Recenze: Just Desserts – milovníci sladkostí pozor!

just-desserts-16

Vidím sladkosti úplně všude. Moje chuť na sladké už je k nesnesení. Všichni kolem mě si pochutnávají na dortu, ale všechny jsou s nějakou přísadou, na kterou mám alergii. Cítím na jazyku jemný dotek čokolády a smetany. Ale všechno to jsou jen představy. Kéž by se objevil někdo, kdo mi nabídne dort, na kterém si budu moci pochutnat!

Vidíte taky všude samé dezerty? To je dobře, protože přesně vy jste nejlepší cílovou skupinou pro karetní hru Just Desserts od společnosti Looney Labs. Nevymyslel ji nikdo jiný než Andrew Looney, tvůrce naší oblíbené hry Loonacy. Novinka na sobě nese razítko 2015 a autory ilustrací je dvojice Brooke A. Allen a Andrew Heath.

Ani nová krabička vás nezklame. I ona zachovává velikost, kterou nastavily ostatní hry, jako třeba Fluxx. A v nitru, pod obrázkem se všemi těmi sladkými dobrotami, se ukrývá sada stovky karet, které můžeme rozdělit na dva druhy – hosty a objekty jejich zájmu. Každá taková postava má v bublině vypsané tři suroviny, o které má zájem a také nějaké ty oblíbené sladkosti. V levém dolním rohu pak je také důležité zařazení. A pak jsou tu samotné pochoutky, které mají název a obrázek.

just-desserts-03

Hráči je určitě budou muset využít k nakrmení svých hostů. Na začátku tak právě z těchto dvou balíčků vytvoří nabídku – jedna představí tři právě příchozí hosty (zbytek vytvoří dobírací hromádku) a z druhého balíčku dezertů dostane každý z účastníků tři kousky. Poté všechny zbývající karty zůstanou ležet stranou jako zásoba.

Na začátku tahu si hráč nejdříve dobere nový kousek dezertu, který bude moci ve svém tahu použít a přidá také jednoho nového návštěvníka do společné fronty. Až poté může vybírat ze tří aktivit – buď se vzdá tahu a dobere si další kartu nebo si vymění libovolný počet karet z ruky za nové, náhodné. Pouze třetí a poslední možnost je opravdu herní a představuje možnost obsloužit až dva zákazníky.

K tomu stačí vyložit dezerty, o které jeden z trojice hostů má zájem. Poté si jako odměnu může hráč splněnou kartu vzít k sobě a navíc může dostat dýško. To ale musí podat své návštěvě její oblíbené jídlo, které je popsané přímo na kartě, stranou od zmiňovaných surovin. Některé postavy milují dokonce dva druhy sladkostí.  Takový úspěch znamená odměnu jedné karty navíc.

just-desserts-09

Na konci každého kola je třeba zkontrolovat, jestli v nabídce ve středu neleží více kusů se stejným symbolem v levém dolním rohu. Na aktuálním hráči pak je volba, které z těchto skupinek návštěvníků odloží. Partie pak pokračuje sběrem dezertů a jejich distribucí k hostům až do chvíle, než se někomu podaří nastřádat tři zákazníky se stejným symbolem nebo pět různých. Tento hráč se okamžitě stává vítězem.

Just Deserts je rychlá karetní hra, která je vlastně v základu strašně jednoduchá. Ale to nás nepřekvapuje, protože na podobně jednoduchých principech jsou založeny snad všechny hry Andrewa Looneyho. A výjimkou tedy nejsou ani Just Desserts, které se tentokrát točí kolem zisku karet a jejich využívání v sadách.

just-desserts-05

Po jednom pohledu je jasné, že tahle zábava bude velmi závislá na náhodě. Hráč potřebuje dostat ty správné karty, aby mohl pozvat a uspokojit hosty, kteří se zrovna nachází v restauraci. Ale kromě nich tu je vždy ještě jeden, který na odchodu zůstal stát mezi dveřmi – horní karta odkládacího balíčku. O pořadí odložených karet pak rozhodují samotní hráči, takže mohou velmi dobře ovlivnit šance ostatních.

Právě tady je první náznak konfliktu, který se vlastně v základní hře jinak nijak zásadně nevyskytuje. Ale to pouze do chvíle, než do partie přidáte některá pravidla pro pokročilé. Najednou všichni kuchtíci dezertů mají možnost si navzájem svoje sladké výtvory krást. K tomu, stejně jako obraně proti krádeži, slouží právě oblíbené sladkosti návštěvníků. Přetahovaná je nejzábavnějším prvkem celé partie a díky ní se hra neustále mění a vyvíjí.

just-desserts-12

Najednou se tímto bláznivým kradením do partie vkrádá chaos. A už jsme zase u toho, co mnoho lidí má a nemá rádo na vlajkové lodi Looney Labs – Fluxxu. Nekontrolovatelnost a bláznivě nepředvídatelný vývoj partie. Tentokrát to není tak výrazné, ale i zde najdeme jeho náznak.

Hra je přes svoji základní premisu překvapivě velmi zábavná. Funguje ideálně jako relaxace jen tak na rychlou partičku kdekoliv. Souboje trvají rozumných patnáct až třicet minut, právě v závislosti na štěstí. Ale také na tom, jestli se sladkého souboje účastní pouze dva nebo třeba plný počet pěti protivníků. Tím se hra prodlužuje a taktéž i čekání na jednotlivé tahy, což se do téhle hry příliš nehodí. Proto ji doporučujeme především ve třech a čtyřech. Ve dvou je hra trochu jiná, ale je zase ještě rychlejší a stále zábavná.

just-desserts-15

Just Desserts je hra, která se sice nestane žádnou opěvovanou klasikou, ale rozhodně je karetkou, která umí bez větší námahy pobavit. Příjemně vyplní nějaký kratší časový interval a umí i překvapit a mezi hráče zasít pořádné semínko soupeření. Všechno to ale zůstává jednoduché, náhodné a napínavé tak, jak to máme rádi. Just Desserts jsou sladkosti, které vám ostatní protivníci mohou nechat pořádně zhořknout v puse.

AutorAndrew Looney
IlustraceBrooke Allen, Andrew Heath
VydavatelEdge Entertainment, Looney Labs
Herní doba25
(5 voters)
KategorieCard Game
MechanismySet Collection
RozšířeníJust Desserts: Better With Bacon, Just Desserts: Just Coffee, Just Desserts: Neapolitan Ice Cream Promo, Just Desserts: Zucchini Muffin Promo
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Theme: Food / Cooking
Alternativní názvyDesserts parfaits, Mi postre favorito

Just Desserts jsou bláznivou karetní hrou, ve které hráči sbírají dezerty a roznáší je návštěvníkům. Ti ale mají rádi pouze některé přísady a jiným se zase vyhýbají. A pak tu jsou oblíbené sladkosti, které umožňují, aby si hráči šli po krku a navzájem si karty kradli. Tím získává hra potřebnou dynamiku, ale v maximálním počtu se také zbytečně protahuje a nechává hráče čekat na tah. Chaos ale zaručuje zábavu pro to správné publikum a díky tomu je Just Desserts dalším dobrým pokračovatelem trendu.

+ jednoduchá pravidla
+ s rozšiřujícími pravidly konfliktní
+ chaos je zárukou zábavy (pro někoho)