Recenze: Kemet – bitvy na úpatí bájných staveb

Kemet - balení

Egypt je můj domov. Země hladového písku, který nebaží jen po vodě, ale především po krvi. Bohové k nám opakovaně promlouvají a chtějí, abychom dokázali svoji věrnost. A tak se moji přátelé a kamarádi bezhlavě vrhají do nesmyslných bitev. Každý rod ale naslouchá jinému hlasu, takže i jedno údolí může obsahovat nepřátele na život a na smrt. Říkáte, že bychom měli hledat mír? Se současnými bohy těžko.

Bohové odjakživa mají rádi, když lidé trpí. Mohou si s námi hrát jako s loutkami. A do kůže několika takových všemocných bohů vede cesta přes krabici deskové hry, která nese název Kemet. Za jejím vznikem stojí nejen francouzská společnost Matagot, která vydání zaštítila, ale především autoři Jacques Bariot a Guillaume Montiage. Na ilustracích se podílel známý Nicolas Fructus a s ním také Dimitri Bielak a Emile Denis.

Na pořádně velké krabici, která ke hře božských rozměrů patří (připomíná velikostí Cyclades), najdete název vytvořený z elegantních symbolů, ale především krvavou bitvu národů. Ale zatímco na víku vládne barevný obrázek, uvnitř všemu poroučí masivní rozkládací herní plán. Ten má dvě strany, z nichž se vždy vyberete v závislosti na počtu hráčů, kteří se partie účastní.

Kemet - připravená hra

Obě území jsou si hodně podobná a jsou rozdělená na pouštní oblasti. V některých najdete jen žhnoucí slunce, jinde ale leží třeba obelisk, město nebo chrám. Plánem se vine i řeka, kolem které leží několik důležitých přístavů. Mapa je orientovaná netradičně na výšku. K ní patří také menší herní plány pro jednotlivé hráče, které ukazují pohled na pyramidu z boku.

Druhé v řadě jsou karty dvou druhů. První z nich jsou boží vměšování (35 kusů), které vždy mají cenu, efekt a fázi, ve které je lze zahrát. I 32 bojových karet obsahuje celkem tři čísla – sílu, poškození a ochranu. Tyto hodnoty jsou natištěny i vzhůru nohama, aby je přečetl soupeř na druhé straně stolu.

To nás přivádí ke kartonovým dílkům. Těmi nejdůležitějšími je skoro padesátka žetonů sil ve třech barvách (bílá, červená a modrá). I ty mají cenu, efekt a fázi, ale tentokrát navíc barvu a úroveň v levém horním rohu. Další padesátka skrývá žetony vítězných bodů a akční žetony.

Kemet - rozehraná hra

Pro hráče je ale připraveno mnohem větší překvapení v podobě dvanácti jednotek a trojice pyramid. Stejně tak dva žetony ukazatelů a několik karet. To vše v pěti různých barvách. Na úplný závěr jsme si nechali sedm příšer, které ale nebudou strašit hráče ze spaní. Místo toho jim budou pomáhat a navštěvovat jejich města!

Na začátku partie jednoduše položíte herní plán na stůl a zabydlíte jej pouze žetony vítězných bodů pěti chrámů a jedné svatyně všech bohů ležící nahoře v deltě řeky. Všechny čtvercové dílky schopností (power tiles) přiloží hráči k horní části plánu, rozdělené podle barvy po šestnácti žetonech. Každá barva má svůj význam, takže zatímco bílá se věnuje především víře a produkci zdrojů, modrá je pro obranu a červená umožňuje pohyb a útok.

Každý hráč si vybere svoji barvu a dostane nejen svoji vlastní desku, pětici akčních žetonů, bojové karty, pyramidy, ale také dvanáct jednotek. Ty může rozmístit do měst podle svého uvážení. Nechybí ani jeden ukazatel, který začne svou pouť na hráčově desce na stupnici modlitby (prayer). Ze zamíchaného balíčku božských zásahů dostane každý hráč také jednu, zbytek vytvoří dobírací hromádku. Účastníci si také každý rozdělí tři body mezi své pyramidy a společně určí pořadí.

