Recenze: Nemesis Psychonauti – i halucinace Vás můžou zabít

Když plujete vesmírem a najednou spustí alarm, vaší první prioritou bude zjistit, co se děje? Zasáhnul vás meteorit? Hoří v hydroponické zahradě? Obyčejné problémy cestování vesmírem zcela překryjí šanci, že někdo cizí vniknul na vaše plavidlo. A když už to zjistíte, může být často pozdě. Právě proto jsou na nových vesmírných lodích připravená čidla na cizí život.

A stvoření, která se k nám blíží, by si nikdo se stopou lidského života nespletl. Děsiví Psychonauti (v originále Void Seeders) k nám dorazili jako rozšíření horrorové hry Nemesis, kterou vytvořil (stejně jako toto rozšíření) Adam Kwapiński. Hra patří pod křídla vydavatelské společnosti Awaken Realms a stejně jako původní hru, i tentokrát se mohou hráči domluvit se svými mimozemskými nepřáteli česky zásluhou firmy MindOK.

Hráči se dočkají nové výzvy v překvapivě velké krabici, kde většinu prostoru vyplňuje spousta luxusních figurek. Ty ale postaví hráči stranou, ať už tři doupata, tak jednotlivé čtyři druhy příšer. Především zde ale hráči dostanou panel psychonautů a spoustu karet a žetonů. To všechno budou potřebovat, aby mohli nepřátelům odolat, nebo jim podlehnout.

Každá partie Nemesis začíná na vesmírné lodi klidně plující vesmírem. Vše se ale hned zvrtne a jak prochází jednotlivými místnostmi, postupně na sebe lákají pozornost vetřelců. Mohou se posouvat opatrně nebo rychleji, ale vždy s pomocí karet v ruce. Místnosti pak lze prozkoumávat nebo využívat jejich akce. V případě spěchu musí testovat svoji snahu na hluk a dřív nebo později se tak objeví nepřítel, na kterého hráči musí s pomocí zbraně (a kostky) útočit. Ale celé plavidlo je pod útokem a působí na něj řada zkázonosných prvků, jako je oheň. Postupně hráči využívají akce, řídí loď a bojují s jejím zhoršujícím se stavem až do okamžiku, kdy dostanou šanci ji opustit. Ani to ale nutně nemusí být pro lidstvo a hráče dobrá zpráva. Hra nakonec skončí a jestli to bude happyend nebo ne, to nikdy není dopředu jisté.

Je jasné, že psychonauti na to půjdou trochu jinak a vše se mírně odlišuje už od přípravy, ve které hráči použijí novou desku a ve hře nebude třeba ani sliz. Nově ale mohou narazit při průzkumu na doupě. Připraví všechny balíčky, některé upraví (například paniku nebo události) a do pytlíku umístí předepsaný počet žetonů psychonautů a šílenství.

I psychonauti mají nějaké slabiny. Ty jsou určené trojicí náhodně vylosovaných karet a položené pod desku nepřátel. Ale na první pohled to tak nevypadá, protože mohou procházet zavřenými dveřmi a ti slabší (tedy slídil, našeptávač a lovec) utečou v případě, že se hráči podaří úspěšný zásah. Ten je vyhodnocován losováním karet z balíčku.

Manifestace psychonauta v místnosti s postavou, pokud jeho objevení zařídí hluk, je závislá na úrovni šílenství postavy. Kromě žetony psychonauta ale může hráč jako dopad hluku vylosovat i žeton šílenství, což mu přinese odhalení nové karty paniky.

Nově se hrdinové na lodi budou muset poprat s šílenstvím, které do jejich myslí zasévají tato šílená stvoření. Každý má ukazatel stavu mysli na své desce a začíná v klidovém stavu na jedničce. Tam ale dlouho nezůstane, tomu věřte. Postupně roste a z vyšších úrovní už není možné se vzpamatovat a vrátit do příčetného stavu (z trojky nemíří šipka zpět na dvojku). Na šílenství se v této hře dokonce dá umřít.

Jednotlivé efekty místností jsou mírně upravené, některé umožňují snižovat šílenství, mohou jej analyzovat v laboratoři. A to se bude hodit, protože šílenství vás donutí dělat věci, které byste jinak dělat nechtěli. Takové, za které vám vaši kolegové na lodi rozhodně nepoděkují.

Všechno v této partii jsou přeludy, psychonauti jsou jen ve vaší hlavě, ale řekněte to svým smyslům, které je vnímají až příliš reálně. Ve skutečnosti za vším ale stojí doupata, která se hráči snaží najít a zničit.

Všechna nová pravidla jsou přehledně uvedená na zadní straně brožury, takže po jejím přečtení už není potřeba sahat dovnitř a hledat informace znovu. Samotná partie se totiž neliší od té původní nijak výrazně z hlediska principů, ale atmosféra se mění.

Herní doba zůstává hodně podobná a počítejte s několika hodinami strávenými na hranici šílenství. Ale takového, které si budete užívat a které dokáže vyprodukovat hutné příběhy, často se strašlivým koncem. A ani tak nezáleží na tom, kolik hráčů se partie zúčastní, ačkoliv dle očekávání vyšší počet zaručí ještě lepší zábavu.

Na postavy opět nečeká nic příjemného. Záplava šílenství a zranění, která obvykle dříve nebo později vyústí v neodvratitelnou smrt. Jako ve správném horroru i tentokrát je všechno napínavé, ale už nebudete mít pocit, že hrajete deskovou verzi Vetřelce. Tentokrát je to opravdu o trochu víc psycho, jak název napovídá, ale na druhou stranu nepůsobí hra tak freneticky a možná o je o kapku jednodušší přežít.

V rozšíření Nemesis: Psychonauti máte pocit, jako byste bojovali s duchy. Jeden filmový znalec z našeho týmu ji přirovnal k filmu Horizont události. Pokud máte rádi horrory, tak tohle nové rozšíření pro Nemesis je další úrovní šílenství, které na svůj stůl můžete dostat. Pro fanoušky sci-fi filmů je, stejně jako základní hra, prakticky povinností. Není zde tolik boje, ale to není na škodu. Celkový dojem zůstává skvělý. Nemesis: Psychonauti jsou super rozšířením s krásně vypadajícími figurkami navíc!

Nemesis: Psychonauti je rozšířením, které zdánlivě sundává nohu z plynu. Ale kde ubere na tempu boje, přidá na napětí a nepředvídatelných následcích šílenství. Kolem toho se všechno točí, protože vaši nepřátelé nejsou skuteční. O to horší je pocit bezmoci, který získáte nad osudem vlastních postav. Hra je jako vystřižená z nějakého horroru a užijete si ji od začátku do konce. Nemesis: Psychonauti je výborné rozšíření.
+ zcela nový dojem ze hry
+ méně boje
+ mechanismus šílenství