Recenze: Labyrinth Noční edice – bloudění za svitu měsíce

labyrinth-glow-in-the-dark-16

V tomhle labyrintu se dějí strašlivé věci. Takovou stavbu jsem za svoji kariéru vykrádače labyrintů neviděl. Uvnitř je stále spousta pokladů, které čekají na svoje nové majitele. Jenže kdykoliv vejdeme do jeho uliček, najednou se setmí a my se ztratíme. Potmě tápeme až nakonec vybloudíme zase zpět do bezpečí naší vesnice. Tenhle labyrint je prostě prokletý!

A po tmě zabloudíme i my s autorem Maxem J. Kobbertem, který si pro nás připravil deskovou hru Labyrint v nové podobě. Ta totiž Září ve tmě, přesně jak odpovídá také její podtitul. Celá tato novinka vyšla v roce 2016 pod hlavičkou firmy Ravensburger a dostává se i na český trh.

Základní Labyrint všichni známe. Na herním plánu je plno kartiček, které hráči postrkují přikládáním nových dílků. Tím se trasy uvnitř bludiště neustále mění a jejich hrdinové, barevní čarodějové, mají o to lepší šanci dorazit uličkami jako první k cílovému předmětu a za to získá odměnu (kartu s předmětem). Ten si hráči vždy odhalí ze zamíchaného balíčku a poté už se všichni střídají ve vystrkování jednoho sloupce nebo řady. Hráči posouvají své hrdiny a snaží se nasbírat co nejvíce karet.

labyrinth-glow-in-the-dark-06

A hráči si tuto klasickou variantu mohou zahrát i s tou novou svítící verzí. Tím se stává ze staré původní krabice zastaralá záležitost. Pokud vám tedy ještě Labyrint ve vaší rodinné (a nepochybujte ani na chvíli, že toto JE rodinná hra) sbírce chybí, pak asi nemáte nejmenší důvod pořizovat jakoukoliv jinou krabici. Tedy pokud nechcete třeba hrát s českými kulisami, jak si povíme už za pár týdnů při recenzi Labyrint Česká republika.

Ale zpět k tomu hlavnímu, proč si o hře Labyrint: Glow in the Dark povídáme. Pokud chcete pořádnou výzvu, pak v polovině partie místnost zatemníte. Na začátku celé bitvy ale hráči budou potřebovat speciální čtvercové karty s nočním podkladem. Jejich obrázky nejsou za světla viditelné příliš dobře, proto je pro klasickou verzi nepoužijete.

Tentokrát ale hráči dostanou sadu jak běžných, tak nočních karet ve stejném poměru. K tomu navíc vedle plánu budou ležet tři očíslované žetony a to hodnotou směrem dolů. A zatímco klasické karty s úkoly si hráč ukryje do hromádky, ty zářící budou veřejné a rozloží je tedy do řady před sebe.

labyrinth-glow-in-the-dark-01

Ve chvíli, kdy jeden z hráčů najde všechny své klasické poklady, fáze za světla končí. Do té doby měly noční karty šanci nasát světlo a nabít se. Všichni ostatní hráči o své nenalezené poklady (nesvítící) přichází a jejich karty musí odložit zpět do krabice. Nyní je na čase místnost, kde se hra odehrává, zatemnit.

Svítit ale budou nejen karty, které si nyní vezmou hráči do ruky a složí je do hromádky. Figurky mága poznají hráči podle symbolu, který je nakreslený na jeho plášti. Soupeři pak budou opět hledat své poklady, ale tentokrát nemusí dodržovat pořadí karet. Mohou si vybrat libovolný ze čtyř obrázků, které mají v ruce a za ním se s čarodějem vydat. Jakmile se někomu podaří nastřádat všechny čtyři poklady, musí ještě svojí figurkou doběhnout zpět na startovní políčko v rohu plánu (s jeho svítícím znakem). Ale to mu ještě nezaručuje vítězství, protože nejlepším hledačem pokladů se stává ten, kdo má v součtu nejvíce bodů – za denní poklady je jeden a za noční dva body.

labyrinth-glow-in-the-dark-12

Noční Labyrint je parádní variantou, která vlastně nabízí klasickou hru Labyrintu a obohacuje ji o krásný svítící prvek. Bohužel to neznamená, že byste si měli právě proto pořizovat nový Labyrint, pokud už jeden máte. Samotná hratelnost tu není tak odlišná, aby ospravedlnila nákup druhé krabice. Ovšem celý ten noční prvek je jednoznačně hitem pro všechny děti, které chtějí neustále zhasínat a hrát potmě.