Kemet - rozehraná hra

Partie samotná se skládá z několika dní, které jsou rozděleny na dvě fáze – noc a den. A protože noc je časem odpočinku, jedná se o přípravnou fázi, ve které se hráči modlí a dostanou za to dva body, náhodné karty božských zásahů. I v noci ale je možné použít některé síly z dílků schopností. Hráč s nejnižším počtem vítězných bodů se stane ranním ptáčetem a otevírá den svojí akcí.

V průběhu dne, který je hlavní částí celé hry, budou hráči pokládat pětici svých akčních žetonů na políčka svojí vlastní pyramidy. Ta má na desce nakreslených devět symbolů, které představují činnosti na výběr. Hráči se střídají po jedné akci, ale nesmí žádné políčko využít dvakrát a každé patro pyramidy musí při těchto činnostech využít.

I přes den se mohou hráči obracet k bohům a dostanou za to ihned dva body modlení. Mnohem důležitější pro cestu k vítězství jsou ale další možnosti, za které se většinou právě těmito body pocházejícími z nebes platí. Začněme tím, co je pro hráče nejdůležitější a to rekrutování. Zaplatí obnos odpovídající množství vojáků a postaví je do svého města.

Kemet - rozehraná hra

Další akcí s nimi může pohybovat. Pro tyto účely jsou vojáci seskupení do jednotek, které lze přesouvat současně. Základní pohyb je pouze jedna, ale je možné jej různými efekty navýšit. Kromě klasického přesouvání je možné překročit Nil v přístavu nebo využít schopnosti přemístění k obelisku (teleport). Hráči nesmí vstoupit do soupeřova města, aniž by kolo předtím nestáli před jeho hradbami.

V případě, že se dvě znepřátelené jednotky ocitnou na stejném políčku, dochází k boji. Hráči k tomu potřebují dvě bojové karty, z nichž jednu odhodí a druhou použijí k vyřešení střetnutí. Je možné svoje šance podpořit také kartou božího zásahu. Hodnota karty a dalších bonusů (také z přítomnosti příšer) se přičte k počtu jednotek a vítěz je jasný (remíza jde ve prospěch obránce). Ztráty na obou stranách určí číslice na bojových kartách (poškození na útočníkově kartě mínus ochrana na kartě napadeného).

Za vítězství se uděluje jeden vítězný bod. Poražený musí utéct. Zajímavé je, že po boji je možné i přeživší jednotky povolat jako hrdiny k bohům a získat za ně po jednom bodu modlení. Ovšem pouze všechny nebo žádné.

Kemet - rozehraná hra

Hráči také mohou získat podporu některých bájných příšer. K tomu potřebují získat odpovídající destičku schopnosti. Pak mohou obludu nasadit do libovolného svého města, vzít si její kartu a figurku přesouvat s jednou svojí jednotkou. Příšeru nelze zničit a nepočítá se do maximálního počtu vojáků v jednotce.

Dalšími akcemi mohu hráči podporovat svoji bojeschopnost. První je zvyšování hodnoty svých pyramid, ale opět po zaplacení příslušného obnosu modlení. Nejenže hráčům poskytují dočasné vítězné body, pokud mají nejvyšší úroveň a umožňují teleportaci. Pyramidy náleží do města, takže hráči o ně mohou přijít.

Především ale pyramidy poskytují přístup k dílkům schopnosti, které pak mohou protivníci nakupovat. O nabídce rozhoduje kontrola a úroveň pyramidy v barvě, která odpovídá skupince dílků. Přesto i tak musí hráč zaplatit za její nákup cenu odpovídající úrovni dílku. Hráč ale nesmí vlastnit dva dílky se stejnou silou.

