Recenze: Steam Park – zábavní park na stole

Steam Park - balení

Dřív přijížděl každý rok za námi. Zábavní park plný kolotočů a jiných atrakcí. Jenže jak nároky lidí rostly a s nimi i počet lákadel, které s sebou museli kočovní baviči brát. A tak nakonec zjistili, že už náklaďáky jejich pojízdný cirkus neuvezou. Kolotočáři se usadili ve městě Roboburg. Od té doby musíme my za nimi. Odměnou jsou nám propracovanější jízdy. Letos ale celý park prochází rekonstrukcí. Jsme napjatí, až uvidíme, jak všechno září a zve nás dovnitř. Snad nás nezklamou!

Jenže to ještě obyvatelé nevědí, kdo za tou rekonstrukcí stojí. Jsou to hráči deskových her, kteří dostali šanci vytvořit na svých stolech jeden z takových zábavních parků. Celá zábava nese název Steam Park a stojí za ní Lorenzo Silva, Lorenzo Tucci Sorrentino a Aurelien Buonfino. Je dost možné, že jména jsou vám povědomé, protože tito autoři za sebou mají v minulosti bláznivý Dungeon Fighter (recenze). Ilustrace zpracovala Marie Cardouat (Dixit – recenze) a celá hra vychází v produkci společnosti Cranio Creations (Sheepland – recenze, 1969 – recenze).

Tahle hra je vlastně opravdu takový deskovkový tycoon. Že nevíte, co to je? Jedná se o žánr počítačových her, ve kterých si budujete svoje vlastní impérium, ať už se týká přepravy pasažérů, starání se o obyvatele města, stavbu zoologické zahrady nebo právě vytváření zábavního parku. Pamětníci se určitě rádi zasní při myšlenkách na legendární hru Theme Park, kterou je Steam Park dozajista trochu inspirován.

Steam Park - připravená hra

Uvnitř krabice nenajdete jen pravidla na překvapivě tenkém papíře. Především tu čeká dechberoucí záplava kartonových komponent. Spousta jich na první pohled vypadá nesmyslně, ale z větší části se jedná o dílky skládačky. Po majiteli hry se chce, aby si nejdříve všechny atrakce pečlivě poskládal vždy celkem ze tří (nebo dvou) kousků.

Tyto dílky pak budou představovat atrakce a stánky. Už po jejich složení si ale všimnete, že mají tři různé velikosti a podle toho se také liší prostor pro návštěvníky na horní ploše. Atrakcí je zde celkem osmnáct a to ve třech velikostech a také dvacítka stánků. Pro každého ze soupeřů je také připravena jedna stavební parcela rozdělená na šestnáct políček.

Mezi kartony čeká ale také dvacítka menších rozšiřujících destiček, čtyři natahovací prasátka, hromada bankovek, téměř padesátka žetonů špíny a dvě stupnice. Jedna ukazuje pořadí hráčů, zatímco druhá pouze hráčům rekapituluje sankce za špínu v parku na konci partie. V krabici to ale není stále všechno, protože další čtyřicítka figurek návštěvníků v šesti barvách čeká na svezení na atrakcích. Abyste je vpustili dovnitř, budete potřebovat i kostky (šest pro každého ze čtyř hráčů) a jeden plátěný pytlík. Poslední na řadě jsou pak bonusové karty, které hráčům zadávají tajné úkoly.

Steam Park - rozehraná hra

Partie začne tak, že si každý z hráčů před sebe postaví svoji prázdnou desku. K tomu dostane také prasátko, šest kostek a stejný počet karet úkolů. Z nich si ale mohou ponechat pouze tři dle vlastní volby. Většina ostatních předmětů vytvoří zásobu kolem středu stolu. Ten bude potřeba pouze na to, aby tam ležel stejný počet žetonů pořadí, jako je hráčů. A také pytlík naplněný jedním návštěvníkem od každé z šesti barev.

Každé kolo z celkových šesti (odměřovaných na počítadle)začíná akcí, které se účastní všichni současně. Vezmou do ruky všech svých šest kostek, a současně začnou házet ve snaze získat, co nelepší výsledek a sestavu ikonek. Ta nabízí různé akce od budování, lákání návštěvníků až po úklid.

