Recenze: Lembitu – v obklíčení ze tří stran

lembitu-18

Možná to je jenom pověst. Jméno z legend, které na sebe nikdy nevezme tvář. Ani v těch nejhorších chvílích našeho národa se neobjeví a nepomůže nám. Tahle myšlenka se mi pořád musí vracet zpět, když marně vyhlížím z věže hlavního města a doufám, že uvidím jinou vlajku. Ani křižáci, ani biskupovi muži a dokonce ani princovy jednotky nám nepomohou. Potřebujeme pomoc a jediný, kdo ji může poskytnout je Lembitu.

Takový hrdina, který povstane z obyčejného lidu a bude ochotný bojovat za všechny. Postaví se třem armádám a vymýtí bídu z celého Estonska. Takový byl Lembitu v dějinách. A takový je Lembitu v deskové hře, která k nám dorazila z další nečekané destinace. Naznačili jsme už Estonsko a to je opravdu domovem této hry a také jejího autora Aigara Alaveera. A zde sídlí i firma 2D6, která hru posléze vydala.

Historické téma na nás dýchne z krabice s náznakem estonského poloostrova a ostrova Saaremaa. Samotné balení je poměrně nízké, ale rozměry patří do klasické kategorie středních deskových her. Díky tomu uvnitř najdeme pořádný rozkládací herní plán, na kterém je země rozdělena na několik barevných. Ty jsou pak plné puntíků měst a čar představujících cesty mezi nimi. Úplně uprostřed je pak hlavní pevnost, kde budou začínat hráči svoji bitvu o obranu. Kolem dokola celého plánu se vine počítadlo tahů s různými ikonami.

lembitu-05

Pro hráče jsou připraveny také čtyři figurky představující jeiich hrdiny a také jednu další postavičku, která bude odpočítávat tahy. Dále tu najdeme trojici dřevěných kostek a pak pytlík plný malých dřevěných kostiček / žetonů představujících nepřátelské jednotky přibližující se ze tří stran.

Na začátku partie si tak každý z hráčů vybere jednu figurku podle barvy. Všechny pak společně začínají bitvu ve Weisensteinu, tedy ve městě uprostřed mapy. Zbývající postavička pak začne cestu počítání tahů v rohu na pozici s korunou. Na čtyři pozice okolo hlavního města hráči položí žetony povstání a poté obsadí kraje plánu startovními jednotkami nepřítele. To zajistí čtyři hody celou skupinou kostek. Podle symbolů, které padnou, hráči rozloží vojáky značící postup nepřítele na jednu z šesti možných přístupových cest.

Tím je připraveno počáteční rozložení sil, se kterým se budou muset hráči vypořádat. Každý z účastníků má ve svém tahu pevně daný počet akcí, který se odvíjí od množství hráčů v partii (od tří po šest). Jednotlivé body mohou utratit celkem za tři aktivity, z nichž první je pohyb figurky po mapě. Hráč může udělat na konci tahu ještě jeden krok navíc, pokud se jeho armáda pohybovala po hlavních silnicích (tučně).

lembitu-06

Neméně důležitou činností je boj, který jednoduše znamená odstranění nepřátelské kostičky z místa, kde jeho armáda momentálně stojí.  Tím často naruší řetěz událostí pro nepřítele. Než se ale ten dostane ke slovu, může hráč využít i svoji třetí činnost, kterou je rebelie. Hrdina tak zanese náznak nespokojenosti do srdcí obyvatel daného města. Ve chvíli, kdy počítadlo tahů dosáhne na své cestě jednoho ze dvou symbolů povstání, nespokojenost přejde v postavení zátarasů. A ty zamezují nepříteli v přímém postup vpřed.

Jakmile všichni hráči využijí svoje akční možnosti, nastává čas nepřátel. Podobně jako na začátku, i tentokrát některý z účastníků hodí za nepřátele trojicí kostek. Pouze jedenkrát. Podle výsledků pak společnými silami umístí jednotky nepřítele, červené od východu, modré od západu a zelené od jihu. O směru rozhoduje barva kostky. Jenže každý z nájezdníků má hned dva hrady, kterými může vstoupit. Podle tvaru puntíků hozených na kostce hráči přidají kostičky k dané cestě. Nové posily útočníků se přidávají vždy po nejkratší cestě směrem k Weissensteinu a sledují hlavní cesty. Teprve opevnění je donutí odbočit na čerchované stezky lesní.

