Chcete číst recenze dřív než ostatní? Chcete exkluzivní obsah? Sledujte nás na Hero Hero!

Recenze: Jižní Morava Otázky a odpovědi – co víte o vinařském cípu republiky?

Jižní Morava - balení

Zase je pátek a mám toho dost. Tak beru kramle, za zády černý most. A pokud mi to D1 dovolí, než minu Jihlavu, hodím Prahu za hlavu. Jedu jak pražák, hlava nehlava, mám jediný cíl a přede mnou je Pálava. Už od Brna jsem jako na trní, ta sladká píseň tak blízko zní.

Slůvka této sloky zní povědomě i vám. Za nimi se nenápadně ukrývá nejen kapela Chinaski, ale také krabice s názvem Jižní Morava: Otázky a odpovědi. Jejím vydavatelem je společnost Albi, která dále pokračuje v rozšiřování svého portfolia vědomostních her se zaměřením na naši republiku. Tentokrát se jedná o řadu Regionální kvízové hry. Jednu z nich jsme si mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Používá prověřenou licenci Tactic Games Oy z Finska. Grafiku mapy vytvořil Jiří Trojánek a otázky sepsala Jana Bílková.

Hra o svém geografickém zaměření nelže už na první pohled. Na víku najdeme detailní mapu Jižní Moravy, na které se nachází sídlo dokonce i sídlo (město) naší redakce (ačkoliv je v sousedním kraji Vysočina). Pod víkem, na jehož spodní části nemohou chybět hrozny vína, se nachází rozkládací herní plán. Nad mapou se zde točí dokola trasa z políček, která obsahují písmenka H (historie), K (kultura), R (různé) a NK (náš kraj).

Jižní Morava - rozehraná hra

Do těchto oblastí pak nenávratně patří hromada karet. Každá z nich má na sobě natištěno šest otázek a na druhé straně stejný počet odpovědí, dokonce i se třemi možnostmi a dodatečným upřesněním. Karty od sebe rozeznáte snadno podle mírného odstínu odpovídajícímu oblasti. Každá ze 150 karet patří do jedné z nich a dohromady tedy tvoří zásobu 900 otázek. S nimi se o přihrádky na dně dělí i šestice obyčejných figurek a jedna bílá kostka.

Na začátku hry stačí na stůl položit desku a do jejího středu čtveřici hromádek karet. Každý z hráčů si vybere jednu figurku, postaví ji na libovolné místo na kružnici. Začínající hráč si vezme kostkou, a jakmile jí hodí, partie byla oficiálně zahájena.

Pohyb není jasně daný, takže se hráč vždy může rozhodnout, který směrem se v aktuálním kole dá. Políčko, na kterém figurka zastaví, určuje téma otázky a tedy i hromádku, odkud ji jeden ze soupeřů zvedne. Hod kostkou pak také určí pořadí otázky, která bude zrovna na této kartě objektem zájmu všech zúčastněných.

Jižní Morava - detail herního plánu

Jakmile si hráč vyslechne zadání a případně i tři možnosti (záleží na nastavené obtížnosti), musí správně odpovědět. Když se mu to podaří, získá danou kartu do svého vlastnictví. Další stejné barvy už obdržet nemůže. Pokud tedy znovu odpoví správně z této kategorie, dostane jako kompenzaci pouze možnost házet opět kostkou a znovu odpovídat, aniž by pustil k tahu ostatní.

Partie pokračuje odpovídáním na zvědavé otázky až do chvíle, kdy se některému z hráčů podaří nasbírat čtveřici karet, tedy zástupce všech dostupných kategorií. Tento hráč se okamžitě stává vítězem partie.

Jižní morava: Otázky a odpovědi se drží při zemi a sleduje známý mechanismus, ve kterém hráči pochodují figurkami kolem herního plánu ve snaze získat podkovu u každého tématu. To není rozhodně nic nového a používají to již desítky her předtím. Vše, co může tedy Jižní Morava nabídnout, jsou nové a neokoukané otázky.