Ale k tomu se ještě dostaneme, protože hráči mohou kostky přehazovat tak dlouho, dokud nejsou s výsledkem spokojení. Kostky s vytouženými symboly si hráči mohou postupně odkládat na svoji destičku s prasátkem, zatímco se všemi ostatními musí vždy hodit znovu. Ovšem čím dříve skončí, tím lepší destičku pořadí získají ze středu stolu. Jakmile totiž hráč už nechce výsledek na kostkách dále měnit, vezme si dílek s nejnižším dostupným pořadím.

Steam Park - rozehraná hra

Když na stole zbývá poslední destička, poslední hráč má ještě tři hody na to, aby se pokusil vylepšit svůj výsledek. Poté hra přechází k druhé fázi, kdy každý za fleky nečistot na kostkách dostane odpovídající počet žetonů špíny. K tomu přidá nějaké odpadky i každý návštěvník, kterého hráči mají v parku z předchozích kol. A zatímco nejrychlejší hráč z minulé fáze může atrakce trochu uklidit (odstraní dva žetony špíny), poslední nejpomalejší další dva žetony naopak dostane.

Hráči nyní konečně budou moci proměnit symboly na kostkách za akce. Po zaplacení určitého obnosu symbolů (větší rozměry znamenají vyšší cenu) může hráč do svého parku zakoupit novou atrakci z nabídky. Nebo za symbol stanu nakoupit stánky, které poskytují speciální dovednosti.

Ale pouze na bláznivé atrakce mohou hráči nakonec přilákat návštěvníky. Ale k tomu, aby nějaké vůbec mohli do parku pozvat, potřebují na kostkách symbol figurky. Za každou postavičku může hráč vzít jednu figurku z nabídky a přidat ji do pytlíku. Poté obsah zamíchá a vytáhne si zpět dva náhodné návštěvníky.

Steam Park - rozehraná hra

Tito lidé přišli do parku a jejich barva odpovídá vkusu. Hledají zábavu, která je zaujme. K tomu musí mít hráči lákadlo s políčky stejné barvy a volným místem. Návštěvník může na takovou atrakci nasednout. Jejich figurka tam zůstane až do konce partie. V pytlíku je nyní stejný počet figurek, jako na začátku, jen složení barev se trochu zamíchalo.

Za svoje těžce naházené symboly mohou hráči také uklídet špínu nebo rozšířit park o další prostor. To brzy budou potřebovat, protože umisťování jednotlivých staveb má pevně daná pravidla. Taková destička rozšíří stavební prostor a pomůže hráči vydělat více financí od spokojených návštěvníků. Právě ty přichází do pokladny s poslední fází kola, ve kterém si hráči vezmou tři dináry za každého návštěvníka.

Po dobrání náhradních bonusových karet (které lze zahrát v libovolný okamžik pro využití jejich odměny) následuje další kolo a to až do chvíle, kdy všichni pošesté dostanou nějaké příjmy. Partie končí, ale hráči musí ze své pokladny vrátit určitý obnos podle toho, jak moc zašpiněný mají park (= počet žetonů špíny). Nejlepším majitelem zábavního parku je hráč, kterému i tak zůstala největší hotovost.

Steam Park - atrakce

Steam Park je hrou, ve které musíte zvládat svoje kostky. Právě první fáze může mít rozhodující roli, protože hráči musí umět skončit včas. Nesmí být příliš chamtiví v honbě za vysněným výsledkem na kostkách, ale často by měli raději vzít to, co je. Někdy to je prostě lepší než dostat rovnou dva odpadky do svého parku kvůli jednomu návštěvníkovi.

Připadalo nám, že právě to je důvodem, proč hra nefunguje ve dvou tak dobře. Právě duel vás nechává doufat ve víc, než nakonec nabídne. Naštěstí to hra vynahradí všem zájemcům ve vyšším počtu, kdy je všeho nedostatek a úvodní fáze je opravdu napínavá.

Atrakcí je přitom omezený počet, takže hráči musí velmi dobře zvažovat, kterou by si v tomto kole chtěli pořídit. Barvy rychle mizí, takže pokud se o některou zajímá víc soupeřů, často jeden z nich zůstane zcela bezmocně koukat, jak mu poslední stavba mizí do cizího parku. Hráči sice mezi sebou nemají žádné přímé konflikty, ale současně velmi tvrdě soupeří nejen o atrakce, ale i o pořadí na začátku tahu. Díky tomu je hra příjemně kontaktní.