Souboj o osvobození Estonska pokračuje střídáním hrdinů a nájezdníků, dokud neuplyne dostatečný čas. Pokud se hrdinům podařilo ubránit proti přesile a udrželi Weissenstein dostatečně dlouho (do cíle počítadla tahů), stávají se vítězi. Mohou ale také snadno prohrát, pokud nepřátelské jednotky vniknou do Weissensteinu dříve.

lembitu-11

Lembitu je hra jednoduchá, kooperativní, ale v první řadě překvapivá. Na první pohled byste řekli, že se vlastně jedná o nějakou mikrohru ve stylu Malá velká království. Tomu odpovídá jednoduchá grafika, kostičky i obsazování mapy. Spíš to vlastně všechno připomíná hru Minutová říše.

Ale od všech se liší především tím, že tady všichni hrdinové spolupracují. Není tu žádný prostor pro rivalitu, protože v sázce je budoucnost celé země. Kostičky se hrnou vpřed, a ačkoliv musí nejdříve zaplnit prázdné pozice, které v jejich od hranic se svíjejícím těle udělají hráči, je to příliv, proti kterému není obrany. Pokud by neskončil, nebylo by možné se ubránit navěky.

Časový limit je stanovený rozumně a hráči mají různé množství akcí, jak se jejich počet na plánu snižuje. Díky tomu se obtížnost v různých počtech účastníků nemění. Nároky na vítězství se ale liší v každé partii a to v důsledku náhody. Kostičky se mohou na Weissenstein řítit opravdu rychle a hráči prostě nemusí stihnout zareagovat. Stačí jen několik špatných hodů kostkou.

lembitu-12

Právě samotná kostka ale zaručuje variabilitu. Každá partie bude úplně jiná a napínavá, ačkoliv jednou vyváznete jen těsně a jindy zase prohrajete na plné čáře. Naštěstí i jasná vítězství se občas konají, takže si můžete alespoň trochu napravit reputaci u obyvatel tohoto malého státu. A navíc náhoda tu sice je a rozhoduje o šancích celé skupiny hrdinů, ale celá partie je tak rychle připravena a odehrána, že vám to ani nebude vadit. Obvyklá herní doba se pohybuje kolem 45 minut a ve společnosti vašich parťáků společné snažení uteče velmi rychle.

Důležitým konceptem kromě přímého odstraňování kostiček bojem jsou povstání a jejich správné využití. Hráči mohou tímto způsobem zpomalit postup nepřítele vpřed a donutit jej uhnout a vydat se na delší cestu kolem.

Všechno je ohromně jednoduché. Jakmile pochopíte, jak postupují nepřátelé a kde začínají (pravidla v angličtině mají drobné nedostatky a díry), vysvětlíte ji ostatním během dvou minut. Celé to je naprosto jednoduché a intuitivní. Hra je tak skvělá i pro začátečníky, kteří na hře ocení dostatečnou odlišnost od ostatních u nás známých kooperativních her.

lembitu-16

Kromě náhody tak hlavní výtka k propojení tématu s hrou. Ve skutečnosti se vlastně jedná o abstraktní logické puzzle, ze kterého se snaží hráči vybruslit. Povstání a boj o přežití sice na pozadí cítit můžete, ale opravdový pocit z bitvy vám hra rozhodně nepřinese. Pouze kostičky, jejich přidávání a odstraňování. Tím ale nechceme kritizovat zpracování, které samotné je opravdu pěkné, ačkoliv hodně jednoduché.

Lembitu je prototypem kooperativní zábavy. Můžete na ní najít ty základní nedostatky, jako je náhodnost nebo problém s vůdčím typem hráče. Ale to všechno ustupuje jednoduché rychlé hratelnosti a zábavě, která se neomrzí ani po více partiích. Díky svojí přístupnosti a spolupráci se nám Lembitu moc líbí a doufáme, že si najde cestu i na vaše stoly.

Hru lze pořídit u stánku společnosti 2d6 na veletrhu Spiel 2015 v Essenu.

AutorAigar Alaveer
Vydavatel2D6.EE (Side Quest Games)
KategorieMedieval, Wargame
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Point to Point Movement
RozšířeníLembitu: Heavy Cavalry
RodinaComponents: Dice with Icons, Components: Map (Continental / National scale), Country: Estonia

Lembitu je hra, která začíná pokaždé jinak. Nepřátelé mohou být sotva na hranicích země, ale také je můžete objevit až za hradbami do města. Takový kousíček k prohře můžete být už před začátkem prvního tahu. Hra nabízí abstraktní zážitek, ve kterém musí všichni komunikovat a spolupracovat ve snaze zabránit nepřátelským jednotkám v postupu. Ti musí udržovat nepřerušenou linii od svého vstupního místa, v čemž jim pomáhají náhodně házené kostky. Právě náhoda je tím, co může hráče odradit. Pravidla také nejsou dokonalá, ale s trochou snažení se dá vše vysvětlit a pochopit. Lembitu je hra plná povstání, kterých se s radostí zúčastníte.

+ variabilní hra i zahajovací rozestavení armád
+ příjemně rychlé tahy i celková doba
+ přístupné pro všechny