Recenze: Jetpack Joyride – na plameni zleva doprava

jetpack-joyride-14

Stačila jedna drobná nepozornost. Strhli mě na zem, zalehli a uvrhli do vězení. Mých strážců je hned několik, ale už jsem si pečlivě nastudoval jejich rutiny, výměny a způsob, jakým tráví svoji noční směnu. Teď už vím, že jde uniknout. Můj plán má ale jednu podmínku – v některé z jejich skříněk se musí nacházet můj jetpack a musí mít plnou nádrž. Pouze pak budu schopný prokličkovat labyrintem pastí zpět na svobodu.

Podobně se chce probojovat na svobodu také hrdina deskové hry Jetpack Joyride, kterou designér Michal Golebiowski nejdříve s pomocí firmy Lucky Duck Games vyzkoušel na serveru Kickstarter a teprve poté ji přivedl na trh.

Na víku vidíme hlavní postavu se zaťatými zuby. Není se co divit, protože v zádech je záplava výbuchů. Celé je to malá krabička, pod kterou se neukrývá žádný velký plán. Místo toho dostanou hráči do ruky velké oboustranné karty, které jsou orientované naležato a hráči z nich hned na začátku partie vytvoří každý svoji vlastní soukromou závodní dráhu (ze čtyř karet).  Do středu stolu pak položí průhledné stavební dílky oranžové barvy, balíček karet vybavení (gadget) a zásobu misí. Z této hromádky úkolů odhalí hráči horní tři mise.

jetpack-joyride-06

Partie se skládá ze tří kol, kdy se každé skládá ze tří fází. Tou první je útěk, ve kterém si hráči v reálném čase berou ze společné nabídky dílky a snaží se vystavět pro svého hrdinu cestu zleva doprava. Při to m se musí jednotlivé destičky na sebe navazovat celou stranou. Při tom je lze libovolně natáčet, jak se hráči snaží manévrovat mezi překážkami na svých kartách. Umístění není nevratné, hráč může svoji trasu i měnit, ale vše musí dělat pěkně dílek za dílkem.

Celé snažení pokračuje hektickou stavbou až do chvíle, kdy se jednomu z účastníků podaří uniknout a namalovat destičkami cestu až ven z poslední ze čtyř karet. Poté si všichni soupeři sečtou své vlastní skóre tak, že získají po jednom bodu za každou sebranou minci, další odměny za splněné úkoly, ale také ztratí body za případné chyby (například zásahy zbraněmi). Každý si zapíše své skóre a partie pokračuje tak, že si hráči posunou svoji trať soupeři po levé ruce. Nové kolo použije novou sadu misí. Teprve po odehrání všech tří kol souboj končí a vítězem se stává ten, kdo v součtu nastřádal nejvíce bodů.

jetpack-joyride-01

Jetpack Joyride je zábavou, jejíž prožitek závisí hlavně na tom, jak máte rádi soupeření v reálném čase. Stavba z dílků ale nezávisí na postřehu nebo šikovnosti. Místo toho jde hlavně o schopnost rychle plánovat a reagovat na to, jak se daří ostatním.

Je jasné, že nechcete být hodně pozadu, protože po dostavění jedné trasy končí snažení pro všechny. Proto je třeba neustále pokukovat na plány soupeřů a sledovat, jak jsou daleko. Někdy se vyplatí raději co nejrychleji nasázet několik dalších destiček a jen se vyhýbat překážkám, abyste alespoň získali nějaké body na závěr.

jetpack-joyride-08

Díky tomuto uspěchanému tempu je celá partie opravdu rychlá. Obecně se můžete spolehnout na nějakých pět až deset minut na jednotlivá kola. A protože jsou tři, případná náhoda se docela pěkně vyrovná.

Obecně pak není tak docela podstatné, jaký počet hráčů se partie účastní. Zábava je to už ve dvou, protože reálného ovlivňování mezi soupeři tu není moc. Ale přesto hektičnost nejvíc vynikne ve vyšším počtem, ideálně ve třech kvůli stejnému počtu kol.

jetpack-joyride-10

Předávání map v každém kole zajišťuje zajímavou a novou výzvu pro každého, ale především obecně rozumnou rovnost šancí. Ale o variabilitu jako takovou se starají hlavně karty misí, které představují jiné odměny při každém kole i partii. K tomu ještě výrazně do zábavy zasahuje vybavení, které hráčům dává do ruky šanci, jak ovlivňovat svoje šance a upravovat ten pravý zážitek.

Zpracování je naprosto odpovídající. Grafika je vhodná, stejně jako samotné téma. Tetrisové dílky fungují a dobře se s nimi manipuluje, ačkoliv jich není dost z hlediska druhů. Ale právě díky tomu zase máte lepší přehled. Dílky mají dostatečně odlišnou barvu, abyste je pak na kartách dobře odlišili. Jediným problémem tak je udržet dílky na plánu tak, aby se vám nerozletěly do stran, když uličku pro letce na jetpacku stavíte.

jetpack-joyride-12

Jetpack Joyride je legrační filler, se kterým je pohodová zábava, pokud netoužíte po něčem komplexním. Partie je trochu bláznivá, ale nenabízí nějaký pocit ovlivňování soupeřů. Místo toho staví na rychlosti. Celé to je hodně hektické v rámci partie, což přidává k celkovému pozitivnímu dojmu celého Jetpack Joyride, pokud na jeho hru přistoupíte.

AutorMichał Gołąb Gołębiowski
IlustraceMateusz Komada, Katarzyna Kosobucka
VydavatelLucky Duck Games, 3 Emme Games, Ludonova
Rok vydání2019
KategoriePuzzle, Real-time, Video Game Theme
MechanismyRace, Real-Time, Solo / Solitaire Game, Tile Placement
RozšířeníJetpack Joyride: Party Expansion
RodinaComponents: Polyominoes, Crowdfunding: Kickstarter

Jetpack Joyride je povedenou hrou, ve které jde o stavění v reálném čase. Hráči soupeří v rychlosti a stavění trasy, po které se pohybuje hlavní hrdina. Všechno je viděné zleva, jak se snaží vyhýbat nástrahám, ale současně potřebují sbírat mince a mít na mysli společné úkoly. Jedná se o filler, který má co nabídnout, pokud chcete něco pořádně hektického. Jetpack Joyride dokáže pobavit, ačkoliv vzhledem ke svému akčnímu zaměření to nebude hra pro každého.

+ rychlá partie
+ variabilita z karet
+ bláznivý průběh