Kemet - rozehraná hra

V partii hráči bojují o kontrolu nad chrámy, které ale poskytují svým vládcům pouze dočasné vítězné body (žetony), které mohou ještě svého majitele změnit. Na konci každého kola pak čeká na hráče znovu možnost modlení se k bohům a získání dalších tolik potřebných bodů modlení právě za chrámy pod svým velením. Vítězný bod se rozdává také za kontrolu Svatyně všech bohů a jeden náleží i hráči, který má pod nadvládou alespoň dva chrámy.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z účastníků dosáhne na bodové stupnici právě osmi (nebo více dle volby hráčů) vítězných bodů a to včetně těch dočasných. Všichni ještě dohrají aktuální kolo. Vítězem se stává hráč, který jich nasbíral nejvíce.

Kemet je hra, ze které se na všechny strany sype písek. Je plná atmosféry starodávného Egypta a to jí velice sluší. Navíc nabízí nekompromisní souboje mezi hráči, které vítězné body motivují k tomu, aby se vzájemně napadaly.

Kemet - detail herního plánu

Už jen fakt, že na hráčské desce s pyramidou jsou tři patra, která musí všechny v každém kole využít. Nemohou tedy jednoduše jen hromadit zdroje a čekat, co se stane. Musí dělat něco agresivního, jako pohybovat vojskem nebo najímat nové jednotky. Hra prostě nenechá hráče vydechnout a vézt se s ostatními. Navíc díky tomu, že hráči volí akce po jedné, mohou na sebe velmi rychle a pružně reagovat, což neumožňuje žádná nečekaná překvapení.

Body pak dostávají hráči za každou úspěšnou bitvu. Díky tomu se všichni hrnou do vítězství. Ale cestou k nim není jen silné vojsko, ale také nesmrtelné příšery, které vám jsou věrné, jako pes. Každý je bude chtít, protože jsou velkou výhodou v průběhu partie. Zvyšují maximální velikost jednotky a současně ještě přidávají nějaké schopnosti.

Velmi důležité jsou ale také dočasné vítězné body přicházející z kontroly chrámů, které umožňují zaútočit na vítězství i hráčům zdánlivě bez šance na výhru. Ve hře se tak dočkáte překvapivých comebacků i ztrát vedení. Právě díky tomuto vývoji působí hra i na delším časovém úseku ohromně dynamicky.

Kemet - destičky

Boje jsou jednoduché, ale přitom v nich nenajdete žádné kostky a jen krapet náhody. Jednoduše síla jednotek, plus další bonusy a zahrané karty se rovná váš útok. Právě ty karty nakonec přidávají tu nejistotu, která může převážit váhy na druhou stranu. Systém obsahuje zahození jedné karty, které tu je přítomné proto, aby hráči nemohli takzvaně počítat karty. Přitom v bojích jde o nejen o vítězství, ale i o převahu nad chrámy a dokonce i postavenými pyramidami, které si lze ukrást.

Všechny technologie jsou dostupné od počátku hry, ale k většině činností jsou třeba prostředky. Tady je představují výsledky modlení. A hráči musí chytře rozdělovat svoje zdroje tak, aby současně podporovali svoje vojsko na plánu, ale také vylepšovali pyramidy a tím si umožnili nákup nových a lepších dílků. Právě tento technologický strom je dalším důkazem, jak je tato hra velmi cyhtře provázaná do posledního detailu.

Kemet - karty

Hře sice vládnou nějaká pravidla, ale jakmile začnete získávat dílky schopností, všechno se změní. Dílky dodávají hráčům zajímavé výhody a jejich nabídka je tak široká, že v jedné partii nevyzkoušíte ani zlomek. Protože je hra kompletně o interakci mezi hráči, každá partie je jiná, ačkoliv výchozí podmínky jsou v podstatě stejné.

Partie je výborná ve všech počtech soupeřů, protože herní mapa se zmenšuje spolu s množstvím hráčů. Díky tomu je vždy plná těch konfliktů, kvůli kterým vás bude bavit nejvíc. Nenechá hráčům prostor, aby si hráli na vlastním pískovišti, ale dá jim jedno, malé a společné. A poperte se o něj.

