Recenze: Kavárna příšer – sliz, čili a jehličí

Když jsem zakládal svoji milovanou kavárnu, myslel jsem si, že to bude jako jinde. Že budu vařit kávu, čaj a servírovat lahodné dezerty. Jenže lidští návštěvníci si k mým dveřím nikdy pořádně nenašli cestu. Už jsem se chystal vše zabalit, když jsem jednou nechal svítit i přes noc a za oknem se mi začali srocovat podivné existence. Příšery vyšly z lesa a dožadovaly se svých specifických lahůdek. Od té doby je hlavní specialitou sliz posypaní jehličím a k tomu pálivá tekutina z horkého oleje.

V takové kavárně budou obsluhovat i hráči. Hra dostala do vínku jméno Kavárna příšer, které jí darovali autoři Romain Caterdjian a Théo Riviére. Hru pak vydaly společnosti Lumberjack Studios a Blackrock Games. O ilustrace se postaral Greg Baldwin. A hru si pro lokalizaci do češtiny vyhlédla firma Loris Games.

Kavárna je dobře ukrytá, aby ji lidi jen tak nenašli. Právě proto je důmyslně schovaná za pruhovaným zeleným boxem, ze kterého se vysune jako šuplík. Ale ani pak nevyskočí příšerky hned ven, protože hráči ještě musí odklopit. Právě v této otočné stránce najdou hráči kapsičku s pravidly a teprve pod tím vším se dočkají sady čtvercových karet a hromady žetonů.

Mezi kartami a příšerami si vyberou hráči pouze pět rodů, které se zúčastní čajového dýchánku v jejich kavárně pro tuto partii. Všechny zvolené karty pořádně zamíchají a rozdají každém účastníkovi deset příšer. Z nich si hráč vybere tři, které si položí obrázkem dolů před sebe do řady, zatímco zbývajících sedm příšer vytvoří přední linii. Jejich identita je ale veřejná. Někde ve středu stolu pak vytvoří zásobu žetonů, káv i těch speciálních pro konkrétní příšery.

Hráči postupně prochází několika rundami a na začátku každé z nich dostanou nové příšerky z balíčku a znovu vytvoří svoje dvě řady karet. Poté už se hráči střídají a každý dostane šanci k třem krokům. Jakmile se dostane kavárník k tahu, nejdříve může vybrat libovolnou příšeru z přední linie, a to nejen ze své, ale klidně i z nabídky některého soupeře. Tuto kartu položí do středu stolu mezi návštěvníky kavárny a okamžitě aktivuje a vyhodnotí její schopnost.

Hráči s jejich pomocí mohou získávat žetony a připravovat se tak na pozdější fázi nebo třeba měnit karty v přední linii za ty skryté v zadní řadě. Někdy jde zase získat přímo nějaké žetony kávy, když se zadaří.

Postupně tak přibývají skupinky příšer ve středu stolu, a to do chvíle, kdy všichni hráči mají ve své přední linii tři příšery. V tu chvíli mohou všichni hráči odhalit své tajné karty čekající v pozadí a spočítat jednotlivé rody, což lze podle obrázku nebo podle barev pozadí. Ten, kdo jich má ve zbytku svých řad nejvíce, je nejlepším kavárníkem daného kola pro tyto konkrétní příšerky. Dostane od nich odměnou tolik káv, kolik jich sedí uprostřed stolu.

Poté je čas na opakování – na druhou rundu. V té hráči opět dostanou nových deset karet, tři si vyberou a zbytek znovu rozloží. Postupně pak zase vysílají nové karty do středu stolu a opět si vše na konci kola obodují. Ten, kdo má poté v součtu nejvíce žetonů kávy, se stává vítězem a kavárníkem, kterého budou příšerky nejraději navštěvovat.

Kavárna příšer dodává obludám neustále novou zásobu jídla a pití. A hráčům zase přidává novou zábavu a rozhodování. Na výběr mají vždy ze spousty dostupných karet, ale pouze oni vědí, které příšery jim nakonec přinesou tolik očekávané a vytoužené žetony kávy.

