Recenze: Kompromat – ze světa špionů

Tajní agenti jsou všude. Mají uši na vašem domě i na mém. Poslouchají každé naše slovo a nejen to, sledují i všechno, co napíšete. Mezi všemi těmi nepředstavitelně velkými objemy informací hledají něco, co by mohlo znamenat ohrožení naší země.

Do světa špionů a tajných agentů zavítáme i za pomoci karetní hry Kompromat, kterou vytvořila autorská dvojice Adam Porter a Rob Fisher. Původně vyšla v cizím jazyce pod hlavičkou firmy Helvetiq a to s jedinečným grafickým ztvárněním od Felixe Kindelána. Ale v kompletní české lokalizaci se jsme se jí dočkali díky firmě HRAS.

Na víku vidíme dva agenty s kloboukem, každého na jedné straně barikády. Jedná se o mrňavou na výšku protáhlou krabičku naplněnou kartami, kterých napočítáte 57. V nich objeví hráči v rámci přípravy dvě sady po čtrnácti kartách, které si oba protivníci rozeberou podle barvy zadní strany. Zůstanou jim osamocené karty misí. Po zamíchání je položí do středu a vyloží z balíčku čtyři do řady lícem nahoru. V případě, že by se mezi nimi nacházela karta kontrašpionáže, překryjí ji další kartou. Stranou pak umístí hromádku žetonů proslulosti.

Oba protivníci budou o tyto mise soupeřit. Na tahu se ale střídají. Vždy si aktivní hráč dobere kartu ze svého balíčku a vybere si jednu misi, kterou se pokusí splnit. K této misi přiloží na svoji stranu nejdříve jednu kartu, ale může dobírat a přikládat další, pokud o to stojí.  Zatímco první položí odhaleně a soupeř vidí její hodnotu, ostatní přidává už lícem dolů, tajně.

Při tom v rámci jednoho tahu nesmí střídat mise a v budoucích kolech už k této misi nebude smět přiložit další karty. Jejich hodnoty se pohybují mezi 0,5 a 11. Snaží se svými rozhodnutími získat u mise co nejvyšší hodnotu, ale při tom nepřekročit součet 21. I když tuto hodnotu překročí, nedává to nijak najevo.

Postupně se tak hráči střídají a libovolný počet ze svého balíčku 14 karet přiloží k jednotlivým misím. Po čtyřech kolech nastává čas na první bodování. V tu chvíli hráči postupně odhalují své přiložené karty u misí. V odkrývání se střídají a když se objeví karta s možností volby (1 nebo 11), musí se ihned rozhodnout pro jednu z těchto možností.

Za neúspěšnou misi (překročená hodnota 21) dostane hráč žeton proslulosti, který současně chce i nechce. Zbavit se jej dá pouze v případě, že misi splní perfektně na číslo 21. Lze díky nim prohrát, ale také je lze proměnit ve vítězné body. U všech misí, kde oba hráči uspěli, je třeba určit vítěze a toho, kdo kartu získá. Je to ten, kdo má vyšší součet bodů na kartě, v případě remízy pak ten s vyšším počtem karet, s nimiž ho dosáhnul.

Partie pak pokračuje s novými kartami misí. Pokud některé z misí nikdo nezískal, jsou odhozeny. Hráči si všechny své karty vezmou zpět. Pokračuje tak boj o mise až do momentu, kdy hráči odehrají čtyřiadvacet misí. Hráči získávají body nejen za splněné karty misí (podle jejich specifických podmínek), ale také za žetony proslulosti, které mají v držení. Stejně tak dobře ale může partie skončit předčasně, pokud některý z účastníků dokáže nastřádat devět žetonů proslulosti. Takový hráč prohrál.

Kompromat je hodně zajímavou karetní hrou, ve které se bojuje o mise a která si bere inspiraci z populárního Blackjacku. Hru drží po celou dobu ve středu zájmu její chytrá kombinace právě snahy o 21 bodů s dalšími prvky, které do hry vnášejí jednotlivé karty misí.

