Recenze: Jak dlouho vydrží Minutová říše?

Minutová říše - balení

Říše mohou vzniknout a zaniknout během několika minut. Možná si myslíte, že to v našem světě není možné, ale to se mýlíte. Nejsou jen velké a rozkládající se po celé naší zeměkouli. Říše mohou být pro nás malé, ale přitom obrovské. V jednu chvíli jsou tu a v druhém stačí jen zhasnout světlo a jsou navždy pryč. Tak málo stačí..

A přitom i těmto malým světům někdo vládne. I na těch několik minut existence potřebují vůdce, který jim ukáže cestu. Nezaváhejte a můžete jím být třeba i vy. Tu největší zásluhu na tom má autor Ryan Laukat, který vytvořil hru Minutová říše. V originále se nazývá Eight-Minute Empire a jejím vydavatelem je společnost Red Raven Games. Ale protože jste si výše přečetli český název, je vám jasné, že ji někdo dovezl rok po jejím oficiálním vydání i k nám a je to firma MindOK.

Protože to má být všechno rychlé, v krabici s lodí, která vám pomůže obejmout celý svět, toho příliš nenajdete. Tenkými pravidly se třemi stranami textu to všechno začne. Určitě vás zaujme malinký rozkládací herní plán představující nějaký smyšlený svět. A když se podíváte dobře, zjistíte, že na druhé straně se přesunete zase do jiného. Obě strany tak mají společnou pouze jednu věc – šest číslic v horní části, představující cenu karet.

Minutová říše - připravená hra

Ty přichází na řadu jako druhé a nachází se v balíčku čítajícím dohromady 42 karet. Všechny jsou si podobné a lze je na první pohled rozdělit do tří částí – na horním svitku si přečtete surovinu, kterou karta představuje. Uprostřed na vás čeká hodnota sady tohoto materiálu podle počtu kusů. Ale to nejdůležitější k ovládnutí světa je ve spodní části a ukazuje akce, které lze s kartou provádět.

Nejdřív ji ale musíte získat a k tomu vám pomohou mince, které na začátku vycvakáte z malého archu. Čtyřiačtyřicet oboustranných kartonových žetonů bude sloužit jako měna v průběhu hry, k jejímuž dokončení budete potřebovat už pouze trochu dřevěných komponent. Konkrétně máme na mysli kostičky a žetony v celkem pěti barvách určujících současně maximální počet hráčů.

Na začátku partie rozložíte do středu plánu herní plán, pořádně zamícháte balíček karet a z něj vyložíte nad herní plán nabídku šesti karet. Hráči si nyní vezmou dřevěné kostičky a žetony jedné barvy a položí si je před sebe. Tři armády (= kostičky) pak všichni položí do společného startovního místa, odkud se budete rozšiřovat po světě. Všichni tak máte podobné šance. Podle počtu účastníků pak dostanou hráči také několik mincí.

Minutová říše - rozehraná hra

První kolo partie zahájí aukce, která určí začínajícího hráče a to právě za pomoci kulatých zlaťáků. Ale hráči si musí dávat pozor, aby jich neutratili příliš, protože je budou potřebovat později. Jakmile na někoho přijde řada, může si vybrat jednu z šesti karet v nabídce. Ovšem pouze první v řadě je zdarma, další dvě stojí jeden zlaťák, následující dvojice má cenovku s číslem dvě a na koupi nejnovější karty budete muset z měšce vytáhnout rovnou tři mince!

Ihned poté, co kartu pořídíte, provedete akci natištěnou v její spodní polovině. Ta tvoří ale jenom polovinu vašeho rozhodování, protože kromě toho musíte brát ohled také na druh suroviny. Materiály se snažíte kompletovat a sbírat, protože na konci za ně dostanete pořádný ranec bodů.

Ale zpátky k akcím, které vám umožní posunovat armády, zakládat města a do nich nasazovat nové jednotky ze zásoby. Tak pochodujete po mapě a snažíte se získat většinu v regionech ohraničených na čtveřici kontinentů. Pouze za obsazenou pozici s největším počtem kostiček vaší barvy dostanete na konci body.

Minutová říše - rozehraná hra

Partie končí po předepsaném počtu tahů, který se liší podle počtu protivníků. Nemusíte je ale naštěstí počítat, stačí jen sledovat počet karet, které leží před vámi z minulých kol. Nyní je třeba sečíst body za kontrolovaná území (po jednom bodu za každé, kde máte většinovou sílu), kontinenty (bod pro vládce nejvíce regionů na něm), ale především za sady surovin. Hráč s nejvyšším součtem se stává vítězem.

Minutová říše nenese svůj název nadarmo a její největší zbraní je rychlost. Celá bitva o nadvládu nad světem skončí během patnácti až dvaceti minut. A ty jsou nabité plánováním a neustálým vyměňováním tahů, takže hráči ani příliš nečekají, než se na ně znovu dostane řada.

Velkou výhodou Minutové říše není pouze její rychlá herní doba, ale také příprava, která je hotová během minuty. Nepotřebujete žádné hromady komponent, stačí jen rozdělit kostičky, zamíchat balíček karet a rozložit z nich nabídku nad herní plán. S kompletováním karet do sad se ovšem pojí jedna nepříjemnost, která vám přípravu (nebo úklid) může znepříjemnit.

Minutová říše - rozehraná hra

Podobně rychlé pak je i vysvětlování pravidel, která jsou opravdu jednoduchá a během chvilky se ji naučí i méně zkušení hráči. Proto je velice dobře vhodná i pro začátečníky, kterým vždy karty jasně definují možnosti a nemusí volit z karet v ruce.