Jednotlivé partie se skládají z více částí, takže náhodné rozdání karet v každém z nich nemá tak dramatický dopad na celkový výsledek. Přesto právě rozložení karet na sedm odhalených v přední řadě a tři skryté v zadní linii je základem všech voleb. Hráč musí svoji snahu podřídit tomu, které tři příšerky se ukrývají mezi desítkou karet. Podle toho se bude snažit vytvořit uprostřed stolu převahu právě těchto stvoření, ale ostatní mají zase svoje tajné favority. A pouze souhra dobrých rozhodnutí a porce štěstí nakonec může stačit.

Hra je samozřejmě o sbírání sad. Ty si hráč nebere k sobě, ale vykládá je do společného prostoru a všichni účastníci tak ovlivňují jednu skupinku společně. A to je výrazná odlišnost proti podobným hrám, ve kterých si každý hráč buduje svoje vlastní sady, pěkně skrytě. Tady všichni po celou dobu vědí, jak situace vypadá, ale netuší, kdo se co snaží sbírat.

Zajímavým prvkem, který do hry vnáší další nečekané změny, jsou samozřejmě efekty jednotlivých karet. Ty jsou opět závislé na volbě hráče, která je překvapivě svobodná a k některým efektům náleží dokonce i sady žetonů. Na začátku každého kola je na výběr z karet, kterých je sedm krát více než hráčů.

Partie jsou extrémně rychlé, protože hráči nemají moc na co ve svém tahu čekat. A tak obvykle jen zlehka přesáhnou čtvrthodinu. Lepší zážitek pak očekávejte, pokud se u stolu sejdou alespoň tři, lépe pak čtyři soupeři. Velký výběr z karet a zajímavý vývoj sad uprostřed.

Každá partie se hraje s náhodnou sadou monster, kterých je v krabici dostatek, aby zaručily zajímavé opakované hraní. Tucet je totiž opravdu pěkný počet, který umožňuje spoustu scénářů, jež přináší přiložený list, včetně vhodnosti podle počtu hráčů. Ale stejně tak si mohou samozřejmě účastníci partie namíchat svůj vlastní koktejl.

Krabička je opravdu zajímavá, ačkoliv její otevírání není úplně praktické. Ale designu rádi ustoupíte. Trochu víc zaskočí, že karty nejsou úplně nejkvalitnější, jsou docela tenké a nepůsobí, že by vydržely desítky partií. Žetony jsou při tom pevné a kvalitní. Pravidla jsou rozdělná na tři brožury – jedna z tím, jak hra probíhá, druhá s jednotlivými scénáři a třetí, kterou budete na začátku potřebovat neustále – s popisem speciálních schopností karet.

Kavárna příšer je hodně zajímavým počinem, ve kterém je na první pohled jasné, že hráči bojují proti sobě. Mohou si totiž nejen krást karty před sebou, ale také mohou útočit a překvapovat protivníky se schopnostmi karet. Díky tomu je Kavárna příšer zajímavou karetní zábavou, která zaujme hlavně milovníky tvorby sad. Líbí se hlavně v rodinách.

Kavárna příšer je hra, ve které si hráči před sebou vytvoří hned dvě linie zákazníků. Pouze tři z nich budou zatím ukrytí a inkognito, zatímco zbývajících sedm leží jako otevřená nabídka. Z té si může vybírat nejen jejich majitel, ale i všichni ostatní. Hráči tak mají v každém tahu volbu ze spousty karet, které současně nabízí i zajímavé akční bonusy v podobě výhod či útočných efektů. Hra je rychlá, zajímavá, ačkoliv zpracování karet není stoprocentní. Kavárna příšer je ale hra zábavná, rychlá a dá se velmi dobře doporučit.
+ rychlost partie
+ krásné ilustrace
+ variabilní