Hra slibuje šedesát minut, ale na tuto hranici se dostanete spíš jen s menším počtem účastníků. Ale to se asi u takovéto hry dá očekávat. Ve čtyřech a pěti soupeřích se tak může natáhnout na dvě hodiny. Ale ty jsou do poslední minuty nabité adrenalinem. Jednotlivé tahy nejsou dlouhé, protože hráči se střídají po každé akci, a proto nikdo nečeká.

Kemet - figurky

Kemet nám připadá jako Cyclades (připravujeme recenzi) na steroidech. Samozřejmě jsou to dvě jiné hry, ale obě vypráví o válčení a zabývají se starodávnými časy. Dokonce i ty příšery jsou v obou znich. Ale zatímco Kyklády mají ohromující aukci bohů, tady všemu vládnou pyramidy a bitvy. Těch tady najdete opravdu výrazně víc na úkor kontroly teritorií. Jejich kontrola a síla ale nakonec nic neznamená, pokud vás bohové nemají rádi. Ačkoliv tu nejsou tolik vidět na první pohled, efekt víry je v této hře ještě silnější.

Celá hra vypadá naprosto úchvatně. Už jen herní plán je výtečně vyvážený pro libovolný počet hráčů a detailně prokreslený do posledního okamžiku. A všechny ty figurky a destičky dotváří vzhled k naprosté dokonalosti. Tahle hra prostě ani lépe vypadat nemohla.

Kemet vyniká v tom, že ačkoliv je hutný, napínavý a hráčům nabízí široké možnosti válčení, zůstává současně velice jednoduchý. Hru se naučí úplně každý. Nemluvě o tom, že komukoliv hru ukážete, ten si ji bude chtít vyzkoušet. A když už si jednou zahraje, bude chycen v písečném světě. Atmosféra této hry je prostě ohromná. Kemet je přesně tím zlatým středem mezi hrou pro hráče a zábavou pro začátečníky, dokonce i pro ty zaryté stratégy, kteří nemají rádi náhodu. Kemet je prostě hrou pro všechny.

AutorJacques Bariot, Guillaume Montiage
IlustraceDimitri Bielak, Émile Denis, Nicolas Fructus
VydavatelMatagot, Asmodee, Asterion Press, Bureau de Juegos, Buró, CrowD Games, Funiverse, Galápagos Jogos, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., Surfin' Meeple China
(46 voters)
KategorieAncient, Miniatures, Mythology, Wargame
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Area Movement, Card Play Conflict Resolution, Hand Management, Open Drafting, Tech Trees / Tech Tracks
RozšířeníC3K: Creatures Crossover Cyclades/Kemet, Kemet: Dice Tower Promo 2016, Kemet: New Power Tiles, Kemet: Seth, Kemet: Skills and Black Power Tile For Ta-Seti, Kemet: Ta-Seti
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Country: Egypt, Creatures: Monsters, Game: Kemet, Misc: Watch It Played How To Videos, Mythology: Egyptian, Theme: Deserts
Alternativní názvyКемет

Nemáme žádných pochyb o tom, že Kemet je výjimečná hra. Její atmosféra vás pohltí, protože tento písek opravdu baží po krvi. Boje jsou ústředním tématem této hry a přitom nabízí hned několik cest k vítězství. Všechny zahrnují střádání vítězných bodů, některé z nich ale získají hráči pouze dočasně. Ve hře vlastně nejsou žádné tahy, ale místo toho se postupně hráči střídají ve volbě jedné akce za druhou. Díky tomu mohou velmi dobře reagovat, ale pořadí má stále velký význam. Technologický strom nabízí přístup nejen k výhodám, ale také k příšerám, které doprovází vojska na herním plánu a poskytují jim výhody. Boje neobsahují téměř žádnou náhodu a celou partii tak lze velmi dobře plánovat. Přitom ale nesmí hráči zapomínat, že válka potřebuje peníze, tedy v tomto případě přízeň bohů. Herní plán je skvěle vyvážený a nabízí zážitek pro libovolný počet hráčů. Kemet je hrou, která je propracovaná do detailu a s jednoduchými pravidly je přitom opravdu přístupná. Na každou partii budete ještě dlouho vzpomínat.

+ krásný vzhled
+ dynamická hra
+ příšery