytá a může se tak na ni připravit. Možností, jak si hru upravit ke svému obrazu, je dost. Štěstí je ale potřeba také ve chvíli, kdy se objeví ve hře nějaká událost.

iron-dragon-10

To ale nic nemění na faktu, že u hry určitě musíte alespoň trochu takticky uvažovat a plánovat koleje. Především je ale celé to stavění a převážení ohromná zábava pro všechny milovníky vláčků a propojování. Bohužel samotnou náročností se hra blíží spíš Ticket to Ride a odlišuje ji pouze ta možnost stavět kdekoliv a především opravdové doručování po vlastnoručně postavených kolejích. To je to, co hru odlišuje od ostatních a co mnoho hráčů zaujme.

Na celé mapě je především ohromně lákavé podzemí, které vás prostě láká. Celkově je mapa i použití lodí zajímavé. Hráči by také neměli zapomínat na možnost vylepšování lokomotiv. Hra má zajímavou fantasy atmosféru s draky, což ji dělá ještě o krapet zajímavější.

Partie je solidně variabilní, protože karet poptávky je spousta (132) a koleje nebudou nikdy stejné. Hráči se snaží stavět na začátku podle karet, které dostali do ruky. To všechno dotváří ještě postavy předáků, kterých je třináct a samozřejmě také možnost cestovat lodí.

iron-dragon-23

Pokud je možné hře Iron Dragon něco vytknout, pak je to dlouhá herní doba. I vyladěný princip nové varianty si rozhodně nevystačí se dvěma hodinami. Navíc čím více hráčů, tím blíž ke třem hodinám se dostanete. Často tahy zdržuje složité hledání měst. Těch je na mapě spousta a jediné, co hráčům pomůže, je jejich uspořádání podle abecedy. Ale stále platí pravda, že ve více než třech soupeřích je partie příliš pomalá a dlouhá. Ideální počet jsou tedy dva až tři soupeři.

V pravidlech najdete také odstaveček věnovaný tomu, jaké kreslicí potřeby používat, když vám dojdou ty přiložené. Mazání funguje jednoduše papírovým ubrouskem nebo hadříkem a je dobré, aby po sobě hráči uklidili hned po partii. Celkově je zpracování velmi dobré. Na dně krabice je zásobník, který usnadňuje orientaci v té obrovské spoustě různého zboží. Jen ty plastové figurky mohly být o dva řády lepší a ve výsledku opravdu zklamou. Papírové bankovky jsou pak otázkou osobního vkusu. Leccos nám ale naštěstí vynahradí obrovská a detailní mapa.

iron-dragon-21

Když se nám Iron Dragons dostali do ruky, bylo to pro nás první setkání s kreslením pastelkami. O to víc nás překvapilo, že se jedná o celou kategorii her, které jsou často dokonce k vytisknutí! Iron Dragons jsou ale plnohodnotnou deskovou hrou, která nabízí trochu staromódní hratelnost a tomu odpovídající herní dobu, ale současně je také velmi lákavá a mnoha hráčům udělá radost a zaplní jejich hráčskou díru tam, kde ještě před chvílí nevěděli, že nějaká zeje.

AutorDarwin Bromley, Tom Wham
IlustraceJavier González Cava, Larry Elmore, Chris Vande Voort
VydavatelMayfair Games
Rok vydání1994
Herní doba240
(9 voters)
KategorieFantasy, Trains, Transportation
MechanismyCrayon Rail System, Hexagon Grid, Multiple Maps, Network and Route Building, Pick-up and Deliver
RozšířeníIron Dragon: Extensions
RodinaComponents: Crayons, Series: Empire Builder Rail Games (Mayfair)

Iron Dragons je strašně zajímavou hrou. Má samozřejmě svoje nedostatky, které leží především v herní době a výrazné náhodnosti, ale kreslením po mapě a přepravováním zboží nabízí opravdu lákavou náplň. Hra je ale lahůdkou pro milovníky vláčků a doručovacích her. Všichni účastníci si kreslení po mapě opravdu užijí, protože je spousta možností, jak projet po mapě a vyhýbat se drahým terénům. Iron Dragons je ale ve výsledku opravdu jednoduchá hra, která umí skvěle pobavit.

+ kreslíte po mapě
+ volnost při stavbě
+ terény nutí plánovat trasu