Recenze: Lady Richmond – rozdává své jmění

lady-richmond-15

Aukce obvykle mají pověst spravedlivého rozřešení jakékoliv situace. Kdo je ochotný dát víc, ten prostě bere vše a není tu žádný prostor pro podvody. Jenže to platí jen někdy. Když jde o majetek lady Richmondove, tak jdou všechny zábrany stranou. Navíc, pokud jste stvořením bez cti a daru pravdomluvnosti, budete v této bitvě jako doma. Vítejte v tak trochu jiné aukci.

A právě podle jména zesnulé, která odkázala svůj majetek příliš mnoha dědicům. Lady Richmond tak bude hra, která bude plná podrazů, o tom je jasno už na začátku. Hru si pro nás připravil autor Tim Rogasch a vydal ji s požehnáním společnosti HABA. Hra vyšla jako novinka na podzim 2016 a to s ilustracemi, jejichž kreslířem je Christian Effenberger.

Krabice je o krapet větší než standardní karetní hry. To proto, že pod víkem s hádkou u stolu (plnou divných existencí) najdeme také plán v podobě kulatého stolu (bez rytířů) a komponenty pro jednu kartonovou truhlu. Ta má nahoře kruhový otvor a hráči ji při přípravě položí hned vedle hlavního plánu. A naopak na jeho středový puntík položí dřevěnou aukční figurku a po obvodu pak na sedm míst stejný počet náhodných karet předmětů obrázkem dolů. Každý z hráčů si vybere jednu postavu, dostane její trojici žetonů podvodů a také deset mincí do začátku.

lady-richmond-04

Na začátku každého kola jeden z hráčů otočí libovolnou kartu předmětu v nabídce. V tu chvíli je ale vše o rychlosti, protože pouze první, kdo sáhne po figurce ve středu. Vítěz postřehové vložky může učinit první nabídku. Pokud ovšem nikdo figurku nechytí, je odhalena další karta v pořadí směru šipek (podle směru hodinových ručiček) a hráči tak budou přihazovat na všechny současně. Poté musí odpovědět ostatní soupeři, kteří mohou zvýšit nabídku nebo pasovat. Tak se postupně cena zvyšuje až do doby, kdy už nikdo nechce zvyšovat.

Vítěz s nejvyšším příhozem zaplatí obnos z kapsy do společné truhlice. Poté vše pokračuje doplněním karet a dalším startem aukce. Do průběhu mohou ale zasáhnout také karty průvodce aukcí, který může například vyměnit karty nebo doplnit finanční zdroje tomu nejchudšímu hráči. Všichni účastníci ale mají také možnost podrazit ostatní, využít jeden z trojice jednorázových žetonů, nakouknout na budoucí karty, vyměnit je nebo ukrást jednomu ze soupeřů minci. To všechno kolo za kolem pokračuje až do chvíle, kdy už není co doplnit na plán. V takovou chvíli partie končí a hráči si sečtou hodnoty svých ukořistěných předmětů. Hráč s nejvyšší celkovou hodnotou vítězí.

lady-richmond-01

Lady Richmond bohužel zrovna nevyniká originalitou. Jejím základem je vlastně obyčejná aukce, ve které hrají roli náhodné karty předmětů. Ty jsou skryté a hráči po jejich odhalení mohou soupeřit o pozici prvního přihazovače. Ta může být výhodná nebo nemusí. Ovšem hra celá je hlavně o manipulaci s mincemi.

Mnohem zajímavějším prvkem jsou žetony podvodů. Ty konečně nabízí hráčům nějakou možnost zasáhnout do průběhu a nějak ovlivnit nejen svoje šance, ale i výkon ostatních. Jenže tři akce za celou partii jsou málo. Ideu náhodnosti naopak dotváří karty dražitele.

Jedná se o zajímavý mix postřehového snažení a přihazování na karty. Často se stane, že o některé předměty nemá nikdo zájem. Ono se někdy není co divit. A tak do nabídky přibývají nové karty až do chvíle, kdy se konečně nějaký zájemce najde. Samotné přihazování pak už je pouze otázkou taktiky a schopností dobře vyhodnotit celkovou hodnotu. Občas je ale možné přihazovat i naslepo, protože speciální aukci může vyhlásit držitel aukčního kladívka.

lady-richmond-07

Protože je naprosto zásadním elementem celé zábavy aukce, je velmi důležitý počet účastníků v partii. Čím více jich je, tím lépe pro celkový dojem. V minimálních dvou to prostě ani nemá cenu zkoušet. Hra je ale jednoduchá, a pokud umí děti počítat, mohou si ji určitě vyzkoušet a potrénovat matematiku. Zásoba karet je obvykle vypotřebovaná po nějakých třiceti minutách.

Samotná truhlice tu bohužel nehraje žádnou roli, pouze dotváří celkový dojem, aby měli hráči kam házet svoje mince. Jinak ale zpracování není špatné a působí solidním dojmem.

lady-richmond-12

Lady Richmont bohužel v celkovém dojmu působí hodně mdle a nanejvýš průměrně. Hra má zvláštně zařazený reakční prvek, který vlastně postrádá výraznější smysl. Celkově je ale hra především málo originální a točí se celá kolem jednoho prvku, který není nijak zábavný. Lady Richmond není hra, která by vám udělala nějak velkou radost.

Počet hráčů
Herní doba
Minimální věk

Lady Richmond je bohužel hrou, která nás zrovna příjemně nepřekvapila. Hráči vždy odhalí jednu nebo více karet, rychlostí vyberou začínajícícho soupeře, který udělá finanční nabídku. Hráči ovšem dělají totéž dokola, což vynikne hlavně v nižším počtu. Ve více protivnících se karty lépe vyrovnají. Hra je i tak náhodná, ale především jí chybí originalita.A právě za tento poslední důležitý parametr strháváme Lady Richmond nějaké body.

+ náhodná nabídka pro aukce (i z více karet)
+ možnost útoku na soupeře
+ truhla na zlaťáky