Zatímco cíle jsou jednoduché a mají svoji hodnotu přímo vytištěnou na kartě, jsou tu ještě dokumenty a kódy, které sbírají hráči v sadách, které jim mohou přinést pohádkové body. Naopak karty kontrašpionáže, o které se nikdy nebojuje přímo, ale jsou vždy ve spojení s jinou kartou mise, přinesou hráčům žetony proslulosti, ať už jeden nebo více.

Posledními kartami, o které se dá bojovat, jsou předměty. Ty samy o sobě mají pevně danou hodnotu jednoho bodu, ale především dodávají špionům speciální schopnosti na jedno použití. Umožňují zahazovat žetony proslulosti, ovlivňovat soupeřův výsledek u mise (nahoru i dolů) nebo třeba přesunout karty od jedné mise k druhé. Často to jsou opravdu velmi užitečné předměty, o které stojí za to se poprat, zvlášť v prvních kolech partie.

Hře se daří parádně držet téma špionů, což je vzhledem k její povaze opravdu překvapivé. A možná i tahle atmosféra může za to, že je hra neustále opravdu zábavná a opakovaně se k ní rádi budete vracet.

Je čistě a jen pro dva. Díky tomu může mít přesně tu atmosféru a rychlost, jakou autoři chtěli, od začátku do konce. Ten je navíc docela na dohled, protože šest velkých kol odehrajete snadno za necelých třicet minut.

Trochu překvapením může být fakt, že ve hře lze také blafovat. Protože je vždy známá pouze první karta celého kola, nikdy si nemůžete být jistí, jestli máte šanci uspět nebo ne. A přesně jako v souboji špionů, je to i tady souboj myslí.

Je jasné, že hra bude náhodná. Z povahy Blackjacku to je naprosto logické a hráči prostě dopředu neví, jaká karta jim právě přijde. Mohou ale postupně kalkulovat a zpřesňovat své odhady s druhým, třetím a čtvrtým přikládáním, protože některé karty už jsou odehrané. Hráči tak zažívají zajímavý mix napětí a kontroly, který rozhodně není na škodu a drží všechny na špičkách.

Lokalizace potěší, ale pojmy na kartách a v pravidlech jsou nejednotné. V pravidlech se obvykle žetony jmenují žetony proslulosti, ale na kartách se pak o nich mluví jako o žetonech odhalené identity. To zní mnohem lépe než proslulost a k situaci, kdy přesáhnete 21 a prozradíte se, se hodí lépe. Na podobný problém narazíte ještě jednou, protože se v textu mluví o kartě kontrašpionáže, ale karta nese název kontrarozvědka. Detaily, které kazí jinak skvělý dojem ze zpracování hry.

Kompromat je pro všechny, kdo mají rádi svět špionů a hledají zajímavou karetní hru. Jsou tu i další omezení, protože je pouze pro dva a má opravdu specifický grafický styl, který se nemusí líbit každému. Ale celkově vzato je to opravdu zábavná a zajímavá dvojkovka postavená kolem známého mechanismu.

Recenze: Kompromat – ze světa špionů
V Kompromatu se zařadíte do studené války a budete soupeřit s protivníkem na druhé straně barikády o to, kdo danou misi dokáže splnit lépe a precizněji. Špionský kabát hře sluší a nad drobnými nedostatky v pravidlech budete lamentovat jen při učení, poté už vše plyne ladně a bez problémů. Hry jsou napínavé od začátku do konce, lze útočit i na soupeře a kazit mu jeho plány, ale všichni si musí dávat pozor na to, aby nepřesahovali cílových jednadvacet u příliš karet. Mohlo by je to stát celou partii. Kompromat je špionskou hrou pro milovníky počítání karet a neustávajícího napětí.
Klady:
+ čistě pro dva
+ jedinečné grafické zpracování
+ předměty míchají kartami
+ hráči počítají karty a mají částečnou kontrolu
+ rychlost
+ prohrát lze i před koncem partie
+ konflikt
Zápory:
= náhoda
= chyby v překladu
4.7
Prozkoumávejte dál
Recenze: Qarq – ještě menší než atom