Recenze: Kniha Detektiv Rychlík zasahuje

Detektivkami se to na našich televizních obrazovkách jenom hemží. Všechny televizní programy zjistily, že právě tento žánr je nyní tím nejvíce populárním mezi televizním publikem. Protože mnoho z nich běží v odpoledních hodinách, kriminální vyšetřovatelé se tím stávají hrdiny i pro menší publikum kolem desátého roku věku. Tedy v případě, že je rodiče tento druh pořadu nechají sledovat.

Právě z tohoto trendu těží americký spisovatel James Richard Sukach (jeho hlavní hrdina se jmenuje Quicksolve, tedy opravdu věrně napodoben Rychlíkem v českém překladu) a také české nakladatelství Portál. V originále kniha vyšla již v roce 2003, u nás pak o tři roky později. Do češtiny ji věrně a čtivě přeložila Hana Kašparovská.

Kniha působí na první pohled poměrně tenkým dojmem, ale přitom se na pouhých 96 stranách rozkládá celých 23 tajemných detektivních příběhů. Většina z nich je popsaná přibližně na dvou stranách textu vždy ve třetí osobě. Každý případ je navíc dokreslen pěknou černobílou ilustrací, která podporuje fantazii a dostává čtenáře obrazně řečeno „na místo činu“. Tyto obrázky má na svědomí kreslířka Tatjana Mai-Wyss.

Na začátku se čtenáři začtou do krátkého úvodu, který rychle, ale barvitě popíše základní postavy celého příběhu a přenese na vás kouzelnou detektivní atmosféru, která se nese celou knihou.

Příběhy kladou důraz i na to, že správný detektiv potřebuje vždy pomoc od svých přátel a příbuzných, proto v příbězích vystupují také syn doktora Rychlíka Benjamin nebo jeho známý detektiv Elliott Thinker (opravdu příhodné jméno pro detektiva).

A jak čtenář přijde na to, co má vlastně za úkol rozřešit a na co v textu nalezne odpověď? Na konci každého příběhu je vypsána tučně jedna jasně položená otázka, na kterou má za úkol malý detektiv přijít a odhalit tak myšlenkové pochody doktora Rychlíka, který už na řešení přišel před ním.
Často zde jsou využita klasická rozuzlení o údajích, které by jinak pachatel nemohl znát a podobné finty, které dospělí odhalí poměrně snadno. Pro děti však jejich hledání není tak snadné a musí si číst příběhy pozorně a nesmí v textu přeskakovat. Každá věta může být v konečném důsledku důležitá, podobně jako při opravdovém vyšetřování. Samozřejmě kniha poskytuje výhodu, že se vždy můžete k textu vrátit a dodatečně jej znovu prostudovat. Takový luxus si opravdoví detektivové často dopřát nemohou.

Skvělým příkladem důležitosti pozorného čtení je hned první zápletka s ukradenou vázou, ve které doktor Rychlík vyslýchá podezřelé. Čtenář je nejdříve zasvěcen v krátkosti do záhady, která se odehrála, ale od začátku příběhu není jisté, které informace jsou důležité a které ne. Navíc po ukončení příběhu je čtenář překvapen otázkou „Proč detektiv Rychlík z krádeže podezříval služebnou Hairy?“

Ovšem příběhy necvičí pouze logiku, ale také například prostorovou představivost. Dobrým příkladem je povídka Když zahnout doleva je to pravé, ve které doktor Rychlík jezdí v kolmých jednosměrkách. Právě na tom, jak přesně jede a kam dorazí, závisí úspěšné vyřešení případu. Na knize je také zajímavé, že v příběhu není vždy obsaženo všechno, například závěrečné obvinění podezřelého zde nenajdete vždy a oznámí ho čtenáři až následující všetečná otázka.

Pokud si opravdu nebudete vědět rady, pak na posledních několika stránkách jsou vypsány řešení všech případů i se zdůvodněním a popisem, jak k jejich vyřešení detektiv Rychlík došel. Samozřejmě je vhodné si vždy zkontrolovat vlastní úsudek s opravdovým záměrem autora.

Věkové určení od devíti let považujeme za naprosto přiměřené a myslíme, že právě zde by mohla mít ten správný účinek v tréninku jiných způsobů uvažování, než na které byly děti zvyklé do té doby. Abyste se nelekli našeho prohlášení o kriminálních pořadech na začátku, musíme vás uklidnit. Žádný z příběhů samozřejmě není nevhodný pro děti, většinou jde o krádeže a podobné vylomeniny, o kterých děti slýchají často i ve svém normálním životě.

Knihu samozřejmě lze použít i jako výukovou pomůcku pro zábavu nebo třeba jako táborovou hru, protože se děti mohou stát posluchači a učitel (vedoucí) čtenářem. Na konci příběhu se uvidí, kdo má lepší paměť a dával při přednesu větší pozor. Jedná se o zajímavý námět na odpočinkovou soutěž.

Detektiv Rychlík zasahuje skvělým způsobem rozvíjí logické a deduktivní myšlení u dětí a učí je koukat na události a situace z mnoha různých pohledů. Ačkoliv jednotlivá vyprávění nejsou dlouhá, mohou děti zároveň naučit třídit informace na důležité a nedůležité (pro případ). To považujeme za velký přínos a příběhy pana Rychlíka by díky tomu neměly chybět v žádné knihovničce malého detektiva. Může si totiž přestat na vyšetřovatele pouze hrát a pokusit se vyřešit své první opravdové případy. A kdo ví? Třeba v něm objevíte dalšího Colomba…

Cena: 159 korun
ISBN: 80-7367-067-4
Hodnocení knihy: 80%