Hra nabízí také dva typy obrázků. Grafika odpovídá tomu, že se hra dělí vlastně na polovinu – denní a noční část. A tomu odpovídá také přítomnost barev na kartách. U těch svítících je pak důležitá už pouze a jen ta zářící světle modrá. Žádnou jinou hráči neuvidí.

labyrinth-glow-in-the-dark-14

Labyrint je pochopitelně vynikající hra. O tom není žádných pochyb. Rodiny i děti ji milují a my nemáme jediný důvod, proč bychom ten názor neměli sdílet. Je to elegantní a pohodová zábava, která trvá chvilku (nějakých třicet minut) a zaujme všechny méně zkušené hráče. Labyrint je už mnoho let velkým hitem a teď přichází v nové vylepšené edici, která je jasnou volbou pro každého, kdo jej ještě nemá.

AutorMax J. Kobbert
IlustraceAndreas Härlin, Stephen Hillenburg, illuVision, Max J. Kobbert, Joachim Krause, Horst Laupheimer, Herbert Lentz, Sybille Ring, Wolfgang Scheit, vitamin-be.de, Thomas Weiss, Paul Windle
VydavatelRavensburger, Discovery Toys, Elmark, Estrela, Grow Jogos e Brinquedos, Korea Boardgames, MoBi, Otto Maier Verlag, Ronda, VAKKO, Το Καλό Παιχνίδι Α.Ε.
Rok vydání1986
(41 voters)
KategorieChildren's Game, Maze, Puzzle
MechanismyMap Deformation, Modular Board, Network and Route Building, Point to Point Movement, Slide/Push, Square Grid, Tile Placement
RodinaCharacters: Minions, Components: 7 x 7 Grids, Game: Labyrinth, Movies: Avatar, Promotional: Promo Board Games, TV Shows: SpongeBob SquarePants
Alternativní názvyThe aMAZEing Labyrinth, Asterix Labyrinth, Avatar Labyrinth, De Betoverde Doolhof, Das blaue Labyrinth, Bláznivé bludisko, Bláznivé Bludiště, Despicable Me Labyrinth, Deutschland Labyrinth, Disney 100 Labyrinth, Disney Labyrinth, Doolhof, O Enigma do Labirinto, Den Fortryllede Labyrint, Furfangos Labirintus, Harry Potter Labyrinth, Hello Kitty Labyrinth, Laberinto, Labirinto, Il Labirinto Magico, Labirynt, Labyrinth Free Trial Size, Labyrinth Super Mario, Labyrinth: Jurassic World, Labyrinthe, Ludi labirint, I maestri del labirinto, Muuttuva labyrintti, Naruto Shippuden Labyrinth, Nori Labirint, Pokémon Labyrinth, Skarb Faraona, Spongebob Labyrinth, SpongeBob Schwammkopf Labyrinth, Star Wars IX Labyrinth, Super Labirynt, Tajemnice Labiryntu, Turma da Monica em Labirinto, Das verrückte Labyrinth, Völundarhúsið, Das Zukunftslabyrinth, Λαβύρινθος, Сумасшедший лабиринт, המבוך הקסום Labyrinth, ラビリンス Labyrinth, ラビリンス・ジァハン, ラビリンス・ジャパン, 라비린스

Noční Labyrint je parádní evolucí hry, která je povinnou výbavou každé rodiny. A jak už to tak bývá, občas je třeba ji omladit. Tady hra dostala do vínku vrstvu citlivou na světlo, díky které svítí karty i herní plán. Všechno to vypadá skvěle a navíc to s sebou přináší i drobné herní změny. Základ zůstává ale stejný, co je výhoda. Noční Labyrint je super zpráva pro všechny, kdo ještě tuto hru doma nemají.

+ svítící zpracování není jen na ozdobu
+ dvě varianty hry
+ speciální komponenty pro hru potmě