Minutová říše je hra, kde jsou všechny informace veřejné. Žádné karty v ruce tu nepotkáte, takže mají všichni hráči vyrovnané šance a nemají protivníka čím překvapit. O to větší důraz pak hra klade na taktiku a schopnost využívat správné akce ve správnou chvíli a také správným způsobem. Nejlepším příkladem je pohyb kostiček, který můžete rozdělit hned několika způsoby, ale všechny nemusí být zdaleka tak výhodné.

Protože je pozice začínajícího hráče opravdu důležitá, je dobře že autor zvolil aukci a ne nějaké náhodné losování. Ono ostatně celkové zakomponování mincí do hry je naprosto zásadní a otevírá vám cestu k několika dražším kartám a také nutí pořádně se rozhodovat, kdy se vám vyplatí po nějaké té nové opravdu sáhnout. Neexistuje žádný způsob, jak je získat zpět a počáteční číslo je současně i tím konečným.

Minutová říše - detail herního plánu

Nabídka karet se neustále mění a náhoda v podobě surovin se časem vyrovná zásluhou odstupňovaných cen. Ale při sběru sad je zásadní sledovat také ostatní a obrázky, které sbírají. Je zbytečné ztrácet čas s kartami, o které usilují další dva protivníci. Ale tady právě je problém, protože na kartě, kterou nepotřebujete, může být akce, kterou nutně musíte mít. A nastává dilema.

Minutová říše je hrou posledních tahů, ve kterých se toho změní nejvíc. Chyby v prvních tazích ještě lze napravit, protože teprve poslední kola jsou ty nejdůležitější. Dobrým tahem můžete třeba převzít kontrolu nejen nad oblastí, ale třeba i nad celým kontinentem a získat důležité body navíc.

Drobná výtka tak putuje nanejvýš ke znovuhratelnosti. Ta sice funguje zásluhou dvou stran herního plánu a náhodného losování karet, ale po větším počtu partií se stejnými soupeři začne přecejen sklouzávat k mírnému stereotypu. Ale Minutová říše ostatně nebyla stvořena na to, abyste ji hráli zas a znovu.

Minutová říše - karty

Grafika herního plánu i karet je v podstatě základní. Přitom to ale nijak neruší a shoduje se s povahou celé hry. Pochválit musíme ale pravidla, která jsou přehledná a dokonce nabízí i další varianty hry, které vám obohatí zážitky.

Minutová říše je hra rychlá a přitom plná rozhodování a taktiky. Díky tomu zdárně vyčnívá mezi podobnými rychlovkami a je opravdu výborná, ačkoliv ji vlastně regulérně nelze porovnávat se složitějšími hrami podobného zaměření. Její jednoduchý herní systém z ní dělá skvělou volbu pro všechny, kdo hledají nějakou zábavnou a vyrovnanou hru, která je rychle u konce. S touhle hrou v podstatě nemůžete sáhnout vedle, protože boj o nadvládu nad světem nikdy neztratí na atraktivitě, zvlášť, když je takto rychlý..

AutorRyan Laukat
IlustraceRyan Laukat
VydavatelRed Raven Games, 999 Games, Bard Centrum Gier, Brain Games, Competo / Marektoy, Devir, DV Games, Hobby Japan, Hobby World, Ideal Board Games, IELLO, Kaissa Chess & Games, Laser plus, MINDOK, Piatnik, Schwerkraft-Verlag, Swan Panasia Co., Ltd.
(31 voters)
KategorieCard Game, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Auction: Dutch, Open Drafting, Set Collection
RozšířeníEight-Minute Empire: Europe Expansion Board, Eight-Minute Empire: Mountains
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Eight-Minute Empire
Alternativní názvy8 Min Imperium, 8 Minute Empire, 8-minutni imperij, Acht-Minuten Imperium, Huit Minutes pour un Empire, Um império em 8-minutos, Un imperio en 8 minutos, Imperium, Imperium w 8 minut, Minutová říše, Nyolc Perces Birodalom, Otto Minuti per un Impero, Un imperiu în opt minute, Αυτοκράτορας σε 8 λεπτά, Восьмиминутная империя, 八分帝国, 八分鐘帝國

Minutová říše je hra, kterou lze těžko srovnávat s jinými hrami. Vyniká ohromující rychlostí, ve které stihnete vybudovat impérium z obsazených oblastí na mapě. Cestou k vítězství je získávání akčních karet, které hráčům umožňují provádět činnosti na mapě. Pouze první karta je zdarma, za ostatní si musíte připlatit, čím dál jsou, tím více jejich nákup stojí. Nabídka se doplňuje, posouvá a mění, jenže všichni mají jen omezené množství mincí ze začátku partie, které nelze nijak doplňovat. Pokládání kostiček, přesouvání a odebírání je pouze cestou k převaze a zakládání měst. Jednotlivé tahy jsou opravdu bleskové a stejně tak se rychle dostanete i na konec partie. Jednoduchá grafika se do této hry hodí, protože nijak neruší a neztěžuje přehled, který potřebujete v rychle se vyvíjející partii mít. Největší nevýhodou pak zůstává nedostatečná variabilita mapy. K dispozici máte pouze dvě rozložení na oboustranném herním plánu. Částečně to kompenzuje odlišná nabídka karet, ale prostředí zůstává stejné. Minutová říše je i přes tyto drobné nevýhody skvělou možností, jak vyplnit nějakou krátkou mezeru, ať už doma u reklamy nebo někde v čekárně.

+ unikátní úprava vysílání dělníků
+ partie trvá opravdu jen několik minut
+ vybíráte z nabídky karet, které vám zpřístupňují akce