Steam Park - karty

Do partie výrazně zasahují také stánky. Ty hráčům umožňují ovlivňovat některá pravidla hry, která jsou jinak pevně daná. Pokud je hráči šikovně využijí, tak mohou mít méně špíny s toaletami, lepší výběr návštěvníků s info stánkem nebo možnost jednu vylosovanou figurku vrátit zpět a zkusit štěstí znovu.

Když už jsme zmínili náhodu spojenou s taháním figurek. Tady se veškerý úspěch zbortí pro hráče, kteří potřebují mít vše naplánované do posledního kroku. Snaha o co nejvariabilnější park je logickou cestou, ale často nejste opravdu schopni uspokojit nároky zákazníků a štěstěny. Ačkoliv losování figurek do hry tematicky příjemně sedí, nemusí prostě někomu úplně vyhovovat.

Hráči musí svůj park vyvažovat, ale především musí dávat pozor na počet návštěvníků. Každý z nich za sebou zanechá trochu špíny v každém kole a hráč by si s ní měl být schopný poradit. Tady je hra obtížnější s každým kolem a často špatné rozhodnutí na začátku partie vás může na jejím konci tvrdě dohonit. Bodování na konci je spravedlivé a všichni by si na něj měli dávat po celý průběh partie pozor.

Steam Park - žetony

Steam Park přitom ale zůstává rodinnou zábavou, čemuž odpovídá také herní doba. Pohybuje se v těch horních patrech pro začátečníky, kdy partii ve čtyřech dokončíte za hodinku. Ve třech pak je souboj jen o několik minut kratší.

Absolutní hodnocení si zaslouží za zpracování. Možnosti jednoduchého skládání jsou využity do poslední kapky. Hra vypadá na stole opravdu výtečně. Snad jediná výtka může tak směřovat ke kostkám, které mají popisky pouze natištěné a ty mohou častým hraním zmizet.

Steam Park se nám osvědčil jako vstupní hra pro všechny, kdo by chtěli (a třeba to ani nevědí) proniknout do světa deskových her. Mají jednoduchá pravidla, principy akce a reakce a kostky usnadňují ty všechny taktické vazby. I s trochu horší taktikou a štěstím se lze umístit dobře. Naštěstí ale i tak Steam Park poskytuje dostatek prostoru k tomu, aby se u něj vyřádili i strategičtí hráči.

AutorAureliano Buonfino, Lorenzo Silva, Lorenzo Tucci Sorrentino
IlustraceMarie Cardouat
VydavatelCranio Creations, ADC Blackfire Entertainment, Edge Entertainment, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Horrible Guild, IELLO, Trefl Joker Line, Нескучные игры
(17 voters)
KategorieCity Building, Dice, Real-time, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Memory, Modular Board, Open Drafting, Real-Time
RozšířeníSteam Park: Essen Special Cards, Steam Park: Play Dirty, Steam Park: Robots
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Dice with Icons, Game: Steam Park, Theme: Amusement Parks / Theme Parks, Theme: Robots, Theme: Steampunk
Alternativní názvyПаропарк, スチームパーク

Steam Park nám prozrazuje tajemství, které nám zůstávalo utajeno. Největším nepřítelem každého majitele zábavných parků jsou špína a odpadky. Každý návštěvník něco zahodí, ale nejdřív vůbec nějaký musí do areálu dorazit. Hráči současně hází kostkami a snaží se na kostkách odhalit vytoužené symboly. Současně ale hraje roli také rychlost, protože čím déle se hráči snaží získat správnou kombinaci, tím hůř na tom budou. Každá atrakce má omezený počet míst a chtějí na ni pouze někteří návštěvníci. Ve dvou to sice není ono a štěstí s vámi musí být alespoň trochu kamarád, abyste mohli vyhrát, ale to všechno dělá hru velmi přístupnou. Steam Park je výbornou hrou pro začátečníky, která vypadá opravdu skvěle a přitom díky tajným úkolům a dostatku možností neurazí ani pokročilejší hráče.

+ krásné kartonově-skládací zpracování
+ výborná hra pro začátečníky
+ dostatek taktických voleb