Jižní Morava - karty

A samozřejmě téma. To zaujme nejen všechny hráče, kteří v dané lokalitě bydlí, ale také turisty. Tady se daří opět zasáhnout srdce všech, kdo rádi objevují nové místa a vědomosti. V tomto případě je devět set nových otázek v této malé krabičce příjemnou zprávou.

O mnoho méně dobré zprávy jsou ale vůči samotné hratelnosti titulu. Jižní Moravě hodně škodí fakt, že na plánu jsou pouhé čtyři kategorie. Zisk kvarteta karet může být snadno otázkou pěti minut, stačí jen trocha štěstí na otázky. Není zde žádné závěrečné kolo ani nic, co by se dalo napravit. Tím se také výrazně zvyšuje vliv pořadí hráčů, protože poslední hráč má významnou nevýhodu proti svým soupeřům. Pokud bude chtít vyhrát, bude muset být o jednu otázku rychlejší, než jeho soupeři.

Otázky samotné jsou dobré, ale rozhodně nejsou vyvážené, co se obtížnosti týká. Pokud někdo dostane otázku „Kterým výrazem se označují malé vyvýšeniny v nivách Moravy a Dyje – pravděpodobně zbytky starých říčních teras a přesypů?“ nebo „U kterého města se nachází jeskyně Býčí skála?“, jeho správná odpověď nebude mít stejnou váhu, jako odpovědi na otázky „Co tvoří největší vodní plochu na Moravě?“ nebo „Ve kterém kraji se nachází zámek Vizovice?“ A to jsme zabrousili pouze do jedné oblasti.

Jižní Morava - karty

Hra má současně velmi spartánské zpracování. Nejhezčí je mapa. Samotné karty obsahují pouze text a figurky jsou prosté jakéhokoliv překvapivého tvaru. Pravidla hry jsou jednoduchá a směstnají se bez problémů na jednu stránku stejného formátu, jako krabice (tedy čtverec o rozměrech cca 20×20 cm).

Na Jižní Moravu jsme se těšili. Tento kraj je blízko nás a máme k němu dobrý vztah. O to větší zklamání pro nás bylo, že hra se nejenže drží pevně zajeté šablony se sbíráním odpovědí, ale ještě je mnohem kratší a více závislá na náhodě. Otázky jsou zajímavé, ale jejich obtížnost není vyrovnaná. Partie může skončit příliš brzy. Celkově tak Jižní Moravu můžeme doporučit pouze jako zajímavý zdroj informací. Ale stejně tak vám poslouží i kniha a nebudete muset neustále listovat hromadou karet.

Recenze: Jižní Morava Otázky a odpovědi – co víte o vinařském cípu republiky?
Jižní Morava měla, stejně jako další hry z řady, ambice nalákat nové turisty do oblastí. Ukázat hráčům, jaké zajímavé věci mohou v této části naší malé republiky vidět. Námětů na otázky je dost, stejně jako samotných otázek. Jenže jejich obtížnost se pohybuje od triviálních až po opravdu těžké (a to přesto, že karty obsahují možnosti). Přitom jsou všechny ohodnoceny úplně stejně. Pouhé čtyři oblasti na herním plánu mají za výsledek příliš rychlé partie, ve kterých se nestihnete ani rozkoukat. A současně také ještě větší vliv štěstí při hodu kostkou. Jižní Morava je zatím nejslabším článkem vědomostních her a můžeme ji doporučit pouze skalním fandům.
Klady:

+ regionální rozdělení her
+ dostatek otázek
+ hra s možnostmi nebo bez nich
Zápory:

- pouze čtyři kategorie
- hra výrazně založena na náhodě
- nevýhoda posledního hráče
- nevyrovnaná obtížnost otázek
1
Prozkoumávejte dál
Recenze: Manhattan TraffIQ – bláznivá